1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tower_Defense : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | Image taustaKuva = LoadImage("Tausta"); |
---|
12 | Image tykkikuva = LoadImage("Tykki"); |
---|
13 | public Image Parempiammus = LoadImage("Parempiammus"); |
---|
14 | public Image Ammus = LoadImage("Ammus"); |
---|
15 | Image Paivitetyntykinkuva = LoadImage("Parempitykki"); |
---|
16 | Image Vihollisenkuva = LoadImage("Vihollinen"); |
---|
17 | public SoundEffect RahaAani = LoadSoundEffect("Pickup_Coin23"); |
---|
18 | const double tykinLeveys = 80; |
---|
19 | const double tykinKorkeus = 40; |
---|
20 | const double VihollinenLeveys = 40; |
---|
21 | const double Vihujennopeus = -75; |
---|
22 | const double VihollinenKorkeus = 20; |
---|
23 | PhysicsObject Alareuna; |
---|
24 | PhysicsObject Ylareuna; |
---|
25 | PhysicsObject reuna; |
---|
26 | PhysicsObject Suojeltava; |
---|
27 | |
---|
28 | enum TykinTyyppi |
---|
29 | { |
---|
30 | EiTykki, |
---|
31 | Perustykki, |
---|
32 | PaivitettyTykki, |
---|
33 | |
---|
34 | } |
---|
35 | int kierrosNro = 1; |
---|
36 | |
---|
37 | int[] Aallot = new int[] { 0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300 }; |
---|
38 | |
---|
39 | Timer Spawner = new Timer(); |
---|
40 | |
---|
41 | TykinTyyppi valittuTykki = TykinTyyppi.EiTykki; |
---|
42 | |
---|
43 | public IntMeter rahaa = new IntMeter(100, 0, 9999); |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | public override void Begin() |
---|
47 | { |
---|
48 | MediaPlayer.Play("Taustamusa"); |
---|
49 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
50 | IsFullScreen = true; |
---|
51 | AlkuValikko(); |
---|
52 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
53 | |
---|
54 | } |
---|
55 | void AlkuValikko() |
---|
56 | { |
---|
57 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Tower Defense", |
---|
58 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
59 | Add(alkuValikko); |
---|
60 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
61 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
62 | |
---|
63 | } |
---|
64 | void AloitaPeli() |
---|
65 | { |
---|
66 | Level.Width = 1920; |
---|
67 | LuoKentta(); |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | LuoKassakone(); |
---|
71 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
72 | // LisaaVihollinen(); |
---|
73 | |
---|
74 | PhysicsObject tykki = LisaaTykki(new Vector(Level.Right - tykinLeveys, Level.Top - tykinKorkeus * 4), tykkikuva, false, 3, Ammus); |
---|
75 | Mouse.ListenOn(tykki, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, OtaTykki, "Laita tykki paikoilleen.", TykinTyyppi.Perustykki); |
---|
76 | |
---|
77 | PhysicsObject Paivitettytykki = LisaaTykki(new Vector(Level.Right - tykinLeveys, Level.Top - tykinKorkeus * 6), Paivitetyntykinkuva, false, 5, Parempiammus); |
---|
78 | Mouse.ListenOn(Paivitettytykki, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, OtaTykki, "Laita tykki paikoilleen.", TykinTyyppi.PaivitettyTykki); |
---|
79 | |
---|
80 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, LisaaOstettuTykki, "Lisää tykin."); |
---|
81 | IsMouseVisible = true; |
---|
82 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
83 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, AloitaAalto, "ALOITTAAALLON!"); |
---|
84 | Keyboard.Listen(Key.T, ButtonState.Pressed, NaytaTiedot, "NaytaTiedot"); |
---|
85 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
86 | // Keyboard.Listen(Key.T, ButtonState.Released, , "NaytaTiedot"); |
---|
87 | |
---|
88 | } |
---|
89 | void NaytaTiedot() |
---|
90 | { |
---|
91 | //Pause(); |
---|
92 | Label Tiedot = new Label("Yksipiippuinen tykki tekee 3 damagea. Nelipiippuinen tykki tekee 5 damagea.\nYksipiippuinen tykki maksaa 10 kolikkoa.\nNelipiippuinen maksaa 75 kolikkoa.\nVihollisilla on 15 hitpointsia.\nHauskoja pelihetkiä!"); |
---|
93 | Tiedot.Color = Color.Aqua; |
---|
94 | Add(Tiedot); |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | |
---|
98 | Timer.SingleShot(5, delegate |
---|
99 | { |
---|
100 | Tiedot.Destroy(); |
---|
101 | }); |
---|
102 | |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | |
---|
106 | void AloitaAalto() |
---|
107 | { |
---|
108 | if (!Spawner.Enabled && kierrosNro <= Aallot.Length) |
---|
109 | { |
---|
110 | Spawner = new Timer(); |
---|
111 | Spawner.Interval = (Double)1 / kierrosNro; |
---|
112 | Spawner.Timeout += LisaaVihollinen; |
---|
113 | |
---|
114 | Spawner.Start(Aallot[kierrosNro-1]); |
---|
115 | kierrosNro++; |
---|
116 | |
---|
117 | } |
---|
118 | else if (kierrosNro >Aallot.Length) |
---|
119 | { |
---|
120 | ClearAll(); |
---|
121 | MessageDisplay.Add("Sä olet mestari!"); |
---|
122 | Add(MessageDisplay); |
---|
123 | |
---|
124 | |
---|
125 | |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | } |
---|
129 | void OtaTykki(TykinTyyppi Tyyppi) |
---|
130 | { |
---|
131 | valittuTykki = Tyyppi; |
---|
132 | |
---|
133 | } |
---|
134 | void LuoKentta() |
---|
135 | { |
---|
136 | reuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
137 | reuna.Color = Color.Red; |
---|
138 | reuna.IsVisible = true; |
---|
139 | reuna.Width = 1200; |
---|
140 | reuna.Height = 50; |
---|
141 | reuna.X = 800; |
---|
142 | |
---|
143 | Suojeltava = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 1200); |
---|
144 | Suojeltava.Color = Color.Blue; |
---|
145 | Suojeltava.IsVisible = true; |
---|
146 | //Suojeltava.Width = 1200; |
---|
147 | //Suojeltava.Height = 50; |
---|
148 | Suojeltava.Tag = "Suojeltava"; |
---|
149 | Suojeltava.X = -950; |
---|
150 | Add(Suojeltava); |
---|
151 | |
---|
152 | AddCollisionHandler(Suojeltava, "Vihollinen", Havisitpelin); |
---|
153 | |
---|
154 | Alareuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
155 | Alareuna.IsVisible = false; |
---|
156 | Ylareuna = Level.CreateTopBorder(); |
---|
157 | Ylareuna.IsVisible = false; |
---|
158 | |
---|
159 | } |
---|
160 | void LuoKassakone() |
---|
161 | { |
---|
162 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
163 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 80; |
---|
164 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
165 | pisteNaytto.TextColor = Color.Gold; |
---|
166 | pisteNaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
167 | pisteNaytto.BindTo(rahaa); |
---|
168 | pisteNaytto.Font = LoadFont("Rahafontti"); |
---|
169 | Add(pisteNaytto); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void LisaaOstettuTykki() |
---|
173 | { |
---|
174 | if (rahaa.Value >= 10 && valittuTykki == TykinTyyppi.Perustykki) |
---|
175 | { |
---|
176 | rahaa.Value -= 10; |
---|
177 | |
---|
178 | LisaaTykki(Mouse.PositionOnWorld, tykkikuva, true, 3, Ammus); |
---|
179 | } |
---|
180 | else if (rahaa.Value >= 50 && valittuTykki == TykinTyyppi.PaivitettyTykki) |
---|
181 | { |
---|
182 | rahaa.Value -= 75; |
---|
183 | |
---|
184 | LisaaTykki(Mouse.PositionOnWorld, Paivitetyntykinkuva, true, 5, Parempiammus); |
---|
185 | } |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | Tykki LisaaTykki(Vector paikka, Image Tykinkuva, bool pystyykoAmpumaan, int damage, Image panoksenkuva) |
---|
191 | { |
---|
192 | Tykki tykki = new Tykki(tykinLeveys, tykinKorkeus, damage); |
---|
193 | Add(tykki); |
---|
194 | tykki.MakeStatic(); |
---|
195 | tykki.Image = Tykinkuva; |
---|
196 | tykki.Tag = "Tykki"; |
---|
197 | tykki.Position = paikka; |
---|
198 | tykki.Panoksenkuva = panoksenkuva; |
---|
199 | |
---|
200 | if (pystyykoAmpumaan) |
---|
201 | { |
---|
202 | Timer AmpumisAjastin = new Timer(); AmpumisAjastin.Interval = 1.0; |
---|
203 | AmpumisAjastin.Timeout += delegate { Tykkiampuu(tykki); }; |
---|
204 | AmpumisAjastin.Start(); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | return tykki; |
---|
208 | } |
---|
209 | void Tykkiampuu(Tykki tykki) |
---|
210 | { |
---|
211 | PhysicsObject panos = new PhysicsObject(Ammus.Width, Ammus.Height); |
---|
212 | panos.Image = tykki.Panoksenkuva; |
---|
213 | Add(panos); |
---|
214 | panos.Tag = "panos"; |
---|
215 | panos.Position = tykki.Position; |
---|
216 | panos.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
217 | panos.Hit(new Vector(200, 0)); |
---|
218 | AddCollisionHandler(panos, "Vihollinen", delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) { Panostormaaviholliseen(a, b, tykki.Damage); panos.Destroy(); }); |
---|
219 | |
---|
220 | panos.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(6.5); |
---|
221 | |
---|
222 | |
---|
223 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("Vihollinen"); |
---|
224 | panos.Brain = seuraajanAivot; |
---|
225 | seuraajanAivot.DistanceFar = 2000; |
---|
226 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; |
---|
227 | |
---|
228 | |
---|
229 | |
---|
230 | |
---|
231 | |
---|
232 | |
---|
233 | } |
---|
234 | void Havisitpelin(PhysicsObject seina, PhysicsObject panos) |
---|
235 | { |
---|
236 | ClearAll(); |
---|
237 | AlkuValikko(); |
---|
238 | } |
---|
239 | void LisaaVihollinen() |
---|
240 | { |
---|
241 | Vihu Vihollinen = new Vihu(VihollinenLeveys, VihollinenKorkeus); |
---|
242 | //Vihollinen.MakeStatic(); |
---|
243 | Vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
244 | Vihollinen.Image = Vihollisenkuva; |
---|
245 | Vihollinen.ElamaLaskuri.Value = Vihollinen.ElamaLaskuri.Value - 0; |
---|
246 | Vihollinen.Tag = "Vihollinen"; |
---|
247 | Vihollinen.Arvo = 3; |
---|
248 | Vihollinen.X = reuna.X - 20; |
---|
249 | Vihollinen.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom + VihollinenKorkeus / 2, Level.Top - VihollinenKorkeus / 2); |
---|
250 | Vihollinen.Velocity = new Vector(Vihujennopeus, 0); |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | Add(Vihollinen); |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|
257 | |
---|
258 | void Panostormaaviholliseen(PhysicsObject panos, PhysicsObject Vihollinen, int damage) |
---|
259 | { |
---|
260 | ((Vihu)Vihollinen).ElamaLaskuri.Value -= damage; |
---|
261 | } |
---|
262 | |
---|
263 | |
---|
264 | } |
---|
265 | class Vihu : PhysicsObject |
---|
266 | { |
---|
267 | private int arvo = 0; |
---|
268 | public int Arvo |
---|
269 | { |
---|
270 | set { arvo = value; } |
---|
271 | get { return arvo; } |
---|
272 | } |
---|
273 | |
---|
274 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(10, 0, 100); |
---|
275 | public IntMeter ElamaLaskuri |
---|
276 | { |
---|
277 | set { elamaLaskuri = value; } |
---|
278 | get { return elamaLaskuri; } |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
282 | : base(leveys, korkeus) |
---|
283 | { |
---|
284 | Tower_Defense peli = this.Game as Tower_Defense; |
---|
285 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); peli.rahaa.Value += arvo; peli.RahaAani.Play(); }; |
---|
286 | |
---|
287 | } |
---|
288 | |
---|
289 | |
---|
290 | } |
---|
291 | |
---|
292 | class Tykki : PhysicsObject |
---|
293 | { |
---|
294 | private Image panoksenkuva; |
---|
295 | public Image Panoksenkuva |
---|
296 | { |
---|
297 | set { panoksenkuva = value; } |
---|
298 | get { return panoksenkuva; } |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | |
---|
302 | private int damage = 0; |
---|
303 | public int Damage |
---|
304 | { |
---|
305 | set { damage = value; } |
---|
306 | get { return damage; } |
---|
307 | } |
---|
308 | |
---|
309 | public Tykki(double leveys, double korkeus, int damage) |
---|
310 | : base(leveys, korkeus) |
---|
311 | { |
---|
312 | Damage = damage; |
---|
313 | } |
---|
314 | } |
---|