1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class LukanPeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | |
---|
12 | const double nopeus = 250; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 850; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Ukko"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("Kolikko"); |
---|
20 | Image Vihunkuva = LoadImage("Vihu"); |
---|
21 | Image Maalinkuva = LoadImage("Maali"); |
---|
22 | Image taustaKuva = LoadImage("Background 3"); |
---|
23 | Image maankuva = LoadImage("Blokki"); |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | PhysicsObject Vihu; |
---|
30 | IntMeter pistelaskuri; |
---|
31 | int kenttaNro = 1; |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maaliAani"); |
---|
43 | SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("HyppyAani"); |
---|
44 | SoundEffect KeraaKolikko = LoadSoundEffect("KeraaKolikko"); |
---|
45 | SoundEffect VihuKuolee = LoadSoundEffect("VihuKuolee"); |
---|
46 | SoundEffect VoittoAani = LoadSoundEffect("VoittoAani"); |
---|
47 | SoundEffect VihuKuolemaAani = LoadSoundEffect("VihuKuolemaAani"); |
---|
48 | SoundEffect TippuAani = LoadSoundEffect("TippuAani"); |
---|
49 | |
---|
50 | public override void Begin() |
---|
51 | { |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | LuoAlkuValikko(); |
---|
55 | |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | void LuoKentta(string kentannimi) |
---|
59 | { |
---|
60 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentannimi); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
64 | kentta.SetTileMethod('1', LisaaKolo); |
---|
65 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihu); |
---|
66 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
67 | IsFullScreen = true; |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
71 | // Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
72 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
73 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
74 | |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
78 | { |
---|
79 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
80 | taso.Position = paikka; |
---|
81 | taso.Color = Color.Green; |
---|
82 | taso.Image = maankuva; |
---|
83 | Add(taso); |
---|
84 | } |
---|
85 | void LisaaKolo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | PhysicsObject kolo = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
88 | kolo.Position = paikka; |
---|
89 | kolo.Tag = "kolo"; |
---|
90 | kolo.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
91 | kolo.Color = Color.Transparent; |
---|
92 | Add(kolo); |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
96 | { |
---|
97 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
98 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
99 | tahti.Position = paikka; |
---|
100 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
101 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
102 | Add(tahti); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
108 | maali.Tag = "maali"; |
---|
109 | maali.Position = paikka; |
---|
110 | Add(maali); |
---|
111 | maali.Image = Maalinkuva; |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
115 | { |
---|
116 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
117 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
118 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
119 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
120 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaKolikkoon); |
---|
121 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
122 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kolo", delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) |
---|
123 | { |
---|
124 | |
---|
125 | a.Destroy(); |
---|
126 | MessageDisplay.Add("FAIL!"); |
---|
127 | Timer.SingleShot(1.0, SeuraavaKentta); |
---|
128 | TippuAani.Play(); |
---|
129 | //ClearControls(); |
---|
130 | }); |
---|
131 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Pahis", PelaajaTormaaPahikseen); |
---|
132 | Add(pelaaja1); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void LisaaNappaimet() |
---|
136 | { |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
142 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
144 | |
---|
145 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
146 | |
---|
147 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
148 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
149 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
150 | |
---|
151 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
155 | { |
---|
156 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
160 | { |
---|
161 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
162 | hyppyAani.Play(); |
---|
163 | } |
---|
164 | |
---|
165 | void TormaaKolikkoon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
166 | { |
---|
167 | KeraaKolikko.Play(); |
---|
168 | MessageDisplay.Add("1X Kolikko Kerätty!"); |
---|
169 | tahti.Destroy(); |
---|
170 | pistelaskuri.Value += 1; |
---|
171 | |
---|
172 | |
---|
173 | |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | void PelaajaTormaaPahikseen(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject pahis) |
---|
177 | { |
---|
178 | |
---|
179 | if (pahis.Top - 0.2 * pahis.Height< pelaaja.Bottom) |
---|
180 | { |
---|
181 | pahis.Destroy(); |
---|
182 | (pelaaja as PlatformCharacter).ForceJump(nopeus * 4); |
---|
183 | VihuKuolee.Play(); |
---|
184 | MessageDisplay.Add("Tuhosit Puolustajan"); |
---|
185 | } |
---|
186 | else |
---|
187 | { |
---|
188 | pelaaja.Destroy(); |
---|
189 | MessageDisplay.Add("FAIL!"); |
---|
190 | VihuKuolemaAani.Play(); |
---|
191 | Timer.SingleShot(1.0, SeuraavaKentta); |
---|
192 | } |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
197 | { |
---|
198 | PlatformCharacter Vihu = new PlatformCharacter(40, 30); |
---|
199 | Vihu.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
200 | Vihu.Mass = 10.0; |
---|
201 | Add(Vihu); |
---|
202 | Vihu.Position = paikka; |
---|
203 | Vihu.Tag = "Pahis"; |
---|
204 | Vihu.Image = Vihunkuva; |
---|
205 | |
---|
206 | |
---|
207 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
208 | tasoAivot.Speed = 250; |
---|
209 | Vihu.Brain = tasoAivot; |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | |
---|
214 | |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | |
---|
218 | |
---|
219 | void Luopistelaskuri() |
---|
220 | { |
---|
221 | pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
222 | |
---|
223 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
224 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
225 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
226 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
227 | pisteNaytto.Color = Color.Blue; |
---|
228 | pisteNaytto.Title = "kolikot"; |
---|
229 | |
---|
230 | pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
231 | Add(pisteNaytto); |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | |
---|
237 | public void SeuraavaKentta() |
---|
238 | { |
---|
239 | ClearAll(); |
---|
240 | |
---|
241 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
242 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
243 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
244 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
245 | |
---|
246 | LisaaNappaimet(); |
---|
247 | Luopistelaskuri(); |
---|
248 | |
---|
249 | |
---|
250 | |
---|
251 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
252 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
253 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
254 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | |
---|
260 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
261 | { |
---|
262 | //Kasvatetaan kenttänumeroa yhdellä ja siirrytään seuraavaan kenttään: |
---|
263 | kenttaNro++; |
---|
264 | VoittoAani.Play(); |
---|
265 | SeuraavaKentta(); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | void TormasiPiikkiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject piikki) |
---|
269 | { |
---|
270 | //Sama kenttä ladataan alusta jos kenttänumeroa ei kasvateta: |
---|
271 | SeuraavaKentta(); |
---|
272 | } |
---|
273 | |
---|
274 | |
---|
275 | void LuoAlkuValikko() |
---|
276 | { |
---|
277 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", "Aloita Peli", "Lopeta"); |
---|
278 | |
---|
279 | Add(alkuValikko); |
---|
280 | |
---|
281 | |
---|
282 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
283 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
284 | alkuValikko.DefaultCancel = 1; |
---|
285 | alkuValikko.Color = Color.Red; |
---|
286 | |
---|
287 | |
---|
288 | |
---|
289 | } |
---|
290 | void AloitaPeli() |
---|
291 | { |
---|
292 | SeuraavaKentta(); |
---|
293 | } |
---|
294 | |
---|
295 | |
---|
296 | |
---|
297 | |
---|
298 | |
---|
299 | |
---|
300 | |
---|
301 | |
---|
302 | |
---|
303 | void luotausta() |
---|
304 | { |
---|
305 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | |
---|
310 | |
---|
311 | |
---|
312 | |
---|
313 | } |
---|
314 | |
---|
315 | |
---|
316 | |
---|
317 | |
---|
318 | |
---|
319 | |
---|
320 | |
---|
321 | |
---|
322 | |
---|
323 | |
---|
324 | |
---|