1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Aurinkomyrsky : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const int RUUDUN_KOKO = 20; |
---|
12 | |
---|
13 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | |
---|
16 | Image pelaajanKuva = LoadImage("alus4"); |
---|
17 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
18 | Image myrskynKuva = LoadImage("myrsky2"); |
---|
19 | Image planeettaKuva = LoadImage("Codis"); |
---|
20 | Image lipunKuva = LoadImage("lippu"); |
---|
21 | |
---|
22 | Image Mercury = LoadImage("mercury"); |
---|
23 | Image Venus = LoadImage("venus"); |
---|
24 | Image Earth = LoadImage("earth"); |
---|
25 | Image Mars = LoadImage("mars"); |
---|
26 | Image Jupiter = LoadImage("jupiter"); |
---|
27 | Image Saturn = LoadImage("saturn"); |
---|
28 | Image Uranus = LoadImage("uranus"); |
---|
29 | Image Neptune = LoadImage("neptune"); |
---|
30 | |
---|
31 | Image aukkoKuva = LoadImage("aukko2"); |
---|
32 | |
---|
33 | Image laatikko = LoadImage("laatikko3"); |
---|
34 | |
---|
35 | Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200); |
---|
36 | Vector nopeusVasen = new Vector(-200, 0); |
---|
37 | Vector nopeusOikea = new Vector(200, 0); |
---|
38 | Vector nopeusAlas = new Vector(0,-200); |
---|
39 | |
---|
40 | Image[] aukkoKuvat = LoadImages("aukko2", "aukkoVenus", "aukkoearth", "alien", "aukkojupiter","aukkosaturn", "aukkouranus", "aukkoneptune"); |
---|
41 | Image[] laatikkoKuvat = LoadImages("laatikko3", "laatikkovenus", "laatikkoearth", "laatikkomars", "laatikkojupiter", "laatikkosaturn", "laatikkouranus", "laatikkoneptune"); |
---|
42 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
43 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
44 | List<Label> planeetat = new List<Label>(); |
---|
45 | Font Fontti = LoadFont("fontti1"); |
---|
46 | Font Fontti2 = LoadFont("fontti2"); |
---|
47 | int kenttanumero = 1; |
---|
48 | |
---|
49 | EasyHighScore topLista = new EasyHighScore(); |
---|
50 | |
---|
51 | public override void Begin() |
---|
52 | { |
---|
53 | Valikko(); |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | void AloitaKentta() |
---|
57 | { |
---|
58 | ClearAll(); |
---|
59 | |
---|
60 | if (kenttanumero == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
61 | else if (kenttanumero == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
62 | else if (kenttanumero == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
63 | else if (kenttanumero == 4) LuoKentta("kentta4"); |
---|
64 | else if (kenttanumero == 5) LuoKentta("kentta5"); |
---|
65 | else if (kenttanumero == 6) LuoKentta("kentta6"); |
---|
66 | else if (kenttanumero == 7) LuoKentta("kentta7"); |
---|
67 | else if (kenttanumero == 8) LuoKentta("kentta8"); |
---|
68 | else if (kenttanumero > 8) Valikko(); |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | void Alku(Window sender) |
---|
72 | { |
---|
73 | Valikko(); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void TeePlaneetta(double x, double y, Image kuva, double halkaisija, int numero, string nimi) |
---|
77 | { |
---|
78 | Label planeetta = new Label(halkaisija, halkaisija); |
---|
79 | planeetta.Image = kuva; |
---|
80 | planeetta.X = x; |
---|
81 | planeetta.Y = y; |
---|
82 | Add(planeetta); |
---|
83 | |
---|
84 | Label teksti = new Label(nimi); |
---|
85 | teksti.X = x; |
---|
86 | teksti.Y = y + halkaisija*0.5 + 20; |
---|
87 | teksti.TextColor = Color.White; |
---|
88 | teksti.Font = Fontti2; |
---|
89 | Add(teksti); |
---|
90 | planeetat.Add(teksti); |
---|
91 | |
---|
92 | Mouse.ListenOn(planeetta, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, PlaneettaValittu, null, numero); |
---|
93 | Mouse.ListenMovement(1.0, PlaneetoissaLiikkuminen, null); |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void PlaneetoissaLiikkuminen(AnalogState hiiri) |
---|
97 | { |
---|
98 | foreach (Label kohta in planeetat) |
---|
99 | { |
---|
100 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
101 | { |
---|
102 | kohta.TextColor = Color.Wheat; |
---|
103 | } |
---|
104 | else |
---|
105 | { |
---|
106 | kohta.TextColor = Color.White; |
---|
107 | } |
---|
108 | } |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void PlaneettaValittu(int numero) |
---|
112 | { |
---|
113 | kenttanumero = numero; |
---|
114 | Aloita(); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void Valikko() |
---|
118 | { |
---|
119 | ClearAll(); |
---|
120 | Camera.Reset(); |
---|
121 | PlaneettojenLuominen(); |
---|
122 | |
---|
123 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
124 | Color vari = Color.White; |
---|
125 | |
---|
126 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
127 | |
---|
128 | Label kohta2 = new Label("Parhaat pisteet"); |
---|
129 | kohta2.Position = new Vector(0, 40); |
---|
130 | kohta2.TextColor = vari; |
---|
131 | kohta2.Font = Fontti; |
---|
132 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
133 | |
---|
134 | Label kohta3 = new Label("Lopeta peli"); |
---|
135 | kohta3.Position = new Vector(0, -40); |
---|
136 | kohta3.TextColor = vari; |
---|
137 | kohta3.Font = Fontti; |
---|
138 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
139 | |
---|
140 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
141 | { |
---|
142 | Add(valikonKohta); |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, ParhaatPisteet, null); |
---|
146 | Mouse.ListenOn(kohta3, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
147 | |
---|
148 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
149 | |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void ParhaatPisteet() |
---|
153 | { |
---|
154 | topLista.EnterAndShow(pisteLaskuri.Value); |
---|
155 | topLista.HighScoreWindow.Closed += Alku; |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiiri) |
---|
159 | { |
---|
160 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
161 | { |
---|
162 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
163 | { |
---|
164 | kohta.TextColor = Color.Wheat; |
---|
165 | } |
---|
166 | else |
---|
167 | { |
---|
168 | kohta.TextColor = Color.White; |
---|
169 | } |
---|
170 | } |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void PlaneettojenLuominen() |
---|
174 | { |
---|
175 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
176 | |
---|
177 | TeePlaneetta(0, 400, Mercury, 50, 1, "Mercury"); |
---|
178 | TeePlaneetta(300, 300, Venus, 70, 2, "Venus"); |
---|
179 | TeePlaneetta(400, 50, Earth, 100, 3, "Earth"); |
---|
180 | TeePlaneetta(350, -200, Mars, 100, 4,"Mars"); |
---|
181 | TeePlaneetta(0, -350, Jupiter, 200, 5, "Jupiter"); |
---|
182 | TeePlaneetta(-350, -200, Saturn, 170, 6, "Saturn"); |
---|
183 | TeePlaneetta(-370, 50, Uranus, 120, 7, "Uranus"); |
---|
184 | TeePlaneetta(-250, 300, Neptune, 120, 8, "Neptune"); |
---|
185 | } |
---|
186 | |
---|
187 | void Aloita() |
---|
188 | { |
---|
189 | ClearAll(); |
---|
190 | AloitaKentta(); |
---|
191 | LuoLaskuri(); |
---|
192 | LisaaNappaimet(); |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
196 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
197 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void LuoKentta(string kenttaTiedosto) |
---|
201 | { |
---|
202 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedosto); |
---|
203 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
204 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
205 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaPelaaja); |
---|
206 | kentta.SetTileMethod('a', LisaaAukko); |
---|
207 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
208 | |
---|
209 | Level.CreateBorders(); |
---|
210 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
211 | Level.Background.TextureWrapSize = new Vector(3, 1); |
---|
212 | |
---|
213 | PhysicsObject aurinko = PhysicsObject.CreateStaticObject(50,500); |
---|
214 | aurinko.Image = myrskynKuva; |
---|
215 | aurinko.X = Level.Left; |
---|
216 | aurinko.Velocity = new Vector(40, 0); |
---|
217 | aurinko.Tag = "aurinko"; |
---|
218 | Add(aurinko); |
---|
219 | |
---|
220 | PhysicsObject planeetta = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 500); |
---|
221 | planeetta.Image = planeettaKuva; |
---|
222 | planeetta.X = Level.Right; |
---|
223 | planeetta.Tag = "planeetta"; |
---|
224 | Add(planeetta); |
---|
225 | |
---|
226 | PhysicsObject lippu = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 30); |
---|
227 | lippu.Image = lipunKuva; |
---|
228 | lippu.Tag = "lippu"; |
---|
229 | lippu.X = Level.Right - 75; |
---|
230 | Add(lippu); |
---|
231 | |
---|
232 | Timer kameraAjastin = new Timer(); |
---|
233 | kameraAjastin.Interval = 0.025; |
---|
234 | kameraAjastin.Timeout += KameranSiirto; |
---|
235 | kameraAjastin.Start(); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | void KameranSiirto() |
---|
239 | { |
---|
240 | Camera.StopFollowing(); |
---|
241 | Camera.X += 1; |
---|
242 | } |
---|
243 | |
---|
244 | |
---|
245 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
246 | { |
---|
247 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
248 | taso.Position = paikka; |
---|
249 | |
---|
250 | // Asettaa tavallisen kuvan, mutta korjaa sen heti |
---|
251 | taso.Image = laatikko; |
---|
252 | // Asettaa oikean kuvan |
---|
253 | if (kenttanumero - 1 < laatikkoKuvat.Length) |
---|
254 | { |
---|
255 | taso.Image = laatikkoKuvat[kenttanumero - 1]; |
---|
256 | } |
---|
257 | |
---|
258 | Add(taso); |
---|
259 | |
---|
260 | } |
---|
261 | |
---|
262 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
263 | { |
---|
264 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
265 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
266 | tahti.Position = paikka; |
---|
267 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
268 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
269 | Add(tahti); |
---|
270 | } |
---|
271 | |
---|
272 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
273 | { |
---|
274 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys -5, korkeus -3); |
---|
275 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
276 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
277 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
278 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "aukko", TormaaMustaanAukkoon); |
---|
279 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "aurinko", TormaaAurinkoon); |
---|
280 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "planeetta", PaasiMaaliin); |
---|
281 | Add(pelaaja1); |
---|
282 | } |
---|
283 | |
---|
284 | void TormaaMustaanAukkoon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject aukko) |
---|
285 | { |
---|
286 | Explosion rajahdys = new Explosion(3000); |
---|
287 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
288 | |
---|
289 | rajahdys.Image = aukkoKuva; |
---|
290 | |
---|
291 | if (kenttanumero - 1 < aukkoKuvat.Length) |
---|
292 | { |
---|
293 | rajahdys.Image = aukkoKuvat[kenttanumero - 1]; |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | Add(rajahdys); |
---|
297 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
298 | Timer.SingleShot(5.0, LisataanPisteet); |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | void TormaaAurinkoon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject aukko) |
---|
302 | { |
---|
303 | Explosion rajahdys = new Explosion(3000); |
---|
304 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
305 | Add(rajahdys); |
---|
306 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
307 | Timer.SingleShot(5.0, LisataanPisteet); |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | void LisataanPisteet() |
---|
311 | { |
---|
312 | ClearAll(); |
---|
313 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
314 | topLista.EnterAndShow(pisteLaskuri.Value); |
---|
315 | topLista.HighScoreWindow.Closed += Alku; |
---|
316 | |
---|
317 | } |
---|
318 | |
---|
319 | void LisaaAukko(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
320 | { |
---|
321 | PhysicsObject aukko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
322 | aukko.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
323 | aukko.Position = paikka; |
---|
324 | aukko.Image = aukkoKuva; |
---|
325 | aukko.Tag = "aukko"; |
---|
326 | |
---|
327 | if (kenttanumero - 1 < aukkoKuvat.Length) |
---|
328 | { |
---|
329 | aukko.Image = aukkoKuvat[kenttanumero - 1]; |
---|
330 | } |
---|
331 | |
---|
332 | Add(aukko); |
---|
333 | } |
---|
334 | |
---|
335 | void LisaaNappaimet() |
---|
336 | { |
---|
337 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
338 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Valikko, "Lopeta peli"); |
---|
339 | |
---|
340 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeusVasen); |
---|
341 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeusOikea); |
---|
342 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikkuu ylös", pelaaja1, nopeusYlos); |
---|
343 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikkuu alas", pelaaja1, nopeusAlas); |
---|
344 | } |
---|
345 | |
---|
346 | void AsetaNopeus(PhysicsObject alus, Vector nopeus) |
---|
347 | { |
---|
348 | alus.Velocity = nopeus; |
---|
349 | alus.Angle = nopeus.Angle; |
---|
350 | |
---|
351 | if (alus.Right > Camera.X + Camera.FollowXMargin/2) |
---|
352 | { |
---|
353 | alus.Velocity = Vector.Zero; |
---|
354 | return; |
---|
355 | } |
---|
356 | } |
---|
357 | |
---|
358 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
359 | { |
---|
360 | maaliAani.Play(); |
---|
361 | tahti.Destroy(); |
---|
362 | pisteLaskuri.Value += 100; |
---|
363 | } |
---|
364 | |
---|
365 | void PaasiMaaliin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject maali) |
---|
366 | { |
---|
367 | ClearAll(); |
---|
368 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
369 | |
---|
370 | Label loppu = new Label(); |
---|
371 | loppu.X = 0; |
---|
372 | loppu.Y = 0; |
---|
373 | |
---|
374 | loppu.TextColor = Color.White; |
---|
375 | loppu.Color = Color.Transparent; |
---|
376 | loppu.IntFormatString = "Pääsit maaliin"; |
---|
377 | |
---|
378 | Add(loppu); |
---|
379 | kenttanumero++; |
---|
380 | Timer.SingleShot(3.0, Valikko); |
---|
381 | |
---|
382 | |
---|
383 | } |
---|
384 | |
---|
385 | void LuoLaskuri() |
---|
386 | { |
---|
387 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
388 | |
---|
389 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
390 | pisteNaytto.X -= (Window.Width/2-200); |
---|
391 | pisteNaytto.Y += (Window.Height/2-50); |
---|
392 | |
---|
393 | pisteNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
394 | pisteNaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
395 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
396 | pisteNaytto.IntFormatString = "Pisteitä: {0:D1}"; |
---|
397 | |
---|
398 | Add(pisteNaytto); |
---|
399 | } |
---|
400 | } |
---|