1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 900; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 1150; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 75; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter vihollinen; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | Image vihollisenKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
21 | |
---|
22 | Image taustakuva = LoadImage("Tausta 1"); |
---|
23 | |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | IsMouseVisible = true; |
---|
29 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
30 | |
---|
31 | LuoKentta(); |
---|
32 | LisaaNappaimet(); |
---|
33 | |
---|
34 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
35 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
36 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
37 | } |
---|
38 | |
---|
39 | void LuoKentta() |
---|
40 | { |
---|
41 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
44 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('H', LisaaVihollinen); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('h', LisaaToinenVihollinen); |
---|
47 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
48 | Level.CreateBorders(); |
---|
49 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
50 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
54 | { |
---|
55 | vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
56 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
57 | vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
58 | vihollinen.Image = pelaajanKuva; |
---|
59 | Add(vihollinen); |
---|
60 | |
---|
61 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
62 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
63 | |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja"); |
---|
68 | |
---|
69 | seuraajanAivot.Speed = 1800; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
70 | seuraajanAivot.DistanceFar = 600; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
71 | seuraajanAivot.DistanceClose = 00; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
72 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
73 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot ; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
74 | |
---|
75 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
76 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void LisaaToinenVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
80 | { |
---|
81 | vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
82 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
83 | vihollinen.Mass = 4.0; |
---|
84 | vihollinen.Image = vihollisenKuva; |
---|
85 | Add(vihollinen); |
---|
86 | |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
90 | { |
---|
91 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
92 | taso.Position = paikka; |
---|
93 | taso.Color = Color.Green; |
---|
94 | Add(taso); |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
98 | { |
---|
99 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
100 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
101 | tahti.Position = paikka; |
---|
102 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
103 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
104 | Add(tahti); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
110 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
111 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
112 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
113 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
114 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
115 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
116 | Add(pelaaja1); |
---|
117 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
118 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
119 | |
---|
120 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
121 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
122 | |
---|
123 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
124 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
125 | |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
129 | { |
---|
130 | //ammus.Destroy(); |
---|
131 | } |
---|
132 | |
---|
133 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
134 | { |
---|
135 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
136 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
137 | |
---|
138 | if (ammus != null) |
---|
139 | { |
---|
140 | //ammus.Size *= 3; |
---|
141 | //ammus.Image = ... |
---|
142 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
143 | } |
---|
144 | } |
---|
145 | |
---|
146 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
147 | { |
---|
148 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Weapon.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
149 | pelaaja1.Weapon.Angle = suunta.Angle; |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void LisaaNappaimet() |
---|
153 | { |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
156 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
157 | |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Q, ButtonState. Pressed, HeitaKranaatti, "Heita", pelaaja1); |
---|
159 | |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
161 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
162 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
163 | |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
165 | |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
167 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
168 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
169 | |
---|
170 | |
---|
171 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
175 | { |
---|
176 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
180 | { |
---|
181 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
185 | { |
---|
186 | maaliAani.Play(); |
---|
187 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
188 | tahti.Destroy(); |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | //Grenade kranaatti = new Grenade(4.0); |
---|
192 | |
---|
193 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
194 | { |
---|
195 | |
---|
196 | Grenade kranu = new Grenade(5.0); |
---|
197 | kranu.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
198 | kranu.Position = pelaaja.Position; |
---|
199 | kranu.Hit((Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.Position).Angle.GetVector() * 45000); |
---|
200 | Add(kranu); |
---|
201 | //pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(13), 60000); |
---|
202 | |
---|
203 | kranu.Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
204 | kranu.Explosion.AddShockwaveHandler("vihollinen", KranaattiOsui); |
---|
205 | |
---|
206 | AddCollisionHandler(kranu, kranutörmää); |
---|
207 | |
---|
208 | Keyboard.Disable(Key.Q); |
---|
209 | Timer.SingleShot(1.5, delegate { Keyboard.Enable(Key.Q); }); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void kranutörmää(PhysicsObject kranu, PhysicsObject kohde) |
---|
213 | { |
---|
214 | ((Grenade)kranu).Explode(); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
218 | { |
---|
219 | rajahdyksenKohde.Destroy(); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | } |
---|