1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 350; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 700; |
---|
13 | const int Koko = 50; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pallo"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | Image avainKuva = LoadImage("Key"); |
---|
20 | Image kyllaAvain = LoadImage("kylla_avain"); |
---|
21 | Image eiAvain = LoadImage("ei_avain"); |
---|
22 | Image oviKuva = LoadImage("Ristikko"); |
---|
23 | Image piikkiKuva = LoadImage("Piikki"); |
---|
24 | Image checkpointKuvaKylla = LoadImage("checkpoint_kylla"); |
---|
25 | Image checkpointKuvaEi = LoadImage("checkpoint_ei"); |
---|
26 | Image ovi2Kuva = LoadImage("Ristikko2"); |
---|
27 | Image Avaimeton2Kuva = LoadImage("Avaimeton2"); |
---|
28 | Image Avain2Kuva = LoadImage("Avain2"); |
---|
29 | |
---|
30 | DoubleMeter avaintenmaara; |
---|
31 | |
---|
32 | IntMeter kuolemat; |
---|
33 | |
---|
34 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
35 | |
---|
36 | PhysicsObject viimeinenCheckpoint; |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | public override void Begin() |
---|
44 | { |
---|
45 | |
---|
46 | //Window.Width = 800; |
---|
47 | //Window.Height = 600; |
---|
48 | |
---|
49 | IsFullScreen = true; |
---|
50 | |
---|
51 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
52 | |
---|
53 | LuoKentta(); |
---|
54 | LisaaNappaimet(); |
---|
55 | Asetamittari(); |
---|
56 | AsetaLaskin(); |
---|
57 | |
---|
58 | |
---|
59 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
60 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
61 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | void AsetaLaskin() |
---|
68 | { |
---|
69 | kuolemat = new IntMeter(0); |
---|
70 | |
---|
71 | Label tekstikentta = new Label(150, 180); |
---|
72 | tekstikentta.BindTo(kuolemat); |
---|
73 | tekstikentta.X = Screen.Right - 150; |
---|
74 | tekstikentta.Y = Screen.Top - 100; |
---|
75 | tekstikentta.TextColor = Color.Black; |
---|
76 | Add(tekstikentta); |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void Asetamittari() |
---|
80 | { |
---|
81 | avaintenmaara = new DoubleMeter(0); |
---|
82 | avaintenmaara.MaxValue = 2; |
---|
83 | avaintenmaara.UpperLimit += avaimetTaynna; |
---|
84 | |
---|
85 | ProgressBar avainNaytto = new ProgressBar(100, 100); |
---|
86 | avainNaytto.BindTo(avaintenmaara); |
---|
87 | avainNaytto.X = Screen.Left + 200; |
---|
88 | avainNaytto.Y = Screen.Bottom + 100; |
---|
89 | avainNaytto.Image = LoadImage("Avaimeton2"); |
---|
90 | avainNaytto.BarImage = LoadImage("Avain2"); |
---|
91 | Add(avainNaytto); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LuoKentta() |
---|
95 | { |
---|
96 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
97 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
98 | kentta.SetTileMethod('O', LisaaOvi); |
---|
99 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
100 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaAvain); |
---|
101 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
102 | kentta.SetTileMethod('C', LisaaCheckpoint); |
---|
103 | kentta.SetTileMethod('2', LisaaOvi2); |
---|
104 | kentta.Execute(Koko, Koko); |
---|
105 | Level.CreateBorders(); |
---|
106 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.White); |
---|
107 | |
---|
108 | PhysicsObject liikkuva1 = new PhysicsObject(200.0, 40.0); |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void LisaaOvi2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject ovi2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
114 | ovi2.Position = paikka; |
---|
115 | ovi2.Image = ovi2Kuva; |
---|
116 | ovi2.Tag = "ovi2"; |
---|
117 | Add(ovi2); |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | |
---|
121 | void LisaaCheckpoint(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
122 | |
---|
123 | { |
---|
124 | PhysicsObject checkpoint = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
125 | checkpoint.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
126 | checkpoint.Position = paikka; |
---|
127 | checkpoint.Image = checkpointKuvaEi; |
---|
128 | checkpoint.Tag = "checkpoint"; |
---|
129 | Add(checkpoint); |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | |
---|
133 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
134 | { |
---|
135 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
136 | piikki.Position = paikka; |
---|
137 | piikki.Image = piikkiKuva; |
---|
138 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
139 | Add(piikki); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
145 | taso.Position = paikka; |
---|
146 | taso.Color = Color.DarkRed; |
---|
147 | Add(taso); |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | void LisaaOvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
151 | { |
---|
152 | |
---|
153 | PhysicsObject ovi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
154 | ovi.Position = paikka; |
---|
155 | ovi.Image = oviKuva; |
---|
156 | ovi.Tag = "ovi"; |
---|
157 | Add(ovi); |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(35, 35); |
---|
163 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
164 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
165 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
166 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "avain", TormaaAvaimeen); |
---|
167 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ovi", ovenAvaus); |
---|
168 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ovi2", ovi2Avaus); |
---|
169 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", osuiPiikkiin); |
---|
170 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "checkpoint", checkpointAktivoitu); |
---|
171 | pelaaja1.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
172 | Add(pelaaja1); |
---|
173 | |
---|
174 | Label avaimet = new Label(50.0, 50.0); |
---|
175 | avaimet.Color = Color.Red; |
---|
176 | avaimet.Text = "Avainten maara"; |
---|
177 | avaimet.X = 0.0; |
---|
178 | avaimet.Y = 0.0; |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void LisaaNappaimet() |
---|
182 | { |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
184 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, ResetToCheckpoint , "Palaa edelliseen checkpointtiin"); |
---|
186 | |
---|
187 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
188 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
190 | |
---|
191 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
192 | |
---|
193 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
194 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
195 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
196 | |
---|
197 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void ResetToCheckpoint() |
---|
201 | { |
---|
202 | pelaaja1.Position = viimeinenCheckpoint.Position; |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | void LisaaAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
206 | { |
---|
207 | PhysicsObject avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
208 | avain.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
209 | avain.Position = paikka; |
---|
210 | avain.Image = avainKuva; |
---|
211 | avain.Tag = "avain"; |
---|
212 | Add(avain); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
216 | { |
---|
217 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
218 | } |
---|
219 | |
---|
220 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
221 | { |
---|
222 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
223 | } |
---|
224 | |
---|
225 | void TormaaAvaimeen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject avain) |
---|
226 | { |
---|
227 | |
---|
228 | maaliAani.Play(); |
---|
229 | MessageDisplay.Add("Sait avaimen!"); |
---|
230 | avain.Destroy(); |
---|
231 | |
---|
232 | avaintenmaara.Value += 1; |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void osuiPiikkiin(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject avain) |
---|
236 | { |
---|
237 | pelaaja1.Position = viimeinenCheckpoint.Position; |
---|
238 | |
---|
239 | kuolemat.Value += 1; |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void checkpointAktivoitu(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject checkpoint) |
---|
243 | { |
---|
244 | viimeinenCheckpoint = checkpoint; |
---|
245 | viimeinenCheckpoint.Image = checkpointKuvaKylla; |
---|
246 | MessageDisplay.Add("Saavutit checkpointin!"); |
---|
247 | checkpoint.Tag = "aktivoituCheckpoint"; |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | void ovi2Avaus(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject ovi2) |
---|
253 | { |
---|
254 | if (avaintenmaara > 1) |
---|
255 | { |
---|
256 | MessageDisplay.Add("Avasit kultaisen oven"); |
---|
257 | avaintenmaara.Value -= 2; |
---|
258 | ovi2.Destroy(); |
---|
259 | } |
---|
260 | } |
---|
261 | |
---|
262 | void ovenAvaus(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject ovi) |
---|
263 | { |
---|
264 | if(avaintenmaara > 0) |
---|
265 | { |
---|
266 | MessageDisplay.Add("Avasit oven"); |
---|
267 | avaintenmaara.Value -= 1; |
---|
268 | ovi.Destroy(); |
---|
269 | } |
---|
270 | |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | |
---|
274 | |
---|
275 | void avaimetTaynna() |
---|
276 | { |
---|
277 | MessageDisplay.Add("Olet saavuttanut avainten maksimimäärän!"); |
---|
278 | } |
---|
279 | } |
---|