1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class TasoHyppely : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | double ammusnopeus2 = 1000; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
18 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
19 | IntMeter luotilaskuri; |
---|
20 | IntMeter luotilaskuri2; |
---|
21 | int pelaajienMaara; |
---|
22 | int kenttaNro = 1; |
---|
23 | |
---|
24 | Image asekuva = LoadImage("asekuva"); |
---|
25 | Image asekuva2 = LoadImage("asekuva_2"); |
---|
26 | Image pelaajanKuva1 = LoadImage("ukko"); |
---|
27 | Image pelaajanKuva2 = LoadImage("toinenukko"); |
---|
28 | Image tahtiKuva = LoadImage("suklaa"); |
---|
29 | Image luoti = LoadImage("luoti"); |
---|
30 | Image piikkikuva = LoadImage("piikki"); |
---|
31 | Image orkki = LoadImage("orkki"); |
---|
32 | Image orkki2 = LoadImage("pahis2"); |
---|
33 | private Animation pelihahmo1; |
---|
34 | private Animation pelihahmo2; |
---|
35 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("Pickup_Coin21"); |
---|
36 | |
---|
37 | public override void Begin() |
---|
38 | { |
---|
39 | Paavalikko(); |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void LuoKentta(int pelaajienMaara) |
---|
43 | { |
---|
44 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
45 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+ kenttaNro); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('X', Piikki); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('A', Ammuspaketti); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPahis); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaPahis2); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('M', LuoMaali); |
---|
54 | if (pelaajienMaara == 2) |
---|
55 | { |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('Z', LisaaPelaaja2); |
---|
57 | } |
---|
58 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
59 | |
---|
60 | Level.CreateBorders(); |
---|
61 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
62 | LisaaOhjaimet(); |
---|
63 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
64 | if (pelaajienMaara == 2) |
---|
65 | { |
---|
66 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
67 | Luotilaskuri2(); |
---|
68 | |
---|
69 | } |
---|
70 | LuoPistelaskuri(); |
---|
71 | Luotilaskuri(); |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
75 | { |
---|
76 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
77 | taso.Position = paikka; |
---|
78 | taso.Color = Color.Green; |
---|
79 | Add(taso); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
83 | { |
---|
84 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
85 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
86 | tahti.Position = paikka; |
---|
87 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
88 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
89 | Add(tahti); |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
93 | { |
---|
94 | pelihahmo1 = LoadAnimation("ukkoanimaatio"); |
---|
95 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
96 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
97 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
98 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva1; |
---|
99 | pelaaja1.AnimWalk = pelihahmo1; |
---|
100 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(50, 10); |
---|
101 | pelaaja1.Weapon.Image = asekuva; |
---|
102 | pelaaja1.Weapon.FireRate = 10; |
---|
103 | pelaaja1.Weapon.X = 20.0; |
---|
104 | pelaaja1.Weapon.Y = -10.0; |
---|
105 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 100; |
---|
106 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
107 | AddCollisionHandler(pelaaja1,"piikki", PiikkiTormaa); |
---|
108 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "paketti1", Ammusotettu); |
---|
109 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", maali); |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Hyppaa, "pelaaja hypää", pelaaja1, 300.0); |
---|
111 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.1, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle/oikealle", pelaaja1); |
---|
112 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, Tahtaa, "tähtää aseella"); |
---|
113 | ControllerOne.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Down, AmmuAseella, "ampuu", pelaaja1); |
---|
114 | Add(pelaaja1); |
---|
115 | } |
---|
116 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
127 | { |
---|
128 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
129 | maaliAani.Play(); |
---|
130 | MessageDisplay.Add("Sait Suklaata!"); |
---|
131 | tahti.Destroy(); |
---|
132 | } |
---|
133 | void LisaaOhjaimet() |
---|
134 | { |
---|
135 | |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
137 | ControllerOne.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
138 | ControllerTwo.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
142 | { |
---|
143 | pelihahmo2 = LoadAnimation("toinenukkoanimaatio"); |
---|
144 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
145 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
146 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
147 | pelaaja2.Image = pelaajanKuva2; |
---|
148 | pelaaja2.AnimWalk = pelihahmo2; |
---|
149 | pelaaja2.Weapon = new AssaultRifle(50, 10); |
---|
150 | pelaaja2.Weapon.FireRate = 2; |
---|
151 | pelaaja2.Weapon.Image = null; |
---|
152 | pelaaja2.Weapon.Image = asekuva2; |
---|
153 | pelaaja2.Weapon.X = 20.0; |
---|
154 | pelaaja2.Weapon.Y = -10.0; |
---|
155 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
156 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "piikki", PiikkiTormaa); |
---|
157 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "paketti1", Ammusotettu2); |
---|
158 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "maali", maali); |
---|
159 | ControllerTwo.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Hyppaa, "pelaaja hypää", pelaaja2, 300.0); |
---|
160 | ControllerTwo.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.1, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle/oikealle", pelaaja2); |
---|
161 | ControllerTwo.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, Tahtaa2, "tähtää aseella"); |
---|
162 | ControllerTwo.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Down, AmmuAseella2, "ampuu", pelaaja2); |
---|
163 | Add(pelaaja2); |
---|
164 | |
---|
165 | } |
---|
166 | void Liikuta(AnalogState tatinTila, PlatformCharacter hahmo) |
---|
167 | { |
---|
168 | Vector tatinAsento = tatinTila.StateVector; |
---|
169 | if (tatinAsento.X == 0.0) |
---|
170 | { |
---|
171 | return; |
---|
172 | } |
---|
173 | hahmo.Walk(300.0 * tatinAsento.X); |
---|
174 | |
---|
175 | } |
---|
176 | void Paavalikko() |
---|
177 | { |
---|
178 | MultiSelectWindow alkuvalikko = new MultiSelectWindow("pelin valikko", "aloita peli", "lopeta"); |
---|
179 | alkuvalikko.AddItemHandler(0, PelaajaValikko); |
---|
180 | alkuvalikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
181 | Add(alkuvalikko); |
---|
182 | |
---|
183 | } |
---|
184 | void PelaajaValikko() |
---|
185 | { |
---|
186 | MultiSelectWindow alkuvalikko = new MultiSelectWindow("montako pelaajaa", "yksin", "kahdestaan"); |
---|
187 | alkuvalikko.AddItemHandler(0, delegate |
---|
188 | { |
---|
189 | LuoKentta(1); |
---|
190 | pelaajienMaara = 1; |
---|
191 | }); |
---|
192 | alkuvalikko.AddItemHandler(1, delegate |
---|
193 | { |
---|
194 | LuoKentta(2); |
---|
195 | pelaajienMaara = 2; |
---|
196 | }); |
---|
197 | Add(alkuvalikko); |
---|
198 | } |
---|
199 | void Ammusosui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
200 | { |
---|
201 | ammus.Destroy(); |
---|
202 | } |
---|
203 | void LuoPistelaskuri() |
---|
204 | { |
---|
205 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
206 | |
---|
207 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
208 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
209 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
210 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
211 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
212 | pisteNaytto.Title = "Suklaa"; |
---|
213 | |
---|
214 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
215 | Add(pisteNaytto); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja1) |
---|
219 | { |
---|
220 | PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
221 | |
---|
222 | if (ammus != null) |
---|
223 | { |
---|
224 | luotilaskuri.Value--; |
---|
225 | ammus.Size *= 0.8; |
---|
226 | ammus.Image = luoti; |
---|
227 | ControllerOne.Vibrate(0.16, 0.16, 0.16, 0.16, 0.1); |
---|
228 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(0.6); |
---|
229 | } |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void Tahtaa(AnalogState tatinTila) |
---|
233 | { |
---|
234 | pelaaja1.Weapon.Angle = tatinTila.StateVector.Angle; |
---|
235 | } |
---|
236 | |
---|
237 | void PiikkiTormaa(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
238 | { |
---|
239 | Remove(pelaaja1); |
---|
240 | ClearAll(); |
---|
241 | Paavalikko(); |
---|
242 | } |
---|
243 | void Piikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
244 | { |
---|
245 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
246 | piikki.Position = paikka; |
---|
247 | piikki.Image = piikkikuva; |
---|
248 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
249 | Add(piikki); |
---|
250 | } |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | void AmmuAseella2(PlatformCharacter pelaaja2) |
---|
254 | { |
---|
255 | PhysicsObject ammus = pelaaja2.Weapon.Shoot(); |
---|
256 | |
---|
257 | if (ammus != null) |
---|
258 | { |
---|
259 | ammus.Size *= 0.8; |
---|
260 | ammus.Image = luoti; |
---|
261 | luotilaskuri2.Value--; |
---|
262 | ammus.Velocity = pelaaja2.Weapon.Angle.GetVector().Normalize() * ammusnopeus2; |
---|
263 | ControllerTwo.Vibrate(100.16, 100.16, 0.16, 0.16, 0.1); |
---|
264 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(1.0); |
---|
265 | } |
---|
266 | } |
---|
267 | void Tahtaa2(AnalogState tatinTila) |
---|
268 | { |
---|
269 | pelaaja2.Weapon.Angle = tatinTila.StateVector.Angle; |
---|
270 | } |
---|
271 | void Luotilaskuri() |
---|
272 | { |
---|
273 | luotilaskuri = new IntMeter(100); |
---|
274 | |
---|
275 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
276 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 190; |
---|
277 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
278 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
279 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
280 | pisteNaytto.Title = "Pelaajan 1 Panokset"; |
---|
281 | |
---|
282 | pisteNaytto.BindTo(luotilaskuri); |
---|
283 | Add(pisteNaytto); |
---|
284 | } |
---|
285 | |
---|
286 | void Luotilaskuri2() |
---|
287 | { |
---|
288 | luotilaskuri2 = new IntMeter(100); |
---|
289 | |
---|
290 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
291 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 190; |
---|
292 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 180; |
---|
293 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
294 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
295 | pisteNaytto.Title = "Pelaajan 2 Panokset"; |
---|
296 | pisteNaytto.BindTo(luotilaskuri2); |
---|
297 | Add(pisteNaytto); |
---|
298 | } |
---|
299 | void Ammuspaketti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
300 | { |
---|
301 | PhysicsObject ammuspaketti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
302 | ammuspaketti.Position = paikka; |
---|
303 | ammuspaketti.Tag = "paketti1"; |
---|
304 | Add(ammuspaketti); |
---|
305 | |
---|
306 | } |
---|
307 | void Ammusotettu(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
308 | { |
---|
309 | kohde.Destroy(); |
---|
310 | PlatformCharacter pelaaja1 = hahmo as PlatformCharacter; |
---|
311 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 100; |
---|
312 | luotilaskuri.Value = 100; |
---|
313 | } |
---|
314 | void Ammusotettu2(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kohde) |
---|
315 | { |
---|
316 | kohde.Destroy(); |
---|
317 | PlatformCharacter pelaaja2 = hahmo as PlatformCharacter; |
---|
318 | pelaaja2.Weapon.Ammo.Value = 100; |
---|
319 | luotilaskuri2.Value = 100; |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | void LisaaPahis(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
323 | { |
---|
324 | PlatformCharacter pahis = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
325 | pahis.Image = orkki; |
---|
326 | pahis.Position = paikka; |
---|
327 | Add(pahis); |
---|
328 | } |
---|
329 | |
---|
330 | void LisaaPahis2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
331 | { |
---|
332 | PlatformCharacter pahis2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
333 | pahis2.Image = orkki2; |
---|
334 | pahis2.Position = paikka; |
---|
335 | Add(pahis2); |
---|
336 | } |
---|
337 | void maali(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
338 | { |
---|
339 | kenttaNro++; |
---|
340 | LuoKentta(pelaajienMaara); |
---|
341 | } |
---|
342 | |
---|
343 | void LuoMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
344 | { |
---|
345 | PhysicsObject voittomaali = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
346 | voittomaali.Position = paikka; |
---|
347 | voittomaali.Tag = "maali"; |
---|
348 | |
---|
349 | } |
---|
350 | } |
---|