1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | |
---|
10 | |
---|
11 | //TODO Lisää/muokkaa äänet |
---|
12 | |
---|
13 | public class hyppely : PhysicsGame |
---|
14 | { |
---|
15 | const double nopeus = 200; |
---|
16 | const double hyppyNopeus = 1000; |
---|
17 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
18 | |
---|
19 | int pMaxMaara = 200; |
---|
20 | |
---|
21 | PhysicsObject alaReuna; |
---|
22 | PhysicsObject vasenReuna; |
---|
23 | PhysicsObject oikeaReuna; |
---|
24 | // PhysicsObject ylaReuna; |
---|
25 | |
---|
26 | PhysicsObject kolikko; |
---|
27 | |
---|
28 | EasyHighScore toplista = new EasyHighScore(); |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
32 | |
---|
33 | Image pelaajanKuva = LoadImage("player"); |
---|
34 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
35 | Image vihukuva = LoadImage("vihu"); |
---|
36 | Image Kolikko = LoadImage("kolikko"); |
---|
37 | Image MaaPalikka = LoadImage("maapalikka"); |
---|
38 | Image pahiskuva = LoadImage("putoamatonvihu"); |
---|
39 | Image tasokuva = LoadImage("tasokuva"); |
---|
40 | Image PaaVihu = LoadImage("Päävihollinen"); |
---|
41 | Image rajahdyskuva = LoadImage("rajahdys"); |
---|
42 | Image ammukset = LoadImage("ammukset"); |
---|
43 | Image punainen = LoadImage("punainentaso"); |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | SoundEffect osuma = LoadSoundEffect("osuma"); |
---|
47 | SoundEffect tausta = LoadSoundEffect("pelimusiikkibyJimi"); |
---|
48 | |
---|
49 | IntMeter pelaajan1Elamat; |
---|
50 | IntMeter pelaajan1Tahdet; |
---|
51 | |
---|
52 | Vector pelaajanaloituspaikka; |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
56 | |
---|
57 | public override void Begin() |
---|
58 | { |
---|
59 | aloitusValikko(); |
---|
60 | |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void aloitusValikko() |
---|
66 | { |
---|
67 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
68 | "Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
69 | Add(alkuValikko); |
---|
70 | alkuValikko.AddItemHandler(0, PeliAlkaa); |
---|
71 | alkuValikko.AddItemHandler(1, toplista.Show); |
---|
72 | toplista.HighScoreWindow.Closed += toplistapois; |
---|
73 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
74 | alkuValikko.DefaultCancel = 3; |
---|
75 | alkuValikko.Color = Color.Green; |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | public void toplistapois(Window Sender) |
---|
79 | { |
---|
80 | AloitaAlusta(); |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void PeliAlkaa() |
---|
84 | { |
---|
85 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
86 | |
---|
87 | LuoKentta(); |
---|
88 | LisaaNappaimet(); |
---|
89 | |
---|
90 | AddCollisionHandler(pelaaja1, alaReuna, KasittelePelaajanPutoaminen); |
---|
91 | |
---|
92 | IsFullScreen = false; |
---|
93 | |
---|
94 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
95 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
96 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | void LuoKentta() |
---|
100 | { |
---|
101 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
102 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
103 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaKolikko); |
---|
104 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
105 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaPalikka); |
---|
106 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihu); |
---|
107 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaa); |
---|
108 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPahis); |
---|
109 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaPaaVihu); |
---|
110 | kentta.SetTileMethod('O', LisaaAmmo); |
---|
111 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | alaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
115 | alaReuna.Restitution = 1.0; |
---|
116 | alaReuna.IsVisible = false; |
---|
117 | |
---|
118 | vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
119 | vasenReuna.Restitution = 1.0; |
---|
120 | alaReuna.IsVisible = false; |
---|
121 | |
---|
122 | oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
123 | oikeaReuna.Restitution = 1.0; |
---|
124 | oikeaReuna.IsVisible = false; |
---|
125 | |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | //ylaReuna = Level.CreateTopBorder(); |
---|
129 | //ylaReuna.Restitution = 1.0; |
---|
130 | //ylaReuna.IsVisible = false; |
---|
131 | |
---|
132 | |
---|
133 | //MediaPlayer.Play("pelimusiikkibyJimi"); |
---|
134 | //MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
135 | |
---|
136 | for (int i = 0; i < 100; i++) |
---|
137 | { |
---|
138 | tausta.Play(); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | Level.Background.CreateGradient(Color.LightGreen, Color.SkyBlue); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void LisaaPaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
145 | { |
---|
146 | PlatformCharacter paavihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
147 | paavihu.Position = paikka; |
---|
148 | paavihu.Tag = "pahis"; |
---|
149 | paavihu.Image = PaaVihu; |
---|
150 | Add(paavihu); |
---|
151 | |
---|
152 | PlatformWandererBrain paavihuaivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
153 | paavihuaivot.Speed = 400; |
---|
154 | paavihuaivot.TriesToJump = false; |
---|
155 | paavihuaivot.JumpSpeed = 1000; |
---|
156 | |
---|
157 | paavihu.Brain = paavihuaivot; |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | void LisaaPahis(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | PlatformCharacter pahis = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
163 | pahis.Position = paikka; |
---|
164 | pahis.Tag = "pahis"; |
---|
165 | pahis.Image = pahiskuva; |
---|
166 | Add(pahis); |
---|
167 | |
---|
168 | PlatformWandererBrain pahisaivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
169 | pahisaivot.Speed = 40; |
---|
170 | pahisaivot.FallsOffPlatforms = false; |
---|
171 | |
---|
172 | pahis.Brain = pahisaivot; |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
176 | { |
---|
177 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
178 | vihu.Position = paikka; |
---|
179 | vihu.Color = Color.Black; |
---|
180 | vihu.Tag = "pahis"; |
---|
181 | vihu.Image = vihukuva; |
---|
182 | Add(vihu); |
---|
183 | |
---|
184 | PlatformWandererBrain tasoaivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
185 | tasoaivot.Speed = 100; |
---|
186 | tasoaivot.FallsOffPlatforms = true; |
---|
187 | tasoaivot.JumpSpeed = 400; |
---|
188 | tasoaivot.TriesToJump = true; |
---|
189 | |
---|
190 | vihu.Brain = tasoaivot; |
---|
191 | |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void LisaaMaa(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
195 | { |
---|
196 | PhysicsObject maa = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
197 | maa.Position = paikka; |
---|
198 | maa.Image = MaaPalikka; |
---|
199 | Add(maa); |
---|
200 | } |
---|
201 | |
---|
202 | void LisaaPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
203 | { |
---|
204 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
205 | palikka.Position = paikka; |
---|
206 | palikka.Image = punainen; |
---|
207 | Add(palikka); |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
211 | { |
---|
212 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
213 | taso.Position = paikka; |
---|
214 | taso.Color = Color.Blue; |
---|
215 | taso.Image = tasokuva; |
---|
216 | Add(taso); |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | void LisaaKolikko(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
220 | { |
---|
221 | kolikko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
222 | kolikko.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
223 | kolikko.Position = paikka; |
---|
224 | kolikko.Image = Kolikko; |
---|
225 | kolikko.Tag = "tahti"; |
---|
226 | Add(kolikko); |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | void LisaaAmmo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
230 | { |
---|
231 | PhysicsObject ammo = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
232 | ammo.Position = paikka; |
---|
233 | ammo.Image = ammukset; |
---|
234 | ammo.Tag = "ammo"; |
---|
235 | Add(ammo); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | //void LisaaRajahdys() |
---|
239 | //{ |
---|
240 | |
---|
241 | //} |
---|
242 | |
---|
243 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
244 | { |
---|
245 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
246 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
247 | pelaajanaloituspaikka = paikka; |
---|
248 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
249 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
250 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
251 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pahis", TormaaVihuun); |
---|
252 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ammo", TormaaAmmoon); |
---|
253 | Add(pelaaja1); |
---|
254 | |
---|
255 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
256 | |
---|
257 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 10; |
---|
258 | |
---|
259 | pelaaja1.Weapon.FireRate = 0.5; |
---|
260 | |
---|
261 | pelaaja1.Weapon.IsVisible = true; |
---|
262 | |
---|
263 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsuivihuun; |
---|
264 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsuipahikseen; |
---|
265 | //pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsuiPahikseen; |
---|
266 | |
---|
267 | |
---|
268 | pelaajan1Tahdet = new IntMeter(0); |
---|
269 | pelaajan1Tahdet.MaxValue = 100; |
---|
270 | Label tahdet = new Label(); |
---|
271 | tahdet.BindTo(pelaajan1Tahdet); |
---|
272 | |
---|
273 | tahdet.X = -700; |
---|
274 | tahdet.Y = 500; |
---|
275 | tahdet.TextColor = Color.Black; |
---|
276 | tahdet.BorderColor = Color.Black; |
---|
277 | tahdet.Color = Color.White; |
---|
278 | tahdet.Image = Kolikko; |
---|
279 | tahdet.Height = korkeus; |
---|
280 | tahdet.Width = leveys; |
---|
281 | tahdet.TextScale *= 2; |
---|
282 | Add(tahdet); |
---|
283 | |
---|
284 | pelaajan1Elamat = new IntMeter(5); |
---|
285 | pelaajan1Elamat.MaxValue = 20; |
---|
286 | Label naytto = new Label(); |
---|
287 | naytto.BindTo(pelaajan1Elamat); |
---|
288 | |
---|
289 | naytto.Y += pelaaja1.Height; |
---|
290 | naytto.TextColor = Color.Black; |
---|
291 | naytto.BorderColor = Color.Black; |
---|
292 | naytto.Color = Color.White; |
---|
293 | naytto.Size *= 0.5; |
---|
294 | naytto.TextScale = new Vector(0.5, 0.5); |
---|
295 | pelaaja1.Add(naytto); |
---|
296 | } |
---|
297 | |
---|
298 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
299 | { |
---|
300 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
301 | ControllerOne.Vibrate(2.5, 2.5, 5.0, 5.0, 0.5); |
---|
302 | |
---|
303 | if (ammus != null) |
---|
304 | { |
---|
305 | |
---|
306 | } |
---|
307 | } |
---|
308 | |
---|
309 | void AmmusOsuivihuun(PhysicsObject ammus, PhysicsObject vihu) |
---|
310 | { |
---|
311 | ammus.Destroy(); |
---|
312 | vihu.Destroy(); |
---|
313 | } |
---|
314 | |
---|
315 | void AmmusOsuipahikseen(PhysicsObject ammus, PhysicsObject pahis) |
---|
316 | { |
---|
317 | ammus.Destroy(); |
---|
318 | pahis.Destroy(); |
---|
319 | } |
---|
320 | |
---|
321 | void AmmusOsuipaavihuun(PhysicsObject ammus, PhysicsObject PaaVihu) |
---|
322 | { |
---|
323 | ammus.Destroy(); |
---|
324 | |
---|
325 | } |
---|
326 | |
---|
327 | void TormaaVihuun(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject vihu) |
---|
328 | { |
---|
329 | MessageDisplay.Add("Auts! Törmäsit Vihuun!"); |
---|
330 | |
---|
331 | ControllerOne.Vibrate(2.5, 2.5, 0.0, 0.0, 0.5); |
---|
332 | |
---|
333 | PlaySound("osuma"); |
---|
334 | |
---|
335 | pelaajan1Elamat.Value -= 1; |
---|
336 | |
---|
337 | pelaaja1.Position = pelaajanaloituspaikka; |
---|
338 | |
---|
339 | if (pelaajan1Elamat == 0) |
---|
340 | { |
---|
341 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
342 | ControllerOne.Vibrate(2.5, 2.5, 0.0, 0.0, 2.0); |
---|
343 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 hävisi pelin."); |
---|
344 | toplista.EnterAndShow(pelaajan1Tahdet.Value); |
---|
345 | toplista.HighScoreWindow.Closed += toplistapois; |
---|
346 | |
---|
347 | } |
---|
348 | } |
---|
349 | |
---|
350 | |
---|
351 | void KasittelePelaajanPutoaminen(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
352 | { |
---|
353 | |
---|
354 | pelaajan1Elamat.Value -= 1; |
---|
355 | |
---|
356 | PlaySound("osuma"); |
---|
357 | |
---|
358 | MessageDisplay.Add("Putosit!"); |
---|
359 | |
---|
360 | pelaaja1.Position = pelaajanaloituspaikka; |
---|
361 | |
---|
362 | if (pelaajan1Elamat == 0) |
---|
363 | { |
---|
364 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
365 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 hävisi pelin."); |
---|
366 | ControllerOne.Vibrate(2.5, 2.5, 0.0, 0.0, 2.0); |
---|
367 | toplista.EnterAndShow(pelaajan1Tahdet.Value); |
---|
368 | toplista.HighScoreWindow.Closed += toplistapois; |
---|
369 | } |
---|
370 | |
---|
371 | } |
---|
372 | |
---|
373 | |
---|
374 | |
---|
375 | void LisaaNappaimet() |
---|
376 | { |
---|
377 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
378 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
379 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaAlusta, "Aloittaa pelin alusta."); |
---|
380 | |
---|
381 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
382 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
383 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
384 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
385 | |
---|
386 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
387 | ControllerOne.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, AloitaAlusta, "Aloittaa pelin alusta."); |
---|
388 | |
---|
389 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
390 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
391 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
392 | ControllerOne.Listen(Button.RightTrigger, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
393 | |
---|
394 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | |
---|
398 | void AloitaAlusta() |
---|
399 | { |
---|
400 | ClearAll(); |
---|
401 | Begin(); |
---|
402 | } |
---|
403 | |
---|
404 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
405 | { |
---|
406 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
407 | } |
---|
408 | |
---|
409 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
410 | { |
---|
411 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
412 | } |
---|
413 | |
---|
414 | void TormaaAmmoon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject ammo) |
---|
415 | { |
---|
416 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value += 5; |
---|
417 | maaliAani.Play(); |
---|
418 | MessageDisplay.Add("Keräsit 5 ammusta!"); |
---|
419 | |
---|
420 | ExplosionSystem rajahdys = new ExplosionSystem(ammukset, pMaxMaara); |
---|
421 | |
---|
422 | double x = ammo.X; |
---|
423 | double y = ammo.Y; |
---|
424 | int pMaara = 10; |
---|
425 | |
---|
426 | rajahdys.AddEffect(x, y, pMaara); |
---|
427 | |
---|
428 | Add(rajahdys, 1); |
---|
429 | |
---|
430 | ammo.Destroy(); |
---|
431 | } |
---|
432 | |
---|
433 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
434 | { |
---|
435 | pelaajan1Tahdet.Value += 1; |
---|
436 | maaliAani.Play(); |
---|
437 | MessageDisplay.Add("Keräsit kolikon!"); |
---|
438 | |
---|
439 | |
---|
440 | |
---|
441 | ExplosionSystem rajahdys = new ExplosionSystem(Kolikko, pMaxMaara); |
---|
442 | |
---|
443 | double x = tahti.X; |
---|
444 | double y = tahti.Y; |
---|
445 | int pMaara = 10; |
---|
446 | |
---|
447 | rajahdys.AddEffect(x, y, pMaara); |
---|
448 | |
---|
449 | Add(rajahdys, 1); |
---|
450 | |
---|
451 | tahti.Destroy(); |
---|
452 | |
---|
453 | |
---|
454 | if (pelaajan1Tahdet == 51) |
---|
455 | { |
---|
456 | MessageDisplay.Add("Voitit pelin!"); |
---|
457 | toplista.EnterAndShow(pelaajan1Tahdet.Value); |
---|
458 | toplista.HighScoreWindow.Closed += toplistapois; |
---|
459 | } |
---|
460 | } |
---|
461 | } |
---|