1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | /// <summary> |
---|
10 | /// Neljä hämmentynyttä, jalkansa katkaissutta sukeltajaa tutkii |
---|
11 | /// merenpohjaa ja törmää satunnaisiin taivasvalaisiin. |
---|
12 | /// Lopulta kolme tukehtuu tai vajoaa pohjaan. |
---|
13 | /// </summary> |
---|
14 | public class ValasPeli : PhysicsGame |
---|
15 | { |
---|
16 | const double nopeus = 200; |
---|
17 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
18 | int pelaajiaLisatty = 0; |
---|
19 | |
---|
20 | Image taysi = LoadImage("taysi"); |
---|
21 | Image tyhja = LoadImage("tyhja"); |
---|
22 | Image pohjaMoskaKuva = LoadImage("pohjamoska"); |
---|
23 | Image menuKuva = LoadImage("menu"); |
---|
24 | Image menuPainikeKuva = LoadImage("painike"); |
---|
25 | Image menuPainikeHoverKuva = LoadImage("painikeHover"); |
---|
26 | Image[] lonkerot = LoadImages("lonkeroo", "lonkeroo2"); |
---|
27 | |
---|
28 | SoundEffect valaanKuolinHuuto = LoadSoundEffect("simo"); |
---|
29 | |
---|
30 | IntMeter voittoMittari = new IntMeter(0); |
---|
31 | bool won = false; |
---|
32 | |
---|
33 | Diver[] pelaajat = new Diver[4]; |
---|
34 | |
---|
35 | Image tukehtunutKuva = LoadImage("tukehtunut"); |
---|
36 | Image kuollutValas = LoadImage("valaskuoli"); |
---|
37 | Image[] pelaajanKuvat = LoadImages("s0001", "s0002", "s0003", "s0004", "s0005", "s0006"); |
---|
38 | Image[] pelaajaTukehtunutKuvat = LoadImages("tukehtunut"); |
---|
39 | Image[] valasKuvat = LoadImages("valas0001", "valas0002", "valas0003", "valas0004", "valas0005", "valas0006", "valas0007"); |
---|
40 | Image[] kultaValasKuvat = LoadImages("kultavalas0001", "kultavalas0002", "kultavalas0003", "kultavalas0004", "kultavalas0005", "kultavalas0006", "kultavalas0007"); |
---|
41 | Image[] kuplanKuvat = LoadImages("kupla0001", "kupla0002", "kupla0003", "kupla0004", "kupla0005", "kupla0006", "kupla0007"); |
---|
42 | Image[] pieniKuplaKuvat = LoadImages("pkupla0001", "pkupla0002", "pkupla0003", "pkupla0004", "pkupla0005", "pkupla0006", "pkupla0007"); |
---|
43 | Image[] alkuKuvat = LoadImages("3", "2", "1", "go"); |
---|
44 | |
---|
45 | Image nuoliOhjainKuva = LoadImage("arrows"); |
---|
46 | Image wasdOhjainKuva = LoadImage("wasd"); |
---|
47 | Image pad1OhjainKuva = LoadImage("pad1"); |
---|
48 | Image pad2OhjainKuva = LoadImage("pad2"); |
---|
49 | |
---|
50 | Dictionary<Color, Image[]> pelaajaKuvaDict = new Dictionary<Color,Image[]>(); |
---|
51 | Dictionary<Color, Image[]> pelaajaTukehtunuDict = new Dictionary<Color, Image[]>(); |
---|
52 | |
---|
53 | Image[] LataaVaritettyKuva(Dictionary<Color, Image[]> dict, Image[] alkupKuvat, Color vari) |
---|
54 | { |
---|
55 | if (!dict.ContainsKey(vari)) |
---|
56 | { |
---|
57 | dict.Add(vari, VaritaKuvat(alkupKuvat, vari)); |
---|
58 | } |
---|
59 | return dict[vari]; |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | public override void Begin() |
---|
63 | { |
---|
64 | Window.Width = (int)Level.Width; |
---|
65 | Window.Height = (int)(Screen.Height * 0.9); |
---|
66 | Alkuvalikko(); |
---|
67 | //AloitaPeli(); |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void Alkuvalikko() |
---|
71 | { |
---|
72 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.SkyBlue); |
---|
73 | |
---|
74 | Timer kupla = new Timer(); |
---|
75 | kupla.Interval = 0.1; |
---|
76 | kupla.Timeout += delegate |
---|
77 | { |
---|
78 | LisaaKerattava(); |
---|
79 | kupla.Interval = RandomGen.NextDouble(0.2, 1.0); |
---|
80 | }; |
---|
81 | kupla.Start(); |
---|
82 | |
---|
83 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Sukelluspeli", "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
84 | foreach(var button in alkuValikko.Buttons) |
---|
85 | { |
---|
86 | button.Image = menuPainikeKuva; |
---|
87 | button.ImagePressed = menuPainikeHoverKuva; |
---|
88 | } |
---|
89 | alkuValikko.Image = menuKuva; |
---|
90 | Add(alkuValikko); |
---|
91 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
92 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | /// <summary> |
---|
96 | /// Aloittaa uuden pelin. |
---|
97 | /// </summary> |
---|
98 | void AloitaPeli() |
---|
99 | { |
---|
100 | ClearAll(); |
---|
101 | |
---|
102 | SmoothTextures = false; |
---|
103 | IsFullScreen = false; |
---|
104 | |
---|
105 | LuoKentta(); |
---|
106 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
107 | |
---|
108 | Label alkuLabel = new Label(); |
---|
109 | alkuLabel.Width = alkuKuvat[0].Width; |
---|
110 | alkuLabel.Height = alkuKuvat[0].Height; |
---|
111 | alkuLabel.Image = alkuKuvat[0]; |
---|
112 | Add(alkuLabel); |
---|
113 | |
---|
114 | Timer alkuAjastin = new Timer(); |
---|
115 | alkuAjastin.Interval = 1.0; |
---|
116 | alkuAjastin.Timeout += delegate |
---|
117 | { |
---|
118 | int index = (int) alkuAjastin.CurrentTime; |
---|
119 | if (index < alkuKuvat.Length) |
---|
120 | { |
---|
121 | alkuLabel.Image = alkuKuvat[index]; |
---|
122 | alkuLabel.Width = alkuLabel.Image.Width; |
---|
123 | alkuLabel.Height = alkuLabel.Image.Height; |
---|
124 | } |
---|
125 | else |
---|
126 | { |
---|
127 | alkuLabel.Destroy(); |
---|
128 | alkuAjastin.Stop(); |
---|
129 | } |
---|
130 | }; |
---|
131 | alkuAjastin.Start(); |
---|
132 | |
---|
133 | // Painovoima tulee vasta hetken päästä, jotta valaita ehtii tulemaan. |
---|
134 | Timer.SingleShot(5.0, delegate |
---|
135 | { |
---|
136 | Gravity = new Vector(0, -200); |
---|
137 | }); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | /// <summary> |
---|
141 | /// Luo kentän ja pelaajat. |
---|
142 | /// </summary> |
---|
143 | void LuoKentta() |
---|
144 | { |
---|
145 | pelaajiaLisatty = 0; |
---|
146 | |
---|
147 | Level.CreateHorizontalBorders(0, false, Color.Black); |
---|
148 | |
---|
149 | PhysicsObject pohja = Level.CreateBottomBorder(0, true); |
---|
150 | AddCollisionHandler(pohja, "pelaaja", PelaajaTuhoutui); |
---|
151 | pohja.Color = Color.BrownGreen; |
---|
152 | |
---|
153 | PhysicsObject toppi = Level.CreateTopBorder(1, false); |
---|
154 | AddCollisionHandler(toppi, "pelaaja", TyonnaPelaajaa); |
---|
155 | |
---|
156 | Level.Background.CreateGradient(Color.Blue, Color.SkyBlue); |
---|
157 | |
---|
158 | //pelaajat[0] = LuoPelaaja(new Vector(20, 200), pelaajanKuvat, NappaimistoOhjaimet); |
---|
159 | //pelaajat[1] = LuoPelaaja(new Vector(-20, 200), punainen, OhjainOhjaimet(ControllerOne)); |
---|
160 | //pelaajat[2] = LuoPelaaja(new Vector(60, 200), vihrea, OhjainOhjaimet(ControllerTwo)); |
---|
161 | //pelaajat[3] = LuoPelaaja(new Vector(-60, 200), sininen, NappaimistoSurullinenKopio); |
---|
162 | pelaajat[0] = LuoPelaaja(new Vector(20, 200), Color.Yellow, NappaimistoOhjaimet, nuoliOhjainKuva); |
---|
163 | pelaajat[1] = LuoPelaaja(new Vector(-20, 200), Color.Red, OhjainOhjaimet(ControllerOne), pad1OhjainKuva); |
---|
164 | pelaajat[2] = LuoPelaaja(new Vector(60, 200), Color.Green, OhjainOhjaimet(ControllerTwo), pad2OhjainKuva); |
---|
165 | pelaajat[3] = LuoPelaaja(new Vector(-60, 200), Color.Blue, NappaimistoSurullinenKopio, wasdOhjainKuva); |
---|
166 | |
---|
167 | LuoLevaa(); |
---|
168 | |
---|
169 | GameObject pohjamoska = new GameObject(Level.Width, 200); |
---|
170 | pohjamoska.Bottom = Level.Bottom; |
---|
171 | pohjamoska.Image = pohjaMoskaKuva; |
---|
172 | Add(pohjamoska, -1); |
---|
173 | |
---|
174 | #region Ajastimet |
---|
175 | Timer.SingleShot(4.0, delegate |
---|
176 | { |
---|
177 | // Valaan luontiajastin. |
---|
178 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
179 | ajastin.Interval = 0.1; |
---|
180 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
181 | { |
---|
182 | LisaaValas(); |
---|
183 | ajastin.Interval = RandomGen.NextDouble(2.0, 4.0); |
---|
184 | }; |
---|
185 | ajastin.Start(); |
---|
186 | |
---|
187 | // Kivasti kopsittu. |
---|
188 | Timer kupla = new Timer(); |
---|
189 | kupla.Interval = 2; |
---|
190 | kupla.Timeout += delegate |
---|
191 | { |
---|
192 | LisaaKerattava(); |
---|
193 | kupla.Interval = RandomGen.NextDouble(0.2, 2.0); |
---|
194 | }; |
---|
195 | kupla.Start(); |
---|
196 | |
---|
197 | won = false; |
---|
198 | voittoMittari.Value = 0; |
---|
199 | voittoMittari.MaxValue = pelaajiaLisatty - 1; |
---|
200 | voittoMittari.UpperLimit += Voitto; |
---|
201 | }); |
---|
202 | #endregion |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | /// <summary> |
---|
206 | /// Levänluonti + animaatio |
---|
207 | /// </summary> |
---|
208 | private void LuoLevaa() |
---|
209 | { |
---|
210 | for (int i = 0; i < 20; i++) |
---|
211 | { |
---|
212 | LisaaLonkero(); |
---|
213 | } |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | /// <summary> |
---|
217 | /// Zoomailee jännästi voittajapelaajaan |
---|
218 | /// </summary> |
---|
219 | void Voitto() |
---|
220 | { |
---|
221 | if (won) |
---|
222 | { |
---|
223 | return; |
---|
224 | } |
---|
225 | won = true; |
---|
226 | |
---|
227 | foreach(Diver sukeltaja in pelaajat) |
---|
228 | { |
---|
229 | if(sukeltaja.HasDrowned == false) |
---|
230 | { |
---|
231 | MessageDisplay.Add(sukeltaja.Name + " on voittanut kivasti"); |
---|
232 | sukeltaja.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
233 | sukeltaja.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
234 | sukeltaja.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
235 | sukeltaja.StopBreathing(); |
---|
236 | sukeltaja.LifeCounter = null; |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | PhysicsObject voittaja = PhysicsObject.CreateStaticObject(sukeltaja.Width, sukeltaja.Height); |
---|
240 | voittaja.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
241 | voittaja.Image = sukeltaja.Image; |
---|
242 | voittaja.Position = sukeltaja.Position; |
---|
243 | voittaja.Animation = sukeltaja.Animation; |
---|
244 | //voittaja.Animation.Start(); |
---|
245 | Add(voittaja); |
---|
246 | |
---|
247 | sukeltaja.Destroy(); |
---|
248 | |
---|
249 | /* |
---|
250 | Timer voittoAjastin = new Timer(); |
---|
251 | voittoAjastin.Interval = 0.5; |
---|
252 | voittoAjastin.Timeout += delegate |
---|
253 | { |
---|
254 | if (Camera.ZoomFactor < 3) |
---|
255 | { |
---|
256 | Camera.Follow(sukeltaja); |
---|
257 | Camera.Zoom((voittoAjastin.SecondCounter.Value + 1) * Camera.ZoomFactor); |
---|
258 | } |
---|
259 | else { voittoAjastin.Stop(); } |
---|
260 | }; |
---|
261 | voittoAjastin.Start(); |
---|
262 | */ |
---|
263 | |
---|
264 | Timer parempiVoittoAjastin = new Timer(); |
---|
265 | parempiVoittoAjastin.Interval = 0.05; |
---|
266 | parempiVoittoAjastin.Timeout += delegate |
---|
267 | { |
---|
268 | if (Camera.ZoomFactor < 2.5) |
---|
269 | { |
---|
270 | Camera.Follow(voittaja); |
---|
271 | Camera.Zoom(1.0 + (parempiVoittoAjastin.SecondCounter.Value * 0.01)); |
---|
272 | } |
---|
273 | else { parempiVoittoAjastin.Stop(); } |
---|
274 | }; |
---|
275 | parempiVoittoAjastin.Start(); |
---|
276 | } |
---|
277 | } |
---|
278 | } |
---|
279 | |
---|
280 | void TyonnaPelaajaa(PhysicsObject tormatty, PhysicsObject pelaaja) |
---|
281 | { |
---|
282 | pelaaja.Hit(new Vector(0, -3500)); |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void PelaajaTuhoutui(PhysicsObject tormatty, PhysicsObject pelaaja) |
---|
286 | { |
---|
287 | Diver sukeltaja = pelaaja as Diver; |
---|
288 | sukeltaja.Drown(); |
---|
289 | MessageDisplay.Add(sukeltaja.Name + " on hukkunut! Lellll."); |
---|
290 | voittoMittari.Value++; |
---|
291 | |
---|
292 | sukeltaja.LifeCounter = null; |
---|
293 | sukeltaja.Destroy(); |
---|
294 | |
---|
295 | PhysicsObject tukehtunut = PhysicsObject.CreateStaticObject(sukeltaja.Width, sukeltaja.Height); |
---|
296 | tukehtunut.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
297 | tukehtunut.Image = sukeltaja.TukehdusKuvat[0]; |
---|
298 | tukehtunut.Position = sukeltaja.Position; |
---|
299 | tukehtunut.Velocity = new Vector(0, 50); |
---|
300 | |
---|
301 | Add(tukehtunut); |
---|
302 | } |
---|
303 | |
---|
304 | /// <summary> |
---|
305 | /// Luodaan jotain kerättävää hurdur. |
---|
306 | /// </summary> |
---|
307 | private void LisaaKerattava() |
---|
308 | { |
---|
309 | PhysicsObject kerattava = PhysicsObject.CreateStaticObject(kuplanKuvat[0].Width, kuplanKuvat[0].Height); |
---|
310 | kerattava.Shape = Shape.Circle; |
---|
311 | kerattava.Position = RandomGen.NextVector(Level.Left + 50, Level.Bottom, Level.Right - 50, Level.Bottom); |
---|
312 | kerattava.Velocity = new Vector(0.0, (RandomGen.NextDouble(50, 300))); |
---|
313 | kerattava.Oscillate(Vector.UnitX, 200, 0.1, RandomGen.NextDouble(0.0, 2.0 * Math.PI)); |
---|
314 | AddCollisionHandler(kerattava, "pelaaja", Hapeta); |
---|
315 | kerattava.Image = kuplanKuvat[0]; |
---|
316 | kerattava.Animation = new Animation(kuplanKuvat); |
---|
317 | kerattava.Animation.Start(); |
---|
318 | kerattava.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
319 | kerattava.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
320 | Add(kerattava); |
---|
321 | } |
---|
322 | |
---|
323 | /// <summary> |
---|
324 | /// Antaa pelaajalle lisää happea |
---|
325 | /// </summary> |
---|
326 | /// <param name="esine">esine, johon törmäsi</param> |
---|
327 | /// <param name="pelaaja">pelaaja, joka törmäsi</param> |
---|
328 | void Hapeta(PhysicsObject esine, PhysicsObject pelaaja) |
---|
329 | { |
---|
330 | Diver sukeltaja = pelaaja as Diver; |
---|
331 | ((Diver)pelaaja).Oxygen += sukeltaja.MaxOxygen/5; |
---|
332 | esine.Destroy(); |
---|
333 | } |
---|
334 | |
---|
335 | /// <summary> |
---|
336 | /// Luo yksittäisen pelaajan. |
---|
337 | /// </summary> |
---|
338 | /// <param name="nappainLisaaja">Aliohjelma, joka lisää pelaajalle ohjaimet</param> |
---|
339 | /// <returns>luotu pelaaja</returns> |
---|
340 | Diver LuoPelaaja(Vector paikka, Color vari, Action<Diver> nappainLisaaja, Image ohjainKuva) |
---|
341 | { |
---|
342 | Image[] kuvat = LataaVaritettyKuva(pelaajaKuvaDict, pelaajanKuvat, vari); |
---|
343 | Animation anim = new Animation(kuvat); |
---|
344 | anim.FPS = 7; |
---|
345 | |
---|
346 | Diver pelaaja = new Diver(pelaajanKuvat[0].Width, pelaajanKuvat[0].Height); |
---|
347 | pelaaja.TukehdusKuvat = LataaVaritettyKuva(pelaajaTukehtunuDict, pelaajaTukehtunutKuvat, vari); |
---|
348 | pelaaja.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
349 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
350 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
351 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
352 | pelaaja.Image = kuvat[0]; |
---|
353 | pelaaja.AnimWalk = anim; |
---|
354 | pelaaja.AnimJump = anim; |
---|
355 | pelaaja.AnimIdle = anim; |
---|
356 | Add(pelaaja); |
---|
357 | |
---|
358 | Label ohjain = new Label(ohjainKuva); |
---|
359 | ohjain.Width = ohjainKuva.Width; |
---|
360 | ohjain.Height = ohjainKuva.Height; |
---|
361 | ohjain.Y = pelaaja.Height; |
---|
362 | pelaaja.Add(ohjain); |
---|
363 | |
---|
364 | Timer.SingleShot(7.0, delegate |
---|
365 | { |
---|
366 | ohjain.Destroy(); |
---|
367 | }); |
---|
368 | |
---|
369 | AddCollisionHandler(pelaaja, "valaskalanen", PompunSeuraukset); |
---|
370 | |
---|
371 | pelaaja.LosingOxygen.Timeout += delegate { LuoKupla(pelaaja); }; |
---|
372 | |
---|
373 | |
---|
374 | pelaaja.LifeCounter.LowerLimit += delegate |
---|
375 | { |
---|
376 | PelaajaTuhoutui(null, pelaaja); |
---|
377 | }; |
---|
378 | |
---|
379 | pelaaja.VisibleLife.BarImage = taysi; |
---|
380 | pelaaja.VisibleLife.Image = tyhja; |
---|
381 | |
---|
382 | pelaaja.Name = "Pelaaja " + ++pelaajiaLisatty; |
---|
383 | |
---|
384 | nappainLisaaja(pelaaja); |
---|
385 | return pelaaja; |
---|
386 | } |
---|
387 | |
---|
388 | /// <summary> |
---|
389 | /// Valaantappo. |
---|
390 | /// </summary> |
---|
391 | /// <param name="pelaaja"></param> |
---|
392 | /// <param name="kalanen"></param> |
---|
393 | void PompunSeuraukset(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kalanen) |
---|
394 | { |
---|
395 | Valas valas = kalanen as Valas; |
---|
396 | |
---|
397 | if (valas.SuperValas) |
---|
398 | return; |
---|
399 | |
---|
400 | valas.PomppuLaskuri.Value--; |
---|
401 | valas.Tag = "kalanen"; |
---|
402 | valas.Pompattu.Start(); |
---|
403 | |
---|
404 | if(valas.PomppuLaskuri.Value == valas.PomppuLaskuri.MinValue) |
---|
405 | { |
---|
406 | valaanKuolinHuuto.Play(); |
---|
407 | |
---|
408 | PhysicsObject kuoleva = new PhysicsObject(valas.Width, valas.Height); |
---|
409 | kuoleva.Shape = Shape.Circle; |
---|
410 | kuoleva.Image = kuollutValas; |
---|
411 | /* kuoleva.Animation = new Animation(valasKuvat); |
---|
412 | kuoleva.Animation.FPS = 5; |
---|
413 | kuoleva.Animation.Start(); */ |
---|
414 | kuoleva.Position = valas.Position; |
---|
415 | kuoleva.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
416 | kuoleva.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
417 | kuoleva.Velocity = new Vector(0, 40); |
---|
418 | kuoleva.AngularVelocity = RandomGen.NextDouble(-0.2, 0.2); |
---|
419 | Add(kuoleva); |
---|
420 | |
---|
421 | Timer raadonSyoja = new Timer(); |
---|
422 | raadonSyoja.Interval = 30; |
---|
423 | raadonSyoja.Timeout += delegate { kuoleva.Destroy(); raadonSyoja.Stop(); }; |
---|
424 | raadonSyoja.Start(); |
---|
425 | |
---|
426 | valas.Destroy(); |
---|
427 | } |
---|
428 | } |
---|
429 | |
---|
430 | /// <summary> |
---|
431 | /// Kasilta syömään, huoneen palautus 10. |
---|
432 | /// </summary> |
---|
433 | /// <param name="pelaaja">Siivoa huoneesi</param> |
---|
434 | void LuoKupla(Diver pelaaja) |
---|
435 | { |
---|
436 | if (pelaaja.HasDrowned == false) |
---|
437 | { |
---|
438 | PhysicsObject kupla = PhysicsObject.CreateStaticObject(kuplanKuvat[0].Width * 0.3, kuplanKuvat[0].Height * 0.3); |
---|
439 | kupla.Shape = Shape.Circle; |
---|
440 | kupla.Position = pelaaja.Position + new Vector(0, (pelaaja.Height * 0.5)); |
---|
441 | kupla.Velocity = new Vector(0.0, (RandomGen.NextDouble(50, 300))); |
---|
442 | kupla.Oscillate(Vector.UnitX, 50, 0.1, RandomGen.NextDouble(0.0, 2.0 * Math.PI)); |
---|
443 | kupla.Image = pieniKuplaKuvat[0]; |
---|
444 | kupla.Animation = new Animation(pieniKuplaKuvat); |
---|
445 | kupla.Animation.Start(); |
---|
446 | kupla.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
447 | kupla.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
448 | Add(kupla); |
---|
449 | } |
---|
450 | |
---|
451 | } |
---|
452 | |
---|
453 | /// <summary> |
---|
454 | /// Lisää yksittäisen taivasvalaan pelikentälle |
---|
455 | /// </summary> |
---|
456 | void LisaaValas() |
---|
457 | { |
---|
458 | int todennakoisyys = RandomGen.NextInt(100); |
---|
459 | bool super = todennakoisyys < 4; |
---|
460 | |
---|
461 | Valas valas = new Valas(valasKuvat[0].Width, valasKuvat[0].Height, super); |
---|
462 | valas.Shape = Shape.Circle; |
---|
463 | valas.Image = valasKuvat[0]; |
---|
464 | valas.Animation = new Animation(valasKuvat); |
---|
465 | valas.Animation.FPS = 5; |
---|
466 | valas.Animation.Start(); |
---|
467 | valas.Position = RandomGen.NextVector(Level.Right, Level.Bottom + 100, Level.Right, Level.Top - 100); |
---|
468 | valas.Velocity = new Vector(RandomGen.NextDouble(-300, -20), 0.0); |
---|
469 | valas.Oscillate(Vector.UnitY, 100, 0.1, RandomGen.NextDouble(0.0, 2.0 * Math.PI)); |
---|
470 | valas.CollisionIgnoreGroup = 3; |
---|
471 | valas.Tag = "valaskalanen"; |
---|
472 | Add(valas); |
---|
473 | |
---|
474 | valas.Pompattu.Interval = 0.4; |
---|
475 | valas.Pompattu.Timeout += delegate { valas.Tag = "valaskalanen"; valas.Pompattu.Stop(); }; |
---|
476 | |
---|
477 | if (super) //SUPERVALAS |
---|
478 | { |
---|
479 | valas.Animation = new Animation(kultaValasKuvat); |
---|
480 | valas.Animation.FPS = 5; |
---|
481 | valas.Animation.Start(); |
---|
482 | valas.Position -= new Vector(0, valas.Height / 2); //näin valas ei tapa meitä aina |
---|
483 | valas.Size *= 3; |
---|
484 | } |
---|
485 | } |
---|
486 | |
---|
487 | void LisaaLonkero() |
---|
488 | { |
---|
489 | GameObject lonkero = new GameObject(40, 70); |
---|
490 | lonkero.Position = new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), Level.Bottom + RandomGen.NextDouble(50,90)); |
---|
491 | lonkero.Image = lonkerot[0]; |
---|
492 | lonkero.Animation = new Animation(lonkerot); |
---|
493 | lonkero.Animation.FPS = RandomGen.NextInt(1,4); |
---|
494 | lonkero.Animation.Start(); |
---|
495 | Add(lonkero); |
---|
496 | } |
---|
497 | |
---|
498 | /// <summary> |
---|
499 | /// Lisää vaihtoehtoiset näppäimet yhdelle pelaajista |
---|
500 | /// </summary> |
---|
501 | /// <param name="pelaaja"></param> |
---|
502 | void NappaimistoSurullinenKopio(Diver pelaaja) |
---|
503 | { |
---|
504 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja, Direction.Left); |
---|
505 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja, Direction.Right); |
---|
506 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, hyppyNopeus); |
---|
507 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Sukella, "Pelaaja sukeltaa", pelaaja, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
508 | } |
---|
509 | |
---|
510 | void Sukella(Diver hahmo, Vector impulssi) |
---|
511 | { |
---|
512 | hahmo.Push(impulssi *2); |
---|
513 | } |
---|
514 | |
---|
515 | protected override void Update(Time time) |
---|
516 | { |
---|
517 | base.Update(time); |
---|
518 | } |
---|
519 | |
---|
520 | void NappaimistoOhjaimet(Diver pelaaja) |
---|
521 | { |
---|
522 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
523 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
524 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, "Restart"); |
---|
525 | |
---|
526 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja, Direction.Left); |
---|
527 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja, Direction.Right); |
---|
528 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, hyppyNopeus); |
---|
529 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Sukella, "Pelaaja sukeltaa", pelaaja, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
530 | } |
---|
531 | |
---|
532 | Action<Diver> OhjainOhjaimet(GamePad ohjain) |
---|
533 | { |
---|
534 | return delegate(Diver pelaaja) |
---|
535 | { |
---|
536 | ohjain.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja, Direction.Left); |
---|
537 | ohjain.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja, Direction.Right); |
---|
538 | ohjain.Listen(Button.A, ButtonState.Down, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, hyppyNopeus); |
---|
539 | ohjain.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, Sukella, "Pelaaja sukeltaa", pelaaja, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
540 | }; |
---|
541 | } |
---|
542 | |
---|
543 | void Liikuta(Diver hahmo, Direction suunta) |
---|
544 | { |
---|
545 | hahmo.Walk(suunta); |
---|
546 | } |
---|
547 | |
---|
548 | void Hyppaa(Diver hahmo, double nopeus) |
---|
549 | { |
---|
550 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
551 | } |
---|
552 | |
---|
553 | Image VaritaKuva(Image kuva, Color vari) |
---|
554 | { |
---|
555 | Image uusi = new Image(kuva.Width, kuva.Height, Color.Transparent); |
---|
556 | for (int y = 0; y < kuva.Height; y++) |
---|
557 | { |
---|
558 | for (int x = 0; x < kuva.Width; x++) |
---|
559 | { |
---|
560 | double suhde = 0.0; |
---|
561 | if (Math.Abs(kuva[y, x].GreenComponent - 255) < 40) |
---|
562 | { |
---|
563 | suhde = 1.0; |
---|
564 | } |
---|
565 | if (kuva[y, x].AlphaComponent == 0) |
---|
566 | { |
---|
567 | suhde = 0.0; |
---|
568 | } |
---|
569 | uusi[y, x] = Color.Lerp(kuva[y, x], vari, suhde); |
---|
570 | } |
---|
571 | } |
---|
572 | return uusi; |
---|
573 | } |
---|
574 | |
---|
575 | Image[] VaritaKuvat(Image[] kuvat, Color vari) |
---|
576 | { |
---|
577 | Image[] uudet = new Image[kuvat.Length]; |
---|
578 | for (int i = 0; i < kuvat.Length; i++) |
---|
579 | { |
---|
580 | uudet[i] = VaritaKuva(kuvat[i], vari); |
---|
581 | } |
---|
582 | return uudet; |
---|
583 | } |
---|
584 | } |
---|