1 | using System; |
---|
2 | using System.Linq; |
---|
3 | using System.Collections.Generic; |
---|
4 | using Jypeli; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | using Jypeli.Controls; |
---|
7 | using Jypeli.Effects; |
---|
8 | using Jypeli.Widgets; |
---|
9 | using Point = Microsoft.Xna.Framework.Point; |
---|
10 | |
---|
11 | /* Tässä on jotain dokumentaation tapaista: |
---|
12 | * |
---|
13 | * Layerit |
---|
14 | * 3 - Kaivuunuoli ja partikkeliefektit |
---|
15 | * 2 - Partikkelien varjot |
---|
16 | * 1 - Huoneiden katto |
---|
17 | * 0 - Huoneiden seinät ja barbaarit |
---|
18 | * -1 - Päivitykset |
---|
19 | * -2 - Huone (eli lattiat siis) |
---|
20 | */ |
---|
21 | |
---|
22 | /// <summary> |
---|
23 | /// Päivitys joka voi olla huoneessa. |
---|
24 | /// </summary> |
---|
25 | public abstract class Upgrade : GameObject |
---|
26 | { |
---|
27 | public int Price { get; set; } |
---|
28 | |
---|
29 | protected Upgrade() |
---|
30 | : base(Dungeon.RUUDUN_KOKO, Dungeon.RUUDUN_KOKO) |
---|
31 | { |
---|
32 | } |
---|
33 | |
---|
34 | /// <summary> |
---|
35 | /// Tätä kutsutaan kun päivitys on rakennettu huoneeseen. |
---|
36 | /// </summary> |
---|
37 | public virtual void Built(Dungeon peli) { } |
---|
38 | |
---|
39 | /// <summary> |
---|
40 | /// Tätä kutsutaan kun barbaari tulee kylään. |
---|
41 | /// </summary> |
---|
42 | public virtual void Invasion(Dungeon peli, Barbaari barbaari, Room huone) { } |
---|
43 | |
---|
44 | /// <summary> |
---|
45 | /// Kutsutaan joka syklin alussa. |
---|
46 | /// </summary> |
---|
47 | public virtual void SykliPaivitys() { } |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | class TrapUpgrade : Upgrade |
---|
51 | { |
---|
52 | public int Damage { get; set; } |
---|
53 | |
---|
54 | public bool Active |
---|
55 | { |
---|
56 | get { return LatausMittari.Value == LatausMittari.MaxValue; } |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | // Jos täynnä, niin ansa on aktiivinen. |
---|
60 | public IntMeter LatausMittari { get; set; } |
---|
61 | |
---|
62 | public TrapUpgrade() |
---|
63 | { |
---|
64 | LatausMittari = new IntMeter(4, 0, 4); |
---|
65 | LatausMittari.UpperLimit += delegate |
---|
66 | { |
---|
67 | // Askelletaan vikasta framesta ekaan. |
---|
68 | Animation.Step(); |
---|
69 | }; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | public override void Invasion(Dungeon peli, Barbaari barbaari, Room huone) |
---|
73 | { |
---|
74 | if (!Active) return; |
---|
75 | |
---|
76 | peli.barbaarit.Remove(barbaari); |
---|
77 | barbaari.Destroy(); |
---|
78 | peli.Splatter(huone.Position); |
---|
79 | |
---|
80 | // Barbaarin tappo pudottaa latausmittarin nollaan. |
---|
81 | LatausMittari.Value = LatausMittari.MinValue; |
---|
82 | |
---|
83 | Animation.StopOnLastFrame = true; |
---|
84 | Animation.Start(1); |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | public override void SykliPaivitys() |
---|
88 | { |
---|
89 | base.SykliPaivitys(); |
---|
90 | if (LatausMittari.Value < LatausMittari.MaxValue) |
---|
91 | { |
---|
92 | LatausMittari.Value++; |
---|
93 | } |
---|
94 | } |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | class CultureUpgrade : Upgrade |
---|
98 | { |
---|
99 | // Tämän päivityksen antama kultuurin määrä. |
---|
100 | public IntMeter Culture { get; set; } |
---|
101 | |
---|
102 | // Label joka näyttää päivityksen antaman kultuurin määrän. |
---|
103 | public Label KultuuriNaytto { get; set; } |
---|
104 | |
---|
105 | public override void Built(Dungeon peli) |
---|
106 | { |
---|
107 | base.Built(peli); |
---|
108 | |
---|
109 | Culture = new IntMeter(0, 0, 1000); |
---|
110 | |
---|
111 | // Luodaan kultuurin ilmaisin. |
---|
112 | KultuuriNaytto = new Label("asd"); |
---|
113 | KultuuriNaytto.TextColor = Color.HotPink; |
---|
114 | KultuuriNaytto.Color = Color.Black; |
---|
115 | KultuuriNaytto.Position = this.Position + new Vector(0, Dungeon.RUUDUN_KOKO * 0.5); |
---|
116 | KultuuriNaytto.BindTo(Culture); |
---|
117 | peli.Add(KultuuriNaytto); |
---|
118 | |
---|
119 | // Näytetään kultuurin määrä kun hiiri on päivityksen päällä. |
---|
120 | var kuuntelija = peli.Mouse.ListenMovement(0.1, _ => KultuuriNaytto.IsVisible = peli.Mouse.IsCursorOn(this), null); |
---|
121 | |
---|
122 | this.Destroyed += delegate |
---|
123 | { |
---|
124 | KultuuriNaytto.Destroy(); |
---|
125 | kuuntelija.Destroy(); |
---|
126 | }; |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | public override void Invasion(Dungeon peli, Barbaari barbaari, Room huone) |
---|
130 | { |
---|
131 | this.Destroy(); |
---|
132 | huone.Upgrade = null; |
---|
133 | if (peli.KultuuriHuoneidenPaikat().Count < 1) |
---|
134 | { |
---|
135 | peli.LopetaPeli(); |
---|
136 | } |
---|
137 | } |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | public class Room : GameObject |
---|
141 | { |
---|
142 | // Sijainti pelin ruudukossa. |
---|
143 | public Point Location { get; set; } |
---|
144 | |
---|
145 | // Päällä näkyvä "katto" kun huone ei ole vielä kaivettu. |
---|
146 | public GameObject Roof { get; set; } |
---|
147 | |
---|
148 | // Neljä seinää, jotka on GameObjekteja. |
---|
149 | public Dictionary<Direction, GameObject> Walls { get; set; } |
---|
150 | |
---|
151 | // Huoneen sisältämä päivitys. |
---|
152 | public Upgrade Upgrade { get; set; } |
---|
153 | |
---|
154 | private bool dug; // Onko huone kaivettu? |
---|
155 | public bool Dug |
---|
156 | { |
---|
157 | get { return dug; } |
---|
158 | set |
---|
159 | { |
---|
160 | dug = value; |
---|
161 | Roof.IsVisible = !Dug; |
---|
162 | } |
---|
163 | } |
---|
164 | |
---|
165 | public Room(Point paikka) |
---|
166 | : base(Dungeon.RUUDUN_KOKO, Dungeon.RUUDUN_KOKO) |
---|
167 | { |
---|
168 | Walls = new Dictionary<Direction, GameObject>(); |
---|
169 | Location = paikka; |
---|
170 | } |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | public class Barbaari : GameObject |
---|
174 | { |
---|
175 | public List<Point> Reitti { get; set; } |
---|
176 | |
---|
177 | public Point Kohde { get; set; } |
---|
178 | |
---|
179 | public Point Location { get; set; } |
---|
180 | |
---|
181 | public Barbaari(double width, double height) |
---|
182 | : base(width, height) |
---|
183 | { |
---|
184 | Reitti = new List<Point>(); |
---|
185 | } |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | public class Dungeon : PhysicsGame |
---|
189 | { |
---|
190 | public const int RUUDUN_KOKO = 64; |
---|
191 | |
---|
192 | #region Kuvat |
---|
193 | Image lattiaKuva = LoadImage("floor"); |
---|
194 | Image seinaKuva = LoadImage("wall"); |
---|
195 | Image reikaSeinaKuva = LoadImage("wallhole"); |
---|
196 | Image kiviKuva = LoadImage("rock"); |
---|
197 | Image[] kultuuriKuvat = LoadImages("nyan", "es", "spurdo"); |
---|
198 | Image[] ansaKuvat = LoadImages((from i in Enumerable.Range(1, 7) select String.Format("piikit{0:0000}", i)).ToArray()); |
---|
199 | Image[] vihuKuvat = LoadImages((from i in Enumerable.Range(1, 10) select String.Format("v{0:0000}", i)).ToArray()); |
---|
200 | Image partikkeliKuva = LoadImage("partikkeli"); |
---|
201 | Image taideVeri = LoadImage("taideveri"); |
---|
202 | #endregion |
---|
203 | |
---|
204 | int[] hinnat = { 100, 200, 300, 100 }; |
---|
205 | int[] ansaHinnat = { 500 }; |
---|
206 | private int barbaariMaara = 2; |
---|
207 | |
---|
208 | private Label kierrosIlmaisin; |
---|
209 | private bool kierrosKaynnissa; |
---|
210 | public bool KierrosKaynnissa |
---|
211 | { |
---|
212 | get |
---|
213 | { |
---|
214 | return kierrosKaynnissa; |
---|
215 | } |
---|
216 | set |
---|
217 | { |
---|
218 | kierrosKaynnissa = value; |
---|
219 | kierrosIlmaisin.Text = "Vaihe: " + (kierrosKaynnissa ? "Barbaari-invaasio" : "Rakennusvaihe"); |
---|
220 | } |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | Room[,] huoneet; |
---|
224 | //public List<Room> kohteet = new List<Room>(); |
---|
225 | public List<Barbaari> barbaarit = new List<Barbaari>(); |
---|
226 | Room spawn; |
---|
227 | Timer barbaariAjastin = new Timer(); |
---|
228 | Upgrade ostamassa; |
---|
229 | Point digStart; // Huoneen sijainti, josta kaivuu aloitetaan. |
---|
230 | bool digging = false; |
---|
231 | |
---|
232 | GameObject digArrow; |
---|
233 | GameObject digArrowHead; |
---|
234 | |
---|
235 | IntMeter kultuuri = new IntMeter(1000, 0, 2000); |
---|
236 | |
---|
237 | const int VAAKA_HUONEET = 12; |
---|
238 | const int PYSTY_HUONEET = 8; |
---|
239 | |
---|
240 | // Paljonko peliruudukko on siirtynyt origosta. |
---|
241 | Vector huoneSiirtyma = new Vector(-300, 0); |
---|
242 | |
---|
243 | public override void Begin() |
---|
244 | { |
---|
245 | ClearAll(); |
---|
246 | Kontrollit(); |
---|
247 | UlkoAsuRoskaa(); |
---|
248 | Kauppa(); |
---|
249 | Nuoli(); |
---|
250 | |
---|
251 | // Luodaan huoneet ruutuihin. |
---|
252 | huoneet = new Room[VAAKA_HUONEET, PYSTY_HUONEET]; |
---|
253 | foreach (var paikka in RuutujenPaikat()) |
---|
254 | { |
---|
255 | var huone = CreateRoom(paikka); |
---|
256 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, () => RoomPressed(huone), null); |
---|
257 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Released, () => RoomReleased(huone), null); |
---|
258 | huoneet[paikka.X, paikka.Y] = huone; |
---|
259 | } |
---|
260 | |
---|
261 | LuoSpawn(); |
---|
262 | |
---|
263 | Timer sykliAjastin = new Timer { Interval = 1.0 }; |
---|
264 | sykliAjastin.Timeout += Sykli; |
---|
265 | sykliAjastin.Start(); |
---|
266 | |
---|
267 | barbaariAjastin.Timeout += LuoBarbaareja; |
---|
268 | barbaariAjastin.Interval = 3; |
---|
269 | } |
---|
270 | |
---|
271 | void Nuoli() |
---|
272 | { |
---|
273 | digArrow = new GameObject(5, 5); |
---|
274 | digArrowHead = new GameObject(15, 15); |
---|
275 | digArrowHead.Shape = Shape.Triangle; |
---|
276 | digArrowHead.IsVisible = digArrow.IsVisible = false; |
---|
277 | Add(digArrow, 3); |
---|
278 | Add(digArrowHead, 3); |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | void UlkoAsuRoskaa() |
---|
282 | { |
---|
283 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
284 | |
---|
285 | kierrosIlmaisin = new Label("asd"); |
---|
286 | kierrosIlmaisin.TextColor = Color.White; |
---|
287 | kierrosIlmaisin.Y = Screen.Top - 150; |
---|
288 | Add(kierrosIlmaisin); |
---|
289 | KierrosKaynnissa = KierrosKaynnissa; // Aiheuttaa labelin päivittymisen. |
---|
290 | |
---|
291 | Label rahat = new Label(); |
---|
292 | rahat.BindTo(kultuuri); |
---|
293 | rahat.Position = new Vector(Level.Right + Level.Width * 0.2, Level.Bottom + Level.Height * 0.1); |
---|
294 | rahat.TextColor = Color.White; |
---|
295 | rahat.IntFormatString = "Käytettävää kulttuuria: {0:D3}"; |
---|
296 | Add(rahat); |
---|
297 | } |
---|
298 | |
---|
299 | public void LopetaPeli() |
---|
300 | { |
---|
301 | ClearAll(); |
---|
302 | GameObject spurdo = new GameObject(Screen.Width, Screen.Height); |
---|
303 | spurdo.Image = kultuuriKuvat[2]; |
---|
304 | Add(spurdo); |
---|
305 | |
---|
306 | Label havisit = new Label("Hävisit muuten belin"); |
---|
307 | havisit.Color = Color.HotPink; |
---|
308 | havisit.Size = new Vector(300, 300); |
---|
309 | havisit.Position = new Vector(Level.Right - havisit.Width * 0.5, Level.Top - havisit.Height * 0.5); |
---|
310 | Add(havisit); |
---|
311 | } |
---|
312 | |
---|
313 | void Kauppa() |
---|
314 | { |
---|
315 | for (int i = 0; i < kultuuriKuvat.Length; i++) |
---|
316 | { |
---|
317 | PushButton kuva = new PushButton(kultuuriKuvat[i]); |
---|
318 | kuva.Size = new Vector(1, 1) * RUUDUN_KOKO; |
---|
319 | kuva.Position = new Vector((Level.Right + Level.Width * 0.05), (Level.Top - Level.Height * 0.25 - (i * RUUDUN_KOKO))); |
---|
320 | Add(kuva); |
---|
321 | |
---|
322 | int indeksi = i; // Alla oleva delegaatti vaatii uuden indeksi muuttujan toimiakseen. |
---|
323 | kuva.Clicked += delegate |
---|
324 | { |
---|
325 | ostamassa = LuoKultuuriPaivitys(kultuuriKuvat[indeksi], hinnat[indeksi]); |
---|
326 | }; |
---|
327 | |
---|
328 | Add(new Label |
---|
329 | { |
---|
330 | Position = kuva.Position + new Vector((RUUDUN_KOKO * 1.2), 0), |
---|
331 | TextColor = Color.White, |
---|
332 | Text = hinnat[i].ToString() |
---|
333 | }); |
---|
334 | } |
---|
335 | |
---|
336 | for (int i = 0; i < 1; i++) |
---|
337 | { |
---|
338 | PushButton kuva = new PushButton(ansaKuvat[i]); |
---|
339 | kuva.Size = new Vector(1, 1) * RUUDUN_KOKO; |
---|
340 | kuva.Color = Color.Gray; |
---|
341 | kuva.Position = new Vector((Level.Right + Level.Width * 0.05), (Level.Top - Level.Height * 0.25 - ((kultuuriKuvat.Count() + i) * RUUDUN_KOKO))); |
---|
342 | Add(kuva); |
---|
343 | |
---|
344 | int indeksi = i; |
---|
345 | kuva.Clicked += delegate |
---|
346 | { |
---|
347 | ostamassa = LuoAnsaPaivitys(ansaKuvat[ansaKuvat.Length - 1], ansaHinnat[indeksi]); |
---|
348 | }; |
---|
349 | |
---|
350 | Add(new Label |
---|
351 | { |
---|
352 | Position = kuva.Position + new Vector((RUUDUN_KOKO * 1.2), 0), |
---|
353 | TextColor = Color.White, |
---|
354 | Text = ansaHinnat[i].ToString() |
---|
355 | }); |
---|
356 | } |
---|
357 | } |
---|
358 | |
---|
359 | Upgrade LuoAnsaPaivitys(Image kuva, int hinta) |
---|
360 | { |
---|
361 | return new TrapUpgrade |
---|
362 | { |
---|
363 | Image = kuva, |
---|
364 | Size = new Vector(0.5, 0.5) * RUUDUN_KOKO, |
---|
365 | Price = hinta, |
---|
366 | Animation = new Animation(ansaKuvat) |
---|
367 | }; |
---|
368 | } |
---|
369 | |
---|
370 | Upgrade LuoKultuuriPaivitys(Image kuva, int hinta) |
---|
371 | { |
---|
372 | return new CultureUpgrade |
---|
373 | { |
---|
374 | Image = kuva, |
---|
375 | Size = new Vector(0.5, 0.5) * RUUDUN_KOKO, |
---|
376 | Price = hinta |
---|
377 | }; |
---|
378 | } |
---|
379 | |
---|
380 | void LuoBarbaareja() |
---|
381 | { |
---|
382 | Barbaari barbaari = new Barbaari(RUUDUN_KOKO * 0.4, RUUDUN_KOKO * 0.4); |
---|
383 | barbaari.Color = Color.Red; |
---|
384 | barbaari.Position = spawn.Position; |
---|
385 | barbaari.Animation = new Animation(vihuKuvat) { FPS = 10 }; |
---|
386 | barbaari.Animation.Start(); |
---|
387 | barbaari.Location = spawn.Location; |
---|
388 | Add(barbaari); |
---|
389 | barbaarit.Add(barbaari); |
---|
390 | |
---|
391 | EtsiBarbaarinReitti(barbaari); |
---|
392 | } |
---|
393 | |
---|
394 | void EtsiBarbaarinReitti(Barbaari barbaari) |
---|
395 | { |
---|
396 | var kohteet = KultuuriHuoneidenPaikat(); |
---|
397 | barbaari.Kohde = kohteet[RandomGen.NextInt(kohteet.Count)]; |
---|
398 | barbaari.Reitti = FindPath(barbaari.Kohde, (barbaari.Location.Equals(spawn.Location)) ? spawn.Location : barbaari.Location); |
---|
399 | } |
---|
400 | |
---|
401 | public List<Point> KultuuriHuoneidenPaikat() |
---|
402 | { |
---|
403 | return RuutujenPaikat().Select(GetRoom).Where(r => r.Upgrade != null && r.Upgrade is CultureUpgrade).Select(r => r.Location).ToList(); |
---|
404 | } |
---|
405 | |
---|
406 | void Sykli() |
---|
407 | { |
---|
408 | // Päivitetään huoneiden päivityksiä. |
---|
409 | RuutujenPaikat().Select(GetRoom).Where(r => r.Upgrade != null).ToList().ForEach(r => r.Upgrade.SykliPaivitys()); |
---|
410 | |
---|
411 | // Päivitetään barbaareja. |
---|
412 | foreach (var barbaari in barbaarit) |
---|
413 | { |
---|
414 | if (barbaari.Reitti.Count == 0) |
---|
415 | { |
---|
416 | EtsiBarbaarinReitti(barbaari); //Etsitään uusi reitti poiston sijaan. |
---|
417 | continue; |
---|
418 | } |
---|
419 | |
---|
420 | Point seuraavaPaikka = barbaari.Reitti[0]; |
---|
421 | barbaari.Reitti.RemoveAt(0); |
---|
422 | Barbaari b = barbaari; |
---|
423 | barbaari.MoveTo(huoneet[seuraavaPaikka.X, seuraavaPaikka.Y].Position, 100, () => SyklinPaatteeksi(b, seuraavaPaikka)); |
---|
424 | } |
---|
425 | |
---|
426 | // Tarkistetaan onko barbaariaalto jo ohi. |
---|
427 | if (KierrosKaynnissa && barbaarit.Count == 0 && barbaariAjastin.Times == barbaariAjastin.Times.MinValue) |
---|
428 | { |
---|
429 | KierrosKaynnissa = false; |
---|
430 | |
---|
431 | // Annetaan pelaajalle kultuuripisteet. |
---|
432 | foreach (var huone in KultuuriHuoneidenPaikat().Select(GetRoom)) |
---|
433 | { |
---|
434 | CultureUpgrade upg = huone.Upgrade as CultureUpgrade; |
---|
435 | if (upg == null) |
---|
436 | continue; |
---|
437 | |
---|
438 | kultuuri.Value += upg.Culture; |
---|
439 | Label ilmoitus = new Label("+" + upg.Culture); |
---|
440 | ilmoitus.TextColor = Color.HotPink; |
---|
441 | ilmoitus.Color = Color.Black; |
---|
442 | ilmoitus.Position = Camera.WorldToScreen(huone.Position); |
---|
443 | Add(ilmoitus); |
---|
444 | |
---|
445 | double kohdeY = ilmoitus.Y + 50; |
---|
446 | var liikutusAjastin = new Timer(); |
---|
447 | liikutusAjastin.Interval = 0.02; |
---|
448 | liikutusAjastin.Timeout += delegate |
---|
449 | { |
---|
450 | ilmoitus.Y += (kohdeY - ilmoitus.Y)*0.05; |
---|
451 | }; |
---|
452 | liikutusAjastin.Start(); |
---|
453 | |
---|
454 | ilmoitus.LifetimeLeft = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
455 | ilmoitus.Destroyed += liikutusAjastin.Stop; |
---|
456 | } |
---|
457 | } |
---|
458 | } |
---|
459 | |
---|
460 | void SyklinPaatteeksi(Barbaari barbaari, Point uusiPaikka) |
---|
461 | { |
---|
462 | // Barbaari saapui juuri uusiPaikka kohdassa olevaan huoneeseen. |
---|
463 | // Tässä pitäisi katsoa mitä huoneessa tapahtuu. |
---|
464 | barbaari.Location = uusiPaikka; |
---|
465 | |
---|
466 | Room huone = huoneet[uusiPaikka.X, uusiPaikka.Y]; |
---|
467 | |
---|
468 | if (huone.Upgrade != null) |
---|
469 | { |
---|
470 | huone.Upgrade.Invasion(this, barbaari, huone); |
---|
471 | } |
---|
472 | } |
---|
473 | |
---|
474 | void Kontrollit() |
---|
475 | { |
---|
476 | IsMouseVisible = true; |
---|
477 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
478 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, Begin, null); |
---|
479 | |
---|
480 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, SeuraavaAalto, "Anna kivan barbaariaallon tulla"); |
---|
481 | } |
---|
482 | |
---|
483 | void SeuraavaAalto() |
---|
484 | { |
---|
485 | if (KierrosKaynnissa) return; |
---|
486 | |
---|
487 | barbaariAjastin.Start(barbaariMaara); |
---|
488 | barbaariMaara += 2; |
---|
489 | KierrosKaynnissa = true; |
---|
490 | } |
---|
491 | |
---|
492 | void LuoSpawn() |
---|
493 | { |
---|
494 | spawn = huoneet[(int)(huoneet.GetLength(0) * 0.5), 0]; |
---|
495 | spawn.Dug = true; |
---|
496 | |
---|
497 | Direction oviSuunta = Direction.Down; |
---|
498 | spawn.Walls[oviSuunta].Image = reikaSeinaKuva; |
---|
499 | |
---|
500 | Light valo = new Light(); |
---|
501 | valo.Position = spawn.Position; |
---|
502 | valo.Intensity = 1; |
---|
503 | valo.Distance = 40; |
---|
504 | Add(valo); |
---|
505 | } |
---|
506 | |
---|
507 | void RoomPressed(Room huone) |
---|
508 | { |
---|
509 | digStart = huone.Location; |
---|
510 | digging = true; |
---|
511 | digArrowHead.IsVisible = digArrow.IsVisible = true; |
---|
512 | } |
---|
513 | |
---|
514 | void RoomReleased(Room kohdeHuone) |
---|
515 | { |
---|
516 | digging = false; |
---|
517 | digArrowHead.IsVisible = digArrow.IsVisible = false; |
---|
518 | if (!CanDig()) return; |
---|
519 | |
---|
520 | int dx = kohdeHuone.Location.X - digStart.X; |
---|
521 | int dy = kohdeHuone.Location.Y - digStart.Y; |
---|
522 | Point[] kaivettavatPaikat = RuudutSuoralta(digStart, dx, dy).ToArray(); |
---|
523 | for (int i = 0; i < kaivettavatPaikat.Length - 1; i++) |
---|
524 | { |
---|
525 | Dig(GetRoom(kaivettavatPaikat[i]), GetRoom(kaivettavatPaikat[i + 1])); |
---|
526 | } |
---|
527 | |
---|
528 | // Päivitetään huoneiden kultuuri-infot. |
---|
529 | PaivitaHuoneidenKultuurit(); |
---|
530 | } |
---|
531 | |
---|
532 | void Dig(Room alku, Room kohde) |
---|
533 | { |
---|
534 | // Hienot partikkeliefektit. |
---|
535 | if (!alku.Dug) |
---|
536 | LuoKiviPartikkelit(alku.Position); |
---|
537 | if (!kohde.Dug) |
---|
538 | LuoKiviPartikkelit(kohde.Position); |
---|
539 | |
---|
540 | // Merkataan huoneet kaivetuksi. |
---|
541 | alku.Dug = kohde.Dug = true; |
---|
542 | |
---|
543 | // Reiät seinään. |
---|
544 | Direction oviSuunta = (kohde.Position - alku.Position).Angle.MainDirection; |
---|
545 | Direction toinenOviSuunta = Direction.Inverse(oviSuunta); |
---|
546 | alku.Walls[oviSuunta].Image = reikaSeinaKuva; |
---|
547 | kohde.Walls[toinenOviSuunta].Image = reikaSeinaKuva; |
---|
548 | } |
---|
549 | |
---|
550 | Room CreateRoom(Point paikka) |
---|
551 | { |
---|
552 | Room huone = new Room(paikka); |
---|
553 | huone.Image = lattiaKuva; |
---|
554 | huone.Position = new Vector(paikka.X - huoneet.GetLength(0) / 2, paikka.Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO; |
---|
555 | huone.Position += huoneSiirtyma; |
---|
556 | foreach (var suunta in Suunnat()) |
---|
557 | huone.Walls[suunta] = CreateWall(huone.Position, suunta); |
---|
558 | Add(huone, -2); |
---|
559 | huone.Roof = new GameObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
560 | huone.Roof.Image = kiviKuva; |
---|
561 | huone.Roof.Position = huone.Position; |
---|
562 | Add(huone.Roof, 1); |
---|
563 | |
---|
564 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AsetaPaivitys, "Asetetaan ostettu päivitys paikoilleen", huone); |
---|
565 | Mouse.Listen(MouseButton.Right, ButtonState.Pressed, delegate { ostamassa = null; }, "Perutaan ostos"); |
---|
566 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Right, ButtonState.Pressed, PoistaPaivitys, "Poistetaan asetettu päivitys", huone); |
---|
567 | |
---|
568 | return huone; |
---|
569 | } |
---|
570 | |
---|
571 | private void PoistaPaivitys(Room huone) |
---|
572 | { |
---|
573 | if (huone.Upgrade != null) |
---|
574 | { |
---|
575 | huone.Upgrade.Destroy(); |
---|
576 | } |
---|
577 | } |
---|
578 | |
---|
579 | void AsetaPaivitys(Room huone) |
---|
580 | { |
---|
581 | if (ostamassa != null && huone.Dug && kultuuri.Value >= ostamassa.Price) |
---|
582 | { |
---|
583 | kultuuri.Value -= ostamassa.Price; |
---|
584 | |
---|
585 | // Lisätään päivitys huoneeseen. |
---|
586 | huone.Upgrade = ostamassa; |
---|
587 | Add(huone.Upgrade, -1); |
---|
588 | huone.Upgrade.Position = huone.Position; |
---|
589 | huone.Upgrade.Built(this); |
---|
590 | |
---|
591 | ostamassa = null; |
---|
592 | PaivitaHuoneenKultuuri(huone); |
---|
593 | } |
---|
594 | } |
---|
595 | |
---|
596 | void PaivitaHuoneidenKultuurit() |
---|
597 | { |
---|
598 | RuutujenPaikat().Select(GetRoom).ToList().ForEach(PaivitaHuoneenKultuuri); // :D ;___;; MIKSI <- koska pystyn |
---|
599 | } |
---|
600 | |
---|
601 | void PaivitaHuoneenKultuuri(Room room) |
---|
602 | { |
---|
603 | if (room != null && room.Upgrade != null && room.Upgrade is CultureUpgrade) |
---|
604 | { |
---|
605 | var upg = room.Upgrade as CultureUpgrade; |
---|
606 | |
---|
607 | List<Point> polku = FindPath(room.Location, spawn.Location); |
---|
608 | upg.Culture.Value = Math.Max(0, 150 - 5 * polku.Count); |
---|
609 | } |
---|
610 | } |
---|
611 | |
---|
612 | GameObject CreateWall(Vector paikka, Direction suunta) |
---|
613 | { |
---|
614 | GameObject wall = new GameObject(RUUDUN_KOKO + 2, RUUDUN_KOKO + 2); |
---|
615 | wall.Position = paikka; |
---|
616 | wall.Image = seinaKuva; |
---|
617 | wall.Angle = suunta.Angle; |
---|
618 | Add(wall, 0); |
---|
619 | return wall; |
---|
620 | } |
---|
621 | |
---|
622 | bool CanDig() |
---|
623 | { |
---|
624 | Room kohdeHuone = GetRoom(MuunnaJypelista(Mouse.PositionOnWorld)); |
---|
625 | if (kohdeHuone == null) |
---|
626 | { |
---|
627 | return false; |
---|
628 | } |
---|
629 | |
---|
630 | int dx = Math.Abs(kohdeHuone.Location.X - digStart.X); |
---|
631 | int dy = Math.Abs(kohdeHuone.Location.Y - digStart.Y); |
---|
632 | return (dx > 0 && dy == 0) || (dy > 0 && dx == 0); |
---|
633 | } |
---|
634 | |
---|
635 | #region Reitinlöytö |
---|
636 | |
---|
637 | List<Point> FindPath(Point alku, Point loppu) |
---|
638 | { |
---|
639 | if (GetRoom(alku) == null || GetRoom(loppu) == null) |
---|
640 | return new List<Point>(); |
---|
641 | |
---|
642 | bool[,] walkable = new bool[huoneet.GetLength(0), huoneet.GetLength(1)]; |
---|
643 | foreach (var paikka in RuutujenPaikat()) |
---|
644 | { |
---|
645 | walkable[paikka.X, paikka.Y] = huoneet[paikka.X, paikka.Y].Dug; |
---|
646 | } |
---|
647 | var finder = new AStar.PathFinder(new AStar.SearchParameters(loppu, alku, walkable), OviTarkistus); |
---|
648 | return finder.FindPath(); |
---|
649 | } |
---|
650 | |
---|
651 | bool OviTarkistus(Point a, Point b) |
---|
652 | { |
---|
653 | Room ra = GetRoom(a); |
---|
654 | Room rb = GetRoom(b); |
---|
655 | Direction suunta = (new Vector(b.X, b.Y) - new Vector(a.X, a.Y)).Angle.MainDirection; |
---|
656 | if (ra != null && rb != null) |
---|
657 | { |
---|
658 | return ra.Walls[suunta].Image == reikaSeinaKuva && rb.Walls[Direction.Inverse(suunta)].Image == reikaSeinaKuva; |
---|
659 | } |
---|
660 | return false; |
---|
661 | } |
---|
662 | |
---|
663 | #endregion |
---|
664 | |
---|
665 | #region Extra Juttuja |
---|
666 | |
---|
667 | IEnumerable<Direction> Suunnat() |
---|
668 | { |
---|
669 | yield return Direction.Left; |
---|
670 | yield return Direction.Right; |
---|
671 | yield return Direction.Up; |
---|
672 | yield return Direction.Down; |
---|
673 | } |
---|
674 | |
---|
675 | IEnumerable<Point> RuutujenPaikat() |
---|
676 | { |
---|
677 | return from y in Enumerable.Range(0, huoneet.GetLength(1)) |
---|
678 | from x in Enumerable.Range(0, huoneet.GetLength(0)) |
---|
679 | select new Point(x, y); |
---|
680 | } |
---|
681 | |
---|
682 | /// <summary> |
---|
683 | /// Palauttaa ruutuja suoralta pätkältä dx ja dy verran alkaen pisteestä "alku". |
---|
684 | /// dx tai dy pitää olla nolla. |
---|
685 | /// </summary> |
---|
686 | IEnumerable<Point> RuudutSuoralta(Point alku, int dx, int dy) |
---|
687 | { |
---|
688 | if (dx != 0) |
---|
689 | { |
---|
690 | for (int i = 0; i < Math.Abs(dx) + 1; i++) |
---|
691 | { |
---|
692 | yield return new Point(alku.X + i * Math.Sign(dx), alku.Y); |
---|
693 | } |
---|
694 | yield break; |
---|
695 | } |
---|
696 | if (dy != 0) |
---|
697 | { |
---|
698 | for (int i = 0; i < Math.Abs(dy) + 1; i++) |
---|
699 | { |
---|
700 | yield return new Point(alku.X, alku.Y + i * Math.Sign(dy)); |
---|
701 | } |
---|
702 | } |
---|
703 | } |
---|
704 | |
---|
705 | Room GetRoom(Point paikka) |
---|
706 | { |
---|
707 | if (paikka.X >= 0 && paikka.X < huoneet.GetLength(0) && paikka.Y >= 0 && paikka.Y < huoneet.GetLength(1)) |
---|
708 | { |
---|
709 | return huoneet[paikka.X, paikka.Y]; |
---|
710 | } |
---|
711 | return null; |
---|
712 | } |
---|
713 | |
---|
714 | /// <summary> |
---|
715 | /// Muuntaa Jypeli-koordinaatin peliruudukon koordinaatiksi. |
---|
716 | /// </summary> |
---|
717 | Point MuunnaJypelista(Vector paikka) |
---|
718 | { |
---|
719 | Vector siirrettyOrigo = (paikka - huoneSiirtyma) + RUUDUN_KOKO * (0.5 * new Vector(huoneet.GetLength(0), huoneet.GetLength(1)) + new Vector(0.5, 0.5)); |
---|
720 | Vector wtf = new Vector(siirrettyOrigo.X < 0 ? -1 : 0, siirrettyOrigo.Y < 0 ? -1 : 0); |
---|
721 | Vector valmis = wtf + siirrettyOrigo / RUUDUN_KOKO; |
---|
722 | return new Point((int)valmis.X, (int)valmis.Y); |
---|
723 | } |
---|
724 | |
---|
725 | public void LuoLentavaPartikkeli(Vector alkupaikka, Image kuva, double koko, int maara, bool veri = false) |
---|
726 | { |
---|
727 | // Feikki 3D partikkeli juttu. |
---|
728 | // Heittää ilmaan GameObjekteja joiden alla on varjo. |
---|
729 | |
---|
730 | // VAROITUS: SISÄLTÄÄ JÄRKYTTÄVÄÄ KOODIA |
---|
731 | |
---|
732 | for (int i = 0; i < maara; i++) |
---|
733 | { |
---|
734 | GameObject partikkeli = new GameObject(koko, koko); |
---|
735 | partikkeli.Image = kuva; |
---|
736 | partikkeli.Position = alkupaikka + RandomGen.NextVector(0.0, RUUDUN_KOKO * 0.4); |
---|
737 | Add(partikkeli, 3); |
---|
738 | |
---|
739 | GameObject varjo = new GameObject(koko, koko / 2.0); |
---|
740 | varjo.Position = partikkeli.Position; |
---|
741 | varjo.Shape = Shape.Circle; |
---|
742 | varjo.Color = Color.Lerp(Color.Black, Color.Transparent, 0.5); |
---|
743 | Add(varjo, 2); |
---|
744 | |
---|
745 | Vector paikka = partikkeli.Position; |
---|
746 | Vector nopeus = RandomGen.NextVector(0.2, 3.0); |
---|
747 | nopeus.Y *= 0.3; |
---|
748 | double g = -0.2; // painovoima |
---|
749 | double z = 0.0; // sijainti z-akselilla |
---|
750 | double vz = RandomGen.NextDouble(3.5, 4.5); // nopeus z-akselilla |
---|
751 | double angularVelocity = RandomGen.NextDouble(-1.0, 1.0) * 8; |
---|
752 | |
---|
753 | var verenLuontiAjastin = veri ? new Timer() : null; |
---|
754 | |
---|
755 | var ajastin = new Timer(); |
---|
756 | ajastin.Interval = 0.02; |
---|
757 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
758 | { |
---|
759 | vz += g; |
---|
760 | z += vz; |
---|
761 | paikka += nopeus; |
---|
762 | partikkeli.Position = paikka + new Vector(0.0, 1.0) * z; |
---|
763 | partikkeli.Angle += Angle.FromDegrees(angularVelocity); |
---|
764 | varjo.Position = paikka; |
---|
765 | |
---|
766 | if (z < 0.0) |
---|
767 | { |
---|
768 | ajastin.Stop(); |
---|
769 | partikkeli.Destroy(); |
---|
770 | varjo.Destroy(); |
---|
771 | if (verenLuontiAjastin != null) |
---|
772 | verenLuontiAjastin.Stop(); |
---|
773 | } |
---|
774 | }; |
---|
775 | ajastin.Start(); |
---|
776 | |
---|
777 | if (verenLuontiAjastin != null) |
---|
778 | { |
---|
779 | verenLuontiAjastin.Interval = 0.1; |
---|
780 | verenLuontiAjastin.Timeout += delegate |
---|
781 | { |
---|
782 | GameObject veriPartikkeli = new GameObject(3, 3); |
---|
783 | veriPartikkeli.Color = Color.DarkRed; |
---|
784 | Add(veriPartikkeli, 2); |
---|
785 | |
---|
786 | Vector veriPaikka = paikka; |
---|
787 | double veriZ = z; |
---|
788 | double veriVz = 0.0; |
---|
789 | |
---|
790 | var veriPaivitysAjastin = new Timer(); |
---|
791 | veriPaivitysAjastin.Interval = 0.02; |
---|
792 | veriPaivitysAjastin.Timeout += delegate |
---|
793 | { |
---|
794 | veriVz += g; |
---|
795 | veriZ += veriVz; |
---|
796 | veriPartikkeli.Position = veriPaikka + new Vector(0.0, 1.0) * veriZ; |
---|
797 | |
---|
798 | if (veriZ < 0.0) |
---|
799 | { |
---|
800 | veriPaivitysAjastin.Stop(); |
---|
801 | veriPartikkeli.Destroy(); |
---|
802 | } |
---|
803 | }; |
---|
804 | veriPaivitysAjastin.Start(); |
---|
805 | }; |
---|
806 | verenLuontiAjastin.Start(); |
---|
807 | } |
---|
808 | } |
---|
809 | } |
---|
810 | |
---|
811 | void LuoKiviPartikkelit(Vector alkupaikka) |
---|
812 | { |
---|
813 | LuoLentavaPartikkeli(alkupaikka, partikkeliKuva, 25, 6); |
---|
814 | } |
---|
815 | |
---|
816 | public void Splatter(Vector alkupaikka) |
---|
817 | { |
---|
818 | LuoLentavaPartikkeli(alkupaikka, taideVeri, 8, 10, true); |
---|
819 | } |
---|
820 | |
---|
821 | protected override void Update(Time time) |
---|
822 | { |
---|
823 | if (digging) |
---|
824 | { |
---|
825 | Color vari = CanDig() ? Color.White : Color.Red; |
---|
826 | Vector alku = huoneet[digStart.X, digStart.Y].Position; |
---|
827 | Vector loppu = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
828 | Vector suunta = loppu - alku; |
---|
829 | double pituus = suunta.Magnitude; |
---|
830 | if (pituus <= 2) pituus = 2; |
---|
831 | |
---|
832 | digArrow.Color = vari; |
---|
833 | digArrow.Position = alku + suunta * 0.5; |
---|
834 | digArrow.Angle = suunta.Angle; |
---|
835 | digArrow.Width = pituus; |
---|
836 | |
---|
837 | digArrowHead.Color = vari; |
---|
838 | digArrowHead.Position = alku + suunta; |
---|
839 | digArrowHead.Angle = suunta.Angle - Angle.FromDegrees(90); |
---|
840 | } |
---|
841 | |
---|
842 | base.Update(time); |
---|
843 | } |
---|
844 | |
---|
845 | protected override void Paint(Canvas canvas) |
---|
846 | { |
---|
847 | canvas.BrushColor = Color.Purple; |
---|
848 | |
---|
849 | var points = FindPath(new Point(6, 0), MuunnaJypelista(Mouse.PositionOnWorld)); |
---|
850 | for (int i = 0; i < points.Count - 1; i++) |
---|
851 | { |
---|
852 | Vector v = huoneSiirtyma + new Vector(points[i].X - huoneet.GetLength(0) / 2, points[i].Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO; |
---|
853 | Vector v2 = huoneSiirtyma + new Vector(points[i + 1].X - huoneet.GetLength(0) / 2, points[i + 1].Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO; |
---|
854 | canvas.DrawLine(v, v2); |
---|
855 | } |
---|
856 | |
---|
857 | base.Paint(canvas); |
---|
858 | } |
---|
859 | |
---|
860 | #endregion |
---|
861 | } |
---|