1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class Pelaaja : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
12 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
13 | |
---|
14 | public Pelaaja(double leveys, double korkeus) |
---|
15 | : base(leveys, korkeus) |
---|
16 | { |
---|
17 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
18 | } |
---|
19 | } |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | public class ekapeli2 : PhysicsGame |
---|
23 | { |
---|
24 | const double nopeus = 200; |
---|
25 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
26 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
27 | |
---|
28 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
29 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
30 | |
---|
31 | Image pelaajanKuva = LoadImage("hahmo"); |
---|
32 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
33 | Image maakuva = LoadImage("ruoho"); |
---|
34 | Image multakuva = LoadImage("multa"); |
---|
35 | Image asekuva = LoadImage("ak47"); |
---|
36 | private Image[] ukkelinKavely = LoadImages("hahmo", "hahmo2", "hahmo3"); |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | Image[] kolikkokuvat = LoadImages("coin1", "coin2", "coin3", "coin4", "coin4", "coin5", "coin6", "coin7", "coin8", "coin9", "coin10"); |
---|
40 | |
---|
41 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
42 | |
---|
43 | public override void Begin() |
---|
44 | { |
---|
45 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
46 | |
---|
47 | LuoKentta(); |
---|
48 | LisaaNappaimet(); |
---|
49 | |
---|
50 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
51 | Camera.FollowXMargin = 100; |
---|
52 | Camera.FollowYMargin = 100; |
---|
53 | |
---|
54 | IsMouseVisible = true; |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LuoKentta() |
---|
58 | { |
---|
59 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
60 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja1); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod('o', LisaaPelaaja2); |
---|
64 | kentta.SetTileMethod('m', LisaaMulta); |
---|
65 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
66 | Level.CreateBorders(); |
---|
67 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
71 | { |
---|
72 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
73 | taso.Position = paikka; |
---|
74 | //taso.Color = Color.Blue; |
---|
75 | taso.Image = maakuva; |
---|
76 | Add(taso); |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
80 | { |
---|
81 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 0.5, korkeus * 0.5); |
---|
82 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
83 | tahti.Position = paikka; |
---|
84 | tahti.Animation = new Animation(kolikkokuvat); |
---|
85 | tahti.Animation.FPS = 15; |
---|
86 | tahti.Animation.Start(); |
---|
87 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
88 | Add(tahti); |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | Pelaaja LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | Pelaaja pelaaja = new Pelaaja(leveys * 0.6, korkeus * 1.5); |
---|
94 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
95 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
96 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
97 | pelaaja.Image = pelaajanKuva; |
---|
98 | AddCollisionHandler(pelaaja, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
99 | Add(pelaaja); |
---|
100 | pelaaja.Animation = new Animation(ukkelinKavely); |
---|
101 | pelaaja.AnimWalk = new Animation(ukkelinKavely); |
---|
102 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
103 | //pelaaja1.Animation.Start(); |
---|
104 | pelaaja.AnimIdle = pelaajanKuva; |
---|
105 | pelaaja.Animation.FPS = 1; |
---|
106 | pelaaja.Weapon = new AssaultRifle(30, 30); |
---|
107 | pelaaja.Weapon.Image = asekuva; |
---|
108 | pelaaja.Weapon.X = 5; |
---|
109 | pelaaja.Weapon.Y = -4; |
---|
110 | |
---|
111 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
112 | pelaaja.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
113 | |
---|
114 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
115 | pelaaja.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
116 | return pelaaja; |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
120 | { |
---|
121 | pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | pelaaja2 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void LisaaNappaimet() |
---|
130 | { |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
133 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "ampuu aseella", pelaaja1); |
---|
134 | Mouse.ListenMovement(0.0, tähtääaseella1, ""); |
---|
135 | |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
139 | |
---|
140 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
141 | |
---|
142 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
143 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
144 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
145 | ControllerOne.Listen(Button.RightShoulder, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "ampuu aseella", pelaaja2); |
---|
146 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, tähtääaseella2, ""); |
---|
147 | |
---|
148 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
152 | { |
---|
153 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
154 | } |
---|
155 | |
---|
156 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
157 | { |
---|
158 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
162 | { |
---|
163 | maaliAani.Play(); |
---|
164 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
165 | tahti.Destroy(); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void LisaaMulta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | |
---|
171 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
172 | taso.Position = paikka; |
---|
173 | //taso.Color = Color.Blue; |
---|
174 | taso.Image = multakuva; |
---|
175 | Add(taso); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
179 | { |
---|
180 | ammus.Destroy(); |
---|
181 | |
---|
182 | if (kohde.Tag.Equals("pelaaja")) |
---|
183 | { |
---|
184 | ((Pelaaja)kohde).ElamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
185 | } |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void AmmuAseella(Pelaaja pelaaja) |
---|
189 | { |
---|
190 | if (pelaaja.ElamaLaskuri.Value == 0) |
---|
191 | { |
---|
192 | return; |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
196 | |
---|
197 | if (ammus != null) |
---|
198 | { |
---|
199 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
200 | //ammus.Image = ... |
---|
201 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void tähtääaseella1(AnalogState hiiri) |
---|
207 | { |
---|
208 | pelaaja1.Weapon.AbsoluteAngle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
209 | |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void tähtääaseella2(AnalogState tatti) |
---|
213 | { |
---|
214 | pelaaja2.Weapon.AbsoluteAngle = tatti.StateVector.Angle; |
---|
215 | |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | |
---|
219 | |
---|
220 | } |
---|