1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Lapsylintu : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 400; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 50; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | private Image[] tipunKavely = LoadImages("UusiKavely2", "TipuIso2", "UusiKavely3", "TipuIso2", "UusiKavely2", "TipuIso2", "UusiKavely1"); |
---|
18 | private Image[] korpinLento = LoadImages("KorppiSiipi2", "Korppi2"); |
---|
19 | |
---|
20 | Image pelaajanKuva = LoadImage("TipuIso2"); |
---|
21 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
22 | Image[] pelaajanHyppykuvat = LoadImages("TipuIsoSiivet", "TipuIso2", "TipuIso2"); |
---|
23 | //Image[] pelaajanPutoamiskuva = LoadImages("TipuIso2"); |
---|
24 | Image pelaajanKuolemakuva = LoadImage("TipuIsoKuollut3"); |
---|
25 | Image vihollisenKuva = LoadImage("vihollinen1"); |
---|
26 | //Image[] seisomisKuva = LoadImage("TipuIso2"); |
---|
27 | |
---|
28 | Image taustaKuva = LoadImage("Kanala1"); |
---|
29 | |
---|
30 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("Potaat"); |
---|
31 | SoundEffect kuolema = LoadSoundEffect("YouDied"); |
---|
32 | SoundEffect voitto = LoadSoundEffect("YouWin"); |
---|
33 | |
---|
34 | IntMeter hyppyLaskuri; |
---|
35 | int kenttaNro = 1; |
---|
36 | |
---|
37 | bool hyppyKaynnissa = true; |
---|
38 | bool peliKaynnissa = false; |
---|
39 | |
---|
40 | public override void Begin() |
---|
41 | { |
---|
42 | SmoothTextures = false; |
---|
43 | SeuraavaKentta(); |
---|
44 | |
---|
45 | /*MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Speed Chick", "Start", "Exit"); |
---|
46 | Add(alkuValikko); |
---|
47 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
48 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
49 | alkuValikko.DefaultCancel = 1; |
---|
50 | */ |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void SeuraavaKentta() |
---|
54 | { |
---|
55 | ClearAll(); |
---|
56 | |
---|
57 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
58 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
59 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
60 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
61 | |
---|
62 | LisaaTausta(); |
---|
63 | LisaaNappaimet(); |
---|
64 | peliKaynnissa = true; |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | void AloitaPeli() |
---|
69 | { |
---|
70 | |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | void LuoKentta(string KentanNimi) |
---|
74 | { |
---|
75 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(KentanNimi); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMuuri); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaPelaaja); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihollinen); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPalikka); |
---|
82 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
83 | |
---|
84 | // Level.CreateBorders(); |
---|
85 | Level.CreateLeftBorder(); |
---|
86 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
87 | Level.CreateBottomBorder(); |
---|
88 | PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
89 | oikeaReuna.Tag = "oikea"; |
---|
90 | |
---|
91 | Level.Background.CreateGradient(Color.Red, Color.SkyBlue); |
---|
92 | |
---|
93 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | Camera.FollowX(pelaaja1); |
---|
97 | Camera.ZoomFactor = 1.7; |
---|
98 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
99 | Camera.FollowOffset = new Vector(Screen.Width / 5 - RUUDUN_KOKO, 0.0); |
---|
100 | //Camera.ZoomToLevel(); |
---|
101 | |
---|
102 | LuoHyppyLaskuri(); |
---|
103 | |
---|
104 | //Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
105 | //Level.Background.TileToLevel(); |
---|
106 | //Level.Background.ScaleToLevelFull(); |
---|
107 | |
---|
108 | IsFullScreen = true; |
---|
109 | // SetWindowSize(1280, 720, true); |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | void LisaaTausta() |
---|
113 | { |
---|
114 | GameObject kanalaTausta = new GameObject(Screen.Width * 2.0, Screen.Height); |
---|
115 | kanalaTausta.Image = taustaKuva; |
---|
116 | Add(kanalaTausta, -3); |
---|
117 | Layers[-3].RelativeTransition = new Vector(0.5, 0.5); |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | void LisaaMuuri(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject muuri = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, 15); |
---|
123 | PhysicsObject muurivasen = PhysicsObject.CreateStaticObject(25, 30); |
---|
124 | PhysicsObject muurioikea = PhysicsObject.CreateStaticObject(25, 30); |
---|
125 | PhysicsObject muuriala = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, 5); |
---|
126 | |
---|
127 | muuri.Position = new Vector(paikka.X, paikka.Y + 17.5); |
---|
128 | muurivasen.Position = new Vector(paikka.X-12.5, paikka.Y-5); |
---|
129 | muurioikea.Position = new Vector(paikka.X+12.5, paikka.Y-5); |
---|
130 | muuriala.Position = new Vector(paikka.X, paikka.Y -22.5); |
---|
131 | |
---|
132 | Add(muuri); |
---|
133 | Add(muurivasen); |
---|
134 | Add(muurioikea); |
---|
135 | Add(muuriala); |
---|
136 | |
---|
137 | muuri.Color = (Color.Brown); |
---|
138 | muurivasen.Color = (Color.Blue); |
---|
139 | muurioikea.Color = (Color.Black); |
---|
140 | muuriala.Color = (Color.Red); |
---|
141 | |
---|
142 | muuri.Tag = "lattia"; |
---|
143 | muurivasen.Tag = "vasenSeinä"; |
---|
144 | muurioikea.Tag = "oikeaseinä"; |
---|
145 | muuriala.Tag = "katto"; |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
149 | { |
---|
150 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
151 | taso.Position = paikka; |
---|
152 | taso.Color = (Color.Red); |
---|
153 | taso.Tag = "seina"; |
---|
154 | Add(taso); |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | void LisaaPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
158 | { |
---|
159 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
160 | palikka.Position = paikka; |
---|
161 | palikka.Color = (Color.Azure); |
---|
162 | Add(palikka); |
---|
163 | palikka.IgnoresGravity = true; |
---|
164 | palikka.CanRotate = true; |
---|
165 | hyppyKaynnissa = false; |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
171 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
172 | tahti.Position = paikka; |
---|
173 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
174 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
175 | Add(tahti); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
181 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
182 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
183 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
184 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(pelaajanHyppykuvat); |
---|
185 | pelaaja1.AnimFall = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
186 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(tipunKavely); |
---|
187 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
188 | //pelaaja1.AnimFall = new Animation(pelaajanPutoamiskuva); |
---|
189 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 20; |
---|
190 | |
---|
191 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
192 | Add(pelaaja1); |
---|
193 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "seina", TormaaKuolettavaan); |
---|
194 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaKuolettavaan); |
---|
195 | |
---|
196 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "oikea", TormaaOikeaanReunaan); |
---|
197 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "lattia", TormaaMuuriin); |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
201 | { |
---|
202 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
203 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
204 | Add(vihollinen); |
---|
205 | vihollinen.IgnoresGravity = true; |
---|
206 | vihollinen.CanRotate = false; |
---|
207 | vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
208 | vihollinen.Image =vihollisenKuva; |
---|
209 | vihollinen.Tag = "vihu"; |
---|
210 | vihollinen.Animation = new Animation(korpinLento); |
---|
211 | vihollinen.Animation.FPS = 7; |
---|
212 | vihollinen.Animation.Start(); |
---|
213 | //Asetetaan vihollinen liikkumaan ylös-alas: |
---|
214 | vihollinen.Oscillate(new Vector(0, 1), korkeus * 2, 0.4); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void TormaaKuolettavaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
218 | { |
---|
219 | if (peliKaynnissa) |
---|
220 | { |
---|
221 | kuolema.Play(); |
---|
222 | |
---|
223 | // Asetetaan pelaajan normaali kuva kuolemiskuvaksi: |
---|
224 | pelaaja1.Image = pelaajanKuolemakuva; |
---|
225 | |
---|
226 | //Asetetaan pelaajan animaatiot kuolemisen animaatioksi (voi sisältää useammankin kuvan): |
---|
227 | Animation kuolemisanimaatio = new Animation(pelaajanKuolemakuva); |
---|
228 | pelaaja1.AnimFall = kuolemisanimaatio; |
---|
229 | pelaaja1.AnimJump = kuolemisanimaatio; |
---|
230 | pelaaja1.AnimIdle = kuolemisanimaatio; |
---|
231 | |
---|
232 | MessageDisplay.Add("You Died!"); |
---|
233 | |
---|
234 | PoistaPelaamisnappaimet(); |
---|
235 | Timer.SingleShot(1.8, SeuraavaKentta); |
---|
236 | peliKaynnissa = false; |
---|
237 | } |
---|
238 | } |
---|
239 | |
---|
240 | |
---|
241 | void TormaaMuuriin(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
242 | { |
---|
243 | |
---|
244 | hyppyLaskuri.Value = 0; |
---|
245 | hyppyKaynnissa = true; |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | void LisaaNappaimet() |
---|
249 | { |
---|
250 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
251 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
252 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
253 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
254 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|
257 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
258 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
259 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
260 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
261 | |
---|
262 | |
---|
263 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
264 | |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | |
---|
268 | void PoistaPelaamisnappaimet() |
---|
269 | { |
---|
270 | Keyboard.Disable(Key.Space); |
---|
271 | Keyboard.Disable(Key.Right); |
---|
272 | Keyboard.Disable(Key.Left); |
---|
273 | |
---|
274 | |
---|
275 | ControllerOne.Disable(Button.A); |
---|
276 | ControllerOne.Disable(Button.DPadRight); |
---|
277 | ControllerOne.Disable(Button.DPadLeft); |
---|
278 | } |
---|
279 | |
---|
280 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
281 | { |
---|
282 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
286 | { |
---|
287 | if (hyppyKaynnissa) |
---|
288 | { |
---|
289 | hahmo.ForceJump(nopeus); |
---|
290 | hyppyLaskuri.Value += 1; |
---|
291 | } |
---|
292 | } |
---|
293 | |
---|
294 | void LuoHyppyLaskuri() |
---|
295 | { |
---|
296 | hyppyLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
297 | hyppyLaskuri.MaxValue = 2; |
---|
298 | hyppyLaskuri.UpperLimit += hypynSammutus; |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | void hypynSammutus() |
---|
302 | { |
---|
303 | hyppyKaynnissa = false; |
---|
304 | } |
---|
305 | |
---|
306 | |
---|
307 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
308 | { |
---|
309 | maaliAani.Play(); |
---|
310 | MessageDisplay.Add("Score!"); |
---|
311 | tahti.Destroy(); |
---|
312 | } |
---|
313 | |
---|
314 | void TormaaOikeaanReunaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
315 | { |
---|
316 | MessageDisplay.Add("You Win!"); |
---|
317 | Gravity = Vector.Zero; // Pelaaja ei enää putoa alas |
---|
318 | //StopAll(); // Pysäyttää kaikki oliot mm. vihollisen liikkeen |
---|
319 | PoistaPelaamisnappaimet(); |
---|
320 | voitto.Play(); |
---|
321 | kenttaNro++; |
---|
322 | Timer.SingleShot(1.3, SeuraavaKentta); |
---|
323 | } |
---|
324 | |
---|
325 | } |
---|