1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class SpaceAdventure : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
12 | AssaultRifle ase; |
---|
13 | Image CoolAlusKuva = LoadImage("cool alus"); |
---|
14 | Image CoolHyvisalus = LoadImage("coolhyvisalus"); |
---|
15 | Image CoolAsteroidi = LoadImage("cool asteroid bu"); |
---|
16 | Image taustaKuva = LoadImage("cool space"); |
---|
17 | Image Cloud = LoadImage("cloud"); |
---|
18 | Image Laser = LoadImage("laser"); |
---|
19 | Image Boss = LoadImage("Boss Ship_zpspn6osve5"); |
---|
20 | Image Vihollinenalus = LoadImage("enemy ship 2"); |
---|
21 | |
---|
22 | IntMeter pistelaskuri; |
---|
23 | |
---|
24 | double eteenpain = 500; |
---|
25 | double kaantyminen = 800; |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | LuoKentta(); |
---|
30 | |
---|
31 | Camera.Zoom(2.5); |
---|
32 | Camera.FollowedObject = pelaaja; |
---|
33 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
34 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, eteenpain, 1); |
---|
35 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, kaantyminen, 2); |
---|
36 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, LiikutaPelaajaa, null, kaantyminen, 3); |
---|
37 | |
---|
38 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää pelin"); |
---|
39 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja); |
---|
40 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
41 | LuoPistelaskuri(); |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void LiikutaPelaajaa(double voima, int miten) |
---|
45 | { |
---|
46 | switch (miten) |
---|
47 | { |
---|
48 | case 1: |
---|
49 | pelaaja.Push(Vector.FromLengthAndAngle(voima, pelaaja.Angle)); |
---|
50 | break; |
---|
51 | case 2: |
---|
52 | pelaaja.ApplyTorque(voima); |
---|
53 | break; |
---|
54 | case 3: |
---|
55 | pelaaja.ApplyTorque(-voima); |
---|
56 | break; |
---|
57 | case 4: |
---|
58 | break; |
---|
59 | default: |
---|
60 | break; |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void LuoKentta() |
---|
66 | { |
---|
67 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
68 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("cool tausta"); |
---|
69 | |
---|
70 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
71 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FFFF"), LuoPelaaja); |
---|
72 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoVihollinen); |
---|
73 | ruudut.SetTileMethod(Color.Gold, LuoAsteroidi); |
---|
74 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF0000"), LuoVihollinen2); |
---|
75 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("B200FF"), LuoReuna); |
---|
76 | |
---|
77 | //Level.CreateBorders(); |
---|
78 | |
---|
79 | //3. Execute luo kentän |
---|
80 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
81 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void LuoReuna(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
85 | { |
---|
86 | //PhysicsObject Asteroidi = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
87 | PhysicsObject Reuna = PhysicsObject.CreateStaticObject(Cloud); |
---|
88 | Reuna.Position = paikka; |
---|
89 | Reuna.Tag = "reuna"; |
---|
90 | Add(Reuna); |
---|
91 | |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | |
---|
97 | //pelaaja = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
98 | pelaaja = new PhysicsObject(CoolHyvisalus); |
---|
99 | pelaaja.Restitution = 1.0; |
---|
100 | pelaaja.Color = Color.Blue; |
---|
101 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
102 | pelaaja.AngularDamping = 0.9; |
---|
103 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
104 | |
---|
105 | ase = new AssaultRifle(1, 1); |
---|
106 | |
---|
107 | |
---|
108 | Add(pelaaja); |
---|
109 | pelaaja.Add(ase); |
---|
110 | } |
---|
111 | void LuoVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject Vihollinen = new PhysicsObject(CoolAlusKuva); |
---|
114 | Vihollinen.Position = paikka; |
---|
115 | Add(Vihollinen); |
---|
116 | Vihollinen.Tag = "pahis"; |
---|
117 | |
---|
118 | //AddCollisionHandler(Laser, CollisionHandler.ExplodeTarget(150, false)); |
---|
119 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
120 | seuraajanAivot.Speed = 70; |
---|
121 | Vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | } |
---|
125 | void LuoAsteroidi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
126 | { |
---|
127 | //PhysicsObject Asteroidi = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
128 | PhysicsObject Asteroidi = new PhysicsObject(CoolAsteroidi); |
---|
129 | Asteroidi.Color = Color.Red; |
---|
130 | Asteroidi.Position = paikka; |
---|
131 | Add(Asteroidi); |
---|
132 | Asteroidi.Mass = 70; |
---|
133 | |
---|
134 | } |
---|
135 | void LuoVihollinen2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
136 | { |
---|
137 | //PhysicsObject Vihollinen2 = new PhysicsObject(10, 10); |
---|
138 | PhysicsObject Vihollinen2 = new PhysicsObject(Vihollinenalus); |
---|
139 | Vihollinen2.Color = Color.Gold; |
---|
140 | Vihollinen2.Size = new Vector(50, 50); |
---|
141 | Vihollinen2.Position = paikka; |
---|
142 | Add(Vihollinen2); |
---|
143 | Vihollinen2.Tag = "pahis2"; |
---|
144 | Vihollinen2.Mass = 70; |
---|
145 | |
---|
146 | //Tehdään uudet satunnaisaivot, jotka liikkuvat nopeudella 200 |
---|
147 | RandomMoverBrain satunnaisAivot = new RandomMoverBrain(150); |
---|
148 | |
---|
149 | //Ominaisuuksien muokkaaminen |
---|
150 | satunnaisAivot.ChangeMovementSeconds = 3; |
---|
151 | Vihollinen2.Brain = satunnaisAivot; |
---|
152 | |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
156 | { |
---|
157 | if (kohde.Tag.ToString() != "reuna") |
---|
158 | { |
---|
159 | kohde.Destroy(); |
---|
160 | pistelaskuri.Value += 1; |
---|
161 | } |
---|
162 | ammus.Destroy(); |
---|
163 | |
---|
164 | } |
---|
165 | |
---|
166 | void LuoPistelaskuri() |
---|
167 | { |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
171 | |
---|
172 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
173 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
174 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
175 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
176 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
177 | pisteNaytto.Title = "Pisteet"; |
---|
178 | pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
179 | Add(pisteNaytto); |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | void AmmuAseella(PhysicsObject pelaaja) |
---|
183 | { |
---|
184 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
185 | |
---|
186 | if (ammus != null) |
---|
187 | { |
---|
188 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
189 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
190 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
191 | |
---|
192 | ammus.Image = Laser; |
---|
193 | ase.FireRate = 3.0; |
---|
194 | |
---|
195 | AddCollisionHandler(ammus, AmmusOsui); |
---|
196 | } |
---|
197 | } |
---|
198 | } |
---|