1 | using Jypeli; |
---|
2 | using Jypeli.Controls; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Effects; |
---|
5 | using Jypeli.Content; |
---|
6 | using Jypeli.Assets; |
---|
7 | using Jypeli.GameObjects; |
---|
8 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
9 | { |
---|
10 | const double nopeus = 10000; |
---|
11 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
12 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
13 | |
---|
14 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
15 | |
---|
16 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Pulla"); |
---|
17 | Image tahtiKuva = LoadImage("pacman"); |
---|
18 | Image parsakaaliKuva = LoadImage("parsakaali"); |
---|
19 | |
---|
20 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
21 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
22 | |
---|
23 | bool peliKaynnissa = false; |
---|
24 | |
---|
25 | Timer liikutusajastin; |
---|
26 | Timer liikutusajastin2; |
---|
27 | |
---|
28 | EasyHighScore topLista = new EasyHighScore(); |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | Gravity = new Vector(0, -1900); |
---|
34 | |
---|
35 | SetWindowSize((int)(Screen.Width), (int)Screen.Height); |
---|
36 | |
---|
37 | LuoKentta(); |
---|
38 | LisaaNappaimet(); |
---|
39 | LuoPistelaskuri(); |
---|
40 | |
---|
41 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
42 | Camera.ZoomFactor = 2; |
---|
43 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
44 | |
---|
45 | liikutusajastin = new Timer(); |
---|
46 | liikutusajastin.Interval = 0.01; |
---|
47 | liikutusajastin.Timeout += SiirraPelaajaaOikeammalle; |
---|
48 | liikutusajastin.Start(); |
---|
49 | |
---|
50 | liikutusajastin2 = new Timer(); |
---|
51 | liikutusajastin2.Interval = 0.01; |
---|
52 | liikutusajastin2.Timeout += SiirraPelaajaaVasemmalle; |
---|
53 | |
---|
54 | |
---|
55 | peliKaynnissa = true; |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | } |
---|
59 | void SiirraPelaajaaVasemmalle() |
---|
60 | { |
---|
61 | pelaaja1.Push(new Vector(nopeus, 0.0)); |
---|
62 | } |
---|
63 | void SiirraPelaajaaOikeammalle() |
---|
64 | { |
---|
65 | pelaaja1.Push(new Vector(nopeus, 0.0)); |
---|
66 | |
---|
67 | } |
---|
68 | void LuoKentta() |
---|
69 | { |
---|
70 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVihollinen); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPahis); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('p', LuoParsakaali); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaPommi); |
---|
78 | kentta.Execute(20, 20); |
---|
79 | |
---|
80 | Level.CreateLeftBorder(); |
---|
81 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
82 | Level.CreateBottomBorder(); |
---|
83 | PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
84 | oikeaReuna.Tag = "oikea"; |
---|
85 | |
---|
86 | Level.Background.CreateGradient(Color.SkyBlue, Color.Azure); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
90 | { |
---|
91 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
92 | taso.Position = paikka; |
---|
93 | taso.Color = new Color(4, 146, 208); |
---|
94 | taso.Tag = "seina"; |
---|
95 | |
---|
96 | Add(taso); |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
102 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
103 | tahti.Position = paikka; |
---|
104 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
105 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
106 | Add(tahti); |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
110 | { |
---|
111 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
112 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
113 | pelaaja1.Mass = 3.25; |
---|
114 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
115 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "seina", TormaaTasoon); |
---|
116 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
117 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaTasoon); |
---|
118 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "oikea", TormaaOikeaanReunaan); |
---|
119 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pommi", Rajahdys); |
---|
120 | |
---|
121 | Add(pelaaja1); |
---|
122 | } |
---|
123 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
124 | { |
---|
125 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
126 | vihollinen.Color = Color.Azure; |
---|
127 | vihollinen.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
128 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
129 | vihollinen.IgnoresGravity = true; |
---|
130 | vihollinen.CanRotate = false; |
---|
131 | Add(vihollinen); |
---|
132 | |
---|
133 | } |
---|
134 | void LisaaPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | PhysicsObject pommi = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
137 | pommi.Color = Color.Black; |
---|
138 | pommi.Shape = Shape.Triangle; |
---|
139 | pommi.Position = paikka; |
---|
140 | pommi.IgnoresGravity = true; |
---|
141 | pommi.CanRotate = true; |
---|
142 | pommi.Tag = "pommi"; |
---|
143 | |
---|
144 | Add(pommi); |
---|
145 | |
---|
146 | |
---|
147 | } |
---|
148 | void LisaaPahis(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
149 | { |
---|
150 | |
---|
151 | PhysicsObject pahis = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
152 | pahis.Color = Color.DarkRed; |
---|
153 | pahis.Shape = Shape.Diamond; |
---|
154 | pahis.Position = paikka; |
---|
155 | pahis.IgnoresGravity = true; |
---|
156 | pahis.CanRotate = true; |
---|
157 | pahis.Oscillate(new Vector(0, 1), korkeus * 1.5, 0.3); |
---|
158 | |
---|
159 | Add(pahis); |
---|
160 | |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void LuoParsakaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | PhysicsObject parsakaali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
166 | parsakaali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
167 | parsakaali.Position = paikka; |
---|
168 | parsakaali.Image = parsakaaliKuva; |
---|
169 | parsakaali.Tag = "tahti"; |
---|
170 | Add(parsakaali); |
---|
171 | |
---|
172 | } |
---|
173 | void LisaaNappaimet() |
---|
174 | { |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
178 | |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
180 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
181 | |
---|
182 | } |
---|
183 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
184 | { |
---|
185 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
189 | { |
---|
190 | hahmo.ForceJump(nopeus); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void TormaaParsakaaliin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject parsakaali) |
---|
194 | { |
---|
195 | maaliAani.Play(); |
---|
196 | pisteLaskuri.Value += 3; |
---|
197 | MessageDisplay.Add("Popping-whirling!!!"); |
---|
198 | parsakaali.Destroy(); |
---|
199 | } |
---|
200 | |
---|
201 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
202 | { |
---|
203 | maaliAani.Play(); |
---|
204 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
205 | MessageDisplay.Add("Jaa."); |
---|
206 | tahti.Destroy(); |
---|
207 | } |
---|
208 | void LuoPistelaskuri() |
---|
209 | { |
---|
210 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
211 | |
---|
212 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
213 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
214 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
215 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
216 | pisteNaytto.Color = Color.Transparent; |
---|
217 | pisteNaytto.Title = "Pisteet:"; |
---|
218 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
219 | Add(pisteNaytto); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | void TormaaTasoon(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
223 | { |
---|
224 | if (peliKaynnissa) |
---|
225 | { |
---|
226 | MessageDisplay.Add("Kuolit! :("); |
---|
227 | // Keyboard.Disable(Key.Up); |
---|
228 | // liikutusajastin.Stop(); |
---|
229 | // peliKaynnissa = false; |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | void TormaaOikeaanReunaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
235 | { |
---|
236 | MessageDisplay.Add("Pääsit kentän läpi"); |
---|
237 | liikutusajastin.Stop(); |
---|
238 | liikutusajastin2.Start(); |
---|
239 | pisteLaskuri.Value += 10; |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void Rajahdys(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject pommi) |
---|
243 | { |
---|
244 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
245 | rajahdys.Position = pommi.Position; |
---|
246 | rajahdys.Speed = 400.0; |
---|
247 | rajahdys.Force = 36; |
---|
248 | //rajahdys.ShockwaveColor = new Color(4, 146, 208); |
---|
249 | Add(rajahdys); |
---|
250 | |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | } |
---|