1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class AssassinsOfNight : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 350; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
15 | PhysicsObject pahis; |
---|
16 | PhysicsObject toinenFakeTaso; |
---|
17 | bool kenttaLapi = false; |
---|
18 | bool tapettuJo = false; |
---|
19 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
20 | Image kohteenKuva = LoadImage("kohde"); |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("puukkomies"); |
---|
22 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
23 | Image pelaajaPuukottaaKuva = LoadImage("puukkomiespuukottaa"); |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | Valikko(); |
---|
31 | } |
---|
32 | void LuoKentta2() |
---|
33 | { |
---|
34 | ClearAll(); |
---|
35 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta2"); |
---|
36 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
37 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
38 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaKohde); |
---|
39 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('%', LisaaFakeTaso); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('&', LisaaTappoTrigger); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('/', LisaaToinenFakeTaso); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('!', LisaaVoitto1); |
---|
44 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
45 | Level.CreateBorders(); |
---|
46 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Blue); |
---|
47 | |
---|
48 | LuoPisteLaskuri(); |
---|
49 | |
---|
50 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
51 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
52 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
53 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
54 | Mouse.IsCursorVisible = false; |
---|
55 | } |
---|
56 | void LuoKentta() |
---|
57 | { |
---|
58 | ClearAll(); |
---|
59 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
60 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaKohde); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
64 | kentta.SetTileMethod('%', LisaaFakeTaso); |
---|
65 | kentta.SetTileMethod('&', LisaaTappoTrigger); |
---|
66 | kentta.SetTileMethod('/', LisaaToinenFakeTaso); |
---|
67 | kentta.SetTileMethod('!', LisaaVoitto1); |
---|
68 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
69 | Level.CreateBorders(); |
---|
70 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Blue); |
---|
71 | |
---|
72 | LuoPisteLaskuri(); |
---|
73 | |
---|
74 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
75 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
76 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
77 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
78 | Mouse.IsCursorVisible = false; |
---|
79 | } |
---|
80 | void LuoPisteLaskuri() |
---|
81 | { |
---|
82 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
83 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
84 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
85 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
86 | pisteNaytto.TextColor = Color.Blue; |
---|
87 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
88 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
89 | Add(pisteNaytto); |
---|
90 | } |
---|
91 | void LisaaVoitto1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | PhysicsObject voittoTrigger1 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
94 | voittoTrigger1.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
95 | voittoTrigger1.Tag = "voittoTrigger1"; |
---|
96 | voittoTrigger1.Position = paikka; |
---|
97 | voittoTrigger1.Color = Color.Gold; |
---|
98 | Add(voittoTrigger1); |
---|
99 | } |
---|
100 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
101 | { |
---|
102 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
103 | taso.Position = paikka; |
---|
104 | taso.Color = Color.Green; |
---|
105 | Add(taso); |
---|
106 | } |
---|
107 | void LisaaTappoTrigger(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject tappoTrigger = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
110 | tappoTrigger.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
111 | tappoTrigger.Tag = "tappoTrigger"; |
---|
112 | tappoTrigger.Position = paikka; |
---|
113 | tappoTrigger.Color = Color.Green; |
---|
114 | Add(tappoTrigger); |
---|
115 | } |
---|
116 | void LisaaFakeTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | PhysicsObject fakeTaso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
119 | fakeTaso.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
120 | fakeTaso.Position = paikka; |
---|
121 | fakeTaso.Color = Color.Green; |
---|
122 | Add(fakeTaso); ; |
---|
123 | } |
---|
124 | void LisaaToinenFakeTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
125 | { |
---|
126 | toinenFakeTaso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
127 | toinenFakeTaso.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
128 | toinenFakeTaso.Position = paikka; |
---|
129 | toinenFakeTaso.Color = Color.Gold; |
---|
130 | Add(toinenFakeTaso); ; |
---|
131 | } |
---|
132 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
133 | { |
---|
134 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
135 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
136 | tahti.Position = paikka; |
---|
137 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
138 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
139 | Add(tahti); |
---|
140 | } |
---|
141 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
142 | { |
---|
143 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Puukota, "Pelaaja1 puukottaa", pelaaja1); |
---|
145 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
146 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
147 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
148 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
149 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tappoTrigger", TappoTrigger); |
---|
150 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "voittoTrigger1", voittoTrigger1); |
---|
151 | Add(pelaaja1); |
---|
152 | } |
---|
153 | void voittoTrigger1(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject voittoTrigger1) |
---|
154 | { |
---|
155 | if (kenttaLapi == true) |
---|
156 | { |
---|
157 | MessageDisplay.Add("Testi"); |
---|
158 | maaliAani.Play(); |
---|
159 | LuoKentta2(); |
---|
160 | } |
---|
161 | } |
---|
162 | void Puukota(PlatformCharacter pelaaja1) |
---|
163 | { |
---|
164 | pelaaja1.Image = pelaajaPuukottaaKuva; |
---|
165 | if(Vector.Distance(pelaaja1.Position, pahis.Position) < 50) |
---|
166 | { |
---|
167 | TappoPuukolla(pelaaja1, pahis); |
---|
168 | } |
---|
169 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
170 | ajastin.Interval = 1.0; |
---|
171 | ajastin.Timeout += ressaaPelaaja; |
---|
172 | ajastin.Start(); |
---|
173 | } |
---|
174 | void ressaaPelaaja() |
---|
175 | { |
---|
176 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
177 | } |
---|
178 | void TappoPuukolla(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject pahis) |
---|
179 | { |
---|
180 | if (tapettuJo == true) return; |
---|
181 | MessageDisplay.Add("Onnistuit murhaamaan kohteen!"); |
---|
182 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
183 | tapettuJo = true; |
---|
184 | pahis.Destroy(); |
---|
185 | } |
---|
186 | void LisaaKohde(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
187 | { |
---|
188 | pahis = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
189 | pahis.Position = paikka; |
---|
190 | pahis.Mass = 4.0; |
---|
191 | pahis.Tag = "pahis"; |
---|
192 | pahis.Image = kohteenKuva; |
---|
193 | Add(pahis); |
---|
194 | } |
---|
195 | void LisaaNappaimet() |
---|
196 | { |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
199 | |
---|
200 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
201 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
202 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
203 | |
---|
204 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
205 | |
---|
206 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
207 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
208 | |
---|
209 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
210 | } |
---|
211 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
212 | { |
---|
213 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
214 | } |
---|
215 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
216 | { |
---|
217 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
218 | } |
---|
219 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
220 | { |
---|
221 | maaliAani.Play(); |
---|
222 | MessageDisplay.Add("Keräsit pisteen!"); |
---|
223 | tahti.Destroy(); |
---|
224 | } |
---|
225 | void TappoTrigger(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject tappoTrigger) |
---|
226 | { |
---|
227 | if (kenttaLapi == true) return; |
---|
228 | maaliAani.Play(); |
---|
229 | MessageDisplay.Add("Tapoit hyvin salavihkaisesti kohteen!"); |
---|
230 | kenttaLapi = true; |
---|
231 | pahis.Destroy(); |
---|
232 | } |
---|
233 | void Valikko() |
---|
234 | { |
---|
235 | ClearAll(); // Tyhjennetään kenttä kaikista peliolioista |
---|
236 | |
---|
237 | valikonKohdat = new List<Label>(); // Alustetaan lista, johon valikon kohdat tulevat |
---|
238 | |
---|
239 | Label kohta1 = new Label("Aloita peli"); // Luodaan uusi Label-olio, joka toimii uuden pelin aloituskohtana |
---|
240 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); // Asetetaan valikon ensimmäinen kohta hieman kentän keskikohdan yläpuolelle |
---|
241 | valikonKohdat.Add(kohta1); // Lisätään luotu valikon kohta listaan jossa kohtia säilytetään |
---|
242 | Label kohta2 = new Label("Parhaat Pisteet"); |
---|
243 | kohta2.Position = new Vector(0, 0); |
---|
244 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
245 | Label kohta3 = new Label("Lopeta peli"); |
---|
246 | kohta3.Position = new Vector(0, -40); |
---|
247 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
248 | |
---|
249 | // Lisätään kaikki luodut kohdat peliin foreach-silmukalla |
---|
250 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
251 | { |
---|
252 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
253 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
254 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, ParhaatPisteet, null); |
---|
255 | Mouse.ListenOn(kohta3, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, LopetaPeli, null); |
---|
256 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | Add(valikonKohta); |
---|
260 | } |
---|
261 | } |
---|
262 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
263 | { |
---|
264 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
265 | { |
---|
266 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
267 | { |
---|
268 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
269 | } |
---|
270 | else |
---|
271 | { |
---|
272 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
273 | } |
---|
274 | |
---|
275 | } |
---|
276 | } |
---|
277 | void AloitaPeli() |
---|
278 | { |
---|
279 | LuoKentta(); |
---|
280 | LisaaNappaimet(); |
---|
281 | } |
---|
282 | void ParhaatPisteet() |
---|
283 | { |
---|
284 | //... |
---|
285 | } |
---|
286 | void LopetaPeli() |
---|
287 | { |
---|
288 | Exit(); |
---|
289 | } |
---|
290 | } |
---|