1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class hyppelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | |
---|
12 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
13 | //List<Label>kohta1; |
---|
14 | |
---|
15 | int kenttaNro = 1; |
---|
16 | |
---|
17 | const double nopeus = 600; |
---|
18 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
19 | const int RUUDUN_KOKO = 55; |
---|
20 | bool pelikaynnissa = false; |
---|
21 | bool kaksinpelattava = true; |
---|
22 | |
---|
23 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
24 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
25 | |
---|
26 | Image pelaajanKuva = LoadImage("2"); |
---|
27 | Image pelaaja2Kuva = LoadImage(""); |
---|
28 | Image vihuKuva = LoadImage("vihu"); |
---|
29 | Image piikkiKuva = LoadImage("piikki"); |
---|
30 | Image taustaKuva = LoadImage("background-city"); |
---|
31 | Image lippuKuva = LoadImage("lippu"); |
---|
32 | // Image[] kavelykuvat = LoadImages("1var", "2", "3"); |
---|
33 | Image hyppyKuva = LoadImage("1var"); |
---|
34 | Image tausta2Kuva = LoadImage("jungle"); |
---|
35 | |
---|
36 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
37 | SoundEffect taustamusiikki = LoadSoundEffect("hissimusiikkia"); |
---|
38 | |
---|
39 | Vector checkpoint; |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | public override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | //AloitaPeli(); |
---|
45 | //SeuraavaKentta(); |
---|
46 | Valikko(); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void LuoKentta(string kentannimi) |
---|
50 | { |
---|
51 | |
---|
52 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentannimi); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaVihu); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('C', LisaaCheck); |
---|
58 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVoitto); |
---|
59 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaAlku); |
---|
60 | if (kaksinpelattava) |
---|
61 | { kentta.SetTileMethod('H', LisaaPelaaja2); } |
---|
62 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
63 | Level.CreateBorders(); |
---|
64 | Level.Background.Image = tausta2Kuva; |
---|
65 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
69 | { |
---|
70 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
71 | piikki.Position = paikka; |
---|
72 | piikki.Color = Color.Red; |
---|
73 | Add(piikki); |
---|
74 | piikki.Image = piikkiKuva; |
---|
75 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
76 | |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
80 | { |
---|
81 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
82 | taso.Position = paikka; |
---|
83 | taso.Color = Color.Green; |
---|
84 | Add(taso); |
---|
85 | Image tasoKuva = LoadImage("platform"); |
---|
86 | taso.Image = tasoKuva; |
---|
87 | |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
93 | vihu.Position = paikka; |
---|
94 | vihu.Image = vihuKuva; |
---|
95 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
96 | Add(vihu); |
---|
97 | RandomMoverBrain satunnaisAivot = new RandomMoverBrain(200); |
---|
98 | |
---|
99 | satunnaisAivot.ChangeMovementSeconds = 3; |
---|
100 | vihu.Brain = satunnaisAivot; |
---|
101 | vihu.Brain.Active = true; |
---|
102 | } |
---|
103 | void LisaaCheck(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
104 | { |
---|
105 | //checkpoint |
---|
106 | PhysicsObject lippu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus * 2); |
---|
107 | lippu.Tag = "lippu"; |
---|
108 | lippu.Image = lippuKuva; |
---|
109 | lippu.Position = paikka; |
---|
110 | lippu.Y += korkeus * 0.5; |
---|
111 | lippu.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
112 | Add(lippu); |
---|
113 | |
---|
114 | } |
---|
115 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | pelaaja1 = Luopelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
118 | |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | pelaaja2 = Luopelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
124 | } |
---|
125 | PlatformCharacter Luopelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
126 | { |
---|
127 | //pelaaja ja sen komennot |
---|
128 | PlatformCharacter pelaaja = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
129 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
130 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
131 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
132 | //pelaaja1.AnimWalk = new Animation(kavelykuvat); |
---|
133 | pelaaja.AnimJump = new Animation(hyppyKuva); |
---|
134 | Add(pelaaja); |
---|
135 | |
---|
136 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
137 | AddCollisionHandler(pelaaja, "lippu", TormaaLippuun); |
---|
138 | AddCollisionHandler(pelaaja, "piikki", TormaaPiikkiin); |
---|
139 | checkpoint = paikka; |
---|
140 | AddCollisionHandler(pelaaja, "voitto", VoititPelin); |
---|
141 | return pelaaja; |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void LisaaNappaimet() |
---|
145 | { |
---|
146 | |
---|
147 | //kontrollit |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, Restart, "Restart"); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.I, ButtonState.Pressed, Valikkoon, "Valikkoon"); |
---|
152 | //pelaaja1 |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
156 | |
---|
157 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
158 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
159 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
161 | //pelaaja2 |
---|
162 | if (kaksinpelattava) |
---|
163 | { |
---|
164 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
165 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
166 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
167 | |
---|
168 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta2, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
169 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta2, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
170 | ControllerTwo.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa2, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
171 | } |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
175 | { |
---|
176 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
177 | } |
---|
178 | void Liikuta2(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void Restart() |
---|
184 | { |
---|
185 | LisaaNappaimet(); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
189 | { |
---|
190 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void Hyppaa2(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
194 | { |
---|
195 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void Valikkoon() |
---|
199 | { |
---|
200 | LisaaNappaimet(); |
---|
201 | Valikko(); |
---|
202 | |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
207 | { |
---|
208 | //vihun komennot |
---|
209 | if (vihu.Top - 0.2 * vihu.Height < hahmo.Bottom) |
---|
210 | { |
---|
211 | maaliAani.Play(); |
---|
212 | MessageDisplay.Add("Sinne meni!"); |
---|
213 | vihu.Destroy(); |
---|
214 | ControllerOne.Vibrate(0.5, 0.5, 0.0, 0.0, 0.1); |
---|
215 | } |
---|
216 | else |
---|
217 | { |
---|
218 | MessageDisplay.Add("Kuolit."); |
---|
219 | hahmo.Destroy(); |
---|
220 | |
---|
221 | } |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | void Alku(PhysicsObject alku) |
---|
225 | { |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | } |
---|
229 | void TormaaLippuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject lippu) |
---|
230 | { |
---|
231 | checkpoint = lippu.Position; |
---|
232 | } |
---|
233 | void TormaaPiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
234 | { |
---|
235 | pelaaja1.Position = checkpoint; |
---|
236 | pelaaja2.Position = checkpoint; |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | } |
---|
240 | void LisaaVoitto(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
241 | { |
---|
242 | //toinen kenttä |
---|
243 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
244 | taso.Position = paikka; |
---|
245 | taso.Color = Color.Blue; |
---|
246 | Add(taso); |
---|
247 | taso.Tag = "voitto"; |
---|
248 | //MessageDisplay.Add("Kenttä läpi!"); |
---|
249 | //kenttaNro++; |
---|
250 | //SeuraavaKentta(); |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | void VoititPelin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
254 | { |
---|
255 | MessageDisplay.Add("Kenttä läpi!"); |
---|
256 | kenttaNro++; |
---|
257 | SeuraavaKentta(); |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | void SeuraavaKentta() |
---|
261 | { |
---|
262 | IsPaused = false; |
---|
263 | //toinen kenttä2 |
---|
264 | ClearAll(); |
---|
265 | pelikaynnissa = true; |
---|
266 | |
---|
267 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
268 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
269 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
270 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
271 | |
---|
272 | LisaaNappaimet(); |
---|
273 | |
---|
274 | |
---|
275 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
276 | |
---|
277 | |
---|
278 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
279 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
280 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
281 | } |
---|
282 | |
---|
283 | void TormasiMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
284 | { |
---|
285 | kenttaNro++; |
---|
286 | SeuraavaKentta(); |
---|
287 | } |
---|
288 | |
---|
289 | void TormasiPiikkiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject piikki) |
---|
290 | { |
---|
291 | SeuraavaKentta(); |
---|
292 | } |
---|
293 | void Valikko() |
---|
294 | { |
---|
295 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
296 | |
---|
297 | valikonKohdat = new List<Label>(); |
---|
298 | |
---|
299 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); |
---|
300 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
301 | valikonKohdat.Add(kohta1); |
---|
302 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, delegate { kaksinpelattava = false; SeuraavaKentta(); }, null); |
---|
303 | |
---|
304 | |
---|
305 | Label kohta2 = new Label("Parhaat pisteet"); |
---|
306 | kohta2.Position = new Vector(0, 0); |
---|
307 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
308 | //Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, ParhaatPisteet, null); |
---|
309 | |
---|
310 | |
---|
311 | Label kohta3 = new Label("Lopeta peli"); |
---|
312 | kohta3.Position = new Vector(0, -40); |
---|
313 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
314 | Mouse.ListenOn(kohta3, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
315 | |
---|
316 | if (pelikaynnissa) |
---|
317 | { |
---|
318 | Label kohta4 = new Label("Jatka Peliä"); |
---|
319 | kohta4.Position = new Vector(0, 80); |
---|
320 | valikonKohdat.Add(kohta4); |
---|
321 | Mouse.ListenOn(kohta4, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Jatkapelia, null); |
---|
322 | } |
---|
323 | |
---|
324 | Label kohta5 = new Label("Kahden Pelaajan Moodi"); |
---|
325 | kohta5.Position = new Vector(0, -80); |
---|
326 | valikonKohdat.Add(kohta5); |
---|
327 | Mouse.ListenOn(kohta5, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Kahdenpelaajanmoodi, null); |
---|
328 | |
---|
329 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
330 | { |
---|
331 | Add(valikonKohta); |
---|
332 | valikonKohta.Tag = "tuhottavavalikonkohta"; |
---|
333 | } |
---|
334 | |
---|
335 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
336 | |
---|
337 | |
---|
338 | IsPaused = true; |
---|
339 | |
---|
340 | } |
---|
341 | |
---|
342 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
343 | { |
---|
344 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
345 | { |
---|
346 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
347 | { |
---|
348 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
349 | } |
---|
350 | else |
---|
351 | { |
---|
352 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
353 | } |
---|
354 | } |
---|
355 | |
---|
356 | |
---|
357 | } |
---|
358 | void Jatkapelia() |
---|
359 | { |
---|
360 | List<GameObject> valikonkohdat = GetObjectsWithTag("tuhottavavalikonkohta"); |
---|
361 | foreach(GameObject valikonkohta in valikonkohdat) |
---|
362 | { |
---|
363 | valikonkohta.Destroy(); |
---|
364 | } |
---|
365 | IsPaused = false; |
---|
366 | } |
---|
367 | void Kahdenpelaajanmoodi() |
---|
368 | { |
---|
369 | kaksinpelattava = true; |
---|
370 | SeuraavaKentta(); |
---|
371 | } |
---|
372 | void LisaaAlku(Vector alkupaikka, double leveys, double korkeus) |
---|
373 | { |
---|
374 | //checkpoint |
---|
375 | PhysicsObject alku = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
376 | alku.Tag = "alku"; |
---|
377 | PhysicsObject alku1 = new PhysicsObject(40.0, 40.0); |
---|
378 | alku.Position = alkupaikka; |
---|
379 | alku.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
380 | Add(alku); |
---|
381 | |
---|
382 | } |
---|
383 | } |
---|