1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Läpsylintu : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | Timer liikutusajastin; |
---|
12 | const double nopeus = 15000; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Läpsylintu"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | Image[] pelaajanHyppykuvat = LoadImages("lapsy", "Läpsylintu"); |
---|
21 | Image vihollisenKuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
22 | Image pelaajanKuolemakuva = LoadImage("kuollut"); |
---|
23 | |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | bool peliKaynnissa = false; |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | |
---|
31 | SetWindowSize(800, 600); |
---|
32 | Camera.FollowOffset = new Vector(Screen.Width / 2.5 - RUUDUN_KOKO, 0.0); |
---|
33 | |
---|
34 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
35 | |
---|
36 | LuoKentta(); |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | |
---|
39 | MediaPlayer.Play("Yolanda"); |
---|
40 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
41 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
42 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
43 | |
---|
44 | |
---|
45 | liikutusajastin = new Timer(); |
---|
46 | liikutusajastin.Interval = 0.01; |
---|
47 | liikutusajastin.Timeout += SiirraPelaajaaOikeammalle; |
---|
48 | liikutusajastin.Start(); |
---|
49 | peliKaynnissa = true; |
---|
50 | |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void LuoKentta() |
---|
54 | { |
---|
55 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
58 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaPelaaja); |
---|
59 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihollinen); |
---|
60 | |
---|
61 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
62 | //Level.CreateBorders(); |
---|
63 | Level.CreateLeftBorder(); |
---|
64 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
65 | Level.CreateBottomBorder(); |
---|
66 | PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
67 | oikeaReuna.Tag = "oikea"; |
---|
68 | |
---|
69 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
75 | taso.Position = paikka; |
---|
76 | taso.Color = Color.Green; |
---|
77 | taso.Tag = "seina"; |
---|
78 | Add(taso); |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
84 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
85 | tahti.Position = paikka; |
---|
86 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
87 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
88 | Add(tahti); |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
94 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
95 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
96 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
97 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(pelaajanHyppykuvat); |
---|
98 | pelaaja1.AnimFall = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
99 | |
---|
100 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
101 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "seina", TormaaKuolettavaan); |
---|
102 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "oikea", TormaaOikeaanReunaan); |
---|
103 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaKuolettavaan); |
---|
104 | Add(pelaaja1); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | |
---|
108 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
109 | { |
---|
110 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
111 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
112 | vihollinen.CanRotate = false; |
---|
113 | vihollinen.IgnoresGravity = true; |
---|
114 | vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
115 | vihollinen.Image = vihollisenKuva; |
---|
116 | vihollinen.Tag = "vihu"; |
---|
117 | vihollinen.Oscillate(new Vector(0, 1), korkeus * 1.5, 0.3); |
---|
118 | Add(vihollinen); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | |
---|
125 | |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | void LisaaNappaimet() |
---|
131 | { |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
134 | |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
136 | |
---|
137 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
141 | |
---|
142 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
146 | { |
---|
147 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
151 | { |
---|
152 | pelaaja1.ForceJump(nopeus); |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
156 | { |
---|
157 | maaliAani.Play(); |
---|
158 | MessageDisplay.Add("MAKE IT RAIN!!!!"); |
---|
159 | tahti.Destroy(); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void SiirraPelaajaaOikeammalle() |
---|
163 | { |
---|
164 | pelaaja1.Push(new Vector(nopeus, 0.0)); |
---|
165 | |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void TormaaKuolettavaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
169 | { |
---|
170 | |
---|
171 | { |
---|
172 | MessageDisplay.Add("WOW GET REKT!!!!"); |
---|
173 | Keyboard.Disable(Key.Up); |
---|
174 | pelaaja1.Image = pelaajanKuolemakuva; |
---|
175 | Animation kuolemisanimaatio = new Animation(pelaajanKuolemakuva); |
---|
176 | pelaaja1.AnimFall = kuolemisanimaatio; |
---|
177 | pelaaja1.AnimJump = kuolemisanimaatio; |
---|
178 | liikutusajastin.Stop(); |
---|
179 | Keyboard.Disable(Key.Space); |
---|
180 | peliKaynnissa = false; |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | void TormaaOikeaanReunaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
186 | { |
---|
187 | MessageDisplay.Add("PÄÄSIT KENTÄN LÄPI GG OOOOOO!!!!"); |
---|
188 | Gravity = Vector.Zero; // Pelaaja ei enää putoa alas |
---|
189 | |
---|
190 | |
---|
191 | StopAll(); // Pysäyttää kaikki oliot, mm. vihollisten liikkeen |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | Keyboard.Disable(Key.Up); // Poistaa pelinäppäimen käytöstä |
---|
195 | Keyboard.Disable(Key.Space); |
---|
196 | |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | |
---|
202 | |
---|
203 | |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | |
---|
207 | |
---|
208 | |
---|
209 | |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | |
---|
214 | } |
---|