1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class RescueRanger : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 40; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | Label pisteNaytto; |
---|
16 | IntMeter pistelaskuri; |
---|
17 | int kenttanumero = 1; |
---|
18 | |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
20 | |
---|
21 | Image taustaKuva = LoadImage("america"); |
---|
22 | Image pelaajanKuva = LoadImage("mediheli"); |
---|
23 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | aloitapeli(); |
---|
30 | } |
---|
31 | |
---|
32 | void aloitapeli() |
---|
33 | { |
---|
34 | ClearAll(); |
---|
35 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
36 | |
---|
37 | LuoPisteLaskuri(); |
---|
38 | LuoKentta(); |
---|
39 | LisaaNappaimet(); |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
43 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
44 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void LuoKentta() |
---|
48 | { |
---|
49 | pistelaskuri.MaxValue = 0; |
---|
50 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+kenttanumero); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaElain); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('=', LisaaTurva); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('t', LisaaMaali); |
---|
56 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
57 | Level.CreateBorders(); |
---|
58 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
59 | GameObject tausta = new GameObject(Level.Width, Level.Height); |
---|
60 | tausta.Image = taustaKuva; |
---|
61 | Add(tausta,-3); |
---|
62 | |
---|
63 | pisteNaytto.IntFormatString = "{0} / " + pistelaskuri.MaxValue; |
---|
64 | |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
70 | taso.Position = paikka; |
---|
71 | taso.Color = Color.Green; |
---|
72 | taso.Tag = "Puu"; |
---|
73 | Add(taso); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LisaaTurva(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject turva = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
79 | turva.Position = paikka; |
---|
80 | turva.Color = Color.Brown; |
---|
81 | Add(turva); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
87 | Maali.Position = paikka; |
---|
88 | Maali.Color = Color.Brown; |
---|
89 | Maali.Tag = "maali"; |
---|
90 | Add(Maali); |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | void LisaaElain(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject Elain = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
96 | Elain.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
97 | Elain.Position = paikka; |
---|
98 | Elain.Image = tahtiKuva; |
---|
99 | Elain.Tag = "Elain"; |
---|
100 | Add(Elain); |
---|
101 | |
---|
102 | pistelaskuri.MaxValue++; |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
108 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
109 | pelaaja1.Mass = 400; |
---|
110 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
111 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Elain", TormaaElaimeen); |
---|
112 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Puu", TormaaPuuhun); |
---|
113 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
114 | Add(pelaaja1); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void LisaaNappaimet() |
---|
118 | { |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
121 | |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
125 | |
---|
126 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
127 | |
---|
128 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
129 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
130 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
131 | |
---|
132 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
136 | { |
---|
137 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
141 | { |
---|
142 | hahmo.ForceJump(nopeus); |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void TormaaElaimeen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Elain) |
---|
146 | { |
---|
147 | maaliAani.Play(); |
---|
148 | MessageDisplay.Add("Keräsit eläimen!"); |
---|
149 | pistelaskuri.Value += 1; |
---|
150 | Elain.Destroy(); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject maali) |
---|
154 | { |
---|
155 | if (pistelaskuri.Value == pistelaskuri.MaxValue) |
---|
156 | { |
---|
157 | kenttanumero++; |
---|
158 | aloitapeli(); |
---|
159 | } |
---|
160 | } |
---|
161 | void TormaaPuuhun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Puu) |
---|
162 | { |
---|
163 | aloitapeli(); |
---|
164 | } |
---|
165 | void LuoPisteLaskuri() |
---|
166 | { |
---|
167 | pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
168 | |
---|
169 | pisteNaytto = new Label(); |
---|
170 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
171 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
172 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
173 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
174 | |
---|
175 | pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
176 | Add(pisteNaytto); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | |
---|
180 | |
---|
181 | |
---|
182 | } |
---|