1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Labyrintti : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 30000; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 3000; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
16 | |
---|
17 | Image PlasmaPanos = LoadImage("PlasmaParticle"); |
---|
18 | //Image LaserBeam = LoadImage("LaserBeam"); |
---|
19 | Image tankinKuva = LoadImage("Tankki"); |
---|
20 | |
---|
21 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
22 | PhysicsObject CannonBall; |
---|
23 | IntMeter Elamat; |
---|
24 | |
---|
25 | int kenttaNro; |
---|
26 | |
---|
27 | SoundEffect RajahdysAani = LoadSoundEffect("RajahdysAani"); |
---|
28 | |
---|
29 | public override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | ClearAll(); |
---|
32 | |
---|
33 | Gravity = new Vector(0, 0); |
---|
34 | |
---|
35 | LuoKentta(); |
---|
36 | LisaaNappaimet(); |
---|
37 | |
---|
38 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
39 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
40 | Camera.StayInLevel = false; |
---|
41 | } |
---|
42 | |
---|
43 | void SeuraavaKentta() |
---|
44 | { |
---|
45 | ClearAll(); |
---|
46 | |
---|
47 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
48 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
49 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
50 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
51 | |
---|
52 | LisaaNappaimet(); |
---|
53 | |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
57 | { |
---|
58 | TileMap ruudut = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
59 | //tässä luodaan kenttä tekstitiedostosta |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void TormasiMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
63 | { |
---|
64 | //Kasvatetaan kenttänumeroa yhdellä ja siirrytään seuraavaan kenttään: |
---|
65 | kenttaNro++; |
---|
66 | SeuraavaKentta(); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | void LuoKentta() |
---|
72 | { |
---|
73 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('3', LisaaTaso2); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('4', LisaaMiina); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('5', LisaaMaali); |
---|
79 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
80 | Level.CreateBorders(); |
---|
81 | Level.Background.Color = Color.White; |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
94 | taso.Position = paikka; |
---|
95 | taso.Color = Color.Green; |
---|
96 | Add(taso); |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | void LisaaTaso2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
102 | taso.Position = paikka; |
---|
103 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
104 | taso.IgnoresExplosions = true; |
---|
105 | Add(taso); |
---|
106 | } |
---|
107 | |
---|
108 | void LisaaMiina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
109 | { |
---|
110 | PhysicsObject Miina = PhysicsObject.CreateStaticObject(30, 30); |
---|
111 | Miina.Size = new Vector(30, 30); |
---|
112 | Miina.Position = paikka; |
---|
113 | Miina.Color = Color.LightGray; |
---|
114 | Miina.Tag = "Miina"; |
---|
115 | Add (Miina); |
---|
116 | |
---|
117 | AddCollisionHandler(Miina, "CannonBall", AmmuitMiinan); |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | pelaaja1 = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
123 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
124 | pelaaja1.Restitution = 0.5; |
---|
125 | pelaaja1.Mass = 2.5; |
---|
126 | pelaaja1.KineticFriction = 1; |
---|
127 | pelaaja1.LinearDamping = 0.1; |
---|
128 | pelaaja1.Image = tankinKuva; |
---|
129 | pelaaja1.Tag = "tankki"; |
---|
130 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Miina", TormaaMiinaan); |
---|
131 | |
---|
132 | Add(pelaaja1); |
---|
133 | |
---|
134 | Elamat = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
135 | Elamat.LowerLimit += delegate { pelaaja1.Destroy(); }; |
---|
136 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
137 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
138 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
139 | elamaPalkki.BindTo(Elamat); |
---|
140 | Add(elamaPalkki); |
---|
141 | |
---|
142 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(60, 10); |
---|
143 | pelaajan1Ase.IsVisible = false; |
---|
144 | pelaajan1Ase.CanHitOwner = false; |
---|
145 | pelaajan1Ase.FireRate = 10; |
---|
146 | pelaajan1Ase.Power.DefaultValue = 150; |
---|
147 | //pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
148 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 25; |
---|
149 | pelaajan1Ase.X = 20.0; |
---|
150 | //pelaajan1Ase.ProjectileCollision = CollisionHandler.DestroyTarget; |
---|
151 | //pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmuitMiinan; |
---|
152 | |
---|
153 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
154 | } |
---|
155 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject Miina) |
---|
156 | |
---|
157 | { |
---|
158 | //Miina.Destroy(); |
---|
159 | //ammus.Destroy(); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void LisaaNappaimet() |
---|
163 | { |
---|
164 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
165 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
166 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, Begin, "Aloita alusta"); |
---|
167 | |
---|
168 | Mouse.ListenMovement(0.0, Tahtaa, "Tahtaa aseella"); |
---|
169 | IsMouseVisible = true; |
---|
170 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase); |
---|
171 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, Liiku, "Liikkuu", pelaaja1); |
---|
172 | |
---|
173 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector (-nopeus, 0)); |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(nopeus, 0)); |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu eteenpäin", pelaaja1, new Vector(0, nopeus)); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu taaksepäin", pelaaja1, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Up, Liikuta, "Ei liiku", pelaaja1, new Vector(0, 0)); |
---|
178 | |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
180 | |
---|
181 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector (-nopeus, 0)); |
---|
182 | ControllerOne.Listen(Button.X, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, new Vector (nopeus, 0)); |
---|
183 | ControllerOne.Listen(Button.Y, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu eteenpäin", pelaaja1, new Vector (0, nopeus)); |
---|
184 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu taaksepäin", pelaaja1, new Vector (0, -nopeus)); |
---|
185 | |
---|
186 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
187 | } |
---|
188 | void Liiku(PhysicsObject hahmo) |
---|
189 | { |
---|
190 | hahmo.Push(Vector.FromLengthAndAngle(nopeus, hahmo.Angle)); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | void Liikuta(PhysicsObject hahmo, Vector nopeus) |
---|
195 | { |
---|
196 | hahmo.Push(nopeus); |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | void EteenJaTaaksePain(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
200 | { |
---|
201 | //hahmo.(nopeus); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void TormaaMiinaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Miina) |
---|
205 | { |
---|
206 | MessageDisplay.Add("!"); |
---|
207 | Miina.Destroy(); |
---|
208 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
209 | rajahdys.Position = Miina.Position; |
---|
210 | rajahdys.Speed = 250.0; |
---|
211 | rajahdys.Force = 65; |
---|
212 | Add(rajahdys); |
---|
213 | |
---|
214 | Elamat.Value--; |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void AmmuitMiinan(PhysicsObject ammus, PhysicsObject Miina) |
---|
218 | { |
---|
219 | MessageDisplay.Add("Tuhosit miinan!"); |
---|
220 | Miina.Destroy(); |
---|
221 | ammus.Destroy(); |
---|
222 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
223 | rajahdys.Position = Miina.Position; |
---|
224 | rajahdys.Speed = 250.0; |
---|
225 | rajahdys.Force = 65; |
---|
226 | Add(rajahdys); |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
230 | { |
---|
231 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
232 | pelaaja1.Angle = suunta.Angle; |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
236 | { |
---|
237 | CannonBall = ase.Shoot(); |
---|
238 | |
---|
239 | if(CannonBall != null) |
---|
240 | { |
---|
241 | CannonBall.Size *= 1.5; |
---|
242 | CannonBall.Image = PlasmaPanos; |
---|
243 | CannonBall.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.5); |
---|
244 | CannonBall.Restitution = 1.0; |
---|
245 | CannonBall.Tag = "CannonBall"; |
---|
246 | CannonBall.IgnoresExplosions = false; |
---|
247 | CannonBall.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
248 | } |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|