source: 2014/30/SimonG/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 5511

Revision 5511, 4.6 KB checked in by sidatogr, 7 years ago (diff)

Tein Pong-Pelin
kaikki meni ihan hyvin ja ilman ratkeisemattomia ongelmia.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23
24    public override void Begin()
25    {
26        LuoKentta();
27        AsetaOhjaimet();
28        LisaaLaskurit();
29        AloitaPeli();
30        // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
31
32
33        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
34    }
35
36    void LuoKentta()
37    {
38        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
39        Add(pallo);
40        pallo.Shape = Shape.Circle;
41        pallo.X = -200;
42        pallo.Y = 0.0;
43
44        maila1 = Luomaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
45        maila2 = Luomaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
46
47        Camera.ZoomToLevel();
48
49        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
50        vasenReuna.Restitution = 1.0;
51        vasenReuna.IsVisible = false;
52
53        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
54        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
55        oikeaReuna.IsVisible = false;
56
57        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
58        alaReuna.Restitution = 1.0;
59        alaReuna.IsVisible = false;
60
61        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
62        yläReuna.Restitution = 1.0;
63        yläReuna.IsVisible = false;
64
65
66        pallo.Restitution = 1.0;
67
68        Level.Background.Color = Color.Black;
69
70        AddCollisionHandler (pallo, KasittelePallonTormays);
71    }
72    void AloitaPeli()
73    {
74        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
75        pallo.Hit(impulssi);
76    }
77    PhysicsObject Luomaila(double x, double y)
78    {
79        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
80        maila.Shape = Shape.Rectangle;
81        maila.X = x;
82        maila.Y = y;
83        maila.Restitution = 1.0;
84        Add(maila);
85        return maila;
86    }
87    void AsetaOhjaimet()
88    {
89        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
90        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
91        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
92        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
93
94        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
95        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
96        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
97        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
98
99        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
100        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
101    }
102    void LisaaLaskurit()
103    {
104        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
105        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
106    }
107    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
108    {
109        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
110        laskuri.MaxValue = 10;
111
112        Label naytto = new Label();
113        naytto.BindTo(laskuri);
114        naytto.X = x;
115        naytto.Y = y;
116        naytto.TextColor = Color.White;
117        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
118        naytto.Color = Level.Background.Color;
119        Add(naytto);
120
121        return laskuri;
122    }
123    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
124    {
125        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
126        {
127            maila.Velocity = Vector.Zero;
128            return;
129        }
130       if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
131        {
132            maila.Velocity = Vector.Zero;
133            return;
134        }
135
136        maila.Velocity = nopeus;}
137
138        void KasittelePallonTormays (PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
139        {
140            if (kohde == oikeaReuna)
141            {
142                pelaajan1Pisteet.Value += 1;
143            }
144            else if (kohde == vasenReuna)
145            {
146                pelaajan2Pisteet.Value +=1;
147            }
148
149        }
150}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.