1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Last_Light : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | |
---|
12 | const double nopeus = 165; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 850; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | Direction edellinenKavelysuunta = Direction.Right; |
---|
20 | IntMeter elamat = new IntMeter(100, 0, 100); |
---|
21 | |
---|
22 | Image puukotuskuva = LoadImage("puukotus"); |
---|
23 | Image[] zombikavely = LoadImages("zombi1", "zombi2"); |
---|
24 | Image pelaajaJump = LoadImage("pelaajaJump"); |
---|
25 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja"); |
---|
26 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
27 | Image[] pelaajankavely = LoadImages("pelaaja1", "pelaaja2"); |
---|
28 | Image[] pelaajanFall = LoadImages("pelaajaFall1", "pelaajaFall2"); |
---|
29 | Animation pelaajaPutoaa; |
---|
30 | Image Hiirikuva = LoadImage("TAHTAIN"); |
---|
31 | Image tasokuva = LoadImage("Betoni"); |
---|
32 | Image seinakuva = LoadImage("seina"); |
---|
33 | Image zombikuva = LoadImage("zombi"); |
---|
34 | Image puukkokuva = LoadImage("puukko"); |
---|
35 | Image laatikkokuva = LoadImage("laatikko"); |
---|
36 | Image alienkuva = LoadImage("alien"); |
---|
37 | Image uzikuva = LoadImage("Uzi"); |
---|
38 | Image luotikuva = LoadImage("ammus"); |
---|
39 | PhysicsObject puukko; |
---|
40 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
41 | List<PhysicsObject> laatikkoLista = new List<PhysicsObject>(); |
---|
42 | |
---|
43 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
44 | |
---|
45 | public override void Begin() |
---|
46 | { |
---|
47 | Gravity = new Vector(0, -1450); |
---|
48 | SmoothTextures = false; |
---|
49 | IsMouseVisible = true; |
---|
50 | |
---|
51 | LuoKentta(); |
---|
52 | LisaaNappaimet(); |
---|
53 | LisaaElamaLaskuri(); |
---|
54 | //LisaaHiirikuva(); |
---|
55 | IsMouseVisible = true; |
---|
56 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
57 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
58 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
59 | |
---|
60 | Timer esineAjastin = new Timer(); |
---|
61 | esineAjastin.Interval = RandomGen.NextInt(5, 10); |
---|
62 | esineAjastin.Timeout += delegate |
---|
63 | { |
---|
64 | if (laatikkoLista.Count < 5) |
---|
65 | { |
---|
66 | esineAjastin.Interval = RandomGen.NextInt(5, 10); |
---|
67 | |
---|
68 | PhysicsObject laatikko = new PhysicsObject(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
69 | laatikko.Position = new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), 500); |
---|
70 | laatikko.Mass = 170.0; |
---|
71 | laatikko.Image = laatikkokuva; |
---|
72 | laatikko.Tag = "laatikko"; |
---|
73 | laatikkoLista.Add(laatikko); |
---|
74 | Add(laatikko); |
---|
75 | } |
---|
76 | }; |
---|
77 | esineAjastin.Start(); |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | void LuoKentta() |
---|
81 | { |
---|
82 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
84 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
85 | |
---|
86 | TileMap kentta2 = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
87 | kentta2.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
88 | kentta2.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
89 | kentta2.SetTileMethod('S', Lisaaseina); |
---|
90 | kentta2.SetTileMethod('Z', Lisaazombi); |
---|
91 | kentta2.SetTileMethod('A', LisaaAlien); |
---|
92 | kentta2.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
93 | |
---|
94 | Level.CreateBorders(); |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
101 | { |
---|
102 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
103 | taso.Position = paikka; |
---|
104 | taso.Image = tasokuva; |
---|
105 | taso.Tag = "Betoni"; |
---|
106 | Add(taso); |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void Lisaaseina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
110 | { |
---|
111 | PhysicsObject seina = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
112 | seina.Position = paikka; |
---|
113 | seina.Image = seinakuva; |
---|
114 | seina.Tag = "seina"; |
---|
115 | Add(seina); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
121 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
122 | tahti.Position = paikka; |
---|
123 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
124 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
125 | Add(tahti); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
129 | { |
---|
130 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys - 5, korkeus * 2 - 5); |
---|
131 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
132 | pelaaja1.Mass = 20.0; |
---|
133 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
134 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
135 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(pelaajankavely); |
---|
136 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 7.5; |
---|
137 | pelaaja1.AnimIdle = pelaajanKuva; |
---|
138 | |
---|
139 | pelaaja1.AnimJump = pelaajaJump; |
---|
140 | pelaajaPutoaa = new Animation(pelaajanFall); |
---|
141 | pelaaja1.AnimFall = pelaajaPutoaa; |
---|
142 | pelaaja1.AnimFall.FPS = 7.5; |
---|
143 | pelaaja1.LoopFallAnim = true; |
---|
144 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
145 | elamat.LowerLimit +=new Action(ElamatLoppu); |
---|
146 | pelaaja1.DirectionChanged += delegate |
---|
147 | { |
---|
148 | if (puukko != null) puukko.MirrorImage(); |
---|
149 | }; |
---|
150 | |
---|
151 | Add(pelaaja1, 1); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void LisaaElamaLaskuri() |
---|
155 | { |
---|
156 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
157 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
158 | pisteNaytto.Y = Screen.Bottom + 100; |
---|
159 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
160 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
161 | |
---|
162 | pisteNaytto.BindTo(elamat); |
---|
163 | Add(pisteNaytto); |
---|
164 | |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void ElamatLoppu() |
---|
168 | { |
---|
169 | MessageDisplay.Add("Kuolit"); |
---|
170 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void Lisaazombi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | Zombi zombi = new Zombi(RUUDUN_KOKO - 5, RUUDUN_KOKO * 1.99 - 5); |
---|
176 | zombi.Position = paikka; |
---|
177 | zombi.Mass = 20.0; |
---|
178 | zombi.Image = zombikuva; |
---|
179 | zombi.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
180 | zombi.CanRotate = false; |
---|
181 | zombi.Tag = "zombi"; |
---|
182 | |
---|
183 | |
---|
184 | RandomMoverBrain satunnaisAivot = new RandomMoverBrain(100); |
---|
185 | FollowerBrain seurausaivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | |
---|
189 | //Ominaisuuksien muokkaaminen |
---|
190 | satunnaisAivot.ChangeMovementSeconds = 5; |
---|
191 | |
---|
192 | //Aivot käyttöön oliolle |
---|
193 | zombi.Brain = satunnaisAivot; |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
197 | ajastin.Interval = RandomGen.NextDouble(1, 2); |
---|
198 | bool liiku = true; |
---|
199 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
200 | { |
---|
201 | if (zombi.IsDestroyed) |
---|
202 | { |
---|
203 | ajastin.Stop(); |
---|
204 | return; |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | ajastin.Interval = RandomGen.NextDouble(1, 4); |
---|
208 | if (Math.Abs(pelaaja1.Position.X - zombi.Position.X) < 450 && Math.Abs(pelaaja1.Position.Y - zombi.Position.Y) < 170 && !pelaaja1.IsDestroyed) |
---|
209 | { |
---|
210 | zombi.Brain = seurausaivot; |
---|
211 | } |
---|
212 | else |
---|
213 | { |
---|
214 | zombi.Brain = satunnaisAivot; |
---|
215 | liiku = !liiku; |
---|
216 | satunnaisAivot.Active = liiku; |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | }; |
---|
220 | ajastin.Start(); |
---|
221 | |
---|
222 | Timer tarkistaOsuma = new Timer(); |
---|
223 | tarkistaOsuma.Interval = 0.5; |
---|
224 | tarkistaOsuma.Timeout += delegate |
---|
225 | { |
---|
226 | if (zombi.IsDestroyed) |
---|
227 | { |
---|
228 | tarkistaOsuma.Stop(); |
---|
229 | return; |
---|
230 | } |
---|
231 | if (Vector.Distance(zombi.Position, pelaaja1.Position) < RUUDUN_KOKO) elamat.Value -= 4; |
---|
232 | }; |
---|
233 | tarkistaOsuma.Start(); |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | zombi.AnimWalk = new Animation(zombikavely); |
---|
237 | zombi.AnimWalk.FPS = 3.5; |
---|
238 | zombi.AnimIdle = zombikuva; |
---|
239 | |
---|
240 | //zombi.AnimJump = pelaajaJump; |
---|
241 | //zombi.AnimFall = new Animation(zombiFall); |
---|
242 | //zombi.AnimFall.FPS = 7.5; |
---|
243 | //zombi.LoopFallAnim = true; |
---|
244 | Add(zombi); |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | void LisaaAlien(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
248 | { |
---|
249 | PlatformCharacter alien = new PlatformCharacter(76, 42); |
---|
250 | alien.Mass = 10.0; |
---|
251 | alien.Position = paikka; |
---|
252 | alien.Image = alienkuva; |
---|
253 | alien.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
254 | alien.CanRotate = false; |
---|
255 | alien.Tag = "alien"; |
---|
256 | Add(alien); |
---|
257 | } |
---|
258 | |
---|
259 | void LisaaNappaimet() |
---|
260 | { |
---|
261 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
262 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
263 | |
---|
264 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
265 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
266 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
267 | |
---|
268 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Pressed, AvaaLaatikko, "Avaa laatikko"); |
---|
269 | |
---|
270 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
271 | |
---|
272 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Käytä, "käyttää esinettä", pelaaja1); |
---|
273 | Mouse.ListenMovement(0.0, HiirenLiikutus, "tähtää"); |
---|
274 | |
---|
275 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
276 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
277 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
278 | |
---|
279 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
280 | } |
---|
281 | |
---|
282 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
283 | { |
---|
284 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
288 | { |
---|
289 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
290 | } |
---|
291 | |
---|
292 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
293 | { |
---|
294 | maaliAani.Play(); |
---|
295 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
296 | tahti.Destroy(); |
---|
297 | } |
---|
298 | |
---|
299 | void HiirenLiikutus(AnalogState Hiiri) |
---|
300 | { |
---|
301 | |
---|
302 | |
---|
303 | if (pelaajan1Ase != null) |
---|
304 | { |
---|
305 | pelaajan1Ase.AbsoluteAngle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
306 | } |
---|
307 | } |
---|
308 | void Käytä(PlatformCharacter hahmo) |
---|
309 | { |
---|
310 | if (elamat.Value == elamat.MinValue) |
---|
311 | { |
---|
312 | return; |
---|
313 | } |
---|
314 | |
---|
315 | if (pelaajan1Ase != null) |
---|
316 | { |
---|
317 | PhysicsObject ammus = pelaajan1Ase.Shoot(); |
---|
318 | |
---|
319 | if (ammus != null) |
---|
320 | { |
---|
321 | ammus.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
322 | ammus.Size *=1 ; |
---|
323 | ammus.Image = luotikuva; |
---|
324 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
325 | } |
---|
326 | |
---|
327 | } |
---|
328 | else if (puukko == null && pelaaja1.Animation != pelaajaPutoaa && pelaaja1.Image != pelaajaJump) |
---|
329 | { |
---|
330 | puukko = new PhysicsObject(20, 10); |
---|
331 | puukko.Image = puukkokuva; |
---|
332 | |
---|
333 | puukko.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
334 | puukko.IgnoresGravity = true; |
---|
335 | AddCollisionHandler(puukko, "zombi", PuukkoOsui); |
---|
336 | if (hahmo.FacingDirection == Direction.Left) puukko.MirrorImage(); |
---|
337 | Add(puukko); |
---|
338 | |
---|
339 | Animation puukotus = new Animation(puukotuskuva); |
---|
340 | puukotus.FPS = 1; |
---|
341 | puukotus.Start(1); |
---|
342 | pelaaja1.AnimIdle = puukotus; |
---|
343 | |
---|
344 | Timer.SingleShot(0.3, delegate { pelaaja1.AnimIdle = pelaajanKuva; puukko.Destroy(); }); |
---|
345 | |
---|
346 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
347 | ajastin.Interval = 0.01; |
---|
348 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
349 | { |
---|
350 | if (puukko.IsDestroyed) |
---|
351 | { |
---|
352 | ajastin.Stop(); |
---|
353 | puukko = null; |
---|
354 | return; |
---|
355 | } |
---|
356 | puukko.Position = hahmo.Position + hahmo.FacingDirection.GetVector() * 22; |
---|
357 | |
---|
358 | }; |
---|
359 | ajastin.Start(); |
---|
360 | } |
---|
361 | } |
---|
362 | |
---|
363 | void PuukkoOsui(PhysicsObject puukko, PhysicsObject vihu) |
---|
364 | { |
---|
365 | Zombi zombi = (Zombi)vihu; |
---|
366 | zombi.ElamaLaskuri.Value -= 4.5; |
---|
367 | } |
---|
368 | |
---|
369 | void AvaaLaatikko() |
---|
370 | { |
---|
371 | PhysicsObject lahinLaatikko = null; |
---|
372 | |
---|
373 | foreach (PhysicsObject laatikko in laatikkoLista) |
---|
374 | { |
---|
375 | if (Vector.Distance(pelaaja1.Position, laatikko.Position) < 65) lahinLaatikko = laatikko; |
---|
376 | } |
---|
377 | |
---|
378 | if (lahinLaatikko != null) |
---|
379 | { |
---|
380 | lahinLaatikko.Destroy(); |
---|
381 | laatikkoLista.Remove(lahinLaatikko); |
---|
382 | PoimiAse(); |
---|
383 | } |
---|
384 | } |
---|
385 | |
---|
386 | void PoimiAse() |
---|
387 | { |
---|
388 | if (pelaajan1Ase != null) |
---|
389 | { |
---|
390 | pelaajan1Ase.Destroy(); |
---|
391 | } |
---|
392 | |
---|
393 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(23, 20); |
---|
394 | pelaajan1Ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
395 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
396 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
397 | pelaajan1Ase.Image = uzikuva; |
---|
398 | |
---|
399 | |
---|
400 | } |
---|
401 | |
---|
402 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
403 | { |
---|
404 | ammus.Destroy(); |
---|
405 | |
---|
406 | |
---|
407 | if (kohde is Zombi) |
---|
408 | { |
---|
409 | Zombi zombi = (Zombi)kohde; |
---|
410 | zombi.ElamaLaskuri.Value -= 3.0; |
---|
411 | } |
---|
412 | } |
---|
413 | } |
---|
414 | |
---|
415 | |
---|
416 | class Zombi : PlatformCharacter |
---|
417 | { |
---|
418 | private DoubleMeter elamaLaskuri = new DoubleMeter(15, 0, 15); |
---|
419 | public DoubleMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
420 | |
---|
421 | public Zombi(double leveys, double korkeus) |
---|
422 | : base(leveys, korkeus) |
---|
423 | { |
---|
424 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
425 | } |
---|
426 | } |
---|
427 | |
---|
428 | |
---|
429 | |
---|