1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class JuusonHyppelyPeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("SpiderKnight"); |
---|
20 | Image tahtiKuva = LoadImage("176"); |
---|
21 | Image piikkikuva = LoadImage("piikki"); |
---|
22 | Image pahiskuva = LoadImage("pahis1"); |
---|
23 | Image assaultRifle = LoadImage(""); |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | AloitaAlusta(); |
---|
31 | } |
---|
32 | void AloitaAlusta() |
---|
33 | { |
---|
34 | ClearAll(); |
---|
35 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
36 | |
---|
37 | LuoKentta(); |
---|
38 | LisaaNappaimet(); |
---|
39 | |
---|
40 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
41 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
42 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | void LuoKentta() |
---|
47 | { |
---|
48 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPiikki); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaPahis); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod(b, LisaaPommi); |
---|
55 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
56 | Level.CreateBorders(); |
---|
57 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
58 | } |
---|
59 | |
---|
60 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
61 | { |
---|
62 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
63 | taso.Position = paikka; |
---|
64 | taso.Color = Color.Green; |
---|
65 | Add(taso); |
---|
66 | } |
---|
67 | void LisaaPahis(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | PlatformCharacter pahis = new PlatformCharacter(leveys * 1.5, korkeus * 2.5); |
---|
70 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
71 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
72 | |
---|
73 | pahis.Brain = tasoAivot; |
---|
74 | pahis.Position = paikka; |
---|
75 | pahis.Position += new Vector(0, korkeus); |
---|
76 | pahis.Color = Color.White; |
---|
77 | pahis.Tag = "pahis"; |
---|
78 | pahis.Image = pahiskuva; |
---|
79 | Add(pahis); |
---|
80 | |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
84 | { |
---|
85 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
86 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
87 | tahti.Position = paikka; |
---|
88 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
89 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
90 | Add(tahti); |
---|
91 | |
---|
92 | } |
---|
93 | void LisaaPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
96 | pommi.Position = paikka; |
---|
97 | pommi.Color = Color.White; |
---|
98 | pommi.Tag = "piikki"; |
---|
99 | pommi.Image = piikkikuva; |
---|
100 | Add(pommi); |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
107 | piikki.Position = paikka; |
---|
108 | piikki.Color = Color.White; |
---|
109 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
110 | piikki.Image = piikkikuva; |
---|
111 | Add(piikki); |
---|
112 | } |
---|
113 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
114 | { |
---|
115 | ammus.Destroy(); |
---|
116 | if (kohde.Tag.Equals("pahis")) |
---|
117 | { |
---|
118 | kohde.Destroy(); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | |
---|
125 | } |
---|
126 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja1) |
---|
127 | { |
---|
128 | PhysicsObject ammus = pelaaja1.Weapon.Shoot(); |
---|
129 | |
---|
130 | if (ammus != null) |
---|
131 | { |
---|
132 | //ammus.Size *= 3; |
---|
133 | //ammus.Image = ... |
---|
134 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
135 | } |
---|
136 | } |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
141 | { |
---|
142 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
143 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
144 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
145 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
146 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
147 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", TormaaPiikkiin); |
---|
148 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pahis", TormaaPiikkiin); |
---|
149 | Add(pelaaja1); |
---|
150 | AssaultRifle pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
151 | |
---|
152 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
153 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 1000; |
---|
154 | |
---|
155 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
156 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
157 | pelaaja1.Weapon = pelaajan1Ase; |
---|
158 | } |
---|
159 | void TormaaPiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
160 | { |
---|
161 | |
---|
162 | MessageDisplay.Add("Kuolit :("); |
---|
163 | hahmo.Destroy(); |
---|
164 | Timer.SingleShot(2, AloitaAlusta); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | |
---|
168 | void LisaaNappaimet() |
---|
169 | { |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
171 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
172 | |
---|
173 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
176 | |
---|
177 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
178 | |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
180 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
181 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
182 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
183 | |
---|
184 | |
---|
185 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
189 | { |
---|
190 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
194 | { |
---|
195 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
199 | { |
---|
200 | maaliAani.Play(); |
---|
201 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
202 | tahti.Destroy(); |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | |
---|
206 | |
---|
207 | } |
---|