1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | Image pelaajan1Kuva = LoadImage("pelaaja"); |
---|
18 | Image pelaajan2Kuva = LoadImage("pelaaja2"); |
---|
19 | Image[] vihukuvat = LoadImages("pahis", "pahis2", "pahis3", "pahis4", "pahis5", "pahis6"); |
---|
20 | AssaultRifle pelaajan1ase; |
---|
21 | AssaultRifle pelaajan2ase; |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
30 | |
---|
31 | LuoKentta(); |
---|
32 | LisaaNappaimet(); |
---|
33 | |
---|
34 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
35 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
36 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
37 | |
---|
38 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
39 | ajastin.Interval = 5; |
---|
40 | ajastin.Timeout += luovihu; |
---|
41 | ajastin.Start(); |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void LuoKentta() |
---|
45 | { |
---|
46 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
48 | |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaPelaaja2); |
---|
51 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
52 | kentta.Optimize('#'); |
---|
53 | Level.CreateBorders(); |
---|
54 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
58 | { |
---|
59 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
60 | taso.Position = paikka; |
---|
61 | taso.Color = Color.Green; |
---|
62 | Add(taso); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
72 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
73 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
74 | pelaaja1.Image = pelaajan1Kuva; |
---|
75 | Add(pelaaja1); |
---|
76 | |
---|
77 | pelaajan1ase = new AssaultRifle(leveys * 0.3, korkeus * 0.2); |
---|
78 | pelaaja1.Weapon = pelaajan1ase; |
---|
79 | AddCollisionHandler(pelaaja1,"ammus", delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) |
---|
80 | { |
---|
81 | pelaaja1.Weapon.Destroy(); |
---|
82 | a.Destroy(); |
---|
83 | }); |
---|
84 | } |
---|
85 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
88 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
89 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
90 | pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva; |
---|
91 | Add(pelaaja2); |
---|
92 | |
---|
93 | pelaajan2ase = new AssaultRifle(leveys * 0.3, korkeus * 0.2); |
---|
94 | pelaaja2.Weapon = pelaajan2ase; |
---|
95 | } |
---|
96 | void LisaaNappaimet() |
---|
97 | { |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
100 | |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
104 | |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.RightControl, ButtonState.Down, Ampuu, "pelaaja ampuu", pelaaja1); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Down, Ampuu, "pelaaja ampuu", pelaaja2); |
---|
107 | |
---|
108 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
109 | |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
111 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
112 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
113 | |
---|
114 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
115 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
127 | } |
---|
128 | void Ampuu(PlatformCharacter hahmo) |
---|
129 | { |
---|
130 | PhysicsObject ammus = hahmo.Weapon.Shoot(); |
---|
131 | if (ammus != null) |
---|
132 | { |
---|
133 | |
---|
134 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
135 | AddCollisionHandler(ammus, delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) |
---|
136 | { |
---|
137 | a.Destroy(); |
---|
138 | }); |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | } |
---|
142 | } |
---|
143 | void luovihu() |
---|
144 | { |
---|
145 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
146 | vihu.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
147 | vihu.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
148 | vihu.Mass = 4.0; |
---|
149 | vihu.Image = RandomGen.SelectOne(vihukuvat); |
---|
150 | Add(vihu); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | } |
---|