1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class LäpsyLintu : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 15000; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 500; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("ukko2"); |
---|
18 | Image[] pelaajanHyppykuvat = LoadImages("ukko","ukko3"); |
---|
19 | Image pelaajanKuolemakuva = LoadImage("kuollut"); |
---|
20 | Image tasonkuva = LoadImage("palikka"); |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | Image tahtiKuva = LoadImage("massipussi"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | bool peliKaynnissa = false; |
---|
28 | Timer liikutusajastin; |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
34 | SmoothTextures = false; |
---|
35 | LuoKentta(); |
---|
36 | LisaaNappaimet(); |
---|
37 | |
---|
38 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
39 | Camera.ZoomFactor = 1.8; |
---|
40 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
41 | liikutusajastin = new Timer(); |
---|
42 | |
---|
43 | liikutusajastin.Interval = 0.01; |
---|
44 | liikutusajastin.Timeout += SiirraPelaajaaOikeammalle; |
---|
45 | liikutusajastin.Start(); |
---|
46 | peliKaynnissa = true; |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | } |
---|
50 | |
---|
51 | void SiirraPelaajaaOikeammalle() |
---|
52 | { |
---|
53 | pelaaja1.Push(new Vector(nopeus, 0.0)); |
---|
54 | |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void TormaaTasoon(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
58 | { |
---|
59 | if (peliKaynnissa) |
---|
60 | { |
---|
61 | // Asetetaan pelaajan normaali kuva kuolemiskuvaksi: |
---|
62 | pelaaja1.Image = pelaajanKuolemakuva; |
---|
63 | |
---|
64 | // Asetetaan pelaajan animaatiot kuolemisen animaatioksi (voi sisältää useammankin kuvan): |
---|
65 | Animation kuolemisanimaatio = new Animation(pelaajanKuolemakuva); |
---|
66 | pelaaja1.AnimFall = kuolemisanimaatio; |
---|
67 | pelaaja1.AnimJump = kuolemisanimaatio; |
---|
68 | pelaaja1.AngularVelocity = -500; |
---|
69 | Timer pyorimisenhidastuslaskuri = new Timer(); |
---|
70 | pyorimisenhidastuslaskuri.Interval = 2.0; |
---|
71 | pyorimisenhidastuslaskuri.Timeout += HidastaPyorimista; |
---|
72 | pyorimisenhidastuslaskuri.Start(); |
---|
73 | MessageDisplay.Add("Kuolit!"); |
---|
74 | Keyboard.Disable(Key.Up); |
---|
75 | liikutusajastin.Stop(); |
---|
76 | peliKaynnissa = false; |
---|
77 | } |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void HidastaPyorimista() |
---|
81 | { |
---|
82 | |
---|
83 | |
---|
84 | if (pelaaja1.AngularVelocity < 0) |
---|
85 | { |
---|
86 | pelaaja1.AngularVelocity += 100; |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | void LuoKentta() |
---|
94 | { |
---|
95 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
96 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
97 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
98 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
99 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
100 | Level.CreateBorders(); |
---|
101 | Level.Background.CreateGradient(Color.Red, Color.Black); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
107 | taso.Position = paikka; |
---|
108 | taso.Color = Color.Green; |
---|
109 | taso.Image = tasonkuva; |
---|
110 | taso.Tag = "seina"; |
---|
111 | Add(taso); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
115 | { |
---|
116 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
117 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
118 | tahti.Position = paikka; |
---|
119 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
120 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
121 | Add(tahti); |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
127 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
128 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
129 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
130 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
131 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "seina", TormaaTasoon); |
---|
132 | |
---|
133 | Keyboard.Disable(Key.Up); |
---|
134 | Add(pelaaja1); |
---|
135 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(pelaajanHyppykuvat); |
---|
136 | pelaaja1.AnimJump.FPS = 5; |
---|
137 | pelaaja1.AnimFall = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaNappaimet() |
---|
143 | { |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
146 | |
---|
147 | //Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
148 | // Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
149 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
150 | |
---|
151 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
152 | |
---|
153 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
154 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
155 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
156 | |
---|
157 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
163 | } |
---|
164 | |
---|
165 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
166 | { |
---|
167 | pelaaja1.ForceJump(nopeus); |
---|
168 | |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
172 | { |
---|
173 | maaliAani.Play(); |
---|
174 | MessageDisplay.Add("Rahaa!"); |
---|
175 | tahti.Destroy(); |
---|
176 | } |
---|
177 | } |
---|