1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class ekapeli2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("hahmo"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | Image maakuva = LoadImage("ruoho"); |
---|
20 | Image multakuva = LoadImage("multa"); |
---|
21 | Image asekuva = LoadImage("ak47"); |
---|
22 | |
---|
23 | Image[] kolikkokuvat = LoadImages("coin1", "coin2", "coin3", "coin4", "coin4", "coin5", "coin6", "coin7", "coin8", "coin9", "coin10"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
30 | |
---|
31 | LuoKentta(); |
---|
32 | LisaaNappaimet(); |
---|
33 | |
---|
34 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
35 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
36 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
37 | |
---|
38 | IsMouseVisible = true; |
---|
39 | } |
---|
40 | |
---|
41 | void LuoKentta() |
---|
42 | { |
---|
43 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
44 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('m', LisaaMulta); |
---|
48 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
49 | Level.CreateBorders(); |
---|
50 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
54 | { |
---|
55 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
56 | taso.Position = paikka; |
---|
57 | //taso.Color = Color.Blue; |
---|
58 | taso.Image = maakuva; |
---|
59 | Add(taso); |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
63 | { |
---|
64 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*0.5, korkeus*0.5); |
---|
65 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
66 | tahti.Position = paikka; |
---|
67 | tahti.Animation = new Animation(kolikkokuvat); |
---|
68 | tahti.Animation.FPS = 15; |
---|
69 | tahti.Animation.Start(); |
---|
70 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
71 | Add(tahti); |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
75 | { |
---|
76 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys*0.6, korkeus*1.5); |
---|
77 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
78 | |
---|
79 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
80 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
81 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
82 | Add(pelaaja1); |
---|
83 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
84 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 30); |
---|
85 | pelaaja1.Weapon.Image = asekuva; |
---|
86 | pelaaja1.Weapon.X = 5; |
---|
87 | pelaaja1.Weapon.Y = -4; |
---|
88 | |
---|
89 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
90 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
91 | |
---|
92 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
93 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
94 | |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void LisaaNappaimet() |
---|
98 | { |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
101 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "ampuu aseella", pelaaja1); |
---|
102 | Mouse.ListenMovement(0.0, tähääaseella, ""); |
---|
103 | |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
106 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
107 | |
---|
108 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
109 | |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
111 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
112 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
113 | |
---|
114 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
123 | { |
---|
124 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
128 | { |
---|
129 | maaliAani.Play(); |
---|
130 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
131 | tahti.Destroy(); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void LisaaMulta(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | |
---|
137 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
138 | taso.Position = paikka; |
---|
139 | //taso.Color = Color.Blue; |
---|
140 | taso.Image = multakuva; |
---|
141 | Add(taso); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
145 | { |
---|
146 | ammus.Destroy(); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
150 | { |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
154 | |
---|
155 | if (ammus != null) |
---|
156 | { |
---|
157 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
158 | //ammus.Image = ... |
---|
159 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | } |
---|
163 | void tähääaseella(AnalogState hiiri) |
---|
164 | { |
---|
165 | pelaaja1.Weapon.AbsoluteAngle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
166 | |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | } |
---|