1 | using System; |
---|
2 | using System.Linq; |
---|
3 | using System.Collections.Generic; |
---|
4 | using Jypeli; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | using Jypeli.Controls; |
---|
7 | using Jypeli.Effects; |
---|
8 | using Jypeli.Widgets; |
---|
9 | using Point = Microsoft.Xna.Framework.Point; |
---|
10 | |
---|
11 | /* Tässä on jotain dokumentaation tapaista: |
---|
12 | * |
---|
13 | * Layerit |
---|
14 | * 3 - Kaivuunuoli ja partikkeliefektit |
---|
15 | * 2 - Partikkelien varjot |
---|
16 | * 1 - Huoneiden katto |
---|
17 | * 0 - Huoneiden seinät ja barbaarit |
---|
18 | * -1 - Päivitykset |
---|
19 | * -2 - Huone (eli lattiat siis) |
---|
20 | */ |
---|
21 | |
---|
22 | /// <summary> |
---|
23 | /// Päivitys joka voi olla huoneessa. |
---|
24 | /// </summary> |
---|
25 | abstract class Upgrade : GameObject // Tämä on abstrakti luokka, koska tästä ei ole tarkoitus luoda instanssia suoraan. |
---|
26 | { |
---|
27 | public int Price { get; set; } |
---|
28 | |
---|
29 | public Upgrade() |
---|
30 | : base(Dungeon.RUUDUN_KOKO, Dungeon.RUUDUN_KOKO) |
---|
31 | { |
---|
32 | } |
---|
33 | |
---|
34 | /// <summary> |
---|
35 | /// Tätä kutsutaan kun päivitys on rakennettu huoneeseen. |
---|
36 | /// </summary> |
---|
37 | public virtual void Built(Dungeon peli) { } |
---|
38 | } |
---|
39 | |
---|
40 | class TrapUpgrade : Upgrade |
---|
41 | { |
---|
42 | public int Damage { get; set; } |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | class CultureUpgrade : Upgrade |
---|
46 | { |
---|
47 | // Tämän päivityksen antama kultuurin määrä. |
---|
48 | public IntMeter Culture { get; set; } |
---|
49 | |
---|
50 | // Label joka näyttää päivityksen antaman kultuurin määrän. |
---|
51 | public Label KultuuriNaytto { get; set; } |
---|
52 | |
---|
53 | public override void Built(Dungeon peli) |
---|
54 | { |
---|
55 | base.Built(peli); |
---|
56 | |
---|
57 | Culture = new IntMeter(0, 0, 1000); |
---|
58 | |
---|
59 | // Luodaan kultuurin ilmaisin. |
---|
60 | KultuuriNaytto = new Label("asd"); |
---|
61 | KultuuriNaytto.TextColor = Color.HotPink; |
---|
62 | KultuuriNaytto.Color = Color.Black; |
---|
63 | KultuuriNaytto.Position = this.Position + new Vector(0, Dungeon.RUUDUN_KOKO * 0.5); |
---|
64 | KultuuriNaytto.BindTo(Culture); |
---|
65 | peli.Add(KultuuriNaytto); |
---|
66 | |
---|
67 | // Näytetään kultuurin määrä kun hiiri on päivityksen päällä. |
---|
68 | var kuuntelija = peli.Mouse.ListenMovement(0.1, _ => KultuuriNaytto.IsVisible = peli.Mouse.IsCursorOn(this), null); |
---|
69 | |
---|
70 | this.Destroyed += delegate |
---|
71 | { |
---|
72 | KultuuriNaytto.Destroy(); |
---|
73 | kuuntelija.Destroy(); |
---|
74 | }; |
---|
75 | } |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | class Room : GameObject |
---|
79 | { |
---|
80 | // Sijainti pelin ruudukossa. |
---|
81 | public Point Location { get; set; } |
---|
82 | |
---|
83 | // Päällä näkyvä "katto" kun huone ei ole vielä kaivettu. |
---|
84 | public GameObject Roof { get; set; } |
---|
85 | |
---|
86 | // Neljä seinää, jotka on GameObjekteja. |
---|
87 | public Dictionary<Direction, GameObject> Walls { get; set; } |
---|
88 | |
---|
89 | // Huoneen sisältämä päivitys. |
---|
90 | public Upgrade Upgrade { get; set; } |
---|
91 | |
---|
92 | private bool dug; // Onko huone kaivettu? |
---|
93 | public bool Dug |
---|
94 | { |
---|
95 | get { return dug; } |
---|
96 | set |
---|
97 | { |
---|
98 | dug = value; |
---|
99 | Roof.IsVisible = !Dug; |
---|
100 | } |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | public Room(Point paikka) |
---|
104 | : base(Dungeon.RUUDUN_KOKO, Dungeon.RUUDUN_KOKO) |
---|
105 | { |
---|
106 | Walls = new Dictionary<Direction, GameObject>(); |
---|
107 | Location = paikka; |
---|
108 | } |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | public class Barbaari : GameObject |
---|
112 | { |
---|
113 | public Barbaari(double width, double height) |
---|
114 | :base(width, height) |
---|
115 | { } |
---|
116 | |
---|
117 | public int Askel { get; set; } |
---|
118 | |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | public class Dungeon : PhysicsGame |
---|
122 | { |
---|
123 | public const int RUUDUN_KOKO = 64; |
---|
124 | |
---|
125 | #region Kuvat |
---|
126 | Image lattiaKuva = LoadImage("floor"); |
---|
127 | Image seinaKuva = LoadImage("wall"); |
---|
128 | Image reikaSeinaKuva = LoadImage("wallhole"); |
---|
129 | Image kiviKuva = LoadImage("rock"); |
---|
130 | static Image kulttuuriKuva1 = LoadImage("es"); |
---|
131 | static Image kulttuuriKuva2 = LoadImage("nyan"); |
---|
132 | static Image kulttuuriKuva3 = LoadImage("spurdo"); |
---|
133 | Image[] kultuuriKuvat = new Image[] { kulttuuriKuva1, kulttuuriKuva2, kulttuuriKuva3 }; |
---|
134 | Image[] vihuKuvat = LoadImages((from i in Enumerable.Range(1, 10) select String.Format("v{0:0000}", i)).ToArray()); |
---|
135 | Image partikkeli = LoadImage("partikkeli"); |
---|
136 | #endregion |
---|
137 | |
---|
138 | int[] hinnat = new int[] { 100, 200, 300 }; |
---|
139 | private int barbaariMaara = 3; |
---|
140 | |
---|
141 | Room[,] huoneet; |
---|
142 | List<Room> kohteet = new List<Room>(); |
---|
143 | Room spawn; |
---|
144 | Timer barbaariAjastin = new Timer(); |
---|
145 | Upgrade ostamassa; |
---|
146 | Point digStart; // Huoneen sijainti, josta kaivuu aloitetaan. |
---|
147 | bool digging = false; |
---|
148 | |
---|
149 | GameObject digArrow; |
---|
150 | GameObject digArrowHead; |
---|
151 | |
---|
152 | IntMeter kulttuuri = new IntMeter(300, 0, 2000); |
---|
153 | |
---|
154 | int vaakaHuoneet = 12; |
---|
155 | int pystyHuoneet = 8; |
---|
156 | |
---|
157 | // Paljonko peliruudukko on siirtynyt origosta. |
---|
158 | Vector huoneSiirtyma = new Vector(-300, 0); |
---|
159 | |
---|
160 | public override void Begin() |
---|
161 | { |
---|
162 | ClearAll(); |
---|
163 | Kontrollit(); |
---|
164 | UlkoAsuRoskaa(); |
---|
165 | Kauppa(); |
---|
166 | Nuoli(); |
---|
167 | |
---|
168 | // Luodaan huoneet ruutuihin. |
---|
169 | huoneet = new Room[vaakaHuoneet, pystyHuoneet]; |
---|
170 | foreach (var paikka in RuutujenPaikat()) |
---|
171 | { |
---|
172 | var huone = CreateRoom(paikka); |
---|
173 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, () => RoomPressed(huone), null); |
---|
174 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Released, () => RoomReleased(huone), null); |
---|
175 | huoneet[paikka.X, paikka.Y] = huone; |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | LuoSpawn(); |
---|
179 | |
---|
180 | barbaariAjastin.Timeout += delegate { LuoBarbaareja(); }; |
---|
181 | barbaariAjastin.Interval = 3; |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void Nuoli() |
---|
185 | { |
---|
186 | digArrow = new GameObject(5, 5); |
---|
187 | digArrowHead = new GameObject(15, 15); |
---|
188 | digArrowHead.Shape = Shape.Triangle; |
---|
189 | digArrowHead.IsVisible = digArrow.IsVisible = false; |
---|
190 | Add(digArrow, 3); |
---|
191 | Add(digArrowHead, 3); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void UlkoAsuRoskaa() |
---|
195 | { |
---|
196 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
197 | |
---|
198 | Label rahat = new Label(); |
---|
199 | rahat.BindTo(kulttuuri); |
---|
200 | rahat.Position = new Vector(Level.Right + Level.Width * 0.2, Level.Bottom + Level.Height * 0.1); |
---|
201 | rahat.TextColor = Color.White; |
---|
202 | rahat.IntFormatString = "Käytettävää kulttuuria: {0:D3}"; |
---|
203 | Add(rahat); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void Kauppa() |
---|
207 | { |
---|
208 | for (int i = 0; i < kultuuriKuvat.Length; i++) |
---|
209 | { |
---|
210 | /* |
---|
211 | Point lokaatio = new Point(0, 0); |
---|
212 | |
---|
213 | Room kuva = new Room(lokaatio); |
---|
214 | kuva.Position = new Vector((Level.Right + Level.Width * 0.05), (Level.Top - Level.Height * 0.25 - (i * RUUDUN_KOKO))); |
---|
215 | kuva.Image = kultuuriKuvat[i]; |
---|
216 | kuva.Price = hinnat[i]; |
---|
217 | Add(kuva); |
---|
218 | |
---|
219 | Mouse.ListenOn(kuva, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, delegate(Room a) { ostettu = a; }, "Asetetaan ostettu huone paikoilleen", kuva); |
---|
220 | */ |
---|
221 | |
---|
222 | // Ostettavat päivitykset on nyt PushButtoneita huoneiden sijaan. |
---|
223 | |
---|
224 | PushButton kuva = new PushButton(kultuuriKuvat[i]); |
---|
225 | kuva.Size = new Vector(1, 1) * RUUDUN_KOKO; |
---|
226 | kuva.Position = new Vector((Level.Right + Level.Width * 0.05), (Level.Top - Level.Height * 0.25 - (i * RUUDUN_KOKO))); |
---|
227 | Add(kuva); |
---|
228 | |
---|
229 | int indeksi = i; // Alla oleva delegaatti vaatii uuden indeksi muuttujan toimiakseen. |
---|
230 | kuva.Clicked += delegate |
---|
231 | { |
---|
232 | ostamassa = LuoKultuuriPaivitys(kultuuriKuvat[indeksi], hinnat[indeksi]); |
---|
233 | }; |
---|
234 | |
---|
235 | Mouse.Listen(MouseButton.Right, ButtonState.Pressed, delegate() { ostamassa = null; }, "Perutaan ostos"); |
---|
236 | |
---|
237 | Label teksti = new Label(); |
---|
238 | teksti.Position = kuva.Position + new Vector((RUUDUN_KOKO * 1.2), 0); |
---|
239 | teksti.TextColor = Color.White; |
---|
240 | teksti.Text = hinnat[i].ToString(); |
---|
241 | Add(teksti); |
---|
242 | } |
---|
243 | } |
---|
244 | |
---|
245 | Upgrade LuoKultuuriPaivitys(Image kuva, int hinta) |
---|
246 | { |
---|
247 | CultureUpgrade upg = new CultureUpgrade(); |
---|
248 | upg.Image = kuva; |
---|
249 | upg.Size = new Vector(0.5, 0.5) * RUUDUN_KOKO; |
---|
250 | upg.Price = hinta; |
---|
251 | return upg; |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | void LuoBarbaareja() |
---|
255 | { |
---|
256 | Barbaari barbaari = new Barbaari(RUUDUN_KOKO * 0.4, RUUDUN_KOKO * 0.4); |
---|
257 | barbaari.Color = Color.Red; |
---|
258 | //barbaari.Position = RandomGen.NextVector(Level.Right, Level.Bottom, Level.Left, Level.Top); |
---|
259 | barbaari.Position = spawn.Position; |
---|
260 | barbaari.Animation = new Animation(vihuKuvat); |
---|
261 | barbaari.Animation.FPS = 10; |
---|
262 | barbaari.Animation.Start(); |
---|
263 | Add(barbaari); |
---|
264 | |
---|
265 | EtsiBarbaarinReitti(barbaari); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | void EtsiBarbaarinReitti(Barbaari barbaari) |
---|
269 | { |
---|
270 | Room kohde = kohteet[RandomGen.NextInt(kohteet.Count)]; |
---|
271 | |
---|
272 | List<Point> polku = FindPath(kohde.Location, spawn.Location); |
---|
273 | //polku.Reverse(); |
---|
274 | |
---|
275 | KuljePolkua(barbaari, polku); |
---|
276 | } |
---|
277 | |
---|
278 | void KuljePolkua(Barbaari barbaari, List<Point> polku) |
---|
279 | { |
---|
280 | |
---|
281 | Timer siirtoAjastin = new Timer(); |
---|
282 | siirtoAjastin.Interval = 2; |
---|
283 | siirtoAjastin.Timeout += delegate |
---|
284 | { |
---|
285 | barbaari.MoveTo(huoneet[polku[barbaari.Askel].X, polku[ barbaari.Askel++].Y].Position, 100); |
---|
286 | }; |
---|
287 | siirtoAjastin.Start(polku.Count); |
---|
288 | |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | void Kontrollit() |
---|
292 | { |
---|
293 | IsMouseVisible = true; |
---|
294 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
295 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, Begin, null); |
---|
296 | |
---|
297 | |
---|
298 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, SeuraavaAalto, "Anna kivan barbaariaallon tulla"); |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | void SeuraavaAalto() |
---|
302 | { |
---|
303 | barbaariMaara += 2; |
---|
304 | barbaariAjastin.Start(barbaariMaara); |
---|
305 | } |
---|
306 | |
---|
307 | void LuoSpawn() |
---|
308 | { |
---|
309 | spawn = huoneet[(int)(huoneet.GetLength(0) * 0.5), 0]; |
---|
310 | spawn.Dug = true; |
---|
311 | |
---|
312 | Direction oviSuunta = Direction.Down; |
---|
313 | spawn.Walls[oviSuunta].Image = reikaSeinaKuva; |
---|
314 | |
---|
315 | Light valo = new Light(); |
---|
316 | valo.Position = spawn.Position; |
---|
317 | valo.Intensity = 1; |
---|
318 | valo.Distance = 40; |
---|
319 | Add(valo); |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | void RoomPressed(Room huone) |
---|
323 | { |
---|
324 | digStart = huone.Location; |
---|
325 | digging = true; |
---|
326 | digArrowHead.IsVisible = digArrow.IsVisible = true; |
---|
327 | } |
---|
328 | |
---|
329 | void RoomReleased(Room kohdeHuone) |
---|
330 | { |
---|
331 | digging = false; |
---|
332 | digArrowHead.IsVisible = digArrow.IsVisible = false; |
---|
333 | if (CanDig()) |
---|
334 | { |
---|
335 | int dx = kohdeHuone.Location.X - digStart.X; |
---|
336 | int dy = kohdeHuone.Location.Y - digStart.Y; |
---|
337 | Point[] kaivettavatPaikat = RuudutSuoralta(digStart, dx, dy).ToArray(); |
---|
338 | MessageDisplay.Add("" + kaivettavatPaikat.Length); |
---|
339 | for (int i = 0; i < kaivettavatPaikat.Length - 1; i++) |
---|
340 | { |
---|
341 | Dig(GetRoom(kaivettavatPaikat[i]), GetRoom(kaivettavatPaikat[i + 1])); |
---|
342 | } |
---|
343 | |
---|
344 | //var alkuHuone = huoneet[digStart.X, digStart.Y]; |
---|
345 | |
---|
346 | // Päivitetään huoneiden kultuuri-infot. |
---|
347 | PaivitaHuoneidenKultuurit(); |
---|
348 | } |
---|
349 | } |
---|
350 | |
---|
351 | void Dig(Room alku, Room kohde) |
---|
352 | { |
---|
353 | // Hienot partikkeliefektit. |
---|
354 | if (!alku.Dug) |
---|
355 | LuoKiviPartikkelit(alku.Position); |
---|
356 | if (!kohde.Dug) |
---|
357 | LuoKiviPartikkelit(kohde.Position); |
---|
358 | |
---|
359 | // Merkataan huoneet kaivetuksi. |
---|
360 | alku.Dug = kohde.Dug = true; |
---|
361 | |
---|
362 | // Reiät seinään. |
---|
363 | Direction oviSuunta = (kohde.Position - alku.Position).Angle.MainDirection; |
---|
364 | Direction toinenOviSuunta = Direction.Inverse(oviSuunta); |
---|
365 | alku.Walls[oviSuunta].Image = reikaSeinaKuva; |
---|
366 | kohde.Walls[toinenOviSuunta].Image = reikaSeinaKuva; |
---|
367 | } |
---|
368 | |
---|
369 | Room CreateRoom(Point paikka) |
---|
370 | { |
---|
371 | Room huone = new Room(paikka); |
---|
372 | huone.Image = lattiaKuva; |
---|
373 | huone.Position = new Vector(paikka.X - huoneet.GetLength(0) / 2, paikka.Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO; |
---|
374 | huone.Position += huoneSiirtyma; |
---|
375 | foreach (var suunta in Suunnat()) |
---|
376 | huone.Walls[suunta] = CreateWall(huone.Position, suunta); |
---|
377 | Add(huone, -2); |
---|
378 | huone.Roof = new GameObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
379 | huone.Roof.Image = kiviKuva; |
---|
380 | huone.Roof.Position = huone.Position; |
---|
381 | Add(huone.Roof, 1); |
---|
382 | |
---|
383 | Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AsetaPaivitys, "Asetetaan ostettu päivitys paikoilleen", huone); |
---|
384 | |
---|
385 | return huone; |
---|
386 | } |
---|
387 | |
---|
388 | void AsetaPaivitys(Room huone) |
---|
389 | { |
---|
390 | if (ostamassa != null && huone.Dug && kulttuuri.Value >= ostamassa.Price) |
---|
391 | { |
---|
392 | kulttuuri.Value -= ostamassa.Price; |
---|
393 | |
---|
394 | // Lisätään päivitys huoneeseen. |
---|
395 | huone.Upgrade = ostamassa; |
---|
396 | Add(huone.Upgrade, -1); |
---|
397 | huone.Upgrade.Position = huone.Position; |
---|
398 | huone.Upgrade.Built(this); |
---|
399 | |
---|
400 | ostamassa = null; |
---|
401 | PaivitaHuoneenKultuuri(huone); |
---|
402 | } |
---|
403 | } |
---|
404 | |
---|
405 | void PaivitaHuoneidenKultuurit() |
---|
406 | { |
---|
407 | RuutujenPaikat().Select(GetRoom).ToList().ForEach(PaivitaHuoneenKultuuri); // :D |
---|
408 | } |
---|
409 | |
---|
410 | void PaivitaHuoneenKultuuri(Room room) |
---|
411 | { |
---|
412 | if (room != null && room.Upgrade != null && room.Upgrade is CultureUpgrade) |
---|
413 | { |
---|
414 | var upg = room.Upgrade as CultureUpgrade; |
---|
415 | |
---|
416 | List<Point> polku = FindPath(room.Location, spawn.Location); |
---|
417 | |
---|
418 | // TODO: Tässä pitäisi laskea kunnolla polun pituuden perusteella kultuurin määrä, nyt |
---|
419 | // se on vain suoraan polun pituus. |
---|
420 | upg.Culture.Value = polku.Count; |
---|
421 | |
---|
422 | kohteet.Add(room); |
---|
423 | } |
---|
424 | } |
---|
425 | |
---|
426 | GameObject CreateWall(Vector paikka, Direction suunta) |
---|
427 | { |
---|
428 | GameObject wall = new GameObject(RUUDUN_KOKO + 2, RUUDUN_KOKO + 2); |
---|
429 | wall.Position = paikka; |
---|
430 | wall.Image = seinaKuva; |
---|
431 | wall.Angle = suunta.Angle; |
---|
432 | Add(wall, 0); |
---|
433 | return wall; |
---|
434 | } |
---|
435 | |
---|
436 | bool CanDig() |
---|
437 | { |
---|
438 | Room kohdeHuone = GetRoom(MuunnaJypelista(Mouse.PositionOnWorld)); |
---|
439 | if (kohdeHuone == null) |
---|
440 | { |
---|
441 | return false; |
---|
442 | } |
---|
443 | |
---|
444 | int dx = Math.Abs(kohdeHuone.Location.X - digStart.X); |
---|
445 | int dy = Math.Abs(kohdeHuone.Location.Y - digStart.Y); |
---|
446 | return (dx > 0 && dy == 0) || (dy > 0 && dx == 0); |
---|
447 | } |
---|
448 | |
---|
449 | #region Reitinlöytö |
---|
450 | |
---|
451 | List<Point> FindPath(Point alku, Point loppu) |
---|
452 | { |
---|
453 | if (GetRoom(alku) == null || GetRoom(loppu) == null) |
---|
454 | return new List<Point>(); |
---|
455 | |
---|
456 | bool[,] walkable = new bool[huoneet.GetLength(0), huoneet.GetLength(1)]; |
---|
457 | foreach (var paikka in RuutujenPaikat()) |
---|
458 | { |
---|
459 | walkable[paikka.X, paikka.Y] = huoneet[paikka.X, paikka.Y].Dug; |
---|
460 | } |
---|
461 | var finder = new AStar.PathFinder(new AStar.SearchParameters(loppu, alku, walkable), OviTarkistus); |
---|
462 | return finder.FindPath(); |
---|
463 | } |
---|
464 | |
---|
465 | bool OviTarkistus(Point a, Point b) |
---|
466 | { |
---|
467 | Room ra = GetRoom(a); |
---|
468 | Room rb = GetRoom(b); |
---|
469 | Direction suunta = (new Vector(b.X, b.Y) - new Vector(a.X, a.Y)).Angle.MainDirection; |
---|
470 | if (ra != null && rb != null) |
---|
471 | { |
---|
472 | return ra.Walls[suunta].Image == reikaSeinaKuva && rb.Walls[Direction.Inverse(suunta)].Image == reikaSeinaKuva; |
---|
473 | } |
---|
474 | return false; |
---|
475 | } |
---|
476 | |
---|
477 | #endregion |
---|
478 | |
---|
479 | #region Extra Juttuja |
---|
480 | |
---|
481 | IEnumerable<Direction> Suunnat() |
---|
482 | { |
---|
483 | yield return Direction.Left; |
---|
484 | yield return Direction.Right; |
---|
485 | yield return Direction.Up; |
---|
486 | yield return Direction.Down; |
---|
487 | } |
---|
488 | |
---|
489 | IEnumerable<Point> RuutujenPaikat() |
---|
490 | { |
---|
491 | return from y in Enumerable.Range(0, huoneet.GetLength(1)) |
---|
492 | from x in Enumerable.Range(0, huoneet.GetLength(0)) |
---|
493 | select new Point(x, y); |
---|
494 | } |
---|
495 | |
---|
496 | /// <summary> |
---|
497 | /// Palauttaa ruutuja suoralta pätkältä dx ja dy verran alkaen pisteestä "alku". |
---|
498 | /// dx tai dy pitää olla nolla. |
---|
499 | /// </summary> |
---|
500 | IEnumerable<Point> RuudutSuoralta(Point alku, int dx, int dy) |
---|
501 | { |
---|
502 | if (dx != 0) |
---|
503 | { |
---|
504 | for (int i = 0; i < Math.Abs(dx) + 1; i++) |
---|
505 | { |
---|
506 | yield return new Point(alku.X + i * Math.Sign(dx), alku.Y); |
---|
507 | } |
---|
508 | yield break; |
---|
509 | } |
---|
510 | if (dy != 0) |
---|
511 | { |
---|
512 | for (int i = 0; i < Math.Abs(dy) + 1; i++) |
---|
513 | { |
---|
514 | yield return new Point(alku.X, alku.Y + i * Math.Sign(dy)); |
---|
515 | } |
---|
516 | } |
---|
517 | } |
---|
518 | |
---|
519 | Room GetRoom(Point paikka) |
---|
520 | { |
---|
521 | if (paikka.X >= 0 && paikka.X < huoneet.GetLength(0) && paikka.Y >= 0 && paikka.Y < huoneet.GetLength(1)) |
---|
522 | { |
---|
523 | return huoneet[paikka.X, paikka.Y]; |
---|
524 | } |
---|
525 | return null; |
---|
526 | } |
---|
527 | |
---|
528 | /// <summary> |
---|
529 | /// Muuntaa Jypeli-koordinaatin peliruudukon koordinaatiksi. |
---|
530 | /// </summary> |
---|
531 | Point MuunnaJypelista(Vector paikka) |
---|
532 | { |
---|
533 | Vector siirrettyOrigo = (paikka - huoneSiirtyma) + RUUDUN_KOKO * (0.5 * new Vector(huoneet.GetLength(0), huoneet.GetLength(1)) + new Vector(0.5, 0.5)); |
---|
534 | Vector wtf = new Vector(siirrettyOrigo.X < 0 ? -1 : 0, siirrettyOrigo.Y < 0 ? -1 : 0); |
---|
535 | Vector valmis = wtf + siirrettyOrigo / RUUDUN_KOKO; |
---|
536 | return new Point((int)valmis.X, (int)valmis.Y); |
---|
537 | } |
---|
538 | |
---|
539 | void LuoKiviPartikkelit(Vector alkupaikka) |
---|
540 | { |
---|
541 | // Feikki 3D partikkeli juttu. |
---|
542 | // Heittää ilmaan GameObjekteja joiden alla on varjo. |
---|
543 | for (int i = 0; i < 6; i++) |
---|
544 | { |
---|
545 | GameObject p = new GameObject(25, 25); |
---|
546 | p.Image = partikkeli; |
---|
547 | p.Position = alkupaikka + RandomGen.NextVector(0.0, RUUDUN_KOKO * 0.4); |
---|
548 | Add(p, 3); |
---|
549 | |
---|
550 | GameObject varjo = new GameObject(20, 10); |
---|
551 | varjo.Position = p.Position; |
---|
552 | varjo.Shape = Shape.Circle; |
---|
553 | varjo.Color = Color.Lerp(Color.Black, Color.Transparent, 0.5); |
---|
554 | Add(varjo, 2); |
---|
555 | |
---|
556 | Vector paikka = p.Position; |
---|
557 | Vector nopeus = RandomGen.NextVector(0.2, 3.0); |
---|
558 | nopeus.Y *= 0.3; |
---|
559 | double g = -0.2; // painovoima |
---|
560 | double z = 0.0; // sijainti z-akselilla |
---|
561 | double vz = RandomGen.NextDouble(3.5, 4.5); // nopeus z-akselilla |
---|
562 | double angularVelocity = RandomGen.NextDouble(-1.0, 1.0) * 8; |
---|
563 | |
---|
564 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
565 | ajastin.Interval = 0.02; |
---|
566 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
567 | { |
---|
568 | vz += g; |
---|
569 | z += vz; |
---|
570 | paikka += nopeus; |
---|
571 | p.Position = paikka + new Vector(0.0, 1.0) * z; |
---|
572 | p.Angle += Angle.FromDegrees(angularVelocity); |
---|
573 | varjo.Position = paikka; |
---|
574 | |
---|
575 | if (z < 0.0) |
---|
576 | { |
---|
577 | ajastin.Stop(); |
---|
578 | p.Destroy(); |
---|
579 | varjo.Destroy(); |
---|
580 | } |
---|
581 | }; |
---|
582 | ajastin.Start(); |
---|
583 | } |
---|
584 | } |
---|
585 | |
---|
586 | protected override void Update(Time time) |
---|
587 | { |
---|
588 | if (digging) |
---|
589 | { |
---|
590 | Color vari = CanDig() ? Color.White : Color.Red; |
---|
591 | Vector alku = huoneet[digStart.X, digStart.Y].Position; |
---|
592 | Vector loppu = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
593 | Vector suunta = loppu - alku; |
---|
594 | double pituus = suunta.Magnitude; |
---|
595 | if (pituus <= 2) pituus = 2; |
---|
596 | |
---|
597 | digArrow.Color = vari; |
---|
598 | digArrow.Position = alku + suunta * 0.5; |
---|
599 | digArrow.Angle = suunta.Angle; |
---|
600 | digArrow.Width = pituus; |
---|
601 | |
---|
602 | digArrowHead.Color = vari; |
---|
603 | digArrowHead.Position = alku + suunta; |
---|
604 | digArrowHead.Angle = suunta.Angle - Angle.FromDegrees(90); |
---|
605 | } |
---|
606 | |
---|
607 | base.Update(time); |
---|
608 | } |
---|
609 | |
---|
610 | protected override void Paint(Canvas canvas) |
---|
611 | { |
---|
612 | canvas.BrushColor = Color.Purple; |
---|
613 | |
---|
614 | var points = FindPath(new Point(6, 0), MuunnaJypelista(Mouse.PositionOnWorld)); |
---|
615 | for (int i = 0; i < points.Count - 1; i++) |
---|
616 | { |
---|
617 | Vector v = huoneSiirtyma + new Vector(points[i].X - huoneet.GetLength(0) / 2, points[i].Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO; |
---|
618 | Vector v2 = huoneSiirtyma + new Vector(points[i + 1].X - huoneet.GetLength(0) / 2, points[i + 1].Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO; |
---|
619 | canvas.DrawLine(v, v2); |
---|
620 | } |
---|
621 | |
---|
622 | base.Paint(canvas); |
---|
623 | } |
---|
624 | |
---|
625 | #endregion |
---|
626 | } |
---|