1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class LABYRINTTI : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
12 | GameObject taskulamppu; |
---|
13 | Image olionKuva = LoadImage("labyrinttipelihahmo2015"); |
---|
14 | Image HirvionKuva = LoadImage("hirviötekstuuri"); |
---|
15 | Image aarteenKuva = LoadImage("aarrelabyrintti2015"); |
---|
16 | Image jumpscareKuva = LoadImage("3688"); |
---|
17 | SoundEffect jumpscareAani = LoadSoundEffect("räjähdys"); |
---|
18 | |
---|
19 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
20 | const double RUUDUN_LEVEYS = 50.0; |
---|
21 | const double RUUDUN_KORKEUS = 50.0; |
---|
22 | |
---|
23 | public override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
26 | Level.Background.Color = Color.DarkGray; |
---|
27 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
28 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
29 | ajastin.Interval = 300.0; |
---|
30 | ajastin.Timeout += AloitaAlusta; |
---|
31 | ajastin.Start(10000000); |
---|
32 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
33 | MediaPlayer.Play("pelimusiikki"); |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | LuoPistelaskuri(); |
---|
37 | //PhysicsObject mob = new PhysicsObject(500,400); |
---|
38 | //Add(mob); |
---|
39 | //mob.Image = olionKuva; |
---|
40 | // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän |
---|
41 | |
---|
42 | LuoKentta(); |
---|
43 | |
---|
44 | AsetaOjaimet(); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void AsetaOjaimet() |
---|
48 | { |
---|
49 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, |
---|
50 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(6000, 0)); |
---|
51 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, |
---|
52 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-6000, 0)); |
---|
53 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, |
---|
54 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 6000)); |
---|
55 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, |
---|
56 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -6000)); |
---|
57 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
58 | Vector paikkaRuudulla = Mouse.PositionOnScreen; |
---|
59 | Vector paikkaKentalla = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
60 | |
---|
61 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
62 | Camera.Zoom(2.5); |
---|
63 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
64 | |
---|
65 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
66 | Mouse.ListenMovement(0.0, HiirenLiikutus, ""); |
---|
67 | |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori) |
---|
71 | { |
---|
72 | pelaaja1.Push(vektori); |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void HiirenLiikutus(AnalogState Hiiri) |
---|
76 | { |
---|
77 | pelaaja1.AbsoluteAngle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LuoSeinä(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
81 | { |
---|
82 | |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void KuuneteleLIiketta(AnalogState hiirenTila) |
---|
86 | { |
---|
87 | pelaaja1.X = Mouse.PositionOnWorld.X; |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LuoAarre(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | PhysicsObject aarre = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
93 | aarre.Shape = Shape.Diamond; |
---|
94 | aarre.Position = paikka; |
---|
95 | aarre.Color = Color.Yellow; |
---|
96 | aarre.Image = aarteenKuva; |
---|
97 | aarre.Tag = "aarre"; |
---|
98 | aarre.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
99 | Add(aarre); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | |
---|
103 | void LuoKentta() |
---|
104 | { |
---|
105 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("labyrintinkenttä"); |
---|
106 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("0000FF"), LuoPelaaja); |
---|
107 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoSeina); |
---|
108 | ruudut.SetTileMethod(new Color(0, 255, 0, 255), LuoAarre); |
---|
109 | ruudut.SetTileMethod(Color.Yellow, LuoMaali); |
---|
110 | ruudut.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
111 | |
---|
112 | |
---|
113 | ColorTileMap ruudut2 = ColorTileMap.FromLevelAsset("labyrintinkenttä"); |
---|
114 | ruudut2.SetTileMethod(Color.Red, LuoHirvio); |
---|
115 | ruudut2.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
116 | |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
120 | |
---|
121 | void LuoPistelaskuri() |
---|
122 | { |
---|
123 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
124 | |
---|
125 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
126 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
127 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
128 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
129 | pisteNaytto.Color = Color.DarkGray; |
---|
130 | |
---|
131 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
132 | Add(pisteNaytto); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
136 | { |
---|
137 | pelaaja1 = new PhysicsObject(leveys - 4, korkeus - 4); |
---|
138 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
139 | pelaaja1.Image = olionKuva; |
---|
140 | pelaaja1.LinearDamping = 0.5; |
---|
141 | |
---|
142 | pelaaja1.Shape = Shape.Circle; |
---|
143 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Hirvio", TormaaHirvioon); |
---|
144 | //AddCollisionHandler(pelaaja1, "aarre", CollisionHandler.AddMeterValue(pisteLaskuri, 100)); |
---|
145 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "aarre", TormaaAarteeseen); |
---|
146 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
147 | |
---|
148 | Add(pelaaja1); |
---|
149 | |
---|
150 | taskulamppu = new GameObject(LoadImage("flashlight")); |
---|
151 | Add(taskulamppu, 2); |
---|
152 | } |
---|
153 | void LuoSeina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
154 | { |
---|
155 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
156 | taso.Position = paikka; |
---|
157 | taso.Color = Color.Black; |
---|
158 | taso.Tag = "seina"; |
---|
159 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
160 | Add(taso); |
---|
161 | } |
---|
162 | void LuoHirvio(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
163 | { |
---|
164 | PhysicsObject Hirvio = new PhysicsObject(leveys - 2, korkeus - 2); |
---|
165 | Hirvio.Position = paikka; |
---|
166 | Hirvio.Image = HirvionKuva; |
---|
167 | Hirvio.Shape = Shape.Circle; |
---|
168 | Hirvio.Tag = "Hirvio"; |
---|
169 | Add(Hirvio, 1); |
---|
170 | LabyrinthWandererBrain labyrinttiAivot = new LabyrinthWandererBrain(RUUDUN_KOKO); |
---|
171 | labyrinttiAivot.Speed = 100.0; |
---|
172 | labyrinttiAivot.LabyrinthWallTag = "seina"; |
---|
173 | |
---|
174 | |
---|
175 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
176 | seuraajanAivot.Speed = 300; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
177 | seuraajanAivot.DistanceFar = 100; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
178 | seuraajanAivot.DistanceClose = 10; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
179 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
180 | seuraajanAivot.FarBrain = labyrinttiAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
181 | |
---|
182 | Hirvio.Brain = seuraajanAivot; |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | void TormaaHirvioon(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
186 | { |
---|
187 | pelaaja.Destroy(); |
---|
188 | Explosion rajahdys = new Explosion(1000); |
---|
189 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
190 | rajahdys.Speed = 5000.0; |
---|
191 | rajahdys.Force = 1000; |
---|
192 | jumpscareAani.Play(); |
---|
193 | Add(rajahdys); |
---|
194 | AloitaAlusta(); |
---|
195 | } |
---|
196 | |
---|
197 | void TormaaAarteeseen(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject aarre) |
---|
198 | { |
---|
199 | aarre.Destroy(); |
---|
200 | pisteLaskuri.Value += 100; |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | protected override void Update(Time time) |
---|
204 | { |
---|
205 | taskulamppu.Position = pelaaja1.Position; |
---|
206 | taskulamppu.Angle = pelaaja1.Angle; |
---|
207 | |
---|
208 | base.Update(time); |
---|
209 | } |
---|
210 | void LuoMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
211 | { |
---|
212 | PhysicsObject maali = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
213 | maali.Tag = "maali"; |
---|
214 | maali.Position = paikka; |
---|
215 | Add(maali); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void AloitaAlusta() |
---|
219 | { |
---|
220 | ClearAll(); |
---|
221 | LuoKentta(); |
---|
222 | AsetaOjaimet(); |
---|
223 | LuoPistelaskuri(); |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
227 | { |
---|
228 | ClearAll(); |
---|
229 | PhysicsObject jumpscare = new PhysicsObject(Screen.Width, Screen.Height); |
---|
230 | jumpscare.Image = jumpscareKuva; |
---|
231 | Add(jumpscare); |
---|
232 | jumpscareAani.Play(); |
---|
233 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | |
---|
240 | |
---|
241 | |
---|
242 | |
---|