source: 2015/27/JimiS/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 6515

Revision 6515, 6.5 KB checked in by jivesuor, 4 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    //vektorit
12    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
13    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
14    //reunat
15    PhysicsObject vasenReuna;
16    PhysicsObject oikeaReuna;
17    //pallo
18    PhysicsObject pallo;
19    //mailat
20    PhysicsObject maila1;
21    PhysicsObject maila2;
22    //pisteet
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25    Image pallokuva = LoadImage("jalkapallo");
26    Image pallokenttä = LoadImage("jalkapallokenttä");
27
28    public override void Begin()
29    {
30        LuoKenttä();
31        AsetaOhjaimet();
32        LisaaLaskurit();
33        AloitaPeli();
34        ohjeteksti();
35    }
36    void LuoKenttä()
37    {
38        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
39        Add(pallo);
40        pallo.Shape = Shape.Circle;
41        pallo.X = 200.0;
42        pallo.Y = 0.0;
43        pallo.Image = pallokuva;
44        //Kentän reunat, vasen
45        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
46        vasenReuna.Restitution = 1.0;
47        vasenReuna.IsVisible = false;
48        // oikea
49        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
50        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
51        oikeaReuna.IsVisible = false;
52        //ala
53        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
54        alaReuna.Restitution = 1.0;
55        alaReuna.IsVisible = false;
56        //ylä
57        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
58        yläReuna.Restitution = 1.0;
59        yläReuna.IsVisible = false;
60        //reunat loppuu
61        pallo.Restitution = 1.0;
62        Level.Background.Color = Color.Yellow;
63        pallo.Color = Color.Green;
64        Camera.ZoomToLevel();
65        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
66        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
67        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
68    }
69    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
70    {
71        if (kohde == oikeaReuna)
72        {
73            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
74        }
75        else if (kohde == vasenReuna)
76        {
77            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
78        }
79    }
80    void LisaaLaskurit()
81    {
82        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
83        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
84    }
85    void AloitaPeli()
86    {
87        Vector impulssi = new Vector(-500.0, 500.0);
88        pallo.Hit(impulssi);
89    }
90    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
91    {
92        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
93        maila.Shape = Shape.Rectangle;
94        maila.X = x;
95        maila.Y = y;
96        maila.Restitution = 1.0;
97        Add(maila);
98        maila.Color = Color.Blue;
99        return maila;
100    }
101    void AsetaOhjaimet()
102    {
103        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta maila ylös", maila1, nopeusYlos);
104        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
105        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
106        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
107
108        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
109        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
110        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
111        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
112
113        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä Ohjeet");
114        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
115
116        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
117        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
118        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
119        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
120
121        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
122        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
123        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
124        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
125
126        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
127        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
128    }
129    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
130    {
131        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
132        laskuri.MaxValue = 10;
133        Label naytto = new Label();
134        naytto.BindTo(laskuri);
135        naytto.X = x;
136        naytto.Y = y;
137        naytto.TextColor = Color.Black;
138        naytto.BorderColor = Color.Red;
139        naytto.Color = Color.White;
140        Add(naytto);
141
142        return laskuri;
143    }
144    void ohjeteksti()
145    {
146        Label ohje = new Label("ohje painamalla F1");
147        ohje.X = Level.Left + 5.0;
148        ohje.Y = Level.Top - 100.0;
149        ohje.TextColor = Color.Black;
150        ohje.BorderColor = Level.Background.Color;
151        ohje.Color = Level.Background.Color;
152        ohje.TextScale *= 1;
153        Add(ohje);
154    }
155
156    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
157    {
158        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
159        {
160            maila.Velocity = Vector.Zero;
161            return;
162        }
163        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
164        {
165            maila.Velocity = Vector.Zero;
166            return;
167        }
168        maila.Velocity = nopeus;
169    }
170    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 300;
171
172    protected override void Update(Time time)
173    {
174        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
175        {
176            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
177        }
178        base.Update(time);
179    }
180}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.