1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Läpsylintu : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 10000; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | int kenttaNro = 1; |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("lintu"); |
---|
18 | Image[] pelaajanHyppykuvat = LoadImages("lapsy", "lintu"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | Image vihollisenKuva = LoadImage("vihollinen"); |
---|
21 | Image pelaajanKuolemakuva = LoadImage("kuollutlintu"); |
---|
22 | Image PahaKuva = LoadImage("paha"); |
---|
23 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
24 | Image Tulipallo = LoadImage("Tulipallo"); |
---|
25 | bool peliKaynnissa = false; |
---|
26 | |
---|
27 | Timer liikutusajastin; |
---|
28 | |
---|
29 | public override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | SeuraavaKentta(); |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | } |
---|
38 | void SeuraavaKentta() |
---|
39 | { |
---|
40 | ClearAll(); |
---|
41 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
42 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
43 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
44 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
45 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
46 | |
---|
47 | LisaaNappaimet(); |
---|
48 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
49 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
50 | Camera.FollowOffset = new Vector(Screen.Width / 2.5 - RUUDUN_KOKO, 0.0); |
---|
51 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
52 | liikutusajastin = new Timer(); |
---|
53 | liikutusajastin.Interval = 0.01; |
---|
54 | liikutusajastin.Timeout += SiirraPelaajaaOikeammalle; |
---|
55 | liikutusajastin.Start(); |
---|
56 | peliKaynnissa = true; |
---|
57 | } |
---|
58 | void SiirraPelaajaaOikeammalle() |
---|
59 | { |
---|
60 | pelaaja1.Push(new Vector(nopeus, 0.0)); |
---|
61 | |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
65 | { |
---|
66 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
67 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
68 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
69 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaPelaaja); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihollinen); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPaha); |
---|
72 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
73 | //Level.CreateBorders(); |
---|
74 | Level.CreateLeftBorder(); |
---|
75 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
76 | Level.CreateBottomBorder(); |
---|
77 | PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
78 | oikeaReuna.Tag = "oikea"; |
---|
79 | |
---|
80 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
81 | } |
---|
82 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
83 | { |
---|
84 | LisaaEste(paikka, leveys, korkeus, vihollisenKuva); |
---|
85 | } |
---|
86 | void LisaaPaha(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | PhysicsObject paha=LisaaEste(paikka, leveys, korkeus, PahaKuva); |
---|
89 | AssaultRifle pahatykki = new AssaultRifle(15, 15); |
---|
90 | pahatykki.Angle = Angle.FromDegrees(180); |
---|
91 | pahatykki.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
92 | pahatykki.Power.DefaultValue = 48; |
---|
93 | paha.Add(pahatykki); |
---|
94 | pahatykki.Image = null; |
---|
95 | pahatykki.Color = Color.Transparent; |
---|
96 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
97 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
98 | ajastin.Timeout += delegate { AmmuAseella(pahatykki); }; |
---|
99 | ajastin.Start(); |
---|
100 | } |
---|
101 | PhysicsObject LisaaEste(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Image kuva) |
---|
102 | { |
---|
103 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
104 | vihollinen.Position = paikka; |
---|
105 | vihollinen.IgnoresGravity = true; |
---|
106 | Add(vihollinen); |
---|
107 | vihollinen.CanRotate = false; |
---|
108 | // Asetetaan vihollinen liikkumaan ylös-alas: |
---|
109 | vihollinen.Oscillate(new Vector(0, 1), korkeus * 1.5, 0.3); |
---|
110 | vihollinen.Image = kuva; |
---|
111 | vihollinen.Tag = "vihu"; |
---|
112 | return vihollinen; |
---|
113 | } |
---|
114 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
115 | { |
---|
116 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
117 | if (ammus != null) |
---|
118 | { |
---|
119 | ammus.Tag = "ammus"; |
---|
120 | ammus.Size *= 5; |
---|
121 | ammus.Image = Tulipallo; |
---|
122 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(1.5); |
---|
123 | } |
---|
124 | } |
---|
125 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
126 | { |
---|
127 | ammus.Destroy(); |
---|
128 | } |
---|
129 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
132 | taso.Position = paikka; |
---|
133 | taso.Color = Color.Green; taso.Tag = "seina"; |
---|
134 | Add(taso); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
138 | { |
---|
139 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
140 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
141 | tahti.Position = paikka; |
---|
142 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
143 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
144 | Add(tahti); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
148 | { |
---|
149 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
150 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
151 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
152 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
153 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(pelaajanHyppykuvat); |
---|
154 | pelaaja1.AnimFall = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
155 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
156 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "seina", TormaaKuolettavaan); |
---|
157 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaKuolettavaan); |
---|
158 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ammus", TormaaKuolettavaan); |
---|
159 | Add(pelaaja1); |
---|
160 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "oikea", TormaaOikeaanReunaan); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | |
---|
164 | void TormaaKuolettavaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
165 | { |
---|
166 | if (peliKaynnissa) |
---|
167 | {// Asetetaan pelaajan normaali kuva kuolemiskuvaksi: |
---|
168 | pelaaja1.Image = pelaajanKuolemakuva; |
---|
169 | |
---|
170 | // Asetetaan pelaajan animaatiot kuolemisen animaatioksi (voi sisältää useammankin kuvan): |
---|
171 | Animation kuolemisanimaatio = new Animation(pelaajanKuolemakuva); |
---|
172 | pelaaja1.AnimFall = kuolemisanimaatio; |
---|
173 | pelaaja1.AnimJump = kuolemisanimaatio; |
---|
174 | |
---|
175 | MessageDisplay.Add("Kuolit! :("); |
---|
176 | PoistaPelaamisnappaimet(); |
---|
177 | liikutusajastin.Stop(); |
---|
178 | peliKaynnissa = false; |
---|
179 | } |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | |
---|
183 | void LisaaNappaimet() |
---|
184 | { |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
186 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
187 | |
---|
188 | |
---|
189 | |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
191 | |
---|
192 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
193 | |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
197 | |
---|
198 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
199 | } |
---|
200 | |
---|
201 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
202 | { |
---|
203 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
207 | { |
---|
208 | hahmo.ForceJump(nopeus); |
---|
209 | } |
---|
210 | |
---|
211 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
212 | { |
---|
213 | maaliAani.Play(); |
---|
214 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
215 | tahti.Destroy(); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void TormaaOikeaanReunaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
219 | { |
---|
220 | MessageDisplay.Add("Pääsit kentän läpi!"); |
---|
221 | Gravity = Vector.Zero; // Pelaaja ei enää putoa alas |
---|
222 | StopAll(); // Pysäyttää kaikki oliot, mm. vihollisten liikkeen |
---|
223 | PoistaPelaamisnappaimet(); |
---|
224 | kenttaNro += 1; |
---|
225 | SeuraavaKentta(); |
---|
226 | } |
---|
227 | void PoistaPelaamisnappaimet() |
---|
228 | { |
---|
229 | Keyboard.Disable(Key.Up); |
---|
230 | } |
---|
231 | } |
---|