1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 1900; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1150; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 56; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
17 | |
---|
18 | Image tasonkuva = LoadImage("platform1"); |
---|
19 | Image toisentasonkuva = LoadImage("platform2"); |
---|
20 | Image kolmannentasonkuva = LoadImage("platform3"); |
---|
21 | Image neljännentasonkuva = LoadImage("platform4"); |
---|
22 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Auto ajaa 1"); |
---|
23 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
24 | Image vihollisenKuva = LoadImage("mopo1"); |
---|
25 | Image toisenvihollisenKuva = LoadImage("mopo2"); |
---|
26 | Image kolmannenvihollisenKuva = LoadImage("mopo3"); |
---|
27 | Image neljännenvihollisenkuva = LoadImage("eka bossi"); |
---|
28 | Image toisenbossinkuva = LoadImage("eka bossi"); |
---|
29 | Image vikanbossinkuva = LoadImage("eka bossi"); |
---|
30 | Image bossinkuva = LoadImage("eka bossi"); |
---|
31 | Image lentavankuva = LoadImage("Buzzard"); |
---|
32 | Image ammuksenKuva = LoadImage("Ammus"); |
---|
33 | Image kranunKuva = LoadImage("kranaattikeihäs"); |
---|
34 | |
---|
35 | Image taustakuva = LoadImage("Tausta 1"); |
---|
36 | |
---|
37 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
38 | |
---|
39 | int kenttaNro = 1; |
---|
40 | |
---|
41 | public override void Begin() |
---|
42 | { |
---|
43 | |
---|
44 | //IsMouseVisible = true; |
---|
45 | //Gravity = new Vector(0, -2000); |
---|
46 | |
---|
47 | LuoKentta("kentta" + kenttaNro); |
---|
48 | //LisaaNappaimet(); |
---|
49 | |
---|
50 | //Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
51 | //Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
52 | //Camera.StayInLevel = true; |
---|
53 | |
---|
54 | //MediaPlayer.Play("musa1"); |
---|
55 | //MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void LuoKentta(string kentannimi) |
---|
64 | { |
---|
65 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentannimi); |
---|
66 | kentta.SetTileMethod('1', LisaaTaso); |
---|
67 | kentta.SetTileMethod('2', LisaaToinenTaso); |
---|
68 | kentta.SetTileMethod('3', LisaaKolmasTaso); |
---|
69 | kentta.SetTileMethod('4', LisaaNeljäsTaso); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('H', LisaaVihollinen); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('h', LisaaToinenVihollinen); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('s', LisaaKolmasVihollinen); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaNeljäsVihollinen); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLentavavihollinen); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaBossi); |
---|
78 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
79 | Level.CreateBorders(); |
---|
80 | IsMouseVisible = true; |
---|
81 | |
---|
82 | Gravity = new Vector(0, -2000); |
---|
83 | |
---|
84 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
85 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
86 | |
---|
87 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
88 | LisaaNappaimet(); |
---|
89 | |
---|
90 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
91 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
92 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
93 | |
---|
94 | MediaPlayer.Play("musa1"); |
---|
95 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
96 | } |
---|
97 | |
---|
98 | void VihuHeittää(Vihu vihollinen) |
---|
99 | { |
---|
100 | //PhysicsObject kranu = new PhysicsObject(LoadImage("kranaattikeihäs")); |
---|
101 | Grenade kranu = new Grenade(10); |
---|
102 | Vector suunta = (pelaaja1.Position - vihollinen.Position).Normalize(); |
---|
103 | kranu.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
104 | kranu.Position = vihollinen.Position + suunta * 300; |
---|
105 | kranu.Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
106 | |
---|
107 | AddCollisionHandler(kranu, kranutörmää); |
---|
108 | kranu.Explode(); |
---|
109 | |
---|
110 | Add(kranu); |
---|
111 | kranu.Hit(Vector.FromLengthAndAngle(100000, suunta.Angle)); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
115 | { |
---|
116 | Vihu vihollinen = new Vihu(leveys * 2, korkeus * 2, 4); |
---|
117 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
118 | vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
119 | vihollinen.Image = vihollisenKuva; |
---|
120 | |
---|
121 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
122 | |
---|
123 | vihollinen.kranuajastin.Interval = 3.5; |
---|
124 | vihollinen.kranuajastin.Timeout += delegate { VihuHeittää(vihollinen); }; |
---|
125 | vihollinen.kranuajastin.Start(); |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | Add(vihollinen); |
---|
129 | |
---|
130 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
131 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
132 | |
---|
133 | |
---|
134 | Widget a = new Widget(100, 100); |
---|
135 | a.Add(new Label("asddasDFFVKFHSDFDFFVSDVFÖKGS\nEJDHBBHDFFSDVFSDFFGGSDFSGSDFSDFGF")); |
---|
136 | // |
---|
137 | Add(a); |
---|
138 | |
---|
139 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja1"); |
---|
140 | |
---|
141 | seuraajanAivot.Speed = 00; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
142 | seuraajanAivot.TurnWhileMoving = false; |
---|
143 | seuraajanAivot.DistanceFar = 2400; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
144 | seuraajanAivot.DistanceClose = 100; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
145 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
146 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
147 | |
---|
148 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
149 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void LisaaLentavavihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
153 | { |
---|
154 | |
---|
155 | Vihu2 lentava = new Vihu2(leveys * 3.5, korkeus * 2.7, 10); |
---|
156 | lentava.Position = paikka; |
---|
157 | lentava.IgnoresGravity = true; |
---|
158 | lentava.Tag = "lentavavihollinen"; |
---|
159 | lentava.CanRotate = false; |
---|
160 | lentava.Oscillate(new Vector(0, 1), korkeus * 0.3, 0.5); |
---|
161 | lentava.Image = lentavankuva; |
---|
162 | |
---|
163 | AddCollisionHandler(lentava, "Ase", delegate(PhysicsObject ase, PhysicsObject vihu) { lentava.Destroy(); }); |
---|
164 | lentava.ase.ProjectileCollision += delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) { AmmusOsui(a, b, elamaLaskuri); }; |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | lentava.aseajastin.Interval = 3.0; |
---|
168 | lentava.aseajastin.Timeout += delegate() |
---|
169 | { |
---|
170 | PhysicsObject ammus; |
---|
171 | |
---|
172 | if (Vector.Distance(pelaaja1.Position, lentava.Position) < 1000) |
---|
173 | { |
---|
174 | lentava.ase.AbsoluteAngle = (pelaaja1.Position - lentava.Position).Angle; |
---|
175 | ammus = lentava.ase.Shoot(); |
---|
176 | |
---|
177 | if (ammus != null) |
---|
178 | { |
---|
179 | ammus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(5.0); |
---|
180 | } |
---|
181 | } |
---|
182 | }; |
---|
183 | lentava.aseajastin.Start(); |
---|
184 | |
---|
185 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja1"); |
---|
186 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
187 | seuraajanAivot.Speed = 3830; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
188 | seuraajanAivot.DistanceFar = 1600; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
189 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
190 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
191 | lentava.Brain = seuraajanAivot; |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | Add(lentava); |
---|
195 | |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void LisaaToinenVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
199 | { |
---|
200 | Vihu vihollinen = new Vihu(leveys * 2, korkeus * 2, 4); |
---|
201 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
202 | vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
203 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
204 | vihollinen.Image = toisenvihollisenKuva; |
---|
205 | Add(vihollinen); |
---|
206 | |
---|
207 | vihollinen.kranuajastin.Interval = 3.5; |
---|
208 | vihollinen.kranuajastin.Timeout += delegate { VihuHeittää(vihollinen); }; |
---|
209 | vihollinen.kranuajastin.Start(); |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
213 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
214 | |
---|
215 | |
---|
216 | |
---|
217 | |
---|
218 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja1"); |
---|
219 | |
---|
220 | seuraajanAivot.Speed = 3800; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
221 | seuraajanAivot.DistanceFar = 2400; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
222 | seuraajanAivot.DistanceClose = 100; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
223 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
224 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
225 | |
---|
226 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
227 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
228 | |
---|
229 | } |
---|
230 | |
---|
231 | void LisaaKolmasVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
232 | { |
---|
233 | Vihu vihollinen = new Vihu(leveys * 2, korkeus * 2, 5); |
---|
234 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
235 | vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
236 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
237 | vihollinen.Image = kolmannenvihollisenKuva; |
---|
238 | Add(vihollinen); |
---|
239 | |
---|
240 | vihollinen.kranuajastin.Interval = 3.5; |
---|
241 | vihollinen.kranuajastin.Timeout += delegate { VihuHeittää(vihollinen); }; |
---|
242 | vihollinen.kranuajastin.Start(); |
---|
243 | |
---|
244 | |
---|
245 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
246 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
247 | |
---|
248 | //Timer viive = new Timer(); |
---|
249 | //viive.Interval = 0.2; |
---|
250 | //viive.Timeout += delegate { viimeksi = false; }; |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja1"); |
---|
255 | |
---|
256 | seuraajanAivot.Speed = 3800; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
257 | seuraajanAivot.DistanceFar = 2400; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
258 | seuraajanAivot.DistanceClose = 400; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta 0.5 |
---|
259 | //seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
260 | seuraajanAivot.TargetClose += delegate |
---|
261 | { |
---|
262 | |
---|
263 | seuraajanAivot.Active = false; |
---|
264 | |
---|
265 | |
---|
266 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
267 | ajastin.Interval = 0.01; |
---|
268 | |
---|
269 | if ((pelaaja1.Position - vihollinen.Position).X > 0) |
---|
270 | { |
---|
271 | vihollinen.Jump(2000); |
---|
272 | ajastin.Timeout += delegate { vihollinen.Walk(2000); }; |
---|
273 | } |
---|
274 | else |
---|
275 | { |
---|
276 | //vihollinen.Jump(2000); |
---|
277 | //ajastin.Timeout += delegate { vihollinen.Walk(-2000); }; |
---|
278 | |
---|
279 | } |
---|
280 | ajastin.Start(); |
---|
281 | |
---|
282 | Timer.SingleShot(4, delegate |
---|
283 | { |
---|
284 | ajastin.Stop(); |
---|
285 | ajastin = null; |
---|
286 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
287 | }); |
---|
288 | |
---|
289 | }; |
---|
290 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
291 | |
---|
292 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
293 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
294 | |
---|
295 | //AddCollisionHandler(vihollinen, pelaaja1, vihollinenHyppää); |
---|
296 | |
---|
297 | } |
---|
298 | |
---|
299 | void vihollinenHyppää(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject pelaaja1) |
---|
300 | { |
---|
301 | |
---|
302 | ((PlatformCharacter)vihollinen).Jump(800); |
---|
303 | } |
---|
304 | |
---|
305 | void LisaaNeljäsVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
306 | { |
---|
307 | Vihu vihollinen = new Vihu(leveys, korkeus * 2); |
---|
308 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
309 | vihollinen.Y += korkeus / 2; |
---|
310 | vihollinen.Tag = "Grunt"; |
---|
311 | vihollinen.Image = neljännenvihollisenkuva; |
---|
312 | Add(vihollinen); |
---|
313 | |
---|
314 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
315 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
316 | |
---|
317 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja1"); |
---|
318 | |
---|
319 | seuraajanAivot.Speed = 860; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
320 | seuraajanAivot.DistanceFar = 2400; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
321 | seuraajanAivot.DistanceClose = 00; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
322 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
323 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
324 | |
---|
325 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
326 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
327 | |
---|
328 | |
---|
329 | } |
---|
330 | |
---|
331 | void GruntJaaAlle(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject Grunt) |
---|
332 | { |
---|
333 | if (pelaaja1.Velocity.Magnitude > 0) |
---|
334 | { |
---|
335 | Grunt.Destroy(); |
---|
336 | } |
---|
337 | } |
---|
338 | |
---|
339 | void LisaaBossi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
340 | { |
---|
341 | Bossi vihollinen = new Bossi(leveys * 5 , korkeus * 3, 20); |
---|
342 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
343 | vihollinen.Tag = "bossi"; |
---|
344 | vihollinen.Image = bossinkuva; |
---|
345 | vihollinen.LisaaVihuAse(); |
---|
346 | Add(vihollinen); |
---|
347 | |
---|
348 | //AddCollisionHandler(vihollinen, "Ase", delegate(PhysicsObject ase, PhysicsObject vihu) { vihollinen.Destroy(); }); |
---|
349 | vihollinen.ase.ProjectileCollision += delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) { AmmusOsui(a, b, elamaLaskuri); }; |
---|
350 | |
---|
351 | vihollinen.aseajastin.Interval = 1.0; |
---|
352 | vihollinen.aseajastin.Timeout += delegate() |
---|
353 | { |
---|
354 | PhysicsObject ammus; |
---|
355 | |
---|
356 | if (Vector.Distance(pelaaja1.Position, vihollinen.Position) < 1000) |
---|
357 | { |
---|
358 | vihollinen.ase.AbsoluteAngle = (pelaaja1.Position - vihollinen.Position).Angle; |
---|
359 | ammus = vihollinen.ase.Shoot(); |
---|
360 | |
---|
361 | if (ammus != null) |
---|
362 | { |
---|
363 | ammus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(5.0); |
---|
364 | } |
---|
365 | } |
---|
366 | }; |
---|
367 | |
---|
368 | vihollinen.aseajastin.Start(); |
---|
369 | |
---|
370 | vihollinen.ElamaLaskuri.LowerLimit += UusiTaso; |
---|
371 | |
---|
372 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
373 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
374 | |
---|
375 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja1"); |
---|
376 | |
---|
377 | seuraajanAivot.Speed = 3860; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
378 | seuraajanAivot.DistanceFar = 2400; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
379 | seuraajanAivot.DistanceClose = 1000; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
380 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
381 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
382 | |
---|
383 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
384 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
385 | |
---|
386 | } |
---|
387 | |
---|
388 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
389 | { |
---|
390 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
391 | taso.Position = paikka; |
---|
392 | taso.Image = tasonkuva; |
---|
393 | taso.Tag = "taso1"; |
---|
394 | Add(taso); |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | void LisaaToinenTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
398 | { |
---|
399 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
400 | taso.Position = paikka; |
---|
401 | taso.Image = toisentasonkuva; |
---|
402 | taso.IgnoresExplosions = true; |
---|
403 | Add(taso); |
---|
404 | } |
---|
405 | |
---|
406 | void LisaaKolmasTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
407 | { |
---|
408 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
409 | taso.Position = paikka; |
---|
410 | taso.IgnoresExplosions = true; |
---|
411 | taso.Image = kolmannentasonkuva; |
---|
412 | Add(taso); |
---|
413 | } |
---|
414 | |
---|
415 | void LisaaNeljäsTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
416 | { |
---|
417 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
418 | taso.Position = paikka; |
---|
419 | taso.IgnoresExplosions = true; |
---|
420 | taso.Image = neljännentasonkuva; |
---|
421 | Add(taso); |
---|
422 | } |
---|
423 | |
---|
424 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
425 | { |
---|
426 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
427 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
428 | tahti.Position = paikka; |
---|
429 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
430 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
431 | Add(tahti); |
---|
432 | } |
---|
433 | |
---|
434 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
435 | { |
---|
436 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys * 5.5, korkeus * 2.6); |
---|
437 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
438 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
439 | pelaaja1.Tag = "pelaaja1"; |
---|
440 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
441 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
442 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
443 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Grunt", GruntJaaAlle); |
---|
444 | Add(pelaaja1); |
---|
445 | |
---|
446 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
447 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
448 | pelaaja1.Weapon.Position = new Vector(0, korkeus * 0.8); |
---|
449 | pelaaja1.Weapon.Image = null; |
---|
450 | pelaaja1.Weapon.Color = Color.Transparent; |
---|
451 | |
---|
452 | |
---|
453 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
454 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 100; |
---|
455 | |
---|
456 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
457 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject b) { AmmusOsui(a, b, elamaLaskuri); }; |
---|
458 | |
---|
459 | } |
---|
460 | |
---|
461 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
462 | { |
---|
463 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
464 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
465 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
466 | |
---|
467 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
468 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
469 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
470 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
471 | Add(elamaPalkki); |
---|
472 | } |
---|
473 | |
---|
474 | void ElamaLoppui() |
---|
475 | { |
---|
476 | ClearAll(); |
---|
477 | Begin(); |
---|
478 | } |
---|
479 | |
---|
480 | public static void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde, DoubleMeter Laskuri) |
---|
481 | { |
---|
482 | ammus.Destroy(); |
---|
483 | if (kohde.Tag.Equals("vihollinen")) |
---|
484 | { |
---|
485 | Vihu vihollinen = (Vihu)kohde; |
---|
486 | vihollinen.ElamaLaskuri.Value--; // häviää automaattsiesti jos elämät menee 0:ksi. |
---|
487 | |
---|
488 | } |
---|
489 | if (kohde.Tag.Equals("bossi")) |
---|
490 | { |
---|
491 | Bossi vihollinen = (Bossi)kohde; |
---|
492 | vihollinen.ElamaLaskuri.Value--; // häviää automaattsiesti jos elämät menee 0:ksi. |
---|
493 | } |
---|
494 | if (kohde.Tag.Equals("lentavavihollinen")) |
---|
495 | { |
---|
496 | Vihu2 vihollinen = (Vihu2)kohde; |
---|
497 | vihollinen.ElamaLaskuri.Value--; // häviää automaattsiesti jos elämät menee 0:ksi. |
---|
498 | } |
---|
499 | if (kohde.Tag.Equals("pelaaja1")) |
---|
500 | { |
---|
501 | Laskuri.Value--; |
---|
502 | } |
---|
503 | } |
---|
504 | |
---|
505 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja, int leveys, int korkeus) |
---|
506 | { |
---|
507 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
508 | |
---|
509 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
510 | |
---|
511 | if (ammus != null) |
---|
512 | { |
---|
513 | ammus.Velocity *= 10; |
---|
514 | // ammus.Size *= 0.5; |
---|
515 | ammus.Size = new Vector(leveys * 1, korkeus * 0.2); |
---|
516 | ammus.Image = ammuksenKuva; |
---|
517 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
518 | } |
---|
519 | } |
---|
520 | |
---|
521 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
522 | { |
---|
523 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Weapon.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
524 | pelaaja1.Weapon.Angle = suunta.Angle; |
---|
525 | } |
---|
526 | |
---|
527 | void LisaaNappaimet() |
---|
528 | { |
---|
529 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
530 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
531 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1, RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
532 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, UusiTaso, "seuraava kenttä"); |
---|
533 | |
---|
534 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Heita", pelaaja1, RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
535 | |
---|
536 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
537 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
538 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
539 | |
---|
540 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
541 | |
---|
542 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
543 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
544 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
545 | |
---|
546 | |
---|
547 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
548 | } |
---|
549 | |
---|
550 | void UusiTaso() |
---|
551 | { |
---|
552 | |
---|
553 | kenttaNro = kenttaNro + 1; |
---|
554 | if (kenttaNro > 3) |
---|
555 | { |
---|
556 | //... |
---|
557 | } |
---|
558 | else |
---|
559 | { |
---|
560 | ClearAll(); |
---|
561 | LuoKentta("kentta" + kenttaNro); |
---|
562 | } |
---|
563 | |
---|
564 | } |
---|
565 | |
---|
566 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
567 | { |
---|
568 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
569 | } |
---|
570 | |
---|
571 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
572 | { |
---|
573 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
574 | } |
---|
575 | |
---|
576 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
577 | { |
---|
578 | maaliAani.Play(); |
---|
579 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
580 | tahti.Destroy(); |
---|
581 | } |
---|
582 | |
---|
583 | //Grenade kranaatti = new Grenade(4.0); |
---|
584 | |
---|
585 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja, int leveys, int korkeus) |
---|
586 | { |
---|
587 | Grenade kranu = new Grenade(5.0); |
---|
588 | kranu.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
589 | kranu.Size = new Vector(leveys * 2, korkeus * 0.5); |
---|
590 | kranu.Position = pelaaja.Position; |
---|
591 | kranu.Angle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.Position).Angle; |
---|
592 | kranu.Hit((Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.Position).Angle.GetVector() * 75000); |
---|
593 | Add(kranu); |
---|
594 | //pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(13), 60000); |
---|
595 | |
---|
596 | kranu.Image = kranunKuva; |
---|
597 | |
---|
598 | |
---|
599 | //kranu.Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
600 | //kranu.Explosion.AddShockwaveHandler("vihollinen", KranaattiOsui); |
---|
601 | |
---|
602 | AddCollisionHandler(kranu, kranutörmää); |
---|
603 | |
---|
604 | Keyboard.Disable(Key.Q); |
---|
605 | Timer.SingleShot(1.5, delegate { Keyboard.Enable(Key.Q); }); |
---|
606 | } |
---|
607 | |
---|
608 | void kranutörmää(PhysicsObject kranu, PhysicsObject kohde) |
---|
609 | { |
---|
610 | ((Grenade)kranu).Explode(); |
---|
611 | ((Grenade)kranu).Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
612 | //((Grenade)kranu).Explosion.AddShockwaveHandler("vihollinen", KranaattiOsui); |
---|
613 | |
---|
614 | } |
---|
615 | |
---|
616 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
617 | { |
---|
618 | if (rajahdyksenKohde == pelaaja1) |
---|
619 | { |
---|
620 | elamaLaskuri.Value -= 5; |
---|
621 | rajahdyksenKohde.Tag = "ImmuuniKranuille"; |
---|
622 | Timer.SingleShot(2, delegate { rajahdyksenKohde.Tag = "pelaaja1"; }); |
---|
623 | } |
---|
624 | else if (rajahdyksenKohde.Tag.Equals("vihollinen")) |
---|
625 | { |
---|
626 | ((Vihu)rajahdyksenKohde).ElamaLaskuri.Value -= 5; |
---|
627 | } |
---|
628 | else if (rajahdyksenKohde.Tag.Equals("taso1")) |
---|
629 | { |
---|
630 | rajahdyksenKohde.Destroy(); |
---|
631 | } |
---|
632 | //Timer.SingleShot |
---|
633 | } |
---|
634 | } |
---|
635 | |
---|
636 | |
---|
637 | class Vihu2 : PhysicsObject |
---|
638 | { |
---|
639 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(10, 0, 10); |
---|
640 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
641 | public AssaultRifle ase; |
---|
642 | public Timer aseajastin = new Timer(); |
---|
643 | public Vihu2(double leveys, double korkeus, int elämä = 10) |
---|
644 | : base(leveys, korkeus) |
---|
645 | { |
---|
646 | elamaLaskuri.MaxValue = elämä; |
---|
647 | elamaLaskuri.Value = elämä; |
---|
648 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.aseajastin.Stop(); this.Destroy(); this.ase.Destroy(); }; |
---|
649 | LisaaVihuAse(); |
---|
650 | } |
---|
651 | |
---|
652 | void LisaaVihuAse() |
---|
653 | { |
---|
654 | ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
655 | this.Add(ase); |
---|
656 | ase.Position = new Vector(0, 8); |
---|
657 | ase.Image = null; |
---|
658 | ase.IsVisible = false; |
---|
659 | Color = Color.Transparent; |
---|
660 | |
---|
661 | |
---|
662 | } |
---|
663 | |
---|
664 | } |
---|
665 | |
---|
666 | |
---|
667 | class Vihu : PlatformCharacter |
---|
668 | { |
---|
669 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
670 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
671 | public Timer kranuajastin = new Timer(); |
---|
672 | public Vihu(double leveys, double korkeus, int elämä = 3) |
---|
673 | : base(leveys, korkeus) |
---|
674 | { |
---|
675 | elamaLaskuri.MaxValue = elämä; |
---|
676 | elamaLaskuri.Value = elämä; |
---|
677 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.kranuajastin.Stop(); this.Destroy(); }; |
---|
678 | |
---|
679 | this.CanMoveOnAir = true; |
---|
680 | } |
---|
681 | } |
---|
682 | |
---|
683 | class Bossi : Vihu |
---|
684 | { |
---|
685 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
686 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
687 | |
---|
688 | public AssaultRifle ase; |
---|
689 | public Timer aseajastin = new Timer(); |
---|
690 | public Bossi(double leveys, double korkeus, int elämä = 3) |
---|
691 | : base(leveys, korkeus) |
---|
692 | { |
---|
693 | elamaLaskuri.MaxValue = elämä; |
---|
694 | elamaLaskuri.Value = elämä; |
---|
695 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { |
---|
696 | this.aseajastin.Stop(); this.Destroy(); this.ase.Destroy(); }; |
---|
697 | } |
---|
698 | public void LisaaVihuAse() |
---|
699 | { |
---|
700 | ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
701 | this.Add(ase); |
---|
702 | ase.Position = new Vector(0, 0); |
---|
703 | ase.Image = null; |
---|
704 | ase.IsVisible = false; |
---|
705 | Color = Color.Transparent; |
---|
706 | |
---|
707 | |
---|
708 | } |
---|
709 | } |
---|