1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Z_Game : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 190; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 700; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 51; |
---|
14 | |
---|
15 | private Image[] kavelyAnimaatio = LoadImages("Player3juoksu1", "Player3juoksu2"); |
---|
16 | private Image[] paikallaanAnimaatio = LoadImages("Player3"); |
---|
17 | |
---|
18 | |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
20 | |
---|
21 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
22 | |
---|
23 | |
---|
24 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Player3"); |
---|
25 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
26 | Image tasokuva = LoadImage("ruoho"); |
---|
27 | Image taso2kuva = LoadImage("maa"); |
---|
28 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
29 | |
---|
30 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | public override void Begin() |
---|
34 | { |
---|
35 | Gravity = new Vector(0, -2000); |
---|
36 | |
---|
37 | SmoothTextures = false; |
---|
38 | LuoKentta(); |
---|
39 | LisaaNappaimet(); |
---|
40 | |
---|
41 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
42 | Camera.ZoomFactor = 1.6; |
---|
43 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
44 | } |
---|
45 | |
---|
46 | void LuoKentta() |
---|
47 | { |
---|
48 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaTaso2); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
53 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
54 | Level.CreateBorders(); |
---|
55 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
59 | { |
---|
60 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
61 | taso.Position = paikka; |
---|
62 | taso.Color = Color.Green; |
---|
63 | taso.Image = tasokuva; |
---|
64 | Add(taso); |
---|
65 | } |
---|
66 | void LisaaTaso2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
67 | { |
---|
68 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
69 | taso2.Position = paikka; |
---|
70 | taso2.Color = Color.Green; |
---|
71 | taso2.Image = taso2kuva; |
---|
72 | Add(taso2); |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | |
---|
76 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
79 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
80 | tahti.Position = paikka; |
---|
81 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
82 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
83 | Add(tahti); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
89 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
90 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
91 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
92 | pelaaja1.Size = new Vector(50, 75); |
---|
93 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(kavelyAnimaatio); |
---|
94 | pelaaja1.AnimIdle = new Animation(paikallaanAnimaatio); |
---|
95 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
96 | |
---|
97 | |
---|
98 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
99 | Add(pelaaja1); |
---|
100 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
101 | LuoHaulikko(); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LuoHaulikko() |
---|
105 | { |
---|
106 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(40, 35); |
---|
107 | |
---|
108 | |
---|
109 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
110 | |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
115 | { |
---|
116 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(100); |
---|
117 | elamaLaskuri.MaxValue = 100; |
---|
118 | elamaLaskuri.LowerLimit += pelaaja1.Destroy; |
---|
119 | |
---|
120 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(390, 20); |
---|
121 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
122 | //Taustaväri: |
---|
123 | elamaPalkki.Color = Color.Red; |
---|
124 | |
---|
125 | //Palkin väri: |
---|
126 | elamaPalkki.BarColor = Color.BrightGreen; |
---|
127 | |
---|
128 | //Reunan väri: |
---|
129 | elamaPalkki.BorderColor = Color.Black; |
---|
130 | |
---|
131 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 285; |
---|
132 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 1001; |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | |
---|
136 | Add(elamaPalkki); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
141 | { |
---|
142 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
143 | |
---|
144 | if (ammus != null) |
---|
145 | { |
---|
146 | ammus.Size *= 1; |
---|
147 | //ammus.Image = ... |
---|
148 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(10.0); |
---|
149 | } |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | |
---|
153 | |
---|
154 | |
---|
155 | void LisaaNappaimet() |
---|
156 | { |
---|
157 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
159 | |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
161 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
162 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
163 | |
---|
164 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase); |
---|
165 | |
---|
166 | |
---|
167 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
168 | |
---|
169 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
170 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
171 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
172 | |
---|
173 | |
---|
174 | |
---|
175 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
184 | { |
---|
185 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
189 | { |
---|
190 | maaliAani.Play(); |
---|
191 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
192 | tahti.Destroy(); |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | } |
---|