1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class gunmayhem : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 250; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 800; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter2 pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter2 pelaaja2; |
---|
17 | IntMeter pisteLaskuri1; |
---|
18 | IntMeter pisteLaskuri2; |
---|
19 | |
---|
20 | Vector alkupaikka1; |
---|
21 | Vector alkupaikka2; |
---|
22 | |
---|
23 | Image asekuva = LoadImage("ase"); |
---|
24 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja"); |
---|
25 | Image pelaajanKuva2 = LoadImage("pelaaja2"); |
---|
26 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
27 | Image ruohokuva = LoadImage("ruoho"); |
---|
28 | Image pommikuva = LoadImage("tramppa"); |
---|
29 | Image pilvikuva = LoadImage("pilvi"); |
---|
30 | Image tiilikuva = LoadImage("tiili3"); |
---|
31 | Image arkkukuva = LoadImage("arkku"); |
---|
32 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
33 | SoundEffect aseaani = LoadSoundEffect("aseaani"); |
---|
34 | SoundEffect pomppuaani = LoadSoundEffect("pomppuaani"); |
---|
35 | SoundEffect kranaattiaani = LoadSoundEffect("kranaattiaani"); |
---|
36 | |
---|
37 | public override void Begin() |
---|
38 | { |
---|
39 | SmoothTextures = false; |
---|
40 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
41 | |
---|
42 | LuoKentta(); |
---|
43 | LisaaNappaimet(); |
---|
44 | |
---|
45 | pisteLaskuri1 = LuoPistelaskuri(Screen.Right - 100); |
---|
46 | pisteLaskuri2 = LuoPistelaskuri(Screen.Left + 100); |
---|
47 | |
---|
48 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
49 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
50 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | IntMeter LuoPistelaskuri(double x) |
---|
56 | { |
---|
57 | IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
58 | |
---|
59 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
60 | pisteNaytto.X = x; |
---|
61 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
62 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
63 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
64 | |
---|
65 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
66 | Add(pisteNaytto); |
---|
67 | return pisteLaskuri; |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void LuoKentta() |
---|
71 | { |
---|
72 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja1); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('E', LisaaPelaaja2); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('%', LisaaPommi); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('"', Lisaapohja); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('/', lisaapilvi); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('¤', Lisaaarkku); |
---|
81 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
82 | Level.Background.CreateGradient(Color.Gray, Color.Blue); |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
88 | taso.Position = paikka; |
---|
89 | taso.Image = tiilikuva; |
---|
90 | Add(taso); |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | void lisaapilvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject pilvi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 4, korkeus); |
---|
96 | pilvi.Position = paikka; |
---|
97 | pilvi.Image = pilvikuva; |
---|
98 | Add(pilvi); |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void Lisaapohja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
102 | { |
---|
103 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
104 | taso.Position = paikka; |
---|
105 | taso.IsVisible = false; |
---|
106 | taso.Tag = "pohja"; |
---|
107 | Add(taso); |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | void LisaaPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
111 | { |
---|
112 | PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
113 | pommi.Position = paikka; |
---|
114 | pommi.Image = pommikuva; |
---|
115 | Add(pommi); |
---|
116 | pommi.Tag = "pommi"; |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
122 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
123 | tahti.Position = paikka; |
---|
124 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
125 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
126 | Add(tahti); |
---|
127 | } |
---|
128 | void Tiputapommi(PlatformCharacter2 kuka) |
---|
129 | { |
---|
130 | PhysicsObject pommi = new PhysicsObject(LoadImage("pommi")); |
---|
131 | Add(pommi); |
---|
132 | |
---|
133 | if (kuka.FacingDirection == Direction.Right) |
---|
134 | { |
---|
135 | pommi.Position = kuka.Position + Vector.FromLengthAndAngle(10, Angle.FromDegrees(0)); |
---|
136 | pommi.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(700, Angle.FromDegrees(45))); |
---|
137 | } |
---|
138 | else |
---|
139 | { |
---|
140 | pommi.Position = kuka.Position + Vector.FromLengthAndAngle(10, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
141 | pommi.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(700, Angle.FromDegrees(135))); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
145 | ajastin.Interval = 2.0; |
---|
146 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
147 | { |
---|
148 | Explosion räjähdys = new Explosion(10); |
---|
149 | räjähdys.Force = 3000; |
---|
150 | räjähdys.Speed = 2000; |
---|
151 | räjähdys.Position = pommi.Position; |
---|
152 | Add(räjähdys); |
---|
153 | räjähdys.Sound = kranaattiaani; |
---|
154 | pommi.Destroy(); |
---|
155 | }; |
---|
156 | ajastin.Start(1); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | PlatformCharacter2 LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Image kuva) |
---|
160 | { |
---|
161 | PlatformCharacter2 pelaaja = new PlatformCharacter2(pelaajanKuva.Width * 1.4, pelaajanKuva.Height * 1.4); |
---|
162 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
163 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
164 | pelaaja.Image = kuva; |
---|
165 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
166 | pelaaja.Shape = Shape.FromImage(pelaajanKuva); |
---|
167 | pelaaja.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
168 | pelaaja.Weapon.Image = asekuva; |
---|
169 | pelaaja.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
170 | pelaaja.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
171 | |
---|
172 | AddCollisionHandler(pelaaja, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
173 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pommi", Tormaapommiin); |
---|
174 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pohja", Tormaapohjaan); |
---|
175 | Add(pelaaja); |
---|
176 | return pelaaja; |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void AmmuAseella(PlatformCharacter2 pelaaja) |
---|
180 | { |
---|
181 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
182 | |
---|
183 | if (ammus != null) |
---|
184 | { |
---|
185 | aseaani.Play(); |
---|
186 | //ammus.Size *= 3; |
---|
187 | //ammus.Image = ... |
---|
188 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
189 | } |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
193 | { |
---|
194 | ammus.Destroy(); |
---|
195 | |
---|
196 | if (kohde.Tag.Equals("pelaaja")) |
---|
197 | { |
---|
198 | //kohde.Velocity = ammus.Velocity*20; |
---|
199 | kohde.Velocity = ammus.Velocity * 1; |
---|
200 | } |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
204 | { |
---|
205 | pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus, pelaajanKuva); |
---|
206 | alkupaikka1 = paikka; |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
210 | { |
---|
211 | pelaaja2 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus, pelaajanKuva2); |
---|
212 | alkupaikka2 = paikka; |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void LisaaNappaimet() |
---|
216 | { |
---|
217 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
218 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
219 | |
---|
220 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
221 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
222 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
223 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja2); |
---|
224 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, Tiputapommi, "Tiputa pommi", pelaaja2); |
---|
225 | |
---|
226 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
227 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
228 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
229 | Keyboard.Listen(Key.LeftShift, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
230 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Pressed, Tiputapommi, "Tiputa pommi", pelaaja1); |
---|
231 | |
---|
232 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
233 | |
---|
234 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
235 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
236 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
237 | |
---|
238 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | void Liikuta(PlatformCharacter2 hahmo, double nopeus) |
---|
242 | { |
---|
243 | //hahmo.Walk(nopeus); |
---|
244 | hahmo.Walk(new Vector(nopeus, 0).Angle.MainDirection); |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | void Hyppaa(PlatformCharacter2 hahmo, double nopeus) |
---|
248 | { |
---|
249 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
250 | } |
---|
251 | |
---|
252 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
253 | { |
---|
254 | maaliAani.Play(); |
---|
255 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
256 | tahti.Destroy(); |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | void Tormaapommiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pommi) |
---|
260 | { |
---|
261 | Explosion räjähdys = new Explosion(230); |
---|
262 | räjähdys.Position = pommi.Position + new Vector(0, 10); |
---|
263 | räjähdys.Sound = null; |
---|
264 | Add(räjähdys); |
---|
265 | pomppuaani.Play(); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | void Tormaapohjaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pohja) |
---|
269 | { |
---|
270 | pelaaja1.Position = alkupaikka1; |
---|
271 | pelaaja2.Position = alkupaikka2; |
---|
272 | |
---|
273 | if (hahmo == pelaaja2 && hahmo.Tag.Equals("pelaaja")) |
---|
274 | { |
---|
275 | hahmo.Tag = "pelaaja_ei_pisteita"; |
---|
276 | pisteLaskuri2.Value += 1; |
---|
277 | Timer.SingleShot(1, delegate { hahmo.Tag = "pelaaja"; }); |
---|
278 | } |
---|
279 | if (hahmo == pelaaja1 && hahmo.Tag.Equals("pelaaja")) |
---|
280 | { |
---|
281 | hahmo.Tag = "pelaaja_ei_pisteita"; |
---|
282 | pisteLaskuri1.Value += 1; |
---|
283 | Timer.SingleShot(1, delegate { hahmo.Tag = "pelaaja"; }); |
---|
284 | } |
---|
285 | |
---|
286 | |
---|
287 | |
---|
288 | |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | void Lisaaarkku(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
292 | { |
---|
293 | PhysicsObject arkku = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
294 | arkku.Position = paikka; |
---|
295 | arkku.Image = arkkukuva; |
---|
296 | Add(arkku); |
---|
297 | arkku.Tag = "arkku"; |
---|
298 | } |
---|
299 | } |
---|