source: 2015/24/ohjaajat/Dungeon/Dungeon/Dungeon/Dungeon.cs @ 5966

Revision 5966, 9.3 KB checked in by empaheik, 5 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Linq;
3using System.Collections.Generic;
4using Jypeli;
5using Jypeli.Assets;
6using Jypeli.Controls;
7using Jypeli.Effects;
8using Jypeli.Widgets;
9using Point = Microsoft.Xna.Framework.Point;
10
11class Room : GameObject
12{
13    // Sijainti pelin ruudukossa.
14    public Point Location { get; set; }
15
16    // Päällä näkyvä "katto" kun huone ei ole vielä kaivettu.
17    public GameObject Roof { get; set; }
18
19    // Neljä seinää, jotka on GameObjekteja.
20    public Dictionary<Direction, GameObject> Walls { get; set; }
21
22    public String Type { get; set; }
23
24    public int Damage { get; set; }
25
26    public int Culture { get; set; }
27
28    private bool dug; // Onko huone kaivettu?
29    public bool Dug
30    {
31        get { return dug; }
32        set
33        {
34            dug = value;
35            Roof.IsVisible = !Dug;
36        }
37    }
38
39    public Room(Point paikka)
40        : base(Dungeon.RUUDUN_KOKO, Dungeon.RUUDUN_KOKO)
41    {
42        Walls = new Dictionary<Direction, GameObject>();
43        Location = paikka;
44    }
45
46    public int Hinta { get; set; }
47
48}
49
50public class Dungeon : PhysicsGame
51{
52    public const int RUUDUN_KOKO = 64;
53
54    #region Kuvat
55    Image lattiaKuva = LoadImage("floor");
56    Image seinaKuva = LoadImage("wall");
57    Image reikaSeinaKuva = LoadImage("wallhole");
58    Image kiviKuva = LoadImage("rock");
59    static Image kulttuuriKuva1 = LoadImage("es");
60    static Image kulttuuriKuva2 = LoadImage("nyan");
61    static Image kulttuuriKuva3 = LoadImage("spurdo");
62    Image[] huoneKuvat = new Image[] { kulttuuriKuva1, kulttuuriKuva2, kulttuuriKuva3 };
63    #endregion
64
65    int[] hinnat = new int[] { 100, 200, 300 };
66    private int barbaariMaara = 3;
67
68    Room[,] huoneet;
69    Room spawn;
70    Timer barbaariAjastin = new Timer();
71    Room ostettu;
72    Point digStart; // Huoneen sijainti, josta kaivuu aloitetaan.
73    bool digging = false;
74
75    IntMeter kulttuuri = new IntMeter(300, 0, 2000);
76
77    int vaakaHuoneet = 12;
78    int pystyHuoneet = 8;
79
80    public override void Begin()
81    {
82        ClearAll();
83        Kontrollit();
84        UlkoAsuRoskaa();
85        Kauppa();
86
87        // Luodaan huoneet ruutuihin.
88        huoneet = new Room[vaakaHuoneet, pystyHuoneet];
89        foreach (var paikka in RuutujenPaikat())
90        {
91            var huone = CreateRoom(paikka);
92            Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, () => RoomPressed(huone), null);
93            Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Released, () => RoomReleased(huone), null);
94            huoneet[paikka.X, paikka.Y] = huone;
95        }
96
97        LuoSpawn();
98
99        barbaariAjastin.Timeout += delegate { LuoBarbaareja(); };
100        barbaariAjastin.Interval = 3;
101    }
102
103    void UlkoAsuRoskaa()
104    {
105        //Luodaan taustaolio
106        //GameObject tausta = new GameObject(vaakaHuoneet * RUUDUN_KOKO, pystyHuoneet * RUUDUN_KOKO);
107        //tausta.Color = Color.DarkBrown;
108        //tausta.Position -= new Vector(RUUDUN_KOKO * 0.5, RUUDUN_KOKO * 0.5);
109        //Add(tausta);
110
111        Level.Background.Color = Color.Black;
112
113        Label rahat = new Label();
114        rahat.BindTo(kulttuuri);
115        rahat.Position = new Vector(Level.Right + Level.Width * 0.2, Level.Bottom + Level.Height * 0.1);
116        rahat.TextColor = Color.White;
117        rahat.IntFormatString = "Käytettävää kulttuuria: {0:D3}";
118        Add(rahat);
119    }
120
121    void Kauppa()
122    {
123        for (int i = 0; i < huoneKuvat.Length; i++)
124        {
125            Point lokaatio = new Point(0, 0);
126
127            Room kuva = new Room(lokaatio);
128            kuva.Position = new Vector((Level.Right + Level.Width * 0.05), (Level.Top - Level.Height * 0.25 - (i * RUUDUN_KOKO)));
129            kuva.Image = huoneKuvat[i];
130            kuva.Hinta = hinnat[i];
131            Add(kuva);
132
133            Mouse.ListenOn(kuva, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, delegate(Room a) { ostettu = a; }, "Asetetaan ostettu huone paikoilleen", kuva);
134
135            Label teksti = new Label();
136            teksti.Position = kuva.Position + new Vector((RUUDUN_KOKO * 1.2), 0);
137            teksti.TextColor = Color.White;
138            teksti.Text = hinnat[i].ToString();
139            Add(teksti);
140        }
141    }
142
143    void LuoBarbaareja()
144    {
145        PhysicsObject barbaari = new PhysicsObject(RUUDUN_KOKO * 0.3, RUUDUN_KOKO * 0.3);
146        barbaari.Color = Color.Red;
147        //barbaari.Position = RandomGen.NextVector(Level.Right, Level.Bottom, Level.Left, Level.Top);
148        barbaari.Position = spawn.Position;
149        Add(barbaari);
150    }
151
152    void Kontrollit()
153    {
154        IsMouseVisible = true;
155        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
156        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, Begin, null);
157
158        Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, SeuraavaAalto, "Anna kivan barbaariaallon tulla");
159    }
160
161    void SeuraavaAalto()
162    {
163        barbaariMaara += 2;
164        barbaariAjastin.Start(barbaariMaara);
165    }
166
167    void LuoSpawn()
168    {
169        spawn = huoneet[(int)(huoneet.GetLength(0) * 0.5), 0];
170        spawn.Dug = true;
171
172        Direction oviSuunta = ((spawn.Position - new Vector(0, RUUDUN_KOKO * 0.5)).Angle.MainDirection);
173        spawn.Walls[oviSuunta].Image = reikaSeinaKuva;
174
175        Light valo = new Light();
176        valo.Position = spawn.Position;
177        valo.Intensity = 1;
178        valo.Distance = 40;
179        Add(valo);
180       
181    }
182
183    void RoomPressed(Room huone)
184    {
185        digStart = huone.Location;
186        digging = true;
187    }
188
189    void RoomReleased(Room kohdeHuone)
190    {
191        digging = false;
192        if (CanDig()) 
193        {
194            // Merkataan huoneet kaivetuksi.
195            var alkuHuone = huoneet[digStart.X, digStart.Y];
196            kohdeHuone.Dug = alkuHuone.Dug = true;
197
198            // Reiät seinään.
199            Direction oviSuunta = (kohdeHuone.Position - alkuHuone.Position).Angle.MainDirection;
200            Direction toinenOviSuunta = Direction.Inverse(oviSuunta);
201            alkuHuone.Walls[oviSuunta].Image = reikaSeinaKuva;
202            kohdeHuone.Walls[toinenOviSuunta].Image = reikaSeinaKuva;
203        }
204    }
205
206    Room CreateRoom(Point paikka)
207    {
208        Room huone = new Room(paikka);
209        huone.Image = lattiaKuva;
210        huone.Position = new Vector(paikka.X - huoneet.GetLength(0) / 2, paikka.Y - huoneet.GetLength(1) / 2) * RUUDUN_KOKO;
211        foreach (var suunta in Suunnat())
212            huone.Walls[suunta] = CreateWall(huone.Position, suunta);
213        Add(huone, -1);
214        huone.Roof = new GameObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
215        huone.Roof.Image = kiviKuva;
216        huone.Roof.Position = huone.Position;
217        Add(huone.Roof, 2);
218
219        Mouse.ListenOn(huone, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AsetaHuone, "Asetetaan ostettu huone paikoilleen", huone);
220
221        return huone;
222    }
223
224    void AsetaHuone(Room huone)
225    {
226        if(ostettu != null && huone.Dug && (kulttuuri.Value > huone.Hinta))
227        {
228            huone.Damage = ostettu.Damage;
229            huone.Culture = ostettu.Culture;
230            huone.Image = ostettu.Image;
231            kulttuuri.Value -= ostettu.Hinta;
232            ostettu = null;
233        }
234    }
235
236    GameObject CreateWall(Vector paikka, Direction suunta)
237    {
238        GameObject wall = new GameObject(RUUDUN_KOKO + 2, RUUDUN_KOKO + 2);
239        wall.Position = paikka;
240        wall.Image = seinaKuva;
241        wall.Angle = suunta.Angle;
242        Add(wall, 1);
243        return wall;
244    }
245
246    bool CanDig()
247    {
248        Room kohdeHuone = GetRoom(MuunnaJypelista(Mouse.PositionOnWorld));
249        int dx = Math.Abs(kohdeHuone.Location.X - digStart.X);
250        int dy = Math.Abs(kohdeHuone.Location.Y - digStart.Y);
251        return dx + dy == 1;
252    }
253
254    protected override void Paint(Canvas canvas)
255    {
256        if (digging)
257        {
258            canvas.BrushColor = CanDig() ? Color.Green : Color.Red;
259            canvas.DrawLine(huoneet[digStart.X, digStart.Y].Position, Mouse.PositionOnWorld);
260        }
261        base.Paint(canvas);
262    }
263
264    #region Extra Juttuja
265
266    IEnumerable<Direction> Suunnat()
267    {
268        yield return Direction.Left;
269        yield return Direction.Right;
270        yield return Direction.Up;
271        yield return Direction.Down;
272    }
273
274    IEnumerable<Point> RuutujenPaikat()
275    {
276        return from y in Enumerable.Range(0, huoneet.GetLength(1))
277               from x in Enumerable.Range(0, huoneet.GetLength(0))
278               select new Point(x, y);
279    }
280
281    Room GetRoom(Point paikka)
282    {
283        if (paikka.X >= 0 && paikka.X < huoneet.GetLength(0) && paikka.Y >= 0 && paikka.Y < huoneet.GetLength(1))
284        {
285            return huoneet[paikka.X, paikka.Y];
286        }
287        return null;
288    }
289
290    /// <summary>
291    /// Muuntaa Jypeli-koordinaatin peliruudukon koordinaatiksi.
292    /// </summary>
293    Point MuunnaJypelista(Vector paikka)
294    {
295        Vector siirrettyOrigo = paikka + RUUDUN_KOKO * (0.5 * new Vector(huoneet.GetLength(0), huoneet.GetLength(1)) + new Vector(0.5, 0.5));
296        Vector wtf = new Vector(siirrettyOrigo.X < 0 ? -1 : 0, siirrettyOrigo.Y < 0 ? -1 : 0);
297        Vector valmis = wtf + siirrettyOrigo / RUUDUN_KOKO;
298        return new Point((int)valmis.X, (int)valmis.Y);
299    }
300
301    #endregion
302}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.