source: 2015/27/JaakkoS/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 6558

Revision 6558, 4.5 KB checked in by jasukuva, 5 years ago (diff)

Pong peli on valmis

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23
24    public override void Begin()
25    {
26        Luokentta();
27        AloitaPeli();
28        AsetaOhjaimet();
29        LisaaLaskurit();
30
31
32    }
33    void Luokentta()
34    {
35         pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
36        pallo.Shape = Shape.Circle;
37        pallo.X = -200.0;
38        pallo.Y = 0.0;
39        pallo.Restitution = 1.0;
40        pallo.Color = Color.LightGreen;
41        Add(pallo);
42
43       maila1 = LuoMaila (Level.Left + 20.0, 0.0);
44       maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
45
46       vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
47       vasenReuna.Restitution = 1.0;
48       vasenReuna.IsVisible = false;
49
50       oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
51       oikeaReuna.Restitution = 1.0;
52       oikeaReuna.IsVisible = false;
53
54        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
55        alaReuna.Restitution = 1.0;
56        alaReuna.IsVisible = false;
57
58        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
59        ylaReuna.Restitution = 1.0;
60        ylaReuna.IsVisible = false;
61
62        Level.Background.Color = Color.Black;
63        Camera.ZoomToLevel();
64
65        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
66    }
67
68
69    void AloitaPeli()
70    {
71        Vector impulssi = Vector.FromLengthAndAngle(500.0, RandomGen.NextAngle());
72        pallo.Hit(impulssi);
73    }
74
75  PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
76    {
77        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
78        maila.Shape = Shape.Rectangle;
79        maila.X = x;
80        maila.Y = y;
81        maila.Restitution = 1.0;
82        maila.Color = Color.LightGreen;
83        Add(maila);
84        return maila;
85    }
86
87    void AsetaOhjaimet()
88    {
89        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
90        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
91        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
92        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
93
94        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
95        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
96        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
97        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
98
99        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
100        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
101    }
102
103    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
104    {
105        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
106        {
107            maila.Velocity = Vector.Zero;
108            return;
109        }
110
111        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
112        {
113            maila.Velocity = Vector.Zero;
114            return;
115        }
116
117        maila.Velocity = nopeus;
118    }
119   
120    void LisaaLaskurit()
121    {
122        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
123        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
124    }
125
126    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
127    {
128        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
129        laskuri.MaxValue = 10;
130       
131
132        Label naytto = new Label();
133        naytto.BindTo(laskuri);
134        naytto.X = x;
135        naytto.Y = y;
136        naytto.TextColor = Color.White;
137        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
138        naytto.Color = Level.Background.Color;
139        Add(naytto);
140
141        return laskuri;
142    }
143
144    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
145    {
146        if (kohde == oikeaReuna)
147        {
148            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
149        }
150        else if (kohde == vasenReuna)
151        {
152            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
153        }
154    }
155}
156
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.