1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | DoubleMeter nopeus = new DoubleMeter(300); |
---|
12 | double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | Image powerupkuva = LoadImage("powerup"); |
---|
18 | Image vihollisenkuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
19 | Image poliisinkuva = LoadImage("polisi"); |
---|
20 | Image[] lyöntikuvat = LoadImages("lyöntikalja", "lyöntikalja2"); |
---|
21 | Image[] hyppykuvat = LoadImages("hyppykalja", "hyppykalja2", "hyppykalja3"); |
---|
22 | Image[] kävelykuvat = LoadImages("Kaljakavely", "Kaljakavely2"); |
---|
23 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kaljajuoppo"); |
---|
24 | Image tahtiKuva = LoadImage("Kolike"); |
---|
25 | Image ruohokuva = LoadImage("ruohotilkku"); |
---|
26 | SoundEffect maaliaani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
27 | SoundEffect pulloaani = LoadSoundEffect("pullo"); |
---|
28 | SoundEffect punchaani = LoadSoundEffect("punch"); |
---|
29 | Image taustakuva = LoadImage("taustsa"); |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | SmoothTextures = false; |
---|
34 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
35 | |
---|
36 | LuoKentta(); |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | MediaPlayer.Play("taustamusa"); |
---|
39 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
40 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
41 | Camera.ZoomFactor = 1.9; |
---|
42 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | void LuoKentta() |
---|
46 | { |
---|
47 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaPowerup); |
---|
52 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
53 | Level.CreateBorders(); |
---|
54 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.White); |
---|
55 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
59 | { |
---|
60 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
61 | taso.Position = paikka; |
---|
62 | taso.Color = Color.Green; |
---|
63 | Add(taso); |
---|
64 | taso.Image = ruohokuva; |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
70 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
71 | tahti.Position = paikka; |
---|
72 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
73 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
74 | Add(tahti); |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | void LisaaPowerup(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
78 | { |
---|
79 | PhysicsObject Powerup = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 0.225, korkeus * 0.75); |
---|
80 | Powerup.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
81 | Powerup.Position = paikka; |
---|
82 | Powerup.Image = powerupkuva; |
---|
83 | Powerup.Tag = "speedpowerup"; |
---|
84 | Add(Powerup); |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
88 | { |
---|
89 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
90 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(hyppykuvat); |
---|
91 | pelaaja1.AnimJump.FPS = 4; |
---|
92 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
93 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
94 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
95 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
96 | pelaaja1.AnimIdle.FPS = 1; |
---|
97 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(kävelykuvat); |
---|
98 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 6; |
---|
99 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
100 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "speedpowerup", TormaaPoweruppiin); |
---|
101 | Add(pelaaja1); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaNappaimet() |
---|
105 | { |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Lyö, "Pelaaja lyö", pelaaja1); |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -1.0); |
---|
110 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, 1.0); |
---|
111 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
112 | |
---|
113 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
114 | |
---|
115 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
116 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
117 | //ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
118 | |
---|
119 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void Lyö(PlatformCharacter hahmo) |
---|
123 | { |
---|
124 | Animation lyöntianimaatio = new Animation(lyöntikuvat); |
---|
125 | lyöntianimaatio.FPS = 10; |
---|
126 | hahmo.PlayAnimation(lyöntianimaatio); |
---|
127 | hahmo.Width = RUUDUN_KOKO + 15; |
---|
128 | lyöntianimaatio.Played += delegate |
---|
129 | { |
---|
130 | hahmo.Width = RUUDUN_KOKO; |
---|
131 | }; |
---|
132 | punchaani.Play(); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double suunta) |
---|
136 | { |
---|
137 | hahmo.Walk(nopeus.Value * suunta); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
141 | { |
---|
142 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
146 | { |
---|
147 | maaliaani.Play(); |
---|
148 | MessageDisplay.Add("LISÄÄ RAHEJA!"); |
---|
149 | tahti.Destroy(); |
---|
150 | } |
---|
151 | void TormaaPoweruppiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Powerup) |
---|
152 | { |
---|
153 | pulloaani.Play(); |
---|
154 | Powerup.Destroy(); |
---|
155 | nopeus.Value += 150; |
---|
156 | } |
---|
157 | } |
---|