1 | using System; |
---|
2 | using System.Linq; |
---|
3 | using System.Collections.Generic; |
---|
4 | using Jypeli; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | using Jypeli.Controls; |
---|
7 | using Jypeli.Effects; |
---|
8 | using Jypeli.Widgets; |
---|
9 | |
---|
10 | public class KariO : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 500; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | int kenttänumero = 4; |
---|
17 | |
---|
18 | List< Vector> Hyppypaikka =new List<Vector> (); |
---|
19 | |
---|
20 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
21 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
22 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Hyvis"); |
---|
23 | Image tahtiKuva = LoadImage("Euronjuusto"); |
---|
24 | Image VihollisenKuva = LoadImage("AndroidPahis"); |
---|
25 | Image PiikkiKuva = LoadImage("Piikki"); |
---|
26 | Image RuohoKuva = LoadImage("Ruoho"); |
---|
27 | Image KiviKuva = LoadImage("Kivi"); |
---|
28 | Image taustaKuva = LoadImage("Taustakuva"); |
---|
29 | Image WindowsKuva = LoadImage("Windows"); |
---|
30 | Image HaamuKuva = LoadImage("Haamu"); |
---|
31 | Image RäjähdysKuva = LoadImage("Räjähdys"); |
---|
32 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("KeräysÄäni"); |
---|
33 | SoundEffect RäjähdysÄäni = LoadSoundEffect("Explosion31"); |
---|
34 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
35 | |
---|
36 | public override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | SmoothTextures = false; |
---|
39 | Aloitapeli(); |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void Aloitapeli() |
---|
43 | { |
---|
44 | ClearAll(); |
---|
45 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
46 | LuoPistelaskuri(); |
---|
47 | |
---|
48 | LuoKentta(); |
---|
49 | LisaaNappaimet(); |
---|
50 | MediaPlayer.Play("tausta biisi"); |
---|
51 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
52 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
53 | |
---|
54 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
55 | Camera.ZoomFactor = 4.0; |
---|
56 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void LuoKentta() |
---|
60 | { |
---|
61 | Hyppypaikka.Clear(); |
---|
62 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
63 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("Kenttä"+kenttänumero); |
---|
64 | |
---|
65 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
66 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("002AFF"), LisaaPelaaja1); |
---|
67 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("8330FF"), LisaaPelaaja2); |
---|
68 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("4CFF00"), LisaaTaso); |
---|
69 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FFAD21"), LisaaHamppari); |
---|
70 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF0000"), LisaaVihollinen); |
---|
71 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("7F0000"), LisaaPiikki); |
---|
72 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("808080"), LisaaLinna); |
---|
73 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("4CFF00"), LisaaRuoho); |
---|
74 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("7F0037"), LisaaKivi); |
---|
75 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF7FB4"), LisaaWindows); |
---|
76 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF05D9"), LisaaHyppypaikka); |
---|
77 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF5000"), LisaaHaamu); |
---|
78 | //3. Execute luo kentän |
---|
79 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
80 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
81 | Level.CreateBorders(); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
87 | taso.Position = paikka; |
---|
88 | taso.Color = Color.Green; |
---|
89 | Add(taso); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | void LisaaHamppari(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
93 | { |
---|
94 | PhysicsObject Euronjuusto = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
95 | Euronjuusto.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
96 | Euronjuusto.Position = paikka; |
---|
97 | Euronjuusto.Image = tahtiKuva; |
---|
98 | Euronjuusto.Tag = "Euronjuusto"; |
---|
99 | Add(Euronjuusto); |
---|
100 | pisteLaskuri.MaxValue++; |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | PlatformCharacter LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
104 | { |
---|
105 | PlatformCharacter pelaaja = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
106 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
107 | pelaaja.Mass = 50.0; |
---|
108 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
109 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
110 | AddCollisionHandler(pelaaja, "Euronjuusto", TormaaJuustohampurilaiseen); |
---|
111 | Add(pelaaja); |
---|
112 | AddCollisionHandler(pelaaja, "Vihollinen", PelaajaTormasi); |
---|
113 | AddCollisionHandler(pelaaja, "Maali", TörmääMaaliin); |
---|
114 | return pelaaja; |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
120 | } |
---|
121 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | pelaaja2 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void LisaaNappaimet() |
---|
127 | { |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
130 | |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
134 | |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
138 | |
---|
139 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
140 | |
---|
141 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
142 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
143 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
144 | |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
148 | { |
---|
149 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
153 | { |
---|
154 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | void TormaaJuustohampurilaiseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
158 | { |
---|
159 | maaliAani.Play(); |
---|
160 | MessageDisplay.Add("Hey fattie! You collected cheeseburger!!!!!!!! Nice job!!"); |
---|
161 | tahti.Destroy(); |
---|
162 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
163 | } |
---|
164 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
165 | { |
---|
166 | PlatformCharacter Vihollinen = new PlatformCharacter(leveys-5, korkeus-5); |
---|
167 | Vihollinen.Position = paikka; |
---|
168 | Vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
169 | Vihollinen.Image = VihollisenKuva; |
---|
170 | Add(Vihollinen); |
---|
171 | Vihollinen.Tag = "Vihollinen"; |
---|
172 | |
---|
173 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
174 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
175 | |
---|
176 | Vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
177 | |
---|
178 | } |
---|
179 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
180 | { |
---|
181 | PhysicsObject Piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
182 | Piikki.Position = paikka; |
---|
183 | Piikki.Image = PiikkiKuva; |
---|
184 | Add(Piikki); |
---|
185 | Piikki.Tag = "Vihollinen"; |
---|
186 | |
---|
187 | } |
---|
188 | void LisaaLinna(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
189 | { |
---|
190 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
191 | taso.Position = paikka; |
---|
192 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
193 | Add(taso); |
---|
194 | taso.Tag = "Maali"; |
---|
195 | } |
---|
196 | void PelaajaTormasi(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
197 | { |
---|
198 | MessageDisplay.Add("You died :("); |
---|
199 | Explosion Räjähdys = new Explosion(100); |
---|
200 | Räjähdys.Position = kohde.Position; |
---|
201 | Add(Räjähdys); |
---|
202 | tormaaja.Destroy(); |
---|
203 | kohde.Destroy(); |
---|
204 | |
---|
205 | Timer.SingleShot(2, Aloitapeli); |
---|
206 | } |
---|
207 | void LisaaRuoho(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
208 | { |
---|
209 | PhysicsObject Ruoho = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
210 | Ruoho.Position = paikka; |
---|
211 | Ruoho.Image = RuohoKuva; |
---|
212 | Add(Ruoho); |
---|
213 | |
---|
214 | } |
---|
215 | void TörmääMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
216 | { |
---|
217 | if (pisteLaskuri.Value == pisteLaskuri.MaxValue) |
---|
218 | { |
---|
219 | kenttänumero++; |
---|
220 | Aloitapeli(); |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | } |
---|
224 | void LisaaKivi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
225 | { |
---|
226 | PhysicsObject Kivi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
227 | Kivi.Position = paikka; |
---|
228 | Kivi.Image = KiviKuva; |
---|
229 | Add(Kivi); |
---|
230 | |
---|
231 | } |
---|
232 | void LuoPistelaskuri() |
---|
233 | { |
---|
234 | pisteLaskuri = new IntMeter(0,0,0); |
---|
235 | |
---|
236 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
237 | pisteNaytto.X = Screen.Right -100; |
---|
238 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
239 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
240 | |
---|
241 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
242 | Add(pisteNaytto); |
---|
243 | } |
---|
244 | void LisaaWindows(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
245 | { |
---|
246 | PlatformCharacter Windows = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
247 | Windows.Position = paikka; |
---|
248 | Windows.Mass = 4.0; |
---|
249 | Windows.Image = WindowsKuva; |
---|
250 | Add(Windows); |
---|
251 | Windows.Tag = "Windows"; |
---|
252 | Windows.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
253 | Windows.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
254 | Windows.Weapon.FireRate = 0.2; |
---|
255 | Windows.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
256 | |
---|
257 | IntMeter Elämät = new IntMeter(4, 0, 4); |
---|
258 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(20, 5); |
---|
259 | elamaPalkki.Y = 20; |
---|
260 | elamaPalkki.BindTo(Elämät); |
---|
261 | Windows.Add(elamaPalkki); |
---|
262 | |
---|
263 | AddCollisionHandler(Windows, "pelaaja", delegate(PhysicsObject W, PhysicsObject pelaaja) |
---|
264 | { |
---|
265 | double etäisyys = double.MaxValue; |
---|
266 | Vector lähin = Vector.Zero; |
---|
267 | foreach (Vector p in Hyppypaikka) |
---|
268 | { |
---|
269 | double e = Vector.Distance(pelaaja.Position, p); |
---|
270 | if (e < etäisyys) |
---|
271 | { |
---|
272 | lähin = p; |
---|
273 | etäisyys = e; |
---|
274 | } |
---|
275 | } |
---|
276 | pelaaja.Position = lähin; |
---|
277 | Elämät.Value--; |
---|
278 | }); |
---|
279 | |
---|
280 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
281 | ajastin.Interval = 0.01; |
---|
282 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
283 | { |
---|
284 | AmmuAseella(Windows); |
---|
285 | }; |
---|
286 | ajastin.Start(); |
---|
287 | |
---|
288 | Elämät.LowerLimit += delegate |
---|
289 | { |
---|
290 | Windows.Destroy(); |
---|
291 | ajastin.Stop(); |
---|
292 | }; |
---|
293 | } |
---|
294 | |
---|
295 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
296 | { |
---|
297 | ammus.Destroy(); |
---|
298 | } |
---|
299 | |
---|
300 | void AmmuAseella(PlatformCharacter Boss) |
---|
301 | { |
---|
302 | PlatformCharacter kohde = pelaaja1; |
---|
303 | if (Vector.Distance(Boss.Position, pelaaja2.Position) < Vector.Distance(Boss.Position, pelaaja1.Position)) |
---|
304 | { |
---|
305 | kohde = pelaaja2; |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | Boss.Weapon.AbsoluteAngle = (kohde.Position - Boss.Position).Angle; |
---|
309 | PhysicsObject ammus = Boss.Weapon.Shoot(); |
---|
310 | |
---|
311 | if (ammus != null) |
---|
312 | { |
---|
313 | ammus.Velocity *= 0.2; |
---|
314 | ammus.Size *= 1; |
---|
315 | //ammus.Width *= 2; |
---|
316 | ammus.Image = null; |
---|
317 | ammus.Color = Color.Blue; |
---|
318 | ammus.Tag = "Vihollinen"; |
---|
319 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
320 | } |
---|
321 | } |
---|
322 | void LisaaHyppypaikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
323 | { |
---|
324 | Hyppypaikka.Add (paikka); |
---|
325 | } |
---|
326 | void LisaaHaamu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
327 | { |
---|
328 | PlatformCharacter Vihollinen = new PlatformCharacter(leveys*6, korkeus*6); |
---|
329 | Vihollinen.Position = paikka; |
---|
330 | Vihollinen.Y += korkeus*2; |
---|
331 | Vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
332 | Vihollinen.Image = HaamuKuva; |
---|
333 | Vihollinen.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
334 | Add(Vihollinen); |
---|
335 | |
---|
336 | IntMeter Elämät = new IntMeter(1, 0, 10); |
---|
337 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(40, 10); |
---|
338 | elamaPalkki.Y = 80; |
---|
339 | elamaPalkki.BindTo(Elämät); |
---|
340 | Vihollinen.Add(elamaPalkki); |
---|
341 | |
---|
342 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
343 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
344 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
345 | { |
---|
346 | PhysicsObject Ammus = new PhysicsObject(30, 30); |
---|
347 | Ammus.Position = Vihollinen.Position; |
---|
348 | Ammus.Bottom = Vihollinen.Bottom; |
---|
349 | Ammus.Shape = Shape.Circle; |
---|
350 | Ammus.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
351 | Ammus.KineticFriction = 0; |
---|
352 | Ammus.StaticFriction = 0; |
---|
353 | Ammus.Hit(new Vector(-500, 0)); |
---|
354 | Ammus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(3); |
---|
355 | Add(Ammus); |
---|
356 | Ammus.Tag = "Vihollinen"; |
---|
357 | }; |
---|
358 | ajastin.Start(); |
---|
359 | |
---|
360 | AddCollisionHandler(Vihollinen, "pelaaja", delegate(PhysicsObject W, PhysicsObject pelaaja) |
---|
361 | { |
---|
362 | Elämät.Value--; |
---|
363 | if (Elämät.Value > 0) |
---|
364 | { |
---|
365 | double etäisyys = double.MaxValue; |
---|
366 | Vector lähin = Vector.Zero; |
---|
367 | foreach (Vector p in Hyppypaikka) |
---|
368 | { |
---|
369 | double e = Vector.Distance(pelaaja.Position, p); |
---|
370 | if (e < etäisyys) |
---|
371 | { |
---|
372 | lähin = p; |
---|
373 | etäisyys = e; |
---|
374 | } |
---|
375 | } |
---|
376 | pelaaja.Position = lähin; |
---|
377 | } |
---|
378 | }); |
---|
379 | |
---|
380 | Elämät.LowerLimit += delegate |
---|
381 | { |
---|
382 | Vihollinen.Destroy(); |
---|
383 | ajastin.Stop(); |
---|
384 | |
---|
385 | ExplosionSystem rajahdys = new ExplosionSystem(RäjähdysKuva, 1000); |
---|
386 | Add(rajahdys); |
---|
387 | rajahdys.AddEffect(Vihollinen.X, Vihollinen.Y, 200); |
---|
388 | RäjähdysÄäni.Play(); |
---|
389 | }; |
---|
390 | } |
---|
391 | |
---|
392 | |
---|
393 | } |
---|