1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Hajottaa : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 600; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 850; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | int kenttaNro = 1; |
---|
17 | |
---|
18 | bool MaaliAktivoitu = false; |
---|
19 | |
---|
20 | Image piikkiKuva = LoadImage("Piikki"); |
---|
21 | Image hiiruKuva = LoadImage("Hiirus"); |
---|
22 | Image hahmoKuva = LoadImage("Sneik"); |
---|
23 | Image tasoKuva = LoadImage("Maa"); |
---|
24 | Image taustaKuva = LoadImage("Lehtia"); |
---|
25 | Image maaliKuva = LoadImage("Maalii"); |
---|
26 | Image bossKuva = LoadImage("Asshat"); |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | AloitaPeli(); |
---|
31 | } |
---|
32 | |
---|
33 | void AloitaPeli() |
---|
34 | { |
---|
35 | ClearAll(); |
---|
36 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
37 | |
---|
38 | LuoPistelaskuri(); |
---|
39 | |
---|
40 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("FinalKentta1"); |
---|
41 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("FinalKentta2"); |
---|
42 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("FinalKentta3"); |
---|
43 | else if (kenttaNro == 4) LuoKentta("FinalKentta4"); |
---|
44 | else if (kenttaNro == 5) LuoKentta("FinalKentta5"); |
---|
45 | else if (kenttaNro > 5) Exit(); |
---|
46 | |
---|
47 | MediaPlayer.Play("Musiikki"); |
---|
48 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
49 | |
---|
50 | LisaaNappaimet(); |
---|
51 | |
---|
52 | pisteLaskuri.MaxValue--; |
---|
53 | |
---|
54 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
55 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
56 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
60 | { |
---|
61 | ColorTileMap kentta = ColorTileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod(Color.Black, LisaaTaso); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF00DC"), LisaaHiiru); |
---|
64 | kentta.SetTileMethod(Color.FromHexCode("4CFF00"), LisaaPelaaja); |
---|
65 | kentta.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FFD800"), LisaaPiikki); |
---|
66 | kentta.SetTileMethod(Color.FromHexCode("0026FF"), LisaaMaali); |
---|
67 | kentta.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FFFF"), LisaaBoss); |
---|
68 | |
---|
69 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
70 | Level.CreateBorders(); |
---|
71 | Level.Background.Color = Color.Blue; |
---|
72 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
73 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
74 | |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
78 | { |
---|
79 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
80 | taso.Position = paikka; |
---|
81 | taso.Color = Color.Green; |
---|
82 | taso.Image = tasoKuva; |
---|
83 | Add(taso); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | void LisaaBoss(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | PlatformCharacter boss = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
89 | boss.Tag = "boss"; |
---|
90 | boss.Image = bossKuva; |
---|
91 | boss.Position = paikka; |
---|
92 | boss.FacingDirection = Direction.Left; |
---|
93 | Add(boss); |
---|
94 | AddCollisionHandler(boss, pelaaja1, BossOsuu); |
---|
95 | |
---|
96 | AssaultRifle vihollisenAse = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
97 | vihollisenAse.Ammo.Value = 10000; |
---|
98 | vihollisenAse.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
99 | boss.Weapon = vihollisenAse; |
---|
100 | |
---|
101 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
102 | ajastin.Interval = 0.75; |
---|
103 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
104 | { |
---|
105 | if (!boss.IsDestroyed) |
---|
106 | { |
---|
107 | boss.Weapon.Shoot(); |
---|
108 | } |
---|
109 | }; |
---|
110 | |
---|
111 | ajastin.Start(); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
115 | { |
---|
116 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
117 | maali.Tag = "maali"; |
---|
118 | maali.Image = maaliKuva; |
---|
119 | maali.Position = paikka; |
---|
120 | Add(maali); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
124 | { |
---|
125 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
126 | piikki.Color = Color.Blue; |
---|
127 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
128 | piikki.Image = piikkiKuva; |
---|
129 | piikki.Position = paikka; |
---|
130 | Add(piikki); |
---|
131 | } |
---|
132 | |
---|
133 | void LisaaHiiru(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
134 | { |
---|
135 | PhysicsObject hiiru = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
136 | hiiru.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
137 | hiiru.Position = paikka; |
---|
138 | hiiru.Image = hiiruKuva; |
---|
139 | hiiru.Tag = "hiiru"; |
---|
140 | Add(hiiru); |
---|
141 | |
---|
142 | pisteLaskuri.MaxValue++; |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
146 | { |
---|
147 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
148 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
149 | pelaaja1.Image = hahmoKuva; |
---|
150 | pelaaja1.Tag = "hahmo"; |
---|
151 | |
---|
152 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "hiiru", TormaaHiiruun); |
---|
153 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "hiiru", CollisionHandler.PlaySound("Eating")); |
---|
154 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", PelaajaOsuu); |
---|
155 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", CollisionHandler.PlaySound("Hmm")); |
---|
156 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ammus", PelaajaOsuu); |
---|
157 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ammus", CollisionHandler.PlaySound("Hmm")); |
---|
158 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormasiMaaliin); |
---|
159 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", CollisionHandler.PlaySound("Maaliaani")); |
---|
160 | |
---|
161 | Add(pelaaja1); |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
165 | { |
---|
166 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
170 | { |
---|
171 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
172 | } |
---|
173 | void LisaaNappaimet() |
---|
174 | { |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | void TormaaHiiruun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject hiiru) |
---|
183 | { |
---|
184 | MessageDisplay.Add("Söit hiirun!"); |
---|
185 | hiiru.Destroy(); |
---|
186 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | void PelaajaOsuu(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
190 | { |
---|
191 | AloitaPeli(); |
---|
192 | MessageDisplay.Add("Sinusta tehtiin käsilaukku"); |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | void BossOsuu(PhysicsObject boss, PhysicsObject pelaaja1) |
---|
196 | { |
---|
197 | boss.Destroy(); |
---|
198 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
199 | rajahdys.Position = boss.Position; |
---|
200 | MessageDisplay.Add("Tapoit Bossin!"); |
---|
201 | Add(rajahdys); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
205 | { |
---|
206 | ammus.Destroy(); |
---|
207 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
208 | rajahdys.Position = ammus.Position; |
---|
209 | Add(rajahdys); |
---|
210 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
211 | } |
---|
212 | |
---|
213 | void TormasiMaaliin(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject maali) |
---|
214 | { |
---|
215 | if (MaaliAktivoitu) |
---|
216 | { |
---|
217 | MaaliAktivoitu = false; |
---|
218 | kenttaNro++; |
---|
219 | AloitaPeli(); |
---|
220 | } |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
224 | |
---|
225 | void LuoPistelaskuri() |
---|
226 | { |
---|
227 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
228 | pisteLaskuri.MaxValue = 1; |
---|
229 | |
---|
230 | pisteLaskuri.UpperLimit += delegate |
---|
231 | { |
---|
232 | MaaliAktivoitu = true; |
---|
233 | }; |
---|
234 | |
---|
235 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
236 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 600; |
---|
237 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
238 | pisteNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
239 | pisteNaytto.Title = "Hiiruja syöty"; |
---|
240 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
241 | Add(pisteNaytto); |
---|
242 | } |
---|
243 | } |
---|
244 | |
---|