source: 2015/27/PietuR/Läpsylintu/Läpsylintu/Läpsylintu/Läpsylintu.cs @ 6604

Revision 6604, 5.5 KB checked in by pimaeeru, 4 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Läpsylintu : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 10000;
12    const double hyppyNopeus = 750;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16
17    Image pelaajanKuva = LoadImage("lintu");
18    Image[] pelaajanHyppykuvat = LoadImages("lapsy", "lintu");
19    Image pelaajanKuolemakuva = LoadImage("kuollut");
20    Image vihollisenKuva = LoadImage("vihollinen");
21    Image tahtiKuva = LoadImage("sieni");
22
23
24    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
25
26    bool peliKaynnissa = false;
27    Timer liikutusajastin;
28
29
30    public override void Begin()
31    {
32        Gravity = new Vector(0, -1000);
33
34        LuoKentta();
35        LisaaNappaimet();
36
37        Camera.Follow(pelaaja1);
38        Camera.ZoomFactor = 1.2;
39        Camera.StayInLevel = true;
40
41        liikutusajastin = new Timer();
42        liikutusajastin.Interval = 0.01;
43        liikutusajastin.Timeout += SiirraPelaajaaOikeammalle;
44        liikutusajastin.Start();
45
46        peliKaynnissa = true;
47    }
48
49    void LuoKentta()
50    {
51        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
52        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
53        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
54        kentta.SetTileMethod('L', LisaaPelaaja);
55        kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihollinen);
56        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
57        //Level.CreateBorders();
58        Level.CreateLeftBorder();
59        Level.CreateTopBorder();
60        Level.CreateBottomBorder();
61        PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
62        oikeaReuna.Tag = "oikea";
63
64
65
66        Level.Background.CreateGradient(Color.Pink, Color.White);
67       
68    }
69
70    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
71    {
72        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
73        taso.Position = paikka;
74        taso.Color = Color.HotPink;
75        taso.Tag = "seina";
76        Add(taso);
77    }
78
79    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
80    {
81        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
82        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
83        tahti.Position = paikka;
84        tahti.Image = tahtiKuva;
85        tahti.Tag = "sieni";
86        Add(tahti);
87    }
88
89    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
90    {
91        pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
92        Camera.FollowOffset = new Vector(Screen.Width / 2.5 - RUUDUN_KOKO, 0.0);
93        pelaaja1.Position = paikka;
94        pelaaja1.Mass = 4.0;
95        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
96        pelaaja1.AnimJump = new Animation(pelaajanHyppykuvat);
97        pelaaja1.AnimFall = new Animation(pelaajanKuva);
98
99        AddCollisionHandler(pelaaja1, "sieni", TormaaTahteen);
100        AddCollisionHandler(pelaaja1, "seina", TormaaKuolettavaan);
101        AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaKuolettavaan);
102        AddCollisionHandler(pelaaja1, "oikea", TormaaOikeaanReunaan);
103
104
105
106        Add(pelaaja1);
107    }
108
109    void LisaaNappaimet()
110    {
111        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
112        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
113
114        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
115
116        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
117
118        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
119
120        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
121    }
122
123    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
124    {
125        hahmo.Walk(nopeus);
126    }
127
128    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
129    {
130        hahmo.ForceJump(nopeus);
131    }
132
133    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
134    {
135        maaliAani.Play();
136        MessageDisplay.Add("Keräsit sienen!");
137        tahti.Destroy();
138    }
139
140    void SiirraPelaajaaOikeammalle()
141    {
142        pelaaja1.Push(new Vector(nopeus, 0.0));
143
144    }
145
146    void TormaaKuolettavaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde)
147    {
148        if (peliKaynnissa)
149        {
150            MessageDisplay.Add("Kuolit!");
151            Keyboard.Disable(Key.Up);
152            liikutusajastin.Stop();
153            pelaaja1.Image = pelaajanKuolemakuva;
154            Animation kuolemisanimaatio = new Animation(pelaajanKuolemakuva);
155            pelaaja1.AnimFall = kuolemisanimaatio;
156            pelaaja1.AnimJump = kuolemisanimaatio;
157
158            peliKaynnissa = false;
159        }
160    }
161
162    void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
163    {
164        PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(leveys, korkeus);
165        vihollinen.Image = vihollisenKuva;
166        vihollinen.Shape = Shape.FromImage(vihollisenKuva);
167        vihollinen.Position = paikka;
168        vihollinen.IgnoresGravity = true;
169        vihollinen.CanRotate = false;
170        vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true;
171        vihollinen.Oscillate(new Vector(0, 1), korkeus * 1.5, 0.3);
172        vihollinen.Tag = "vihu";
173        Add(vihollinen);
174
175    }
176
177    void TormaaOikeaanReunaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde)
178    {
179        MessageDisplay.Add("Pääsit kentän läpi!");
180        StopAll();
181        Gravity = Vector.Zero;
182        Keyboard.Disable(Key.Up); 
183
184    }
185}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.