1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class jotain : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | Image Taustakuva = LoadImage("tausta 1"); |
---|
20 | Image kasvi1 = LoadImage("tausta - kasvi 1"); |
---|
21 | Image kasvi2 = LoadImage("tausta - kasvit 2"); |
---|
22 | Image taustaruoho = LoadImage("tausta ruoho"); |
---|
23 | Image tuli = LoadImage("tulikuva"); |
---|
24 | Image Pimeyskuva = LoadImage("pimeys"); |
---|
25 | Image valokuva = LoadImage("valokuva"); |
---|
26 | |
---|
27 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
28 | SoundEffect TuliPalo = LoadSoundEffect("tuli"); |
---|
29 | |
---|
30 | public override void Begin() |
---|
31 | { |
---|
32 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
33 | |
---|
34 | LuoKentta(); |
---|
35 | LisaaNappaimet(); |
---|
36 | |
---|
37 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
38 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
39 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
40 | MediaPlayer.Play("tuli"); |
---|
41 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void LuoKentta() |
---|
45 | { |
---|
46 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('k', LisaaKasvi, kasvi1, 1); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaKasvi, kasvi2, -1); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('r', Lisaaruoho, taustaruoho, 1); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('T', Lisaatuli); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVaihto); |
---|
55 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
56 | kentta.Optimize('#'); |
---|
57 | Level.CreateBorders(); |
---|
58 | Level.Background.Image = Taustakuva; |
---|
59 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
60 | |
---|
61 | |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
65 | { |
---|
66 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
67 | taso.Position = paikka; |
---|
68 | taso.IsVisible = true; |
---|
69 | Add(taso); |
---|
70 | taso.Color = Color.Black; |
---|
71 | } |
---|
72 | void LisaaKasvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus,Image kuva,int taso) |
---|
73 | { |
---|
74 | GameObject kasvi = new GameObject(leveys*1.5,korkeus*3); |
---|
75 | kasvi.Position = paikka + new Vector (0, 0); |
---|
76 | Add(kasvi,taso); |
---|
77 | kasvi.Image = kuva; |
---|
78 | |
---|
79 | GameObject valo = new GameObject(100, 100); |
---|
80 | valo.Image = valokuva; |
---|
81 | valo.Position = paikka; |
---|
82 | Add(valo, 3); |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void Lisaaruoho(Vector paikka, double leveys, double korkeus,Image kuva,int taso) |
---|
86 | { |
---|
87 | GameObject ruoho = new GameObject(leveys,korkeus); |
---|
88 | ruoho.Position = paikka + new Vector (); |
---|
89 | Add(ruoho,taso); |
---|
90 | ruoho.Image = kuva; |
---|
91 | |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
97 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
98 | tahti.Position = paikka; |
---|
99 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
100 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
101 | Add(tahti); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
107 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
108 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
109 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
110 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
111 | Add(pelaaja1); |
---|
112 | |
---|
113 | GameObject pimeys = new GameObject(2700, 2700); |
---|
114 | pimeys.Image = Pimeyskuva; |
---|
115 | Add(pimeys,2); |
---|
116 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
117 | ajastin.Interval = 0.05; |
---|
118 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
119 | { |
---|
120 | pimeys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
121 | }; |
---|
122 | ajastin.Start(); |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void LisaaNappaimet() |
---|
126 | { |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
129 | |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
133 | |
---|
134 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
135 | |
---|
136 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
137 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
138 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
139 | |
---|
140 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
144 | { |
---|
145 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
149 | { |
---|
150 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
154 | { |
---|
155 | maaliAani.Play(); |
---|
156 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
157 | tahti.Destroy(); |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | void Lisaatuli(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | |
---|
163 | Flame liekki = new Flame(tuli); |
---|
164 | liekki.MinLifetime = 0.1; |
---|
165 | liekki.MaxLifetime = 0.5; |
---|
166 | liekki.MinScale = 10; |
---|
167 | liekki.MaxScale = 30; |
---|
168 | liekki.Position = paikka; |
---|
169 | Add(liekki); |
---|
170 | |
---|
171 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
172 | ajastin.Interval = 0.05; |
---|
173 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
174 | { |
---|
175 | liekki.Position = paikka + RandomGen.NextVector(0, 30); |
---|
176 | }; |
---|
177 | ajastin.Start(); |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | void LisaaVaihto(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
181 | { |
---|
182 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
183 | taso.Position = paikka; |
---|
184 | taso.IsVisible = true; |
---|
185 | Add(taso); |
---|
186 | |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | } |
---|