1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class FysiikkaPeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | //korjaa piste lasku |
---|
12 | //tee päävalikko |
---|
13 | //pallon grafiikka |
---|
14 | //verkon grafiikka |
---|
15 | //lisää voittaja |
---|
16 | //restart |
---|
17 | //kentän grafiikka |
---|
18 | |
---|
19 | |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | Image tausta = LoadImage("ergo2"); |
---|
27 | Image pallon = LoadImage("pallo"); |
---|
28 | |
---|
29 | PhysicsObject maila1; |
---|
30 | PhysicsObject maila2; |
---|
31 | PhysicsObject pallo; |
---|
32 | PhysicsObject oikea; |
---|
33 | PhysicsObject vasen; |
---|
34 | IntMeter piste1; |
---|
35 | IntMeter piste2; |
---|
36 | |
---|
37 | Vector nopeusYlos = new Vector(200, 0); |
---|
38 | Vector nopeusAlas = new Vector(-200, 0); |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | public override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | |
---|
45 | LuoKenttä(); |
---|
46 | LuoPallo(); |
---|
47 | LuoOikea(); |
---|
48 | laskuri(); |
---|
49 | laskuri2(); |
---|
50 | asetanapit(); |
---|
51 | LuoVasen(); |
---|
52 | |
---|
53 | Gravity = new Vector(0.0, -700.0); |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void LuoKenttä() |
---|
60 | { |
---|
61 | PhysicsObject verkko = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 600.0); |
---|
62 | Add(verkko); |
---|
63 | verkko.Y = -250.0; |
---|
64 | |
---|
65 | PhysicsObject kenttä = new PhysicsObject(30000, 100); |
---|
66 | Add(kenttä); |
---|
67 | kenttä.Y = -450; |
---|
68 | Level.CreateBorders(1.0, false); |
---|
69 | // Camera.ZoomToLevel(); |
---|
70 | Level.Background.Color = Color.YellowGreen; |
---|
71 | kenttä.Restitution = 1.0; |
---|
72 | |
---|
73 | |
---|
74 | maila1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 80.0); |
---|
75 | maila1.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
76 | maila1.X = Level.Left + 20.0; |
---|
77 | maila1.Y = 0.0; |
---|
78 | maila1.Restitution = 1.0; |
---|
79 | maila1.Angle = Angle.FromDegrees(45); |
---|
80 | Add(maila1); |
---|
81 | maila1.Color = Color.Beige; |
---|
82 | |
---|
83 | maila2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 80.0); |
---|
84 | maila2.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
85 | maila2.X = Level.Right + 20.0; |
---|
86 | maila2.Y = 0.0; |
---|
87 | maila2.Restitution = 1.0; |
---|
88 | maila2.Angle = Angle.FromDegrees(125); |
---|
89 | Add(maila2); |
---|
90 | maila2.Color = Color.Beige; |
---|
91 | Level.CreateBottomBorder(1.0, true); |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | void LuoPallo() |
---|
105 | { |
---|
106 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
107 | pallo.Shape = Shape.Circle; |
---|
108 | pallo.Color = Color.Yellow; |
---|
109 | Add(pallo); |
---|
110 | pallo.X = 480; |
---|
111 | pallo.Y = 100; |
---|
112 | Vector impulssi = new Vector(-20.0, 300.0); |
---|
113 | pallo.Hit(impulssi); |
---|
114 | pallo.Restitution = 1.0; |
---|
115 | AddCollisionHandler(pallo, "oikea", Lp1 ); |
---|
116 | AddCollisionHandler(pallo, "vasen", Lp2); |
---|
117 | pallo.Shape = Shape.Circle; |
---|
118 | |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | void asetanapit() |
---|
124 | { // pelaaja 1 |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuOikealle1, "pelaaja1 liiku oikealle"); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuVasemalle1, "pelaaja1 liiku vasemmalle"); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, liikuYlös1, "pelaaja1 liiku ylös"); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, liikuAlas1, "pelaaja1 liiku alas"); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | //pelaaja 2 |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuOikealle2, "pelaaja2 liiku oikealle"); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, pysähdy, "p"); |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuVasemalle2, "pelaaja2 liiku vasemalle"); |
---|
139 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
140 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, liikuYlös2, "pelaaja2 liiku ylös"); |
---|
141 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
142 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, liikuAlas2, "pelaaja2 liiku alas"); |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, pysähdy, ""); |
---|
144 | |
---|
145 | |
---|
146 | |
---|
147 | |
---|
148 | //yleiset |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "näytäohje"); |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, stadionkenttä, "Stadiono kenttä"); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Pressed, beachkenttä, "Beach kenttä (kesken)"); |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.T, ButtonState.Pressed, värikenttä, "värikenttä (kesken)"); |
---|
154 | |
---|
155 | |
---|
156 | |
---|
157 | |
---|
158 | |
---|
159 | |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void värikenttä() |
---|
163 | { |
---|
164 | //Level.Background.Color = Color.YellowGreen; |
---|
165 | //Level.Background.Image = ; |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | void beachkenttä() |
---|
170 | { |
---|
171 | //Level.Background.Image = beach; |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void stadionkenttä() |
---|
175 | { |
---|
176 | Level.Background.Image = tausta; |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void pysähdy() |
---|
180 | { |
---|
181 | Vector stopaa = new Vector(0.0, 0.0); |
---|
182 | maila1.Velocity = stopaa; |
---|
183 | maila2.Velocity = stopaa; |
---|
184 | } |
---|
185 | |
---|
186 | |
---|
187 | void liikuOikealle1() |
---|
188 | { |
---|
189 | Vector liikuo1 = new Vector(400.0, 0.0); |
---|
190 | maila1.Velocity = liikuo1; |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | void liikuVasemalle1() |
---|
195 | { |
---|
196 | Vector liikuv1 = new Vector(-400.0, 00.0); |
---|
197 | maila1.Velocity = (liikuv1); |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void liikuOikealle2() |
---|
201 | { |
---|
202 | Vector liikuo2 = new Vector(400.0, 00.0); |
---|
203 | maila2.Velocity = (liikuo2); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void liikuVasemalle2() |
---|
207 | { |
---|
208 | Vector liikuv2 = new Vector(-400.0, 00.0); |
---|
209 | maila2.Velocity = (liikuv2); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void liikuYlös1() |
---|
213 | { |
---|
214 | Vector liikuy1 = new Vector(0.0, 400.0); |
---|
215 | maila1.Velocity = (liikuy1); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void liikuYlös2() |
---|
219 | { |
---|
220 | Vector liikuy2 = new Vector(0.0, 400.0); |
---|
221 | maila2.Velocity = (liikuy2); |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | void liikuAlas1() |
---|
225 | { |
---|
226 | Vector liikua1 = new Vector(0.0, -400.0); |
---|
227 | maila1.Velocity = (liikua1); |
---|
228 | } |
---|
229 | |
---|
230 | void liikuAlas2() |
---|
231 | { |
---|
232 | Vector liikua2 = new Vector(0.0, -400.0); |
---|
233 | maila2.Velocity = (liikua2); |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | |
---|
240 | |
---|
241 | |
---|
242 | void LuoOikea() |
---|
243 | { |
---|
244 | PhysicsObject oikea = PhysicsObject.CreateStaticObject(600.0, 10.0); |
---|
245 | oikea.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
246 | oikea.Tag = "oikea"; |
---|
247 | Add(oikea); |
---|
248 | oikea.X = 300; |
---|
249 | oikea.Y = -400; |
---|
250 | oikea.Color = Color.Yellow; |
---|
251 | oikea.Restitution = 1.0; |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | void LuoVasen() |
---|
255 | { |
---|
256 | PhysicsObject vasen = PhysicsObject.CreateStaticObject(600.0, 10.0); |
---|
257 | vasen.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
258 | vasen.Tag = "vasen"; |
---|
259 | Add(vasen); |
---|
260 | vasen.X = -300; |
---|
261 | vasen.Y = -400; |
---|
262 | vasen.Color = Color.Yellow; |
---|
263 | vasen.Restitution = 1.0; |
---|
264 | } |
---|
265 | |
---|
266 | void laskuri() |
---|
267 | { |
---|
268 | piste1 = new IntMeter(0); |
---|
269 | |
---|
270 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
271 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
272 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
273 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
274 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
275 | |
---|
276 | pisteNaytto.BindTo(piste1); |
---|
277 | Add(pisteNaytto); |
---|
278 | } |
---|
279 | void laskuri2() |
---|
280 | { |
---|
281 | piste2 = new IntMeter(0); |
---|
282 | |
---|
283 | Label pisteNaytto2 = new Label(); |
---|
284 | pisteNaytto2.X = Screen.Right + 100; |
---|
285 | pisteNaytto2.Y = Screen.Top - 100; |
---|
286 | pisteNaytto2.TextColor = Color.Black; |
---|
287 | pisteNaytto2.Color = Color.White; |
---|
288 | |
---|
289 | pisteNaytto2.BindTo(piste2); |
---|
290 | Add(pisteNaytto2); |
---|
291 | } |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | |
---|
295 | |
---|
296 | void Lp2(PhysicsObject a, PhysicsObject b) |
---|
297 | { |
---|
298 | piste2.Value += 1; |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | void Lp1(PhysicsObject a, PhysicsObject b) |
---|
302 | { |
---|
303 | piste1.Value += 1; |
---|
304 | } |
---|
305 | |
---|
306 | |
---|
307 | |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | |
---|
311 | |
---|
312 | |
---|