1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter vihollinen; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("tyyppi3"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("kolikko"); |
---|
20 | Image setelikuva = LoadImage("seteli"); |
---|
21 | Image vihollisenKuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
22 | |
---|
23 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | private Image[] ukkelinKavely = LoadImages("tyyppi", "tyyppi2", "tyyppi4"); |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
34 | |
---|
35 | LuoKentta(); |
---|
36 | LisaaNappaimet(); |
---|
37 | |
---|
38 | LuoPistelaskuri(); |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
44 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
45 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void LuoKentta() |
---|
51 | { |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | Level.CreateBottomBorder(); |
---|
58 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
59 | |
---|
60 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihollinen); |
---|
64 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaSeteli); |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
68 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
69 | Level.CreateBorders(); |
---|
70 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.SkyBlue); |
---|
71 | } |
---|
72 | void PelaajaTormasi(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject pelaaja1) |
---|
73 | { |
---|
74 | |
---|
75 | { |
---|
76 | |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | |
---|
80 | |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
84 | { |
---|
85 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
86 | taso.Position = paikka; |
---|
87 | taso.Color = Color.Green; |
---|
88 | Add(taso); |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
94 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
95 | tahti.Position = paikka; |
---|
96 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
97 | tahti.Tag = "kolikko"; |
---|
98 | Add(tahti); |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
102 | { |
---|
103 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
104 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
105 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
106 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
107 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kolikko", TormaaTahteen); |
---|
108 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pahis", PelaajaOsuu); |
---|
109 | Add(pelaaja1); |
---|
110 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
111 | |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | pelaaja1.Animation = new Animation(ukkelinKavely); |
---|
115 | |
---|
116 | pelaaja1.Animation.Start(); |
---|
117 | pelaaja1.Animation.FPS = 5; |
---|
118 | } |
---|
119 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
122 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
123 | vihollinen.Mass = 5.0; |
---|
124 | vihollinen.Image = vihollisenKuva; |
---|
125 | Add(vihollinen); |
---|
126 | vihollinen.Tag = "pahis"; |
---|
127 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
128 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
129 | |
---|
130 | vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
131 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = false; |
---|
132 | |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | |
---|
136 | |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void LisaaNappaimet() |
---|
145 | { |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
148 | |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
152 | |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
154 | |
---|
155 | |
---|
156 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
157 | |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää pelin"); |
---|
159 | |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
161 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
162 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
163 | |
---|
164 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
168 | { |
---|
169 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
173 | { |
---|
174 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
178 | { |
---|
179 | maaliAani.Play(); |
---|
180 | MessageDisplay.Add("Keräsit kolikon!"); |
---|
181 | tahti.Destroy(); |
---|
182 | } |
---|
183 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihollinen) |
---|
184 | { |
---|
185 | |
---|
186 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
187 | |
---|
188 | AloitaAlusta(); |
---|
189 | |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | } |
---|
194 | void AloitaAlusta() |
---|
195 | { |
---|
196 | ClearAll(); |
---|
197 | LuoKentta(); |
---|
198 | LisaaNappaimet(); |
---|
199 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
200 | |
---|
201 | |
---|
202 | LuoPistelaskuri(); |
---|
203 | |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | |
---|
207 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
208 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
209 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
210 | |
---|
211 | }IntMeter pisteLaskuri; |
---|
212 | |
---|
213 | void LuoPistelaskuri() |
---|
214 | { |
---|
215 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
216 | |
---|
217 | |
---|
218 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
219 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
220 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
221 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
222 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
223 | |
---|
224 | IntMeter keratytEsineet = new IntMeter(0); |
---|
225 | |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
229 | Add(pisteNaytto); |
---|
230 | |
---|
231 | pisteNaytto.IntFormatString = "rahaa: {0:D1}"; |
---|
232 | |
---|
233 | } |
---|
234 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja1) |
---|
235 | { |
---|
236 | PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
237 | |
---|
238 | } |
---|
239 | void LisaaSeteli(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
240 | { |
---|
241 | PhysicsObject seteli = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
242 | seteli .IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
243 | seteli.Position = paikka; |
---|
244 | seteli.Image = setelikuva; |
---|
245 | seteli.Tag = "seteli"; |
---|
246 | Add(seteli); |
---|
247 | |
---|
248 | |
---|
249 | |
---|
250 | } |
---|
251 | |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | |
---|