1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | /// @authors Aapo Halme ja Elias Hytönen |
---|
9 | /// @version 2nd edition ver 2.31 |
---|
10 | /// SpaceAdventure |
---|
11 | /// |
---|
12 | /// </summary> |
---|
13 | |
---|
14 | public class SpaceAdventure : PhysicsGame |
---|
15 | { |
---|
16 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
17 | AssaultRifle ase; |
---|
18 | Image CoolAlusKuva = LoadImage("cool alus"); |
---|
19 | Image CoolHyvisalus = LoadImage("coolhyvisalus"); |
---|
20 | Image CoolAsteroidi = LoadImage("cool asteroid bu"); |
---|
21 | Image taustaKuva = LoadImage("cool space"); |
---|
22 | Image Cloud = LoadImage("Stuff"); |
---|
23 | Image Laser = LoadImage("laser"); |
---|
24 | Image Boss = LoadImage("Boss Ship_zpspn6osve5"); |
---|
25 | Image Vihollinenalus = LoadImage("enemy ship 2"); |
---|
26 | Image Voittokuva = LoadImage("voitto"); |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | IntMeter pistelaskuri; |
---|
30 | IntMeter voittoLaskuri = new IntMeter(0, 0, 0); |
---|
31 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
32 | |
---|
33 | double eteenpain = 500; |
---|
34 | double kaantyminen = 900; |
---|
35 | |
---|
36 | public override void Begin() |
---|
37 | |
---|
38 | { |
---|
39 | Valikko(); |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void Valikko() |
---|
43 | { |
---|
44 | |
---|
45 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
46 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
47 | Add(alkuValikko); |
---|
48 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
49 | //alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
50 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
51 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | void AloitaPeli() |
---|
55 | |
---|
56 | { |
---|
57 | ClearAll(); |
---|
58 | IsPaused = false; |
---|
59 | voittoLaskuri = new IntMeter (0, 0, 0); |
---|
60 | LuoKentta(); |
---|
61 | |
---|
62 | Camera.Zoom(2.5); |
---|
63 | Camera.FollowedObject = pelaaja; |
---|
64 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
65 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, eteenpain, 1); |
---|
66 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, kaantyminen, 2); |
---|
67 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, kaantyminen, 3); |
---|
68 | |
---|
69 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää pelin"); |
---|
70 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja); |
---|
71 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
72 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, "Aloita peli alusta"); |
---|
73 | LuoPistelaskuri(); |
---|
74 | |
---|
75 | LuoVoittoLaskuri(); |
---|
76 | |
---|
77 | |
---|
78 | } |
---|
79 | void LuoVoittoLaskuri() |
---|
80 | { |
---|
81 | |
---|
82 | Label voittonautto = new Label(); |
---|
83 | voittonautto.X = Screen.Right - 130; |
---|
84 | voittonautto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
85 | voittonautto.TextColor = Color.Black; |
---|
86 | voittonautto.Color = Color.White; |
---|
87 | voittonautto.Title = "Tapot"; |
---|
88 | voittonautto.BindTo(voittoLaskuri); |
---|
89 | voittonautto.IntFormatString = "{0}/" + voittoLaskuri.MaxValue; |
---|
90 | Add(voittonautto); |
---|
91 | |
---|
92 | voittoLaskuri.UpperLimit += Voitto; |
---|
93 | |
---|
94 | |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void Voitto() |
---|
98 | { |
---|
99 | IsPaused = true; |
---|
100 | |
---|
101 | |
---|
102 | //MessageDisplay.Add("Voitit Pelin!"); |
---|
103 | //TODO: |
---|
104 | //Timer.SingleShot(1, Valikko); |
---|
105 | Timer valikkoAjastin = new Timer(); |
---|
106 | valikkoAjastin.IgnorePause = true; |
---|
107 | valikkoAjastin.Interval = 1; |
---|
108 | valikkoAjastin.Timeout += delegate |
---|
109 | { |
---|
110 | Valikko(); |
---|
111 | GameObject voittoruutu = new GameObject(150, 50); |
---|
112 | voittoruutu.Image = Voittokuva; |
---|
113 | voittoruutu.Position = pelaaja.Position + new Vector(0,100); |
---|
114 | Add(voittoruutu, 2); |
---|
115 | valikkoAjastin.Stop(); |
---|
116 | }; |
---|
117 | valikkoAjastin.Start(); |
---|
118 | |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | void LiikutaPelaajaa(double voima, int miten) |
---|
123 | { |
---|
124 | switch (miten) |
---|
125 | { |
---|
126 | case 1: |
---|
127 | pelaaja.Push(Vector.FromLengthAndAngle(voima, pelaaja.Angle)); |
---|
128 | break; |
---|
129 | case 2: |
---|
130 | pelaaja.ApplyTorque(voima); |
---|
131 | break; |
---|
132 | case 3: |
---|
133 | pelaaja.ApplyTorque(-voima); |
---|
134 | break; |
---|
135 | case 4: |
---|
136 | break; |
---|
137 | default: |
---|
138 | break; |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void LuoKentta() |
---|
144 | { |
---|
145 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
146 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("cool tausta new"); |
---|
147 | |
---|
148 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
149 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FFFF"), LuoPelaaja); |
---|
150 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoVihollinen); |
---|
151 | ruudut.SetTileMethod(Color.Gold, LuoAsteroidi); |
---|
152 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF0000"), LuoVihollinen2); |
---|
153 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("B200FF"), LuoReuna); |
---|
154 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("1CFF32"), LuoBossi); |
---|
155 | |
---|
156 | //Level.CreateBorders(); |
---|
157 | |
---|
158 | //3. Execute luo kentän |
---|
159 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
160 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void LuoReuna(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | //PhysicsObject Asteroidi = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
166 | PhysicsObject Reuna = PhysicsObject.CreateStaticObject(Cloud); |
---|
167 | Reuna.Position = paikka; |
---|
168 | Reuna.Tag = "reuna"; |
---|
169 | Add(Reuna); |
---|
170 | |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | |
---|
176 | //pelaaja = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
177 | pelaaja = new PhysicsObject(CoolHyvisalus); |
---|
178 | pelaaja.Restitution = 1.0; |
---|
179 | pelaaja.Color = Color.Blue; |
---|
180 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
181 | pelaaja.AngularDamping = 0.9; |
---|
182 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
183 | AddCollisionHandler(pelaaja, "Asteroidi",delegate(PhysicsObject A, PhysicsObject B) |
---|
184 | { |
---|
185 | PelaajaVahingoittuu(A, B, 3); |
---|
186 | } ); |
---|
187 | |
---|
188 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pahis", delegate(PhysicsObject A, PhysicsObject B) |
---|
189 | { |
---|
190 | PelaajaVahingoittuu(A, B, 1); |
---|
191 | }); |
---|
192 | |
---|
193 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pahis2", delegate(PhysicsObject A, PhysicsObject B) |
---|
194 | { |
---|
195 | PelaajaVahingoittuu(A, B, 3); |
---|
196 | }); |
---|
197 | |
---|
198 | AddCollisionHandler(pelaaja, "bossi", delegate(PhysicsObject A, PhysicsObject B) |
---|
199 | { |
---|
200 | PelaajaVahingoittuu(A, B, 2); |
---|
201 | }); |
---|
202 | |
---|
203 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihuammus", delegate(PhysicsObject A, PhysicsObject B) |
---|
204 | { |
---|
205 | PelaajaVahingoittuu(A, B, 3); |
---|
206 | }); |
---|
207 | |
---|
208 | AddCollisionHandler(pelaaja, "bossinammus", delegate(PhysicsObject A, PhysicsObject B) |
---|
209 | { |
---|
210 | PelaajaVahingoittuu(A, B, 3); |
---|
211 | }); |
---|
212 | |
---|
213 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(25); |
---|
214 | elamaLaskuri.MaxValue = 25; |
---|
215 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
216 | |
---|
217 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
218 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
219 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
220 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
221 | Add(elamaPalkki); |
---|
222 | |
---|
223 | ase = new AssaultRifle(1, 1); |
---|
224 | |
---|
225 | |
---|
226 | Add(pelaaja); |
---|
227 | pelaaja.Add(ase); |
---|
228 | } |
---|
229 | void LuoVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
230 | { |
---|
231 | PhysicsObject Vihollinen = new PhysicsObject(CoolAlusKuva); |
---|
232 | Vihollinen.Position = paikka; |
---|
233 | Add(Vihollinen); |
---|
234 | Vihollinen.Tag = "pahis"; |
---|
235 | Vihollinen.AngularDamping = 0.2; |
---|
236 | |
---|
237 | //AddCollisionHandler(Laser, CollisionHandler.ExplodeTarget(150, false)); |
---|
238 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
239 | seuraajanAivot.Speed = 70; |
---|
240 | Vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
241 | |
---|
242 | |
---|
243 | voittoLaskuri.MaxValue++; |
---|
244 | Vihollinen.Removed += delegate |
---|
245 | { |
---|
246 | voittoLaskuri.Value++; |
---|
247 | |
---|
248 | }; |
---|
249 | |
---|
250 | |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | void LuoBossi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
254 | { |
---|
255 | //PhysicsObject Vihollinen2 = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
256 | PhysicsObject Bossi = new PhysicsObject(Boss); |
---|
257 | Bossi.Size = new Vector(100, 100); |
---|
258 | Add(Bossi); |
---|
259 | |
---|
260 | Bossi.Tag = "bossi"; |
---|
261 | Bossi.Mass = 200; |
---|
262 | |
---|
263 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
264 | seuraajanAivot.Speed = 50; |
---|
265 | Bossi.Brain = seuraajanAivot; |
---|
266 | |
---|
267 | Timer Ampuminen = new Timer(); |
---|
268 | Ampuminen.Interval = 1.0; //Kuinka usein bossi ampuu |
---|
269 | Ampuminen.Timeout += delegate |
---|
270 | { |
---|
271 | if (pelaaja != null) |
---|
272 | { |
---|
273 | Vector suunta = pelaaja.Position - Bossi.Position; |
---|
274 | |
---|
275 | if (suunta.Magnitude < 500) |
---|
276 | { |
---|
277 | suunta = suunta.Normalize(); |
---|
278 | PhysicsObject vihunAmmus = new PhysicsObject(Laser); |
---|
279 | vihunAmmus.Position = Bossi.Position + suunta * 30; |
---|
280 | vihunAmmus.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
281 | vihunAmmus.Size *= 0.1; |
---|
282 | vihunAmmus.Angle = suunta.Angle; |
---|
283 | Add(vihunAmmus); |
---|
284 | vihunAmmus.Hit(suunta * 2000); |
---|
285 | vihunAmmus.Tag = "bossinammus"; |
---|
286 | } |
---|
287 | } |
---|
288 | }; |
---|
289 | Ampuminen.Start(); |
---|
290 | Bossi.Removed += delegate |
---|
291 | { |
---|
292 | voittoLaskuri.Value++; |
---|
293 | Ampuminen.Stop(); |
---|
294 | }; |
---|
295 | |
---|
296 | |
---|
297 | voittoLaskuri.MaxValue++; |
---|
298 | } |
---|
299 | |
---|
300 | |
---|
301 | |
---|
302 | void LuoAsteroidi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
303 | { |
---|
304 | //PhysicsObject Asteroidi = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
305 | PhysicsObject Asteroidi = new PhysicsObject(CoolAsteroidi); |
---|
306 | Asteroidi.Color = Color.Red; |
---|
307 | Asteroidi.Position = paikka; |
---|
308 | Add(Asteroidi); |
---|
309 | Asteroidi.Mass = 70; |
---|
310 | |
---|
311 | Asteroidi.Mass = 100; |
---|
312 | Asteroidi.Tag = "Asteroidi"; |
---|
313 | |
---|
314 | |
---|
315 | |
---|
316 | } |
---|
317 | void LuoVihollinen2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
318 | { |
---|
319 | //PhysicsObject Vihollinen2 = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
320 | PhysicsObject Vihollinen2 = new PhysicsObject(Vihollinenalus); |
---|
321 | Vihollinen2.Color = Color.Gold; |
---|
322 | Vihollinen2.Size = new Vector(50, 50); |
---|
323 | Vihollinen2.Position = paikka; |
---|
324 | Add(Vihollinen2); |
---|
325 | Vihollinen2.Tag = "pahis2"; |
---|
326 | Vihollinen2.Mass = 70; |
---|
327 | Vihollinen2.AngularDamping = 0.2; |
---|
328 | |
---|
329 | //Tehdään uudet satunnaisaivot, jotka liikkuvat nopeudella 200 |
---|
330 | RandomMoverBrain satunnaisAivot = new RandomMoverBrain(150); |
---|
331 | |
---|
332 | //Ominaisuuksien muokkaaminen |
---|
333 | satunnaisAivot.ChangeMovementSeconds = 3; |
---|
334 | Vihollinen2.Brain = satunnaisAivot; |
---|
335 | |
---|
336 | Timer Ampuminen = new Timer(); |
---|
337 | Ampuminen.Interval = 3.5; |
---|
338 | Ampuminen.Timeout += delegate |
---|
339 | { |
---|
340 | if (pelaaja != null) |
---|
341 | { |
---|
342 | Vector suunta = pelaaja.Position - Vihollinen2.Position; |
---|
343 | |
---|
344 | if (suunta.Magnitude < 500) |
---|
345 | { |
---|
346 | suunta = suunta.Normalize(); |
---|
347 | PhysicsObject vihunAmmus = new PhysicsObject(Laser); |
---|
348 | vihunAmmus.Position = Vihollinen2.Position + suunta * 30; |
---|
349 | vihunAmmus.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
350 | vihunAmmus.Size *= 0.1; |
---|
351 | vihunAmmus.Angle = suunta.Angle; |
---|
352 | Add(vihunAmmus); |
---|
353 | vihunAmmus.Hit(suunta * 2000); |
---|
354 | vihunAmmus.Tag = "vihuammus"; |
---|
355 | } |
---|
356 | } |
---|
357 | }; |
---|
358 | Ampuminen.Start(); |
---|
359 | Vihollinen2.Removed += delegate |
---|
360 | { |
---|
361 | Ampuminen.Stop(); |
---|
362 | voittoLaskuri.Value++; |
---|
363 | }; |
---|
364 | |
---|
365 | voittoLaskuri.MaxValue++; |
---|
366 | } |
---|
367 | |
---|
368 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
369 | { |
---|
370 | if (kohde.Tag.ToString() != "reuna") |
---|
371 | { |
---|
372 | kohde.Destroy(); |
---|
373 | pistelaskuri.Value += 100; |
---|
374 | Explosion rajahdys = new Explosion(27); |
---|
375 | rajahdys.Position = kohde.Position; |
---|
376 | Add(rajahdys); |
---|
377 | |
---|
378 | pelaaja.IgnoresExplosions = true; |
---|
379 | |
---|
380 | String tag = kohde.Tag.ToString(); |
---|
381 | |
---|
382 | } |
---|
383 | ammus.Destroy(); |
---|
384 | |
---|
385 | } |
---|
386 | |
---|
387 | void LuoPistelaskuri() |
---|
388 | { |
---|
389 | |
---|
390 | |
---|
391 | pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
392 | |
---|
393 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
394 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
395 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
396 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
397 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
398 | pisteNaytto.Title = "Pisteet"; |
---|
399 | pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
400 | Add(pisteNaytto); |
---|
401 | } |
---|
402 | |
---|
403 | void AmmuAseella(PhysicsObject pelaaja) |
---|
404 | { |
---|
405 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
406 | |
---|
407 | if (ammus != null) |
---|
408 | { |
---|
409 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
410 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
411 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
412 | |
---|
413 | ammus.Image = Laser; |
---|
414 | ase.FireRate = 5.0; |
---|
415 | //ase.FireRate = 100; |
---|
416 | AddCollisionHandler(ammus, AmmusOsui); |
---|
417 | } |
---|
418 | } |
---|
419 | void ElamaLoppui() |
---|
420 | { |
---|
421 | MessageDisplay.Add("Pelaaja tuhoutui"); |
---|
422 | pelaaja.Destroy(); |
---|
423 | Timer.SingleShot(1, Valikko); |
---|
424 | |
---|
425 | |
---|
426 | |
---|
427 | } |
---|
428 | void PelaajaVahingoittuu(PhysicsObject Pelaaja,PhysicsObject Pahis, int Vahinko) |
---|
429 | { |
---|
430 | elamaLaskuri.Value -= Vahinko; |
---|
431 | |
---|
432 | } |
---|
433 | |
---|
434 | } |
---|