1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | DoubleMeter nopeus; |
---|
12 | double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | int kenttänumero = 1; |
---|
18 | Image donitsikuva = LoadImage("Donitsi"); |
---|
19 | Image[] PoliisiAtt = LoadImages("Polisi", "Polisiattack"); |
---|
20 | Image tiilikuva = LoadImage("tiili"); |
---|
21 | Image lopunkuva = LoadImage("Loppu"); |
---|
22 | Image[] vihukavely = LoadImages("vih1att", "vih1att2"); |
---|
23 | Image[] idlekuva = LoadImages("kaljaidle", "kaljaidle2"); |
---|
24 | Image powerupkuva = LoadImage("powerup"); |
---|
25 | Image vihollisenkuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
26 | Image poliisinkuva = LoadImage("polisi"); |
---|
27 | Image[] lyöntikuvat = LoadImages("lyöntikalja", "lyöntikalja2"); |
---|
28 | Image[] hyppykuvat = LoadImages("hyppykalja", "hyppykalja2", "hyppykalja3"); |
---|
29 | Image[] kävelykuvat = LoadImages("Kaljakavely", "Kaljakavely2"); |
---|
30 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kaljajuoppo"); |
---|
31 | Image tahtiKuva = LoadImage("Kolike"); |
---|
32 | Image ruohokuva = LoadImage("ruohotilkku"); |
---|
33 | SoundEffect maaliaani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
34 | SoundEffect pulloaani = LoadSoundEffect("pullo"); |
---|
35 | SoundEffect punchaani = LoadSoundEffect("punch"); |
---|
36 | Image taustakuva = LoadImage("taustsa"); |
---|
37 | |
---|
38 | public override void Begin() |
---|
39 | { |
---|
40 | SmoothTextures = false; |
---|
41 | aloitapeli(); |
---|
42 | } |
---|
43 | void seuraavakenttä() |
---|
44 | { |
---|
45 | kenttänumero++; |
---|
46 | aloitapeli(); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void aloitapeli() |
---|
50 | { |
---|
51 | ClearAll(); |
---|
52 | |
---|
53 | nopeus = new DoubleMeter(300); |
---|
54 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
55 | |
---|
56 | LuoKentta(); |
---|
57 | LisaaNappaimet(); |
---|
58 | MediaPlayer.Play("taustamusa"); |
---|
59 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
60 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
61 | Camera.ZoomFactor = 1.9; |
---|
62 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void LuoKentta() |
---|
66 | { |
---|
67 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+kenttänumero); |
---|
68 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTiili); |
---|
69 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLoppu); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaPowerup); |
---|
74 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
75 | TileMap kentta2 = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+kenttänumero); |
---|
76 | kentta2.SetTileMethod('V', LisaaVihollinen); |
---|
77 | kentta2.SetTileMethod('P', LisaaPolisi); |
---|
78 | kentta2.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
79 | Level.CreateBorders(); |
---|
80 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.White); |
---|
81 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
87 | taso.Position = paikka; |
---|
88 | taso.Color = Color.Green; |
---|
89 | Add(taso); |
---|
90 | taso.Image = ruohokuva; |
---|
91 | } |
---|
92 | void LisaaTiili (Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
93 | { |
---|
94 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
95 | taso.Position = paikka; |
---|
96 | taso.Color = Color.Green; |
---|
97 | Add(taso); |
---|
98 | taso.Image = tiilikuva; |
---|
99 | } |
---|
100 | void LisaaLoppu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
101 | { |
---|
102 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*5, korkeus*3); |
---|
103 | taso.Position = paikka; |
---|
104 | taso.Color = Color.Green; |
---|
105 | Add(taso); |
---|
106 | taso.Image = lopunkuva; |
---|
107 | taso.Y += korkeus; |
---|
108 | taso.Tag = "loppu"; |
---|
109 | } |
---|
110 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
111 | { |
---|
112 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
113 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
114 | tahti.Position = paikka; |
---|
115 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
116 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
117 | Add(tahti); |
---|
118 | } |
---|
119 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | PlatformCharacter Vihollinen1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
122 | Vihollinen1.Position = paikka; |
---|
123 | Vihollinen1.Image = vihollisenkuva; |
---|
124 | Vihollinen1.Tag = "vihollinen"; |
---|
125 | Add(Vihollinen1); |
---|
126 | Vihollinen1.AnimWalk = new Animation (vihukavely); |
---|
127 | Vihollinen1.AnimWalk.FPS = 4; |
---|
128 | |
---|
129 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
130 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
131 | |
---|
132 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
133 | seuraajanAivot.Speed = 425; |
---|
134 | seuraajanAivot.DistanceFar = 300; |
---|
135 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; |
---|
136 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; |
---|
137 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; |
---|
138 | |
---|
139 | //seuraajanAivot.TargetClose += |
---|
140 | |
---|
141 | Vihollinen1.Brain = seuraajanAivot; |
---|
142 | AddCollisionHandler(Vihollinen1, "lyonti", osuma); |
---|
143 | |
---|
144 | } |
---|
145 | void LisaaPolisi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
146 | { |
---|
147 | PlatformCharacter Polisi = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
148 | Polisi.Position = paikka; |
---|
149 | Polisi.Image = poliisinkuva; |
---|
150 | Polisi.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
151 | Polisi.Tag = "vihollinen"; |
---|
152 | Add(Polisi); |
---|
153 | // Polisi.AnimWalk = new Animation(vihukavely); |
---|
154 | //Polisi.AnimWalk.FPS = 4; |
---|
155 | |
---|
156 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
157 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
158 | |
---|
159 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
160 | seuraajanAivot.Speed = 425; |
---|
161 | seuraajanAivot.DistanceFar = 300; |
---|
162 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; |
---|
163 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; |
---|
164 | seuraajanAivot.FarBrain = tasoAivot; |
---|
165 | |
---|
166 | //seuraajanAivot.TargetClose += |
---|
167 | |
---|
168 | Polisi.Brain = seuraajanAivot; |
---|
169 | AddCollisionHandler(Polisi, "lyonti", osuma); |
---|
170 | |
---|
171 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
172 | ajastin.Interval = 0.75; |
---|
173 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
174 | { |
---|
175 | PhysicsObject Donitsi = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
176 | Donitsi.Image = donitsikuva; |
---|
177 | Donitsi.Position = Polisi.Position; |
---|
178 | Donitsi.Hit((pelaaja1.Position - Polisi.Position).Normalize() * 1500); |
---|
179 | Add(Donitsi); |
---|
180 | Donitsi.Shape = Shape.Circle; |
---|
181 | Donitsi.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(0.75); |
---|
182 | Donitsi.Tag = "vihollinen"; |
---|
183 | AddCollisionHandler(Donitsi, "lyonti", osuma); |
---|
184 | AddCollisionHandler(Donitsi, CollisionHandler.ExplodeObject(100,true)); |
---|
185 | Donitsi.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
186 | }; |
---|
187 | ajastin.Start(); |
---|
188 | |
---|
189 | } |
---|
190 | void osuma(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject nyrkki) |
---|
191 | { |
---|
192 | nyrkki.Destroy(); |
---|
193 | vihollinen.Destroy(); |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | |
---|
197 | void LisaaPowerup(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
198 | { |
---|
199 | PhysicsObject Powerup = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 0.225, korkeus * 0.75); |
---|
200 | Powerup.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
201 | Powerup.Position = paikka; |
---|
202 | Powerup.Image = powerupkuva; |
---|
203 | Powerup.Tag = "speedpowerup"; |
---|
204 | Add(Powerup); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
208 | { |
---|
209 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
210 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(hyppykuvat); |
---|
211 | pelaaja1.AnimJump.FPS = 300; |
---|
212 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
213 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
214 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
215 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(idlekuva); |
---|
216 | pelaaja1.AnimIdle.FPS = 3; |
---|
217 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(kävelykuvat); |
---|
218 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 4; |
---|
219 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
220 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihollinen", TormaaViholliseen); |
---|
221 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "speedpowerup", TormaaPoweruppiin); |
---|
222 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "loppu", törmääloppuun); |
---|
223 | Add(pelaaja1); |
---|
224 | } |
---|
225 | void törmääloppuun(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject loppu) |
---|
226 | { |
---|
227 | seuraavakenttä(); |
---|
228 | } |
---|
229 | void LisaaNappaimet() |
---|
230 | { |
---|
231 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
232 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
233 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Lyö, "Pelaaja lyö", pelaaja1); |
---|
234 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -1.0); |
---|
235 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, 1.0); |
---|
236 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
237 | |
---|
238 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
239 | |
---|
240 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
241 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
242 | //ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
243 | |
---|
244 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | void Lyö(PlatformCharacter hahmo) |
---|
248 | { |
---|
249 | Animation lyöntianimaatio = new Animation(lyöntikuvat); |
---|
250 | lyöntianimaatio.FPS = 10; |
---|
251 | hahmo.PlayAnimation(lyöntianimaatio); |
---|
252 | hahmo.Width = RUUDUN_KOKO + 15; |
---|
253 | lyöntianimaatio.Played += delegate |
---|
254 | { |
---|
255 | hahmo.Width = RUUDUN_KOKO; |
---|
256 | }; |
---|
257 | punchaani.Play(); |
---|
258 | |
---|
259 | PhysicsObject lyonti = new PhysicsObject(20,20); |
---|
260 | lyonti.Position = hahmo.Position + hahmo.FacingDirection.GetVector() * 40; |
---|
261 | lyonti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
262 | lyonti.Tag = "lyonti"; |
---|
263 | lyonti.IsVisible = false; |
---|
264 | lyonti.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(0.1); |
---|
265 | Add(lyonti); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double suunta) |
---|
269 | { |
---|
270 | hahmo.Walk(nopeus.Value * suunta); |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
274 | { |
---|
275 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
276 | } |
---|
277 | |
---|
278 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
279 | { |
---|
280 | maaliaani.Play(); |
---|
281 | MessageDisplay.Add("LISÄÄ RAHEJA!"); |
---|
282 | tahti.Destroy(); |
---|
283 | } |
---|
284 | void TormaaPoweruppiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Powerup) |
---|
285 | { |
---|
286 | pulloaani.Play(); |
---|
287 | Powerup.Destroy(); |
---|
288 | nopeus.Value += 150; |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | void TormaaViholliseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihollinen) |
---|
292 | { |
---|
293 | aloitapeli(); |
---|
294 | } |
---|
295 | } |
---|