1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Space_adventure : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 800; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("oikean kokoinen pelaajan kuva"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("koliket"); |
---|
19 | Image welhopahis = LoadImage("welho pahis"); |
---|
20 | Image maalikuva = LoadImage("maali kilppari"); |
---|
21 | Image PahisKuva = LoadImage("pelin pahis"); |
---|
22 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
23 | Image kentan2Tausta = LoadImage("asteroidi kenttä"); |
---|
24 | Image kentan3Tausta = LoadImage("tehtaan tausta"); |
---|
25 | Image aseKuva = LoadImage("punainen ase"); |
---|
26 | int kenttaNro = 2; |
---|
27 | |
---|
28 | |
---|
29 | List<Vector> spawnit = new List<Vector>(); |
---|
30 | |
---|
31 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
32 | IntMeter pisteLaskuri2; |
---|
33 | |
---|
34 | public override void Begin() |
---|
35 | { |
---|
36 | |
---|
37 | LataaKentta(); |
---|
38 | luoAse(pelaaja1); |
---|
39 | luoAse(pelaaja2); |
---|
40 | |
---|
41 | //LisaaNappaimet(); |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
44 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
45 | Camera.StayInLevel = false; |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | |
---|
50 | IntMeter LuoPistelaskurit(PlatformCharacter hahmo, double x) |
---|
51 | { |
---|
52 | IntMeter pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
53 | |
---|
54 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
55 | pisteNaytto.X = x; |
---|
56 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
57 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
58 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
59 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
60 | Add(pisteNaytto); |
---|
61 | |
---|
62 | Label ammusNaytto = new Label(); |
---|
63 | ammusNaytto.X = x; |
---|
64 | ammusNaytto.Y = Screen.Top - 200; |
---|
65 | ammusNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
66 | ammusNaytto.Color = Color.White; |
---|
67 | ammusNaytto.BindTo(hahmo.Weapon.Ammo); |
---|
68 | Add(ammusNaytto); |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | return pisteLaskuri; |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void LuoKentta(string kentanNimi) |
---|
75 | { |
---|
76 | ColorTileMap kentta = ColorTileMap.FromLevelAsset(kentanNimi); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod(Color.Gray, LisaaTaso); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod(Color.Gold, LisaaTahti); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod(Color.Black, LisaaPelaaja); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod(Color.Rose, LisaaMaali); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod(Color.BloodRed, LisaaSpawn); |
---|
82 | |
---|
83 | |
---|
84 | kentta.SetTileMethod(Color.White, LisaaVihollinen); |
---|
85 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
86 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Down, KaannaAsetta, "käännäAsetta", pelaaja2, 1); |
---|
87 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Down, KaannaAsetta, "käännäAsetta", pelaaja2, -1); |
---|
88 | Level.Size = new Vector(3250, 5000); |
---|
89 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
90 | |
---|
91 | Gravity = new Vector(0, -1000.81); |
---|
92 | //Level.Width = Screen.Width; |
---|
93 | |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | |
---|
98 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
99 | { |
---|
100 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
101 | taso.Position = paikka; |
---|
102 | taso.Color = Color.Black; |
---|
103 | Add(taso); |
---|
104 | |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(3 * leveys, 3 * korkeus); |
---|
110 | taso.Position = paikka; |
---|
111 | taso.Image = maalikuva; |
---|
112 | taso.Tag = "maali"; |
---|
113 | Add(taso); |
---|
114 | |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
121 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
122 | tahti.Position = paikka; |
---|
123 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
124 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
125 | Add(tahti); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
129 | { |
---|
130 | PlatformCharacter pahis = new PlatformCharacter(3 * leveys, 3 * korkeus); |
---|
131 | pahis.Position = paikka; |
---|
132 | pahis.Mass = 50.0; |
---|
133 | pahis.Color = Color.White; |
---|
134 | pahis.Image = PahisKuva; |
---|
135 | pahis.Tag = "pahis"; |
---|
136 | Add(pahis); |
---|
137 | |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
141 | { |
---|
142 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(2 * leveys, 2 * korkeus); |
---|
143 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
144 | pelaaja1.Mass = 40.0; |
---|
145 | pelaaja1.Color = Color.Black; |
---|
146 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
147 | //pelaaja1.Shape = Shape.FromImage(pelaajanKuva); |
---|
148 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
149 | |
---|
150 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
151 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
152 | Add(pelaaja1); |
---|
153 | |
---|
154 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(2 * leveys, 2 * korkeus); |
---|
155 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
156 | pelaaja2.Mass = 40.0; |
---|
157 | pelaaja2.Color = Color.Black; |
---|
158 | pelaaja2.Image = welhopahis; |
---|
159 | //pelaaja2.Shape = Shape.FromImage(welhopahis); |
---|
160 | pelaaja2.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
161 | |
---|
162 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
163 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
164 | Add(pelaaja2); |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | |
---|
168 | } |
---|
169 | |
---|
170 | void LisaaNappaimet() |
---|
171 | { |
---|
172 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
173 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
174 | |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
178 | |
---|
179 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
180 | |
---|
181 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
182 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
183 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
184 | |
---|
185 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
186 | |
---|
187 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
188 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
193 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja2); |
---|
194 | |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Down, KaannaAsetta, "käännäAsetta", pelaaja2, 1); |
---|
196 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Down, KaannaAsetta, "käännäAsetta", pelaaja2, -1); |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.NumPad1, ButtonState.Down, KaannaAsetta, "käännäAsetta", pelaaja1, 1); |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.NumPad3, ButtonState.Down, KaannaAsetta, "käännäAsetta", pelaaja1, -1); |
---|
199 | } |
---|
200 | |
---|
201 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
202 | { |
---|
203 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
207 | { |
---|
208 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
209 | |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject maali) |
---|
214 | { |
---|
215 | maali.Destroy(); |
---|
216 | |
---|
217 | if (hahmo == pelaaja1) |
---|
218 | { |
---|
219 | MessageDisplay.Add("pelaaja1 voitti!"); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | else |
---|
223 | { |
---|
224 | MessageDisplay.Add("pelaaja2 voitti!"); |
---|
225 | } |
---|
226 | kenttaNro++; |
---|
227 | ClearAll(); |
---|
228 | LataaKentta(); |
---|
229 | } |
---|
230 | |
---|
231 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
232 | { |
---|
233 | maaliAani.Play(); |
---|
234 | MessageDisplay.Add("Oletko aivan varma että haluat poimia tämän???!"); |
---|
235 | tahti.Destroy(); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | void luoAse(PlatformCharacter hahmo) |
---|
239 | { |
---|
240 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
241 | hahmo.Weapon = new AssaultRifle(60, 20); |
---|
242 | if (kenttaNro == 3) |
---|
243 | { |
---|
244 | hahmo.Weapon.Ammo.MaxValue = 1; |
---|
245 | } |
---|
246 | else |
---|
247 | { |
---|
248 | hahmo.Weapon.InfiniteAmmo = true; |
---|
249 | } |
---|
250 | hahmo.Weapon.CanHitOwner = false; |
---|
251 | //hahmo.Weapon.Image = null; |
---|
252 | hahmo.Weapon.Color = Color.Transparent; |
---|
253 | |
---|
254 | hahmo.Weapon.Power.MaxValue = 2000000; |
---|
255 | hahmo.Weapon.AmmoIgnoresGravity = false; |
---|
256 | hahmo.Weapon.AmmoIgnoresExplosions = false; |
---|
257 | hahmo.Weapon.CanHitOwner = true; |
---|
258 | hahmo.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
259 | hahmo.Weapon.Image = aseKuva; |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
265 | { |
---|
266 | ammus.Destroy(); |
---|
267 | |
---|
268 | if (kohde.Tag.Equals("pahis")) |
---|
269 | { |
---|
270 | kohde.Destroy(); |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | if (kenttaNro == 3) |
---|
274 | { |
---|
275 | if (pelaaja1.Weapon.Ammo.Value == 0 && pelaaja2.Weapon.Ammo.Value == 0) |
---|
276 | { |
---|
277 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1; |
---|
278 | pelaaja2.Weapon.Ammo.Value = 1; |
---|
279 | } |
---|
280 | if (kohde == pelaaja1) |
---|
281 | { |
---|
282 | pelaaja1.Position = RandomGen.SelectOne<Vector>(spawnit); |
---|
283 | pisteLaskuri2.Value++; |
---|
284 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1; |
---|
285 | } |
---|
286 | if (kohde == pelaaja2) |
---|
287 | { |
---|
288 | pelaaja2.Position = RandomGen.SelectOne<Vector>(spawnit); |
---|
289 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
290 | pelaaja2.Weapon.Ammo.Value = 1; |
---|
291 | } |
---|
292 | } |
---|
293 | } |
---|
294 | |
---|
295 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
296 | { |
---|
297 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
298 | |
---|
299 | if (ammus != null) |
---|
300 | { |
---|
301 | |
---|
302 | ammus.Velocity *= 3; |
---|
303 | ammus.Position += pelaaja.Weapon.Angle.GetVector() * 50; // ammus.Velocity.Normalize() * 20; |
---|
304 | //ammus.Size *= 3; |
---|
305 | //ammus.Image = ... |
---|
306 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
307 | } |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | void LataaKentta() |
---|
311 | { |
---|
312 | spawnit.Clear(); |
---|
313 | |
---|
314 | |
---|
315 | if (kenttaNro == 2) |
---|
316 | { |
---|
317 | LuoKentta("kenttä 2"); |
---|
318 | luoAse(pelaaja1); |
---|
319 | luoAse(pelaaja2); |
---|
320 | Level.Background.Image = kentan2Tausta; |
---|
321 | } |
---|
322 | else if (kenttaNro == 3) |
---|
323 | { |
---|
324 | LuoKentta("kenttä.3"); |
---|
325 | LisaaPelaaja(Vector.Zero, RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
326 | pelaaja1.Position = RandomGen.SelectOne<Vector>(spawnit); |
---|
327 | pelaaja2.Position = RandomGen.SelectOne<Vector>(spawnit); |
---|
328 | luoAse(pelaaja1); |
---|
329 | luoAse(pelaaja2); |
---|
330 | Level.Background.Image = kentan3Tausta; |
---|
331 | pisteLaskuri = LuoPistelaskurit(pelaaja1, Screen.Right - 100); |
---|
332 | pisteLaskuri2 = LuoPistelaskurit(pelaaja2, Screen.Left + 100); |
---|
333 | } |
---|
334 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
335 | |
---|
336 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
337 | |
---|
338 | LisaaNappaimet(); |
---|
339 | |
---|
340 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
341 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
342 | Camera.StayInLevel = false; |
---|
343 | } |
---|
344 | |
---|
345 | void LisaaSpawn(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
346 | { |
---|
347 | spawnit.Add(paikka); |
---|
348 | } |
---|
349 | |
---|
350 | void KaannaAsetta(PlatformCharacter pelaaja, int kulma) |
---|
351 | { |
---|
352 | pelaaja.Weapon.Angle += Angle.FromDegrees(kulma); |
---|
353 | |
---|
354 | if (pelaaja.FacingDirection.GetVector().X > 0.0) |
---|
355 | { |
---|
356 | if (pelaaja.Weapon.Angle.Degrees > 90) |
---|
357 | pelaaja.Weapon.Angle = Angle.FromDegrees(90); |
---|
358 | if (pelaaja.Weapon.Angle.Degrees < -90) |
---|
359 | pelaaja.Weapon.Angle = Angle.FromDegrees(-90); |
---|
360 | } |
---|
361 | else |
---|
362 | { |
---|
363 | if (Math.Abs(pelaaja.Weapon.Angle.Degrees) < 90) |
---|
364 | pelaaja.Weapon.Angle = Angle.FromDegrees(-90); |
---|
365 | } |
---|
366 | } |
---|
367 | } |
---|