source: 2015/26/JoonaO/PingPong/PingPong/PingPong/PingPong.cs @ 6136

Revision 6136, 4.8 KB checked in by jotapoti, 5 years ago (diff)

Vaihe 5 tehty loppuun

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class PingPong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15
16    PhysicsObject maila1;
17    PhysicsObject maila2;
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21
22    IntMeter pelaajan1Pisteet;
23    IntMeter pelaajan2Pisteet;
24
25
26    public override void Begin()
27    {
28        LuoKentta();
29        AsetaOhjaimet();
30        LisaaLaskurit();
31        AloitaPeli();
32
33        // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
34
35        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
36        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
37    }
38
39    void LuoKentta()
40    {
41        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
42        pallo.Shape = Shape.Circle;
43        Add(pallo);
44
45        maila1 = Luomaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
46        maila2 = Luomaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
47
48        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
49
50        pallo.X = 0.0;
51        pallo.Y = 0.0;
52
53
54        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
55        vasenReuna.Restitution = 1.0;
56        vasenReuna.IsVisible = false;
57        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
58        oikeaReuna.IsVisible = false;
59        Level.CreateBottomBorder();
60        Level.CreateTopBorder();
61
62
63
64        pallo.Restitution = 1.0;
65        Level.Background.Color = Color.Black;
66        Camera.ZoomToLevel();
67    }
68
69
70
71    void AloitaPeli()
72    {
73        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
74        pallo.Hit(impulssi);
75    }
76
77
78
79    PhysicsObject Luomaila(double x, double y)
80    {
81        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
82        maila.Shape = Shape.Rectangle;
83        maila.X = x;
84        maila.Y = y;
85        maila.Restitution = 1.0;
86        Add(maila);
87        return maila;
88    }
89
90
91    void AsetaOhjaimet()
92    {
93        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
94        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
95        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
96        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
97
98
99
100        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
101        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
102        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
103        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
104
105
106
107        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
108
109
110        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
111    }
112    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
113    {
114        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
115        {
116            maila.Velocity = Vector.Zero;
117            return;
118        }
119        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
120        {
121            maila.Velocity = Vector.Zero;
122            return;
123        }
124
125        maila.Velocity = nopeus;
126
127
128
129
130    }
131
132
133
134
135
136    void LisaaLaskurit()
137    {
138        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
139        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
140
141    }
142
143
144
145
146    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
147    {
148        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
149        laskuri.MaxValue = 10;
150
151        Label naytto = new Label();
152        naytto.BindTo(laskuri);
153        naytto.X = x;
154        naytto.Y = y;
155        naytto.TextColor = Color.Red;
156        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
157        naytto.Color = Level.Background.Color;
158        Add(naytto);
159
160
161        return laskuri;
162    }
163
164    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
165    {
166        if (kohde == oikeaReuna)
167        {
168            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
169        }
170        else if (kohde == vasenReuna)
171        {
172            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
173        }
174
175    }
176
177    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 750;
178
179   
180
181    protected override void Update(Time time)
182    {
183        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
184        {
185            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
186        }
187        base.Update(time);
188    }
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.