source: 2015/30/SonjaH/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 7085

Revision 7085, 4.2 KB checked in by soonhuot, 4 years ago (diff)

Uusi versio apinapelistä.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    public override void Begin()
27    {
28        LuoKentta();
29        AsetaOhjaimet();
30        LisaaLaskurit();
31        AloitaPeli();
32    }
33
34    void LuoKentta()
35    {
36        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
37        pallo.Shape = Shape.Circle;
38        pallo.X = -200.0;
39        pallo.Y = 0.0;
40        pallo.Restitution = 1.0;
41        Add(pallo);
42
43        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
44        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
45
46        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
47        vasenReuna.Restitution = 1.0;
48        vasenReuna.IsVisible = false;
49
50        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
51        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
52        oikeaReuna.IsVisible = false;
53
54        Level.Background.Color = Color.Black;
55
56        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
57
58        Camera.ZoomToLevel();
59    }
60
61    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
62    {
63
64        if (kohde == oikeaReuna)
65        {
66            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
67        }
68        else if (kohde == vasenReuna)
69        {
70            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
71        }
72    }
73
74    void AloitaPeli()
75    {
76        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
77        pallo.Hit(impulssi);
78    }
79
80    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
81    {
82        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
83        maila.Shape = Shape.Rectangle;
84        maila.X = x;
85        maila.Y = y;
86        maila.Restitution = 1.0;
87        Add(maila);
88        return maila;
89    }
90
91    void AsetaOhjaimet()
92    {
93        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
94        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
95        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
96        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
97
98
99        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
100        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
101        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
102        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
103
104
105        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
106        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
107    }
108
109    void LisaaLaskurit()
110    {
111        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
112        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
113    }
114
115    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
116    {
117        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
118        laskuri.MaxValue = 10;
119
120        Label naytto = new Label();
121        naytto.BindTo(laskuri);
122        naytto.X = x;
123        naytto.Y = y;
124        naytto.TextColor = Color.White;
125        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
126        naytto.Color = Level.Background.Color;
127        Add(naytto);
128
129        return laskuri;
130    }
131
132    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
133    {
134        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
135        {
136            maila.Velocity = Vector.Zero;
137            return;
138        }
139        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
140        {
141            maila.Velocity = Vector.Zero;
142            return;
143        }
144
145        maila.Velocity = nopeus;
146    }
147
148}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.