1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Soccer : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 300; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 800; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | |
---|
18 | |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | Image pelaajan1Kuva = LoadImage("Tyyppi3"); |
---|
21 | Image pelaajan2Kuva = LoadImage("tyyppi2"); |
---|
22 | Image MaalinKuva = LoadImage("Maali"); |
---|
23 | Image tausta = LoadImage("Tausta"); |
---|
24 | Image pallonKuva = LoadImage("pallo"); |
---|
25 | IntMeter pelaajan1pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
26 | IntMeter pelaajan2pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
27 | int pelaajan1pisteet = 0; |
---|
28 | int pelaajan2pisteet = 0; |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | |
---|
34 | ClearAll(); |
---|
35 | Gravity = new Vector(0, -1400); |
---|
36 | |
---|
37 | LuoKentta(); |
---|
38 | LisaaNappaimet(); |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | //Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
42 | //Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
43 | //Camera.StayInLevel = false; |
---|
44 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void LuoKentta() |
---|
48 | { |
---|
49 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaMaali); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('1', LisaaPelaaja); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('2', LisaaPelaaja2); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPallo); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('m', LisaaMaali2); |
---|
57 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
58 | Level.Background.Image = tausta; |
---|
59 | } |
---|
60 | |
---|
61 | |
---|
62 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
63 | { |
---|
64 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
65 | taso.Position = paikka; |
---|
66 | taso.Color = Color.Green; |
---|
67 | Add(taso); |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
71 | { |
---|
72 | PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(MaalinKuva); |
---|
73 | Maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
74 | Maali.Position = paikka; |
---|
75 | Maali.Size = new Vector(leveys * 3, korkeus * 5); |
---|
76 | Maali.Tag = "Maali"; |
---|
77 | Maali.MirrorImage(); |
---|
78 | AddCollisionHandler(Maali, "pallo", PalloMeneeMaaliin); |
---|
79 | Add(Maali); |
---|
80 | } |
---|
81 | void LisaaMaali2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | PhysicsObject Maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(MaalinKuva); |
---|
84 | Maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
85 | Maali.Position = paikka; |
---|
86 | Maali.Size = new Vector(leveys * 3, korkeus * 5); |
---|
87 | Maali.Tag = "Maali"; |
---|
88 | AddCollisionHandler(Maali, "pallo", PalloMeneeMaaliin2); |
---|
89 | Add(Maali); |
---|
90 | |
---|
91 | } |
---|
92 | void PalloMeneeMaaliin(PhysicsObject Maali, PhysicsObject pallo) |
---|
93 | { |
---|
94 | pelaajan1pistelaskuri.Value += 1; |
---|
95 | pelaajan1pisteet = pelaajan1pistelaskuri.Value; |
---|
96 | Timer.SingleShot(1, Begin); |
---|
97 | } |
---|
98 | void PalloMeneeMaaliin2(PhysicsObject Maali, PhysicsObject pallo) |
---|
99 | { |
---|
100 | pelaajan2pistelaskuri.Value += 1; |
---|
101 | pelaajan2pisteet = pelaajan2pistelaskuri.Value; |
---|
102 | Timer.SingleShot(1, Begin); |
---|
103 | } |
---|
104 | void LisaaPallo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(pallonKuva); |
---|
107 | pallo.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
108 | pallo.Position = paikka; |
---|
109 | pallo.Size = new Vector(leveys * 1, korkeus * 1); |
---|
110 | pallo.Tag = "pallo"; |
---|
111 | pallo.Mass = 2.0; |
---|
112 | Add(pallo); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
118 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
119 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
120 | pelaaja1.Image = pelaajan1Kuva; |
---|
121 | pelaaja1.Shape = Shape.FromImage(pelaajan1Kuva); |
---|
122 | Add(pelaaja1); |
---|
123 | pelaaja1.Width = 50; |
---|
124 | pelaaja1.Height = 110; |
---|
125 | LuoPistelaskuri(Screen.Left + 100, Screen.Top - 100, pelaajan1pistelaskuri); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
129 | { |
---|
130 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
131 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
132 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
133 | pelaaja2.Image = pelaajan2Kuva; |
---|
134 | pelaaja2.Shape = Shape.FromImage(pelaajan2Kuva); |
---|
135 | Add(pelaaja2); |
---|
136 | pelaaja2.Width = 50; |
---|
137 | pelaaja2.Height = 110; |
---|
138 | LuoPistelaskuri(Screen.Right - 100, Screen.Top - 100, pelaajan2pistelaskuri); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void LisaaNappaimet() |
---|
142 | { |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
145 | |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
149 | |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
153 | |
---|
154 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
155 | |
---|
156 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
157 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
158 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
159 | |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
161 | |
---|
162 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
163 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
165 | |
---|
166 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
170 | { |
---|
171 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
175 | { |
---|
176 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
177 | } |
---|
178 | void LuoPistelaskuri(double x, double y, IntMeter laskuri) |
---|
179 | { |
---|
180 | |
---|
181 | |
---|
182 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
183 | pisteNaytto.X = x; |
---|
184 | pisteNaytto.Y = y; |
---|
185 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
186 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
187 | |
---|
188 | pisteNaytto.BindTo(laskuri); |
---|
189 | Add(pisteNaytto); |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | } |
---|