source: 2015/27/SampoR/Pommipeli/Pommipeli/Pommipeli/Pommipeli.cs @ 6741

Revision 6741, 7.2 KB checked in by saraivio, 6 years ago (diff)

Suunnillen valmis peli. Bomb Squad.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pommipeli : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 250;
12    const double hyppyNopeus = 780;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16
17    Image pelaajanKuva = LoadImage("sotilas");
18    Image pommiKuva = LoadImage("pommi");
19    Image vihollisenKuva = LoadImage("Vihollinen");
20
21    IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0,0,0);
22
23
24    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
25
26    public override void Begin()
27    {
28        AlkuValikko();
29    }
30
31
32    void AlkuValikko()
33    {
34        MediaPlayer.Play("Survival");
35        MediaPlayer.IsRepeating = true;
36        MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow (
37       "Pelin alkuvalikko","Aloita peli", "Lopeta");
38        Add(alkuValikko);
39
40        alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli);
41        alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit);
42
43
44    }
45    void AloitaPeli()
46    {
47        ClearAll();
48        MediaPlayer.Play("NeverGo");
49        MediaPlayer.IsRepeating = true;
50        pisteLaskuri.Value = 0;
51        pisteLaskuri.MaxValue = 0;
52        IsPaused = false;
53        Gravity = new Vector(0, -1000);
54
55        LuoKentta();
56        LisaaNappaimet();
57        LuoPistelaskuri();
58        Camera.Follow(pelaaja1);
59        Camera.ZoomFactor = 1.2;
60        Camera.StayInLevel = true;
61    }
62
63    void LuoKentta()
64    {
65        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
66        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
67        kentta.SetTileMethod('*', LisaaPommi);
68        kentta.SetTileMethod('S', LisaaPelaaja);
69        kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihollinen);
70        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
71        Level.CreateBorders();
72        Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Red);
73    }
74
75    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
76    {
77        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
78        taso.Position = paikka;
79        taso.Color = Color.Green;
80        Add(taso);
81    }
82
83    void LisaaPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
84    {
85        PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
86        pommi.IgnoresCollisionResponse = true;
87        pommi.Position = paikka;
88        pommi.Image = pommiKuva;
89        pommi.Tag = "pommi";
90        Add(pommi);
91
92        pisteLaskuri.MaxValue++;
93    }
94
95    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
96    {
97        pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
98        pelaaja1.Position = paikka;
99        pelaaja1.Mass = 6.0;
100        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
101        AddCollisionHandler(pelaaja1, "pommi", TormaaPommiin);
102        AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihollinen", TormaaViholliseen);
103        Add(pelaaja1);
104
105        pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(20.0, 20.0);
106        pelaaja1.Weapon.IsVisible = false;
107    }
108
109    void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
110    {
111        PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
112        vihollinen.Position = paikka;
113        vihollinen.Image = vihollisenKuva;
114        vihollinen.Tag = "vihollinen";
115        Add(vihollinen);
116
117        PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain();
118        tasoAivot.Speed = 100;
119
120        vihollinen.Brain = tasoAivot;
121        tasoAivot.FallsOffPlatforms = true;
122
123        tasoAivot.JumpSpeed = 700;
124        tasoAivot.TriesToJump = true;
125    }
126
127    void LisaaNappaimet()
128    {
129        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
130        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
131
132        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
133        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
134        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
135
136        Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ampuu aseella", (AssaultRifle) pelaaja1.Weapon);
137
138        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
139
140        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
141        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
142        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
143    }
144
145    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
146    {
147        hahmo.Walk(nopeus); 
148    }
149
150    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
151    {
152        hahmo.Jump(nopeus);
153    }
154
155    void AmmusTormaaPommiin(PhysicsObject sotilas, PhysicsObject pommi)
156    {
157        maaliAani.Play();
158        MessageDisplay.Add("Kaboom!");
159
160        pisteLaskuri.Value += 1;
161
162        Explosion räjähdys = new Explosion(50);
163        räjähdys.Position = pommi.Position;
164        Add(räjähdys);
165        pommi.Destroy();
166        //if (pisteLaskuri.Value > 18)
167
168        //{
169           
170        //    Timer.SingleShot(0.3, delegate
171        //    {
172        //        IsPaused = true;
173        //        AlkuValikko();
174        //    });
175        //}
176    }
177
178    void AmmuAseella(AssaultRifle ase)
179
180    {
181
182        PhysicsObject ammus = ase.Shoot();
183        if (ammus != null)
184        {
185            ammus.LifetimeLeft = new TimeSpan(0, 0, 2);
186            AddCollisionHandler(ammus, delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b)
187            {
188                a.Destroy();
189            });
190            AddCollisionHandler(ammus, "pommi", AmmusTormaaPommiin);
191
192        }
193
194
195
196    }
197
198    void LuoPistelaskuri()
199    {
200        //pisteLaskuri.MaxValue = 19;
201        pisteLaskuri.UpperLimit += delegate
202        {
203            Timer.SingleShot(0.3, delegate
204            {
205                IsPaused = true;
206                AlkuValikko();
207            });
208        };
209
210        Label pisteNaytto = new Label();
211        pisteNaytto.X = Screen.Right -300;
212        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
213        pisteNaytto.TextColor = Color.Black;
214        pisteNaytto.TextScale *= 3;
215        pisteNaytto.Color = Color.White;
216
217        pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
218        Add(pisteNaytto);
219    }
220
221    void TormaaPommiin(PhysicsObject sotilas, PhysicsObject pommi)
222    {
223        Explosion räjähdys = new Explosion(50);
224        räjähdys.Position = pommi.Position;
225        Add(räjähdys);
226        pommi.Destroy();
227        Timer.SingleShot(0.2, PelaajaKuolee);
228    }
229
230    void TormaaViholliseen(PhysicsObject sotilas, PhysicsObject pommi)
231    {
232        PelaajaKuolee();
233    }
234
235
236    void PelaajaKuolee()
237    {
238        pelaaja1.Destroy();
239        IsPaused = true;
240        //Timer.SingleShot(1,AlkuValikko);
241        Timer loppuAjastin = new Timer();
242        loppuAjastin.Interval = 1.0;
243        loppuAjastin.IgnorePause = true;
244        loppuAjastin.Timeout += delegate
245        {
246           
247            AlkuValikko();
248        };
249        loppuAjastin.Start(1);
250    }
251
252}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.