1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Pommipeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 250; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 780; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("sotilas"); |
---|
18 | Image pommiKuva = LoadImage("pommi"); |
---|
19 | Image vihollisenKuva = LoadImage("Vihollinen"); |
---|
20 | |
---|
21 | IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0,0,0); |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | AlkuValikko(); |
---|
29 | } |
---|
30 | |
---|
31 | |
---|
32 | void AlkuValikko() |
---|
33 | { |
---|
34 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow ( |
---|
35 | "Pelin alkuvalikko","Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
36 | Add(alkuValikko); |
---|
37 | |
---|
38 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
39 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | } |
---|
43 | void AloitaPeli() |
---|
44 | { |
---|
45 | ClearAll(); |
---|
46 | IsPaused = false; |
---|
47 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
48 | |
---|
49 | LuoKentta(); |
---|
50 | LisaaNappaimet(); |
---|
51 | LuoPistelaskuri(); |
---|
52 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
53 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
54 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LuoKentta() |
---|
58 | { |
---|
59 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
60 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaPommi); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaPelaaja); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihollinen); |
---|
64 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
65 | Level.CreateBorders(); |
---|
66 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Red); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
72 | taso.Position = paikka; |
---|
73 | taso.Color = Color.Green; |
---|
74 | Add(taso); |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | void LisaaPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
78 | { |
---|
79 | PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
80 | pommi.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
81 | pommi.Position = paikka; |
---|
82 | pommi.Image = pommiKuva; |
---|
83 | pommi.Tag = "pommi"; |
---|
84 | Add(pommi); |
---|
85 | |
---|
86 | pisteLaskuri.MaxValue++; |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
90 | { |
---|
91 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
92 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
93 | pelaaja1.Mass = 6.0; |
---|
94 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
95 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pommi", TormaaPommiin); |
---|
96 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihollinen", TormaaViholliseen); |
---|
97 | Add(pelaaja1); |
---|
98 | |
---|
99 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(20.0, 20.0); |
---|
100 | pelaaja1.Weapon.IsVisible = false; |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
104 | { |
---|
105 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
106 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
107 | vihollinen.Image = vihollisenKuva; |
---|
108 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
109 | Add(vihollinen); |
---|
110 | |
---|
111 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
112 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
113 | |
---|
114 | vihollinen.Brain = tasoAivot; |
---|
115 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = true; |
---|
116 | |
---|
117 | tasoAivot.JumpSpeed = 700; |
---|
118 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void LisaaNappaimet() |
---|
122 | { |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
125 | |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
129 | |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ampuu aseella", (AssaultRifle) pelaaja1.Weapon); |
---|
131 | |
---|
132 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
133 | |
---|
134 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
135 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
136 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
140 | { |
---|
141 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
145 | { |
---|
146 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void AmmusTormaaPommiin(PhysicsObject sotilas, PhysicsObject pommi) |
---|
150 | { |
---|
151 | maaliAani.Play(); |
---|
152 | MessageDisplay.Add("Kaboom!"); |
---|
153 | |
---|
154 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
155 | |
---|
156 | Explosion räjähdys = new Explosion(50); |
---|
157 | räjähdys.Position = pommi.Position; |
---|
158 | Add(räjähdys); |
---|
159 | pommi.Destroy(); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
163 | { |
---|
164 | |
---|
165 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
166 | if (ammus != null) |
---|
167 | { |
---|
168 | ammus.LifetimeLeft = new TimeSpan(0, 0, 2); |
---|
169 | AddCollisionHandler(ammus, delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) |
---|
170 | { |
---|
171 | a.Destroy(); |
---|
172 | }); |
---|
173 | AddCollisionHandler(ammus, "pommi", AmmusTormaaPommiin); |
---|
174 | |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | |
---|
178 | |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void LuoPistelaskuri() |
---|
182 | { |
---|
183 | pisteLaskuri.UpperLimit += Exit; |
---|
184 | |
---|
185 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
186 | pisteNaytto.X = Screen.Right -300; |
---|
187 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
188 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
189 | pisteNaytto.TextScale *= 3; |
---|
190 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
191 | |
---|
192 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
193 | Add(pisteNaytto); |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | void TormaaPommiin(PhysicsObject sotilas, PhysicsObject pommi) |
---|
197 | { |
---|
198 | Explosion räjähdys = new Explosion(50); |
---|
199 | räjähdys.Position = pommi.Position; |
---|
200 | Add(räjähdys); |
---|
201 | pommi.Destroy(); |
---|
202 | |
---|
203 | PelaajaKuolee(); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void TormaaViholliseen(PhysicsObject sotilas, PhysicsObject pommi) |
---|
207 | { |
---|
208 | PelaajaKuolee(); |
---|
209 | } |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | void PelaajaKuolee() |
---|
213 | { |
---|
214 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
215 | IsPaused = true; |
---|
216 | //Timer.SingleShot(1,AlkuValikko); |
---|
217 | Timer loppuAjastin = new Timer(); |
---|
218 | loppuAjastin.Interval = 1.0; |
---|
219 | loppuAjastin.IgnorePause = true; |
---|
220 | loppuAjastin.Timeout += delegate |
---|
221 | { |
---|
222 | |
---|
223 | AlkuValikko(); |
---|
224 | }; |
---|
225 | loppuAjastin.Start(1); |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | } |
---|