1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class Pelaaja : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
12 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
13 | |
---|
14 | private IntMeter kranuLaskuri = new IntMeter(3, 0, 100); |
---|
15 | public IntMeter KranuLaskuri { get { return kranuLaskuri; } } |
---|
16 | |
---|
17 | public Pelaaja(double leveys, double korkeus) |
---|
18 | : base(leveys, korkeus) |
---|
19 | { |
---|
20 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
21 | } |
---|
22 | } |
---|
23 | |
---|
24 | |
---|
25 | public class ekapeli2 : PhysicsGame |
---|
26 | { |
---|
27 | const double nopeus = 200; |
---|
28 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
29 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
30 | const double maxZoom = 3.0; |
---|
31 | |
---|
32 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
33 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
34 | Image elämäkuva = LoadImage("elämät"); |
---|
35 | Image elämäkuva2 = LoadImage("elämät2"); |
---|
36 | Image pelaajanKuva = LoadImage("hahmo"); |
---|
37 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
38 | Image maakuva = LoadImage("ruoho"); |
---|
39 | Image multakuva = LoadImage("multa"); |
---|
40 | Image asekuva = LoadImage("ak47"); |
---|
41 | Image puukuva = LoadImage("puu"); |
---|
42 | Image seinäkuva1 = LoadImage("seinä1"); |
---|
43 | Image seinäkuva2 = LoadImage("seinä2"); |
---|
44 | Image pelaajakuva = LoadImage("hahmo1v"); |
---|
45 | Image pelaajakuva2 = LoadImage("hahmo2v"); |
---|
46 | Image pelaajakuva3 = LoadImage("hahmo3v"); |
---|
47 | SoundEffect kolikkoääni = LoadSoundEffect("kolikkoääni"); |
---|
48 | Image kranukuva2 = LoadImage("kranu"); |
---|
49 | Image laatikkokuva = LoadImage("laatikko"); |
---|
50 | private Image[] ukkelinKavely = LoadImages("hahmo", "hahmo2", "hahmo3"); |
---|
51 | |
---|
52 | |
---|
53 | Image[] kolikkokuvat = LoadImages("coin1", "coin2", "coin3", "coin4", "coin4", "coin5", "coin6", "coin7", "coin8", "coin9", "coin10"); |
---|
54 | |
---|
55 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
56 | |
---|
57 | public override void Begin() |
---|
58 | { |
---|
59 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
60 | |
---|
61 | LuoKentta(); |
---|
62 | LisaaNappaimet(); |
---|
63 | |
---|
64 | //Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
65 | //Camera.FollowXMargin = 100; |
---|
66 | //Camera.FollowYMargin = 100; |
---|
67 | |
---|
68 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
69 | |
---|
70 | IsMouseVisible = true; |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | void LuoKentta() |
---|
74 | { |
---|
75 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja1); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('o', LisaaPelaaja2); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('m', LisaaMulta); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPuu); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('s', lisaaseinäkuva); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('e', lisaaseinäkuva2); |
---|
84 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
85 | Level.CreateBorders(); |
---|
86 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
87 | |
---|
88 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
89 | ajastin.Interval = 10; |
---|
90 | ajastin.Timeout += luolaatikko; |
---|
91 | ajastin.Start(); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
97 | taso.Position = paikka; |
---|
98 | //taso.Color = Color.Blue; |
---|
99 | taso.Image = maakuva; |
---|
100 | Add(taso); |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
104 | { |
---|
105 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 0.5, korkeus * 0.5); |
---|
106 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
107 | tahti.Position = paikka; |
---|
108 | tahti.Animation = new Animation(kolikkokuvat); |
---|
109 | tahti.Animation.FPS = 15; |
---|
110 | tahti.Animation.Start(); |
---|
111 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
112 | Add(tahti); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | Pelaaja LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | Pelaaja pelaaja = new Pelaaja(leveys * 0.6, korkeus * 1.5); |
---|
118 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
119 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
120 | //pelaaja.Tag = "vihollinen"; |
---|
121 | pelaaja.Mass = 4; |
---|
122 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
123 | pelaaja.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
124 | AddCollisionHandler(pelaaja, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
125 | Add(pelaaja); |
---|
126 | AddCollisionHandler(pelaaja, "laatikko", tormaalaatikkoon); |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | |
---|
131 | |
---|
132 | pelaaja.Animation = new Animation(ukkelinKavely); |
---|
133 | pelaaja.AnimWalk = new Animation(ukkelinKavely); |
---|
134 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
135 | //pelaaja1.Animation.Start(); |
---|
136 | pelaaja.AnimIdle = pelaajanKuva; |
---|
137 | pelaaja.Animation.FPS = 1; |
---|
138 | |
---|
139 | pelaaja.Weapon = new AssaultRifle(30, 30); |
---|
140 | pelaaja.Weapon.Image = asekuva; |
---|
141 | pelaaja.Weapon.X = 5; |
---|
142 | pelaaja.Weapon.Y = -4; |
---|
143 | pelaaja.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
144 | pelaaja.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
145 | |
---|
146 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(45, 15); |
---|
147 | elamaPalkki.Y = 50; |
---|
148 | elamaPalkki.BarImage = elämäkuva; |
---|
149 | elamaPalkki.Image = elämäkuva2; |
---|
150 | elamaPalkki.BindTo(pelaaja.ElamaLaskuri); |
---|
151 | pelaaja.Add(elamaPalkki); |
---|
152 | |
---|
153 | Label kranuNaytto = new Label(); |
---|
154 | kranuNaytto.Y = 70; |
---|
155 | kranuNaytto.X = 5; |
---|
156 | kranuNaytto.TextScale *= 0.5; |
---|
157 | kranuNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
158 | kranuNaytto.BindTo(pelaaja.KranuLaskuri); |
---|
159 | pelaaja.Add(kranuNaytto); |
---|
160 | |
---|
161 | Label kranukuva = new Label(); |
---|
162 | kranukuva.Image = kranukuva2; |
---|
163 | kranukuva.Y = 70; |
---|
164 | kranukuva.X = -5; |
---|
165 | kranukuva.Size = new Vector(10, 10); |
---|
166 | pelaaja.Add(kranukuva); |
---|
167 | |
---|
168 | pelaaja.Destroyed += delegate |
---|
169 | { |
---|
170 | Explosion räjähdys = new Explosion(100); |
---|
171 | räjähdys.Position = pelaaja.Position; |
---|
172 | Add(räjähdys); |
---|
173 | }; |
---|
174 | |
---|
175 | return pelaaja; |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
184 | { |
---|
185 | pelaaja2 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void LisaaNappaimet() |
---|
189 | { |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
192 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "ampuu aseella", pelaaja1); |
---|
193 | Mouse.ListenMovement(0.0, tähtääaseella1, ""); |
---|
194 | |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
196 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
198 | Mouse.Listen(MouseButton.Right, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "heittä kranaatin", pelaaja1); |
---|
199 | |
---|
200 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
201 | |
---|
202 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
203 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
204 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
205 | ControllerOne.Listen(Button.RightShoulder, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "ampuu aseella", pelaaja2); |
---|
206 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, tähtääaseella2, ""); |
---|
207 | ControllerOne.Listen(Button.LeftShoulder, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "heittää kranaatin", pelaaja2); |
---|
208 | |
---|
209 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
213 | { |
---|
214 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
218 | { |
---|
219 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
223 | { |
---|
224 | kolikkoääni.Play(); |
---|
225 | |
---|
226 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
227 | tahti.Destroy(); |
---|
228 | } |
---|
229 | |
---|
230 | void LisaaMulta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
231 | { |
---|
232 | |
---|
233 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
234 | taso.Position = paikka; |
---|
235 | //taso.Color = Color.Blue; |
---|
236 | taso.Image = multakuva; |
---|
237 | Add(taso); |
---|
238 | } |
---|
239 | |
---|
240 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
241 | { |
---|
242 | ammus.Destroy(); |
---|
243 | |
---|
244 | if (kohde.Tag.Equals("pelaaja")) |
---|
245 | { |
---|
246 | ((Pelaaja)kohde).ElamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
247 | } |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | void AmmuAseella(Pelaaja pelaaja) |
---|
251 | { |
---|
252 | if (pelaaja.ElamaLaskuri.Value == 0) |
---|
253 | { |
---|
254 | return; |
---|
255 | } |
---|
256 | |
---|
257 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
258 | |
---|
259 | if (ammus != null) |
---|
260 | { |
---|
261 | ammus.CollisionIgnoreGroup = 0; |
---|
262 | |
---|
263 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
264 | //ammus.Image = ... |
---|
265 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | void tähtääaseella1(AnalogState hiiri) |
---|
271 | { |
---|
272 | pelaaja1.Weapon.AbsoluteAngle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
273 | aserajoitus(pelaaja1); |
---|
274 | } |
---|
275 | |
---|
276 | void tähtääaseella2(AnalogState tatti) |
---|
277 | { |
---|
278 | pelaaja2.Weapon.AbsoluteAngle = tatti.StateVector.Angle; |
---|
279 | aserajoitus(pelaaja2); |
---|
280 | } |
---|
281 | |
---|
282 | void aserajoitus(Pelaaja pelaaja) |
---|
283 | { |
---|
284 | if (pelaaja.FacingDirection.GetVector().X > 0) |
---|
285 | { |
---|
286 | if (pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle.Degrees > 90) |
---|
287 | pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
288 | if (pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle.Degrees < -90) |
---|
289 | pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle = Angle.FromDegrees(-90); |
---|
290 | } |
---|
291 | else |
---|
292 | { |
---|
293 | if (Math.Abs(pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle.Degrees) < 90) |
---|
294 | pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle = Angle.FromDegrees(-90); |
---|
295 | } |
---|
296 | } |
---|
297 | |
---|
298 | |
---|
299 | void LisaaPuu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
300 | { |
---|
301 | GameObject taso = new GameObject(leveys*4, korkeus*6); |
---|
302 | taso.Position = paikka; |
---|
303 | taso.Y += korkeus *2; |
---|
304 | taso.Image = puukuva; |
---|
305 | Add(taso, -1); |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | protected override void Update(Microsoft.Xna.Framework.GameTime gameTime) |
---|
309 | { |
---|
310 | Vector zoomi = pelaaja2.Position - pelaaja1.Position; |
---|
311 | |
---|
312 | Camera.Position = pelaaja1.Position + zoomi / 2; |
---|
313 | |
---|
314 | double zoomiKerroin = 1500 / zoomi.Magnitude; |
---|
315 | |
---|
316 | if (zoomiKerroin < maxZoom) |
---|
317 | { |
---|
318 | Camera.ZoomFactor = zoomiKerroin; |
---|
319 | } |
---|
320 | else |
---|
321 | { |
---|
322 | Camera.ZoomFactor = maxZoom; |
---|
323 | } |
---|
324 | |
---|
325 | base.Update(gameTime); |
---|
326 | } |
---|
327 | |
---|
328 | void lisaaseinäkuva(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
329 | { |
---|
330 | GameObject taso = new GameObject(leveys * 3, korkeus * 3); |
---|
331 | taso.Position = paikka; |
---|
332 | taso.Y += korkeus * 1; |
---|
333 | taso.Image = seinäkuva1; |
---|
334 | Add(taso, -2); |
---|
335 | } |
---|
336 | |
---|
337 | void lisaaseinäkuva2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
338 | { |
---|
339 | GameObject taso = new GameObject(leveys * 3, korkeus * 3); |
---|
340 | taso.Position = paikka; |
---|
341 | taso.Y += korkeus * 1; |
---|
342 | taso.Image = seinäkuva2; |
---|
343 | Add(taso, -2); |
---|
344 | } |
---|
345 | |
---|
346 | void HeitaKranaatti(Pelaaja pelaaja) |
---|
347 | { |
---|
348 | if (pelaaja.ElamaLaskuri.Value == 0||pelaaja.KranuLaskuri.Value==0) |
---|
349 | { |
---|
350 | return; |
---|
351 | } |
---|
352 | |
---|
353 | pelaaja.KranuLaskuri.Value--; |
---|
354 | |
---|
355 | Grenade kranu = new Grenade(4.0); |
---|
356 | kranu.Position = pelaaja.Position; |
---|
357 | //pelaaja.Throw(kranu, pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle, 15000); |
---|
358 | kranu.Hit(pelaaja.Weapon.AbsoluteAngle.GetVector() * 20000); |
---|
359 | kranu.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
360 | Add(kranu); |
---|
361 | kranu.Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
362 | |
---|
363 | } |
---|
364 | |
---|
365 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
366 | { |
---|
367 | if (rajahdyksenKohde is Pelaaja) |
---|
368 | { |
---|
369 | ((Pelaaja)rajahdyksenKohde).ElamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
370 | } |
---|
371 | } |
---|
372 | |
---|
373 | void luolaatikko() |
---|
374 | { |
---|
375 | PhysicsObject laatikko = new PhysicsObject(30, 30); |
---|
376 | laatikko.X = RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right); |
---|
377 | laatikko.Y = 0; |
---|
378 | laatikko.Tag = "laatikko"; |
---|
379 | Add(laatikko); |
---|
380 | laatikko.Image = laatikkokuva; |
---|
381 | |
---|
382 | } |
---|
383 | |
---|
384 | void tormaalaatikkoon(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject laatikko) |
---|
385 | { |
---|
386 | laatikko.Destroy(); |
---|
387 | |
---|
388 | Timer.SingleShot(0.5,delegate |
---|
389 | { |
---|
390 | ((Pelaaja)pelaaja).KranuLaskuri.Value += 1; |
---|
391 | }); |
---|
392 | } |
---|
393 | |
---|
394 | |
---|
395 | |
---|
396 | |
---|
397 | } |
---|