source: 2015/26/SanteriP/gunmayhem/gunmayhem/gunmayhem/gunmayhem.cs @ 6378

Revision 6378, 10.0 KB checked in by sapaloka, 4 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class gunmayhem : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 250;
12    const double hyppyNopeus = 800;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    PlatformCharacter2 pelaaja1;
16    PlatformCharacter2 pelaaja2;
17    IntMeter pisteLaskuri1;
18    IntMeter pisteLaskuri2;
19
20    Vector alkupaikka1;
21    Vector alkupaikka2;
22
23    Image asekuva = LoadImage("ase");
24    Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja");
25    Image pelaajanKuva2 = LoadImage("pelaaja2");
26    Image tahtiKuva = LoadImage("tahti");
27    Image ruohokuva = LoadImage("ruoho");
28    Image pommikuva = LoadImage("tramppa");
29    Image pilvikuva = LoadImage("pilvi");
30    Image tiilikuva = LoadImage("tiili3");
31    Image arkkukuva = LoadImage("arkku");
32    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
33    SoundEffect aseaani = LoadSoundEffect("aseaani");
34    SoundEffect pomppuaani = LoadSoundEffect("pomppuaani");
35    SoundEffect kranaattiaani = LoadSoundEffect("kranaattiaani");
36
37    public override void Begin()
38    {
39        SmoothTextures = false;
40        Gravity = new Vector(0, -1000);
41
42        LuoKentta();
43        LisaaNappaimet();
44
45        pisteLaskuri1 = LuoPistelaskuri(Screen.Right - 100);
46        pisteLaskuri2 = LuoPistelaskuri(Screen.Left + 100);
47
48        Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2);
49        Camera.ZoomFactor = 1.2;
50        Camera.StayInLevel = true;
51    }
52
53
54
55    IntMeter LuoPistelaskuri(double x)
56    {
57        IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0);
58
59        Label pisteNaytto = new Label();
60        pisteNaytto.X = x;
61        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
62        pisteNaytto.TextColor = Color.Black;
63        pisteNaytto.Color = Color.White;
64
65        pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
66        Add(pisteNaytto);
67        return pisteLaskuri;
68    }
69
70    void LuoKentta()
71    {
72        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
73        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
74        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
75        kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja1);
76        kentta.SetTileMethod('E', LisaaPelaaja2);
77        kentta.SetTileMethod('%', LisaaPommi);
78        kentta.SetTileMethod('"', Lisaapohja);
79        kentta.SetTileMethod('/', lisaapilvi);
80        kentta.SetTileMethod('¤', Lisaaarkku);
81        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
82        Level.Background.CreateGradient(Color.Gray, Color.Blue);
83    }
84
85    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
86    {
87        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
88        taso.Position = paikka;
89        taso.Image = tiilikuva;
90        Add(taso);
91    }
92
93    void lisaapilvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
94    {
95        PhysicsObject pilvi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 4, korkeus);
96        pilvi.Position = paikka;
97        pilvi.Image = pilvikuva;
98        Add(pilvi);
99    }
100
101    void Lisaapohja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
102    {
103        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
104        taso.Position = paikka;
105        taso.IsVisible = false;
106        taso.Tag = "pohja";
107        Add(taso);
108    }
109
110    void LisaaPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
111    {
112        PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
113        pommi.Position = paikka;
114        pommi.Image = pommikuva;
115        Add(pommi);
116        pommi.Tag = "pommi";
117    }
118
119    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
120    {
121        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
122        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
123        tahti.Position = paikka;
124        tahti.Image = tahtiKuva;
125        tahti.Tag = "tahti";
126        Add(tahti);
127    }
128    void Tiputapommi(PlatformCharacter2 kuka)
129    {
130        PhysicsObject pommi = new PhysicsObject(LoadImage("pommi"));
131        Add(pommi);
132
133        if (kuka.FacingDirection == Direction.Right)
134        {
135            pommi.Position = kuka.Position + Vector.FromLengthAndAngle(10, Angle.FromDegrees(0));
136            pommi.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(700, Angle.FromDegrees(45)));
137        }
138        else
139        {
140            pommi.Position = kuka.Position + Vector.FromLengthAndAngle(10, Angle.FromDegrees(180));
141            pommi.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(700, Angle.FromDegrees(135)));
142        }
143
144        Timer ajastin = new Timer();
145        ajastin.Interval = 2.0;
146        ajastin.Timeout += delegate
147        {
148            Explosion räjähdys = new Explosion(10);
149            räjähdys.Force = 3000;
150            räjähdys.Speed = 2000;
151            räjähdys.Position = pommi.Position;
152            Add(räjähdys);
153            räjähdys.Sound = kranaattiaani;
154            pommi.Destroy();
155        };
156        ajastin.Start(1);
157    }
158
159    PlatformCharacter2 LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Image kuva)
160    {
161        PlatformCharacter2 pelaaja = new PlatformCharacter2(pelaajanKuva.Width * 1.4, pelaajanKuva.Height * 1.4);
162        pelaaja.Position = paikka;
163        pelaaja.Mass = 4.0;
164        pelaaja.Image = kuva;
165        pelaaja.Tag = "pelaaja";
166        pelaaja.Shape = Shape.FromImage(pelaajanKuva);
167        pelaaja.Weapon = new AssaultRifle(30, 10);
168        pelaaja.Weapon.Image = asekuva;
169        pelaaja.Weapon.Ammo.Value = 1000;
170        pelaaja.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui;
171
172        AddCollisionHandler(pelaaja, "tahti", TormaaTahteen);
173        AddCollisionHandler(pelaaja, "pommi", Tormaapommiin);
174        AddCollisionHandler(pelaaja, "pohja", Tormaapohjaan);
175        Add(pelaaja);
176        return pelaaja;
177    }
178
179    void AmmuAseella(PlatformCharacter2 pelaaja)
180    {
181        PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot();
182
183        if (ammus != null)
184        {
185            aseaani.Play();
186            //ammus.Size *= 3;
187            //ammus.Image = ...
188            //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0);
189        }
190    }
191
192    void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde)
193    {
194        ammus.Destroy();
195
196        if (kohde.Tag.Equals("pelaaja"))
197        {
198            //kohde.Velocity = ammus.Velocity*20;
199            kohde.Velocity = ammus.Velocity * 1;
200        }
201    }
202
203    void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
204    {
205        pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus, pelaajanKuva);
206        alkupaikka1 = paikka;
207    }
208
209    void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
210    {
211        pelaaja2 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus, pelaajanKuva2);
212        alkupaikka2 = paikka;
213    }
214
215    void LisaaNappaimet()
216    {
217        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
218        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
219
220        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus);
221        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus);
222        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus);
223        Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja2);
224        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, Tiputapommi, "Tiputa pommi", pelaaja2);
225
226        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
227        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
228        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
229        Keyboard.Listen(Key.LeftShift, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1);
230        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Pressed, Tiputapommi, "Tiputa pommi", pelaaja1);
231
232        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
233
234        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
235        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
236        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
237
238        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
239    }
240
241    void Liikuta(PlatformCharacter2 hahmo, double nopeus)
242    {
243        //hahmo.Walk(nopeus);
244        hahmo.Walk(new Vector(nopeus, 0).Angle.MainDirection);
245    }
246
247    void Hyppaa(PlatformCharacter2 hahmo, double nopeus)
248    {
249        hahmo.Jump(nopeus);
250    }
251
252    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
253    {
254        maaliAani.Play();
255        MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!");
256        tahti.Destroy();
257    }
258
259    void Tormaapommiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pommi)
260    {
261        Explosion räjähdys = new Explosion(230);
262        räjähdys.Position = pommi.Position + new Vector(0, 10);
263        räjähdys.Sound = null;
264        Add(räjähdys);
265        pomppuaani.Play();
266    }
267
268    void Tormaapohjaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pohja)
269    {
270        pelaaja1.Position = alkupaikka1;
271        pelaaja2.Position = alkupaikka2;
272
273        if (hahmo == pelaaja2 && hahmo.Tag.Equals("pelaaja"))
274        {
275            hahmo.Tag = "pelaaja_ei_pisteita";
276            pisteLaskuri2.Value += 1;
277            Timer.SingleShot(1, delegate { hahmo.Tag = "pelaaja"; });
278        }
279        if (hahmo == pelaaja1 && hahmo.Tag.Equals("pelaaja"))
280        {
281            hahmo.Tag = "pelaaja_ei_pisteita";
282            pisteLaskuri1.Value += 1;
283            Timer.SingleShot(1, delegate { hahmo.Tag = "pelaaja"; });
284        }
285
286
287
288
289    }
290
291    void Lisaaarkku(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
292    {
293        PhysicsObject arkku = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
294        arkku.Position = paikka;
295        arkku.Image = arkkukuva;
296        Add(arkku);
297        arkku.Tag = "arkku";
298    }
299}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.