1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const double kiipeaNopeus = 250; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | |
---|
21 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
22 | |
---|
23 | public override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
26 | |
---|
27 | LuoKentta(); |
---|
28 | LisaaNappaimet(); |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
32 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
33 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
34 | } |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | void LuoKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTikkaat); |
---|
44 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
45 | Level.CreateBorders(); |
---|
46 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
50 | { |
---|
51 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
52 | taso.Position = paikka; |
---|
53 | taso.Color = Color.Green; |
---|
54 | Add(taso); |
---|
55 | } |
---|
56 | void LisaaTikkaat(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
57 | { |
---|
58 | PhysicsObject tikkaat = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
59 | tikkaat.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
60 | tikkaat.Tag = "tikkaat"; |
---|
61 | tikkaat.Position = paikka; |
---|
62 | Add(tikkaat); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
66 | { |
---|
67 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
68 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
69 | tahti.Position = paikka; |
---|
70 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
71 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
72 | Add(tahti); |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
76 | { |
---|
77 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
78 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
79 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
80 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
81 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
82 | //AddCollisionHandler(pelaaja1, "tikkaat", Kiipea); |
---|
83 | Add(pelaaja1); |
---|
84 | } |
---|
85 | void Guy (Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | PhysicsObject guy = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | Add(guy); |
---|
92 | } |
---|
93 | void LisaaNappaimet() |
---|
94 | { |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
97 | |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
101 | |
---|
102 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
103 | |
---|
104 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
105 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
106 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
107 | |
---|
108 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
122 | { |
---|
123 | maaliAani.Play(); |
---|
124 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
125 | tahti.Destroy(); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | |
---|
129 | |
---|
130 | |
---|
131 | //void Kiipea(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tikkaat) |
---|
132 | //{ |
---|
133 | //hahmo.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
134 | //hahmo.MoveTo(new Vector(hahmo.X, tikkaat.Top), 100); |
---|
135 | |
---|
136 | //if (Keyboard.IsAltDown()) |
---|
137 | //{ |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | // hahmo.Push(new Vector(0, 100000)); |
---|
141 | //} |
---|
142 | //} |
---|
143 | } |
---|